Original växelöra Specialized passar inte, vad gör jag nu?

Original växelöra Specialized MY17 Amazinger 2.1 passar inte i svingen på min bättre begagnade stumpjumper FSR Comp 2016 alu. Beställde nytt original växelöra från Specialized och monterade örat idag och döm om min förvåning när jag märker att det är 1-2mm under dimensionerat och bulten inte vill fastna i svingen vid montering och jag kan ”jucka” växelörat upp och ner flera millimeter.

Jämförde artikelnummer, bult dimension, längd på bult och ringde även till Specialized concept store och enligt deras tabell har jag fått rätt öra då allt matchade med både artikelnummer och storlek. Till slut tog frustrationen över och då jag satte det krökta i skruvstädet och riktade det med handslägga, skruvade på det och det sitter perfekt utan minsta tillstymmelse till att röra på sig, numera väldigt rakt också. Kollade om det kunde vara ett MY18 Amazinger 2.0 som suttit på och blev krökt, men nej.

Har jämfört med allt jag hittat på Google och Youtube samt pratat med Specialized butiken som säger att de inte har något annat originalöra som ska passa. Vill givetvis montera ett nytt och inte hoja med det riktade örat. Någon mer som har liknade erfarenhet och vad gör jag nu? Mvh, novisen/nybörjaren/kärtbarnharmånganamn

Ett sätt skulle ju förstås vara att ta med cykeln (eller svingen) till Concept Store. Så är det ju bara att prova sig fram bland det de har hemma, har de inte rätt lär de väl ändå kunna räkna ut vad som ska beställas.

Den här idén bygger ju på att du befinner dig inom rimligt avstånd från en C S, vilket ju självklart inte är säkert. Jag har en bit att åka själv.

Ett sätt skulle ju förstås vara att ta med cykeln (eller svingen) till Concept Store. Så är det ju bara att prova sig fram bland det de har hemma, har de inte rätt lär de väl ändå kunna räkna ut vad som ska beställas.

Den här idén bygger ju på att du befinner dig inom rimligt avstånd från en C S, vilket ju självklart inte är säkert. Jag har en bit att åka själv.

För det första, tack för svar! Bor 1h bilfärd enkel resa från CS Göteborg, men de undrade om jag ville ta med både det gamla och nya örat till en annan återförsäljare av Specialized i staden där jag bor och höra vad dem kan ha för tanke kring det hela. I värsta fall får jag väll åka ner med hela hojen till Götet och visa dem själv, men det smidigaste skulle ändå vara att kunna lösa det på hemmaplan utan att behöva lämna in den då jag vill skruva allt själv.

En tanke som slog mig är om jag ska beställa fler öron och se om det är något som passar alls, ett MY18 Amazinger 2.0 ser likadant ut, men lär jag få borra upp 1mm då axeln till hjulet är 2.1 precis som MY17 Amazinger 2.1 är anpassat efter. Det gamla örat är optimalt anpassat men men.

Idag tog tålamodet slut, la ut det nya växelörat på annons här på happy eftersom det är mindre än det gamla örat och helt enkelt inte passar i svingen. Litar inte på det örat jag nu riktat så skruvar loss det gamla och låter någon mer begåvad tillverka ett gäng likadana åt mig så har man så man klarar sig framöver. ??

Är det jag som är såpass mycket nybörjare eller är det nya original växelörat från Specialized som ska passa min hoj mindre i dimension i förhållande till originalet som satt på och blev krökt? Någon som ser någon skillnad?

Bilagor

• B2990B1E-5678-4D21-9B7E-5FE317B09929.jpeg
    B2990B1E-5678-4D21-9B7E-5FE317B09929.jpeg
    582.2 KB · Besök: 48
Är det jag som är såpass mycket nybörjare eller är det nya original växelörat från Specialized som ska passa min hoj mindre i dimension i förhållande till originalet som satt på och blev krökt? Någon som ser någon skillnad?
Jag tycker du har rätt. Det högra (original) skiljer i mått på mer än ett ställe jämfört med det vänstra (nya)

Visa bilaga 704565
Det är alltid bra att ändra lite i artiklarna :D

Ändra ”lite” var dagens ledord, varför ändra på något som är gjort för modellen och svingen. Spara på materialet i produkten så det blir mindre i dimension och inte passar lika bra som det vi byggde från början. Men ändå sälja det som originaldel och att det ska passa. :)

Mailat Specialized CS Sthlm och Gbg och bifogat nya bilder. Får invänta svar, men blir nog ett besök till min lokala LBS och tar med mig båda delar dit och hör om dem kan hjälpa till att trolla fram ett som passar. :)

Om det passar men bara "glappar" i svingen lär det lösa sig när du sätter i skruven och fixerar det med axeln?

Om det passar men bara "glappar" i svingen lär det lösa sig när du sätter i skruven och fixerar det med axeln?

Känns som att ju mer man letar desto fler fel hittar man, verkar som att det inte är mycket till gängor kvar nu för hålet till bulten i svingen, men en helicoil borde väll fungera för att avhjälpa det hoppas jag. Ska fortsätta felsökningen i morgon, skruvat och felsökt mer eller mindre till och från hela dagen. :)

Tillbaka
Topp