[OT/2] Pressa in bromsok på MC

Azog

Aktiv medlem
Kära bullen,

Jag håller på att byta bromsbelägg fram på min motorcykel. Det gick strålande med tre av fyra belägg, det var bara att pressa in oken så mycket som behövdes med en polygrip.

Men sista oket vägrar att flytta på sig. Jag tror att det beror på sneda-byrålådan-syndromet; det sticker ut typ 5 mm pga olyckshändelse med bromshandtaget när det inte satt något belägg i.

Råkar någon ha ett bra tips? Jag börjar få lite slut på idéer. Det är ju inte världens mesta utrymme om man ska ha dit verktyg och jag vill helst undvika att plocka av framhjulet om det går att undvika.

Mvh
//Klantarslet

emilh sa:
Ta tillfället i akt och renovera bromsoket. Polera kolvar och byt packningar ;)

Mmm... joooo... eeehh... Det vore nog jättebra säkert. ;)

Problemet är att det är lite av en pandoras ask, har man väl börjat serva en -83:a så slutar det gärna med att den är nerplockad i molekyler och att jag någonstans under processen slarvat bort något viktigt. :)

Titta hur mycket bromsolja du har tryckt tillbaka i behållaren är det fullt så går det inte att trycka in kolven.

Plocka av oket istället för hjulet, jag kan inte få av hjulen på någon av duccarna utan att ta av oken först.
När det väl är av så kläm i beläggen igen och pressa in dem sida för sida, att ena kolven sticker ut lite kan bero på att bromsvätskebehållaren har blivit överfull när du pressade in de andra tre kolvarna, har hört att det kan hända om man har haft väldigt slitna belägg? En kompis alltså....
//Jimmi

Jimmi851 sa:
Plocka av oket istället för hjulet, jag kan inte få av hjulen på någon av duccarna utan att ta av oken först.
När det väl är av så kläm i beläggen igen och pressa in dem sida för sida, att ena kolven sticker ut lite kan bero på att bromsvätskebehållaren har blivit överfull när du pressade in de andra tre kolvarna, har hört att det kan hända om man har haft väldigt slitna belägg? En kompis alltså....
//Jimmi

Hmm. Ja, det kan ju vara en lösning. Jag har dock tömt lite olja ur behållaren för att få lite extra utrymme, så det är inte full behållare som är problemet.

Kan det vara så enkelt att du har råkat trycka in den sista kolven lite snett, det ska inte mycket till innan det sitter som berget, prova om du kan få den att rotera i loppet och prova sen att trycka in den igen

jag brukar med framgång trycka ut kolven ganska långt, polera kolvens sidor med smärgelduk sedan motionera kolvarna ngt genom att trycka dem in o ut ett antal ggr.

Carl A sa:
jag brukar med framgång trycka ut kolven ganska långt, polera kolvens sidor med smärgelduk sedan motionera kolvarna ngt genom att trycka dem in o ut ett antal ggr.

Smärgelduk? Lite väl grovt va?

Den gång jag renoverat MC-bromsok så polerade jag kolvarna med autosol innan jag bytte packningar.

Jimmi851 sa:
Kan det vara så enkelt att du har råkat trycka in den sista kolven lite snett, det ska inte mycket till innan det sitter som berget, prova om du kan få den att rotera i loppet och prova sen att trycka in den igen

Ja, förmodligen är det så. Det löser sig förmodligen enkelt om man har lite mer utrymme runt oket eller något bättre trycka-på-instrument än en polygrip... Frågan är bara vad det är för instrument. Eller om det är lika bra att börja skruva isär fler saker. :)

Carl A sa:

Såpass. Då har du nog snällare kolvar än mig eller bättre teknik :) Gör du det med eller utan skiva emellan? Och hur trycker du in dem?

Plats får du när du har fått av oket från gaffelbenet, gott om är kanske till att ta i, men tillräckligt för att komma åt lite bättre.
Skruva inte isär oket om du inte är tvungen, utan i med båda beläggen när du har fått av det och pumpa ut alla kolvarna igen, prova sedan att trycka in dem med stor mejsel mellan beläggen eller ännu bättre en stor kil av trä/plast

Om du stoppar i ett mellanlägg mellan den friska kolven och den kärvande (något hårt, till exempel en gammal skiva och de gamla beläggen) så kan du först trycka ut kolvarna så långt det går. Om ditt mellanlägg är plant så kommer du med lite tur få den kärvande kolven att lägga sig rakt. Tänk bara på att inte ha för smalt mellanlägg, då du då kommer pressa ut den friska kolven så att även den lossnar.

Om du finns i Stockholm så har jag en pneumatisk press som garanterat får in kolven, men om den sitter snett är risken att man skadar oket.

Konvalj sa:
Om du stoppar i ett mellanlägg mellan den friska kolven och den kärvande (något hårt, till exempel en gammal skiva och de gamla beläggen) så kan du först trycka ut kolvarna så långt det går. Om ditt mellanlägg är plant så kommer du med lite tur få den kärvande kolven att lägga sig rakt. Tänk bara på att inte ha för smalt mellanlägg, då du då kommer pressa ut den friska kolven så att även den lossnar.

Om du finns i Stockholm så har jag en pneumatisk press som garanterat får in kolven, men om den sitter snett är risken att man skadar oket.

Bra tips! Tackar!

Och tack för erbjudandet, men tyvärr bor jag i Skåne.

BT har ett enkelt bromskolvsverktyg

2000016990.jpg

som fungerar hyfsat. Men det kräver 15 mm fritt mellan kolvarna.

Bort m oket fr gaffel alt sving.
jag anv stor polygrip att pressa kolvar med. Gammal hoj som pendlat under 2 vintrar, så ni kan ju tänka er hur det hela såg ut.

Carl A sa:
Bort m oket fr gaffel alt sving.
jag anv stor polygrip att pressa kolvar med. Gammal hoj som pendlat under 2 vintrar, så ni kan ju tänka er hur det hela såg ut.

Ja, om inte verktyget Pfaff tipsade om fungerar så är det nog så det får bli. De andra oken gick som sagt att trycka in med polygrip utan att montera isär, men kommer man åt från alla håll med polygripen så kan det nog fungera på det oket också.

Tack alla för tipsen!

Generellt så är det så att fastnar det när man trycker in kolven så är det bästa att lossa genom att trycka ut den en liten bit så den kommer rak och sen kan man försoka igen.
Tänk byrålåda...
Lås andra sidans kolv och använd bromshydraliken att få ut kolven.
Att bara använda mer våld för att få in den är fel väg att gå.

Lycka till
JOhan

Petrolhead sa:
Generellt så är det så att fastnar det när man trycker in kolven så är det bästa att lossa genom att trycka ut den en liten bit så den kommer rak och sen kan man försoka igen.
Tänk byrålåda...
Lås andra sidans kolv och använd bromshydraliken att få ut kolven.
Att bara använda mer våld för att få in den är fel väg att gå.

Lycka till
JOhan
Bra påpekande, tack!

Håller med @Petrolhead.
Om du kommer åt så kan det kanske vara värt att testa att försöka få den rak genom att lite försiktigt knacka på kolvens ytterända som sitter "längst in", alltså knacka snett uppåt från sidan eller hur man ska beskriva det, tänk byrålåda som han skrev.

me.I.am sa:
Håller med @Petrolhead.
Om du kommer åt så kan det kanske vara värt att testa att försöka få den rak genom att lite försiktigt knacka på kolvens ytterända som sitter "längst in", alltså knacka snett uppåt från sidan eller hur man ska beskriva det, tänk byrålåda som han skrev.
Ska testa. Inte uppenbart att den är sned och på vilket håll, dock.

Ett litet PS.
Om du försöker med BT:s verktyg som @Pfaff tipsar om. Tar man i med någon förlängning eller liknande kan den brista, och delar flyga lite hur som helst, och handen söka sig mot något att skada sig på. Men om den hamnat snett ska du ju inte pressa in den. I mitt fall var det bromskolv på en gammal Volvo där packningen hamnat på sniskan och det rostat rätt bra innanför den - så den satt ganska bra.

Annars öppna luftningsnippeln lite lite och tryck in kolven. Kommer rinna ut lite men ibland behöver kolven bara börja röra på sig så kommer den igång sen.

me.I.am sa:
Ett litet PS.
Om du försöker med BT:s verktyg som @Pfaff tipsar om. Tar man i med någon förlängning eller liknande kan den brista, och delar flyga lite hur som helst, och handen söka sig mot något att skada sig på. Men om den hamnat snett ska du ju inte pressa in den. I mitt fall var det bromskolv på en gammal Volvo där packningen hamnat på sniskan och det rostat rätt bra innanför den - så den satt ganska bra.

Bra varning!

Tillbaka
Topp