Organiserade cykelstölder

skeol

Medlem
Fråga: jag råkade idag ut för en cykelstöld mitt på ljusa dagen bland (Covid-anpassade) horder av folk (köpcentrum med närliggande uteservering). Var inne i butiken typ 20 minuter och hade tyvärr precis köpt ny pendlingscykel... Alla 12-15 cyklar utanför en affär försvann. Min var låst med rejält bygellås. Ingen såg något. Fråga: Hur vanligt är det att Faktiskt få tillbaka en cykel när sannolikt en lastbil kommer och lastar upp och ingen ser något? Tänker att jag ska köpa ny, polisanmälan gjord -men de säljs ju sannolikt inte på den lokala Blocket-marknaden. Har någon fått tillbaka sin? Blev oerhört ledsen då jag äntligen hittat en som passade mig och jag bekostade även förkortning av styrstången och var så himla glad efter att ha cyklat på diverse fel-ergonomiska cyklar.....

(Och om någon får erbjudande om en vit 28” crescent deci Dam hybrid - maila mig :) )

ABBBBFDE-DC25-4CB3-813E-453396A4FF68.jpeg
Dålig bild, men det är den till höger om barncykeln.

Säljs nog mycket på Facebook. Dom stjäl väl på ett ställe och säljer på ett annat...

Såg en annons förra veckan där cykeln var utan framhjul. "Han skulle behålla det"...

Jo tjena, satt väl kvar i cykelstället.

De enda jag hört talas om som får tillbaka sina cyklar är de med unika cyklar och många vänner i sitt närområde. Om då tjuven arbetar enligt metoden flytta-cykel-ett-par-kvarter-sedan-hämta-upp, så kan någon av offrets många vänner råka upptäcka cykeln i en buske och veta att 1) det där är ju bosse-bengts cykel, och 2) han skulle aldrig parkera i en buske, jag ringer'n på direkten och frågar om han fått sin cykel stulen!
Annars är det väl aldrig någon som får tillbaka sin cykel?
Städer kan bygga hur många cykelbanor som helst, men får de inte bukt med stölderna så går det ju ändå inte att cykla!

Säljs nog mycket på Facebook. Dom stjäl väl på ett ställe och säljer på ett annat...
I Gbg området finns tiotal personer som varje vecka säljer nya cyklar på Marketplace, märkligt nog verkar de inte åka fast så jag funderar på om de inte har tjuvpolare i andra städer så de langar åt varann eller nåt. Annars borde de bli anmälda var och varannan dag känns det som?

I Gbg området finns tiotal personer som varje vecka säljer nya cyklar på Marketplace, märkligt nog verkar de inte åka fast så jag funderar på om de inte har tjuvpolare i andra städer så de langar åt varann eller nåt. Annars borde de bli anmälda var och varannan dag känns det som?
Märk allt som är stöldbegärligt med syntetisk dna + dekal som visar att det är märkt. Hindrar inte stölden, men ger en viss möjlighet att du kan återfå prylen. Det ger oxså möjlighet för polis att fasthålla tjuvar för att de skall kunna spåra rätt ägare. Blir i alla fall besvärligare för hälaren. Finns att köpa hos försäkringsbolagen.

Det skall också sägas att alla som säljer mycket cyklar på tex Blocket inte är tjuvar, jag köper ibland billiga cyklar från tex bostadsrättsföreningar som måste rensa ibland. Då har de stått länge och det finns regler för hur de skall gå till väga innan de får slänga eller sälja cyklarna, de kan ju iofs vara stulna en gång i tiden men det går ju inte att veta. Eller upphittade cyklar inlämnade till polisen som ingen hämtar ut, det är ju också lite underligt att så många cyklar inte blir hämtade av sina ägare.

Fråga: jag råkade idag ut för en cykelstöld mitt på ljusa dagen bland (Covid-anpassade) horder av folk (köpcentrum med närliggande uteservering). Var inne i butiken typ 20 minuter och hade tyvärr precis köpt ny pendlingscykel... Alla 12-15 cyklar utanför en affär försvann. Min var låst med rejält bygellås. Ingen såg något. Fråga: Hur vanligt är det att Faktiskt få tillbaka en cykel när sannolikt en lastbil kommer och lastar upp och ingen ser något? Tänker att jag ska köpa ny, polisanmälan gjord -men de säljs ju sannolikt inte på den lokala Blocket-marknaden. Har någon fått tillbaka sin? Blev oerhört ledsen då jag äntligen hittat en som passade mig och jag bekostade även förkortning av styrstången och var så himla glad efter att ha cyklat på diverse fel-ergonomiska cyklar.....

(Och om någon får erbjudande om en vit 28” crescent deci Dam hybrid - maila mig :) )

Vad hade du låst fast cykeln i? Hade du låst fast den i något fast objekt?

Lågprioriterat brott.

Det skall också sägas att alla som säljer mycket cyklar på tex Blocket inte är tjuvar,...
Självklart är det så, det finns människor som gärna renoverar / servar cyklar och säljer till förmånliga priser då det är av hobbykaraktär. Jag gör det också ibland ihop med grabben så han ska lära sig meka och han gillar det.
Mitt inlägg gäller snarare folk som uppenbart inte är cykelpersoner utan snarare cigg och pitbullpersoner med tjackplitor i hyn och varje vecka har stöddiga mountainbikes som inte passar i storlek och därför säljer till låga priser.
Eller de män och kvinnor betongområden som gång på gång ”ärvt” finare damcyklar med korg, gärna Skeppshult eller Monark och Crescent.
Biltemas Yosemite figurerar mer sällan...

Hej B jag känner väl igen typen av personer du beskriver, jag svarade på en säljes annons angående en Skeppshult till ett bra men ändå rimligt pris. Men när jag kom till platsen känd som ett pundarboende blev det givetvis ingen affär.

Tjuvarna läser säkert sådana här forum. Själv blire kanske att investera den där gps mojängen. Hette den bikefinder. Bara spåra och göra lite jobb på tjuven. Tur att man bor i bushen.

Tjuvarna läser säkert sådana här forum. Själv blire kanske att investera den där gps mojängen. Hette den bikefinder. Bara spåra och göra lite jobb på tjuven. Tur att man bor i bushen.
Fast vad ger det? Dom flesta cyklar snos på stan där dom parkeras på lättåtkomlig plats med flyktvägar. Jag betvivlar att tjuvarna läser här och sen bedriver ngn sorts detektivarbete för att pussla ihop forummedlemmars avställningsplatser hemmavid, arbetsplatser, färdvägar mm.
Det skulle sänka tjuvens "timpenning" hårt när det är lättare att bara åka och spana.

Upplevde själv en sådan situation nyligen i en svensk småstad när jag var inne för att proviantera. Genom fönstret ser jag hur en moped/Mc med 2 personer dyker upp 30m från min låsta cykel. Passageraren har en ryggsäck på ryggen, jag släpper mina varor och går ut till cykeln och tittar mot fordonet. I samma ögonblick hoppar passageraren upp igen och dom åker iväg.

Solklart fall i min värld då deras blickar hela tiden verkade riktade mot cykeln. För övrigt så är jag riktigt paranoid mot allt som kommer nära min cykel i sådana situationer. Jag har därför även installerat Eazy-pedaler som går att ta bort med ett snabbt handgrepp. Detta spelar iofs liten roll om tjuvarna kan tolka iväg med hjälp av en moped/Mc.

Det känns som att det organiserade ökat efter att polisen uttalat att dom inte prioriterar brottet, dvs ger dom frikort.

Men systematisk stöld är ett mycket större brott än den enskilda cykelstölden och borde jagas. Ett jädra gissel är det och det förhindrar ju i lika grad som bristande cykelinfrastruktur storstadsbornas möjlighet att ställa bilen.

Tror inte de får ut så mycket info av happy. Däremot sociala medier och träningsappar kan ju vara guldgruvor för dem, där visar ju folk glatt upp både vilka cyklar de har och var träningsrundorna börjar/slutar.
Läste nyligen om nån stackare som fått fem dyra cyklar stulna ur sitt låsta och larmade garage, och han bodde lite avsides på vischan. Han var helt övertygad om att de visste vad som fanns där och att träningsappen troligen var info.källan.

Senast ändrad:

samma på dom köp & sälj sidor på fb jag är med i för min stad , finns personer som säljer kanske 5-6 cyklar i veckan och dom har hållit på länge nu utan att åka dit.

kanske finns det någon regel att polisen inte får kollla upp sånna personer eller så är det kanske bara så att det är svårt att identifiera dom då dom oftast använder fake-konton.

Varning: Politik
Nu får man inte prata politik här men polisen kommer inte jobba för att du får tillbaks den. De lägger istället pengar på automatiserade formulär och flyttar problemet till försäkringsbolagen. Tydligen vill vi ha det så eftersom vi fortsätter att rösta på samma sätt varje val.

Tror inte de får ut så mycket info av happy. Däremot sociala medier och träningsappar kan ju vara guldgruvor för dem, där visar ju folk glatt upp både vilka cyklar de har och var träningsrundorna börjar/slutar.
Läste nyligen om nån stackare som fått fem dyra cyklar stulna ur sitt låsta och larmade garage, och han bodde lite avsides på vischan. Han var helt övertygad om att de visste vad som fanns där och att träningsappen troligen var info.källan.

Jag är rätt säker på att jag vet vem du menar och det är ju en sjukt fräck stöld, garaget sitter ihop(ish) med huset och dom har hund/hundar om jag inte minns fel. Samtidigt så tittar du på hans (öppna) facebook så ser du bilder på alla dyrgripar så det är nog mer sannolikt än Strava.

Jag är rätt säker på att jag vet vem du menar och det är ju en sjukt fräck stöld, garaget sitter ihop(ish) med huset och dom har hund/hundar om jag inte minns fel. Samtidigt så tittar du på hans (öppna) facebook så ser du bilder på alla dyrgripar så det är nog mer sannolikt än Strava.
Jo, var på helahälsingland jag läste om det.

Jo, var på helahälsingland jag läste om det.

Då är det nog samma och jag lider på riktigt med honom. Bara att hoppas att han har sett över försäkringen då dom hade så dyra cyklar. Vår hemförsäkring ersätter cykel till 20 000 om man inte har tillägg, sådant kan ju komma som en otrevlig överraskning en sådan här gång.

Vi hade för lite över ett år sedan inbrott på ett bygge inte långt därifrån, en av sakerna som försvann då vägde 3,5 ton. Cyklar är ju peanuts att sno och värdet högt.

För att ge lite perspektiv, nu har jag i exakt 4 år haft min Ultegrakittade Rose-cx - inte jättefin men ändå fin - parkerad utomhus på olika platser i Cph. Bara normalt fastlåst. Sadel/sadelstolpe samt ringklocka har försvunnit en gång. Resten orört. Det är knappast bara tur.
Undrar vad skillnaden är, vadan denna sinnessjuka epidemi av stölder i Sverige men inte i Danmark?

Förvånansvärt många stulna cyklar dyker upp på blocket eller facebook market, även om en del bevisligen försvinner ur landet. Sjukt tråkigt, det gör ju att man måste cykla på något som inte ser särskilt roligt ut när man behöver lämna cykeln utan uppsikt.

Det nya osäkra Sverige som kommit fram tar bort den gamla devisen att det är säkert att ställa något värdefullt mitt ute bland folk.

Folk ingriper inte, vågar inte fråga, går med mobilerna etc.

För att ge lite perspektiv, nu har jag i exakt 4 år haft min Ultegrakittade Rose-cx - inte jättefin men ändå fin - parkerad utomhus på olika platser i Cph. Bara normalt fastlåst. Sadel/sadelstolpe samt ringklocka har försvunnit en gång. Resten orört. Det är knappast bara tur.
Undrar vad skillnaden är, vadan denna sinnessjuka epidemi av stölder i Sverige men inte i Danmark?

Dels att det är frikort från polisen. De jagas inte och de får inga straff om de skulle råka åka dit. Sen verkar det som att folk gladeligen köper stulna cyklar bara man kan spara nån tusing. Hade man slutat köpa stulna cyklar här hemma så försvinner den marknaden till slut.

Någon fotograferade min cykel utanför jobbet. Arbetskompis som såg det. Kände inte fotograferaren. Men visst, har en rätt cool cykel med fina färger och feta fatbike hjul. Kanske ville personen bara ta en bild. Nästa gång till norrbottens huvudstad så köper jag en bikefinder. Eller beställer en sådan.

Ja det är ju inget nytt, jag blev av med min cykel 2007 som stod på vår innergård där vi bodde då. Reklamutdelaren snodde den (han åkte faktiskt dit). Bilen stals typ samma år, inbrott i bilen hade jag redan på 90-talet där jag fick stereon stulen på gräsmattan hemma hos flickvännens föräldrar i ett bra villaområde.

Skillnaden ligger mycket i att värdet på våra leksaker har ökat markant så incitamentet att stjäla dem har gått upp (killgissning) såpass att det lönar sig att åka hit på stöldturnéer från andra länder till och med... Jag vet inte var alla andra bor men om man inte sett hur ett "bärplockarläger" ser ut efter säsongen så har man missat något som har potential att fucka upp allemansrätten betydligt mer än vår kära cykling.

Jag har också blivit fotad på Coop, en gammal kompis såg från jobbet att några kända pundare fotade mig och bilen när jag var där och hämtade paket. Vad dom skulle med det till är oklart men obehagligt var det såklart.

Men är det verkligen en jätteskillnad mellan Sverige och Danmark eller extrapolerar du din egen situation till att gälla samhället i stort?

Har själv inte fått en cykel stulen i Sverige sen -92, och då har jag haft en jäkla massa hojar med varierande finhetsgrad. Dock inser jag att jag sannolikt haft tur och att min situation inte speglar samhället i stort.

Här kommer en anekdot till.
Har själv inte blivit av med en cykel sedan 1997 i Sverige. Den fick jag dessutom tillbaka från polisen.
Min slutsats av detta är att det är i princip riskfritt att lämna en cykel ute. Det är knappast tur.
Makten i Rosenbad varierar men cykelstölderna består!

Oj vad detta inte är min bild av cykelstölder i KBH. Exakt alla som bor där snackar (enligt min erfarenhet) om hur sjukt det är att folk snor så många cyklar. Och folk blir av med cyklar både här och där, så de parkerar sina fina hojar i cykelförråd på jobbet samt hemma i hallen. Från mitt minne stöds den erfarenheten i statistiken också - mig veterligen stjäls fler cyklar per capita i KBH än i, säg, Malmö (vilket inte är så otroligt i o m den mer utbredda cyklingen). Så jag har svårt att tro att pølselandet är säkrare cykelparkeringsmässigt än korvlandet. Fler anekdotiska bevis på cykelstölder går att hitta i de danska cykelgrupperna på Facebook, där det är rätt många som likt här ovan svär över organiserade cykelstölder, både i östeuropeisk "vit skåpbil"-form samt pundarna som säljer på marketplace.

När jag jobbade i byen slapp jag cykelstöld, trots en rätt iögonfallande hoj (En Fuji Feather - röd singlespeed med bockstyre, sedermera bullhorn) parkerad nära en av tågstationerna. Däremot blev kollegor av med cyklar. Det närmaste var att jag en natt fick ett kedjelås genom ram och hjul som satt på när jag steg av tåget och skulle cykla till kontoret. Då tog jag helt sonika cykeln på tåget tillbaks till moderlandet och kapade kedjan hemma på gården.

Jag kollar bara på feltet.dk ibland, tycker inte det kryllar av ilskna stöldtrådar där i alla fall. Fast det är ju en svårläst site. De har ju kategorier.

Jag har parkerat relativt fina cyklar runt om i Stockholms innerstad i drygt två decennier, de senaste åren en Cannondale i kålfiber. Ingen stöld eller tecken på stöldförsök.

Ovanstående anekdot säger naturligtvis inte ett skit om hur det ser ut på aggregerad nivå, men det gör å andra sidan ingen annan anekdot heller.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp