OS & Cykel i Peking 08 ::.

Globalistic

Aktiv medlem
Mitt i TDF's första vilodag får man höra att Pro Tour-lagen inte ska söka lincens för kommande år. Även icke inbjudna Astana kommer väl följa samma trend misstänker jag.

Först såg jag nyheten på SVT sedan blev det ett himlans Googlande å det ledde mig in på OS.
Eftersom OS har flera cykelgrenar samt Svenskar på plats under OS som ska delta i just cykel kommer en ny tråd om OS i Peking.

Hittade lite intressanta filmer från SVT från Velodromen samt BMX-courten. Lägg märke till Killen som Handhyvlar underlaget till Velodromen.

Velodromen: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1148497

BMX: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1148504

Hoppas på ett bra OS för Sara Mustonen.

Någon som vet vilka svenska cyklister som får åka till Kina?

86.jpg

Alexandra Engen
Emma Johansson
Fredrik Kessiakoff
Gustav Larsson
Emil Lindgren
Marcus Ljungkvist
Susanne Ljungskog
Thomas Löfkvist
Sara Mustonen

Vilka namn!
Emil, är inte han typ 15 bast elelr blandar jag ihop honom med någon annan nu?
Löfkvist, Ljungskog, Mustonen å Kessiakoff och Larsson. Det kommer bli spännande :)

Ingen BMX-åkare tydligen. Ska Engen köra MTB eller lvg?

Bang: Emil är 23 och varit de några månader. Engen ska givetvis köra mtb, hon har inte kört en enda lvgtävling i år iaf och verkar inte ha några planer på de heller vad ja vet.

cactuz: De hade väl grävt ner för få stenar i Kina kanske (grävt ner stenar då den var för lätt innan)? haha. SVT kanske inte uppdaterat de på länge.

Haha! Taskigt uppdaterad site :)
Då vard et inte den Emil jag tänkte på :) För det finns en Emil någonting...som e grymt lovande i Cross/Mtb å e typ 15 bast från Göteborg.

Blandade ihop Lvg å Cross när det gällde Engen :)

Ska sverige verkligen köra med deassa ställ:
_DSC0007red.jpg

De har ju kört världscupstävlingar hittills i de stället så troligen på OS också eftersom det är landslagskläderna.

Har nollkoll på Engen, hur har det gått för henne?

Hade äran att få en kram av henne vid en prisutdelning förra året. Sedan dess har jag bara sett henne i annonser för Merida.

Kör alla åkare med sina egna cykla som åkarna e sponsrade av eller är det någon landslagshoj man åker på?

Går oftast rätt bra för Engen. Har väl haft lite cykelstrul och så några gånger och inte varit i toppform men, kanske kommer till helgen och i augusti. :)

De kör på sina egna cyklar. Landslagshoj tror jag bara skulle bli fel då alla är vana vid sina cyklar, som vi andra cyklister också är.

Då är hon inte där för att lära med andra ord. Hoppas Gud e med henne :)

Undra vilken cykel Sara kommer att köra på :) I Sverige har jag sett henne på Cannondale ganska ofta.
Du kanske vet?

Angående landslagsställen, man brukar ha speciella kläder för OS. Faktum är att det för varje OS brukar tas fram en hel kollektion av officiella kläder, både för att tävla i och att "hänga" i. Jag såg årets kollektion för ett tag sedan, men jag kan inte minnas om det var några speciella cykelkläder med. Möjligt att man använder nuvarande de ställ och lägger på t.ex. OS-ringarna.

Olympiska kommiten borde ju ha råd med matchande ställ till cyklisterna tycker jag. Trist å behöva låna brottarnas ställ om det råder ekonomibrist :)

Ingen reklam på os grejer eller hur e det med det? Täner på alla cyklarna, delar mm.

Ingen reklam på OS-kläderna vad ja vet. Är inte de kläderna mest för normalt bruk och inte för tävling då alla har sina landslagskläder oavsett sport eller? Vet att de som åker dit fått hem ett paket med kläder iaf.

Alla kanske får ett set med finkläder å sedan fritidskläder samt lite enklare merchedise. Mend et verkar som att alla får köra med en "hottat" version av landslagsplagg.

Vore coolt å se en Full Dynamix i blått å gult :)

Bang: Med tanke på att Kessiakoff kör olackad ram på grund av vikt så lär du inte få se den gul och blå. De kör Michelindäck.

Bang: Haha, säg det till han. 50g räknar FRM så är väl något sådant för Full Dynamix med kanske. Många bäckar små.

ja, 50 g är ganska mycket i några mil. Gunde körde ju bara med en stav, en lång stav. Vad blir nästa steg, hantag med lufttryck?

Grym ide jue! Fylla handtag med luft. "idag ska jag köra långlopp, då blir det 2.4 bar"

:)

ang. ProTour så har de här lagen redan en betaldl icens för 2009: Astana, AG2R, Columbia, Milram, Gerolsteiner, Caisse d'Epargne, Lampre, Liquigas och Saunier Duval. Sen om de uppfyllar kontraktet med start i alla PT-tävlingar lär bli en annan femma då flertalet av lagens sponsorer saknar intresse utanför västeuropa där de inte finns etablerade.

Det blir antagligen en rättsligtvist mellan de lagen och UCI därbåda sidor kommer att anklaga varandra för kontraktsbrott. Astana är nog det lag som klarar sig ur den soppan bäst med tanke på att alla ProTour-lag var garanterade start i bla Tour de France och Milano-Sanremo. UCI kan knappast hävda att de har uppfyllt sin del av kontraktet.

Varför är det konstigt med BMX? Visst den är ganska ny som sport, men klockren ur åskådarsynpunkt. Slår dessvärre övriga cykelgrenar på programet på fingrarna. Utveckling är väl aldrig fel, framför allt inte om det gäller cykel ;)

Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är det konstigt med BMX? Visst den är
> ganska ny som sport, men klockren ur
> åskådarsynpunkt. Slår dessvärre övriga
> cykelgrenar på programet på fingrarna.
> Utveckling är väl aldrig fel, framför allt inte
> om det gäller cykel ;)

Nog mest för att det är en väldigt liten sport,..men ny?..den lär väll vara äldre än MTB?!

Men vilken gren pratar vi om?

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vilken gren pratar vi om?

Om du tittar i filmen det länkas till längre upp kommer du få se bilder på en rejsbana under uppbyggnad.

Så då är det rejs då alltså(har fortfarande inte orkat kolla länken.:))

Då kanske amn tom skall kolla lite Os i år då,..för det är i år det är va?..=D

Ville skrev:

> Nog mest för att det är en väldigt liten
> sport,..men ny?..den lär väll vara äldre än
> MTB?!
>
>
> Men vilken gren pratar vi om?

Den är väldigt liten i Sverige det är sant, men det är det ju mycket som är ;)

Finns det verkligen ingen bättre bild på Lövkvist än denna som SOK har på hemsidan:
LOVKVIST23549328.jpg

Under Emma står det att hon cyklar för AA Drink lalala team. AA drink, va e det?

Lite svårt att söka på korta fraser...

...men jag blir lite orolig när jag tittar på SVTs bevakningsschema. Det känns som att risken finns att missa MTBn för damer och herrar. SVT Play verkar sända damernas sista timme, men herrloppet?

Vilka fler kanaler sänder cyklingen den 22a och 23e? Vill ju se Kessiakoff spöa schweizaren. Jag vill helst se det "live" och inte i något samlingsprogram där det ges en kvart här och där.

Senast redigerad av en moderator:
känns jobbigt va? men jag har ett tips! skippa handtagen, cirkus var tredje skruv på cykeln och borra som besatt i allt skit som hänger. så är du ifatt!

många som kör specialhojar på OS, såg att Raul paulissen kör en special scalpel me utan lack, 200 gram lättare bara för att man tagit bort lack o en del filler från kolfibret :D
detta med r-sys mtb hjul och 1020 grams framgaffel, mums :D

däremot vet ja inte om ja gillar att de kapat bort halva adaptern från IS till PM på som de har till bromsarna, såg lite farligt ut :D

Tillbaka
Topp