OS i Rio - Cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33023
  • Start datum Start datum
OS i Rio - Cykel
Cyklas det verkligen i OS?
Jag har inte en enda gång i en enda tidning sett någon cykelartikel.
Det verkar vara mest fotboll, golf, simning. Riktiga sporter.

OS i Rio - Cykel
Vet inte om det har varit uppe tidigare men frågan lyder: Är enda möjligheten att få se mtb-loppen att pröjsa 399 spänn för viaplay sport? eller är det någon som har koll på eventuella ful-streamingar?

OS i Rio - Cykel
Har inte riktigt koll på Nordéns form, men hon har väl haft en hel del problem med skador de senaste åren. Är hon i skick för att ha någon rimlig medaljchans? Och damgolfarna verkar ju som de behöver minst ett mirakel för att komma in på några topplaceringar.

Vore lite extra kul (som en långnäsa till TV3/TV10/Viasat för att de inte visar MTB:n) om Jenny plockar hem en medalj.

OS i Rio - Cykel
geologen sa:
Det handlar nog snarare om att triathlon och golf är stora sporter i Sverige. Många som utövar dem. Golf i synnerhet.

Tycker de verkar som att de kört tydliga medaljhopp på tv. Som en massa brottning och även segling. Inte direkt de vanliga tv-sporterna...

OS i Rio - Cykel
Bergsmannen sa:
MTB är ju typ det trendigaste man ta sig för!

MTB är nog väldigt smalt i förhållande till golf och triathlon. Skulle tro att det går tio har-prövat-på-några-gånger-triathleter på varje sticker-ut-i-skogen-ibland-MTB-cyklist.

Och golf är en gigantisk sport i Sverige.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
geologen sa:
Bergsmannen sa:
MTB är ju typ det trendigaste man ta sig för!

MTB är nog väldigt smalt i förhållande till golf och triathlon. Skulle tro att det går tio har-prövat-på-några-gånger-triathleter på varje sticker-ut-i-skogen-ibland-MTB-cyklist.

Det har jag väldigt svårt att tro om triathlon. Utöver Kalmar Ironman, Jönköping HalvIronman och Stockholm Triathlon som drar mellan 1500 och några få tusen så har vi (väl?) inga triathlontävlingar som drar mer än de närmast sörjande/något hundratal. Bara Cykelvasan t.ex. hade väl över 20 000 anmälda? Och tittar man på proportionerna aktiva som kör tävling/motionstävling så känner jag knappt någon som kör triathlon utan att tävla men för mtb så är det tvärtom, av de jag känner som sticker-ut-i-skogen-ibland-mtb-cyklister tävlar någon enstaka.

Antalet aktiva MTB-svenskar är mycket större än antalet aktiva triathlon-svenskar om vi ser "gör det några gånger om året" som aktiva.

Att Viasat visar dam-triathlonen på vanlig kanal är för att Lisa Nordén, silver i London 2012, är med. De visade inte herr-triathlonen idag.

OS i Rio - Cykel
Jag känner och känner till en herrans massa människor som testat triathlon. Men de som håller på med skogscykling är rätt få, och de är rätt inbitna cyklister i grunden.

OS i Rio - Cykel
Jag känner och känner till en herrans massa människor som testat MTB. Men de som håller på med triathlon är rätt få.

Men jag tycker att inte bevisar någonting i sammanhanget.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
Vic sa:
Jag känner och känner till en herrans massa människor som testat MTB. Men de som håller på med triathlon är rätt få.

Men jag tycker att inte bevisar någonting i sammanhanget.

+1

De människor som en typisk människa i Sverige känner/känner till tror jag ganska dåligt representerar befolkningen som helhet. Så att utifrån sin egen bekantskapskrets försöka dra några slutsatser är nog rätt vanskligt. Tror mer på nisseson:s strategi med att titta på deltagande i lopp och sen försöka göra någon skattning av andelen av de som utövar grenen som också ställer upp i lopp. Även utan det senare så är min gissning att bara 10*antalet deltagare i cykelvasan blir fler än antalet som provat på triathlon i sammanhang som är mer seriösa än ren ploj (typ en gång på en svensexa).

På temat anekdotisk "bevisning" så skulle jag säga att det på stället jag jobbar är rätt jämnt mellan MTB-åkare och triathleter (med en generös definition av när man är det ena resp. det andra). Och det är på ett mjukvarubolag i Sthlm med tämligen välutbildad personal (när jag började sas det lite skämtsamt att ha gått teknisk fysik var att ha "grundutbildning"), vilket i min fördomsfulla världsbild är ett ställe där triathleter relativt sett borde vara vanligare än MTB-åkare. Så om man utifrån det skulle dra några slutsatser om triathlon- kontra MTB-cykling i landet skulle det nog vara att triathlon inte är större än MTB. Men, som sagt så tror jag det är en tveksam strategi att extrapolera alltför vilt utifrån hur min egen omgivning ser ut.

OS i Rio - Cykel
Surt att bara Viaplay visar mtb:n. Känns inte så kul att pröjsa 399 för sista helgen. Fulstreamsajten jag brukar kolla ibland verkar inte planera att visa mtb heller. Andra tips?

Tillbaka
Topp