[OT] 29er full suspension 1000w rear hub motor och ej integrerat batteri

Hasse#7 sa:
marr sa:
Hasse#7 sa:
marr sa:
Hasse#7 sa:
Om man får välja själv vad som rätt och fel vill jag nog göra ett våldsamt uttag på niohundratusenmiljoner

Rättade bara till.

Fast då pajar referensen till Yrrol....

Nu kör vidare på parallella världar här. Du har fel och jag har rätt. Osv. :p

Ok, då vill jag ha en barnvagn för femlingar byggd på bredden. I underkorgen sitter det armborst riktade framåt. Alltihop dras av en bärgningsbil. Jag anser att det är en julsläde, inga konstigheter alltså.

asgarv

GoranS sa:
Nej, du har rätt. Antalet inlägg har inget med lämpligheten i att skriva saker som "Hehe småaktigt, du hade inte rätt inställning så nu tänker jag inte svara på din fråga. Vilken barnrumpa..." Det är onödigt oavsett. Sen kan ingen hindra dig från att skriva det. Möjligen kan moderatorerna stänga av dig om de tycker att det är över gränsen. Men bara för att man "får" skriva något så behöver man inte skriva det. Man kan fundera på om det är lämpligt. Jag tror personligen inte att du uppnår någonting positivt med att skriva sådant såvida du inte har som mål att få en några personer att tycka att du verkar osympatisk.

Tack Göran att vi kan vara överens om det mest självklara. Det övriga du refererar till är ju ur sitt kontext och du svarar dessutom utifrån ett perspektiv ingen har tänkt fortsätta på. Det kan jag tycka uppfordrar ingen uppmärksamhet. Anmärkningsvärt kan man ju notera att du ändå inte kunde summera innehållet eller förstå att det där var faktiskt ett svar från någon troligen är vuxen.

johnel sa:
GoranS sa:
Nej, du har rätt. Antalet inlägg har inget med lämpligheten i att skriva saker som "Hehe småaktigt, du hade inte rätt inställning så nu tänker jag inte svara på din fråga. Vilken barnrumpa..." Det är onödigt oavsett. Sen kan ingen hindra dig från att skriva det. Möjligen kan moderatorerna stänga av dig om de tycker att det är över gränsen. Men bara för att man "får" skriva något så behöver man inte skriva det. Man kan fundera på om det är lämpligt. Jag tror personligen inte att du uppnår någonting positivt med att skriva sådant såvida du inte har som mål att få en några personer att tycka att du verkar osympatisk.

Tack Göran att vi kan vara överens om det mest självklara. Det övriga du refererar till är ju ur sitt kontext och du svarar dessutom utifrån ett perspektiv ingen har tänkt fortsätta på. Det kan jag tycka uppfordrar ingen uppmärksamhet. Anmärkningsvärt kan man ju notera att du ändå inte kunde summera innehållet eller förstå att det där var faktiskt ett svar från någon troligen är vuxen.

Ursäkta, men va? Vem är Göran? Någon? Och vem är vuxen?

Jag skall fundera på om jag vet någon mer seriös, kunnig och diplomatisk här än GoranS. Hmmmmm?
Nej det fanns det inte trots att nivån generellt är hög när trådar och ts har rimlig nivå själva. Vissa trådar går inte att bygga något på. Skit in, skit ut.

kais01 sa:
john-el, dina inlägg här är taggiga.

och tanten på damcykel; majoriteten av de jag vid flitig cykelpendling ser med uppskrapade kläder i diket är just dessa. singelolyckor.

vi kan vara överens om att en del lycratyper ser väldigt arga och ja, löjliga ut där i trafiken. men min erfarenhet är att de verkligen saktar ner vid hinder, och ger tydliga tecken.

vilket inte gäller kryssarmissilerna på trimmade elcyklar.

Jag håller med det går för fort även kring elcyklar förhållande till trafikmiljön. Jag håller med dig fullständigt, det är rätt ofta man undrar om det verkligen är nödvändigt för dessa att cykla så snabbt bredvid gående. Nej min erfarenhet kring lycra typerna är ju att de kör våldsamt och riskbetingat. Ja de ger tecken, det kan jag tycka också väldigt ofta. Dock är körstilen lika obegåvad ändå när det är så mycket människor som ska dela på samma utrymme. Det finns få människor som skulle göra bil på detta sätt och säga, jag gav ju tecken med blinkers..., det gäller alla som kör riskfyllt i dessa miljöer oavsett racertyper i lycra eller elcyklister, ingen glömd. Visst finns det en hel del som sköter sig men det är som du själv kanske har hört alldeles för många personer som har just dessa åsikter för att de inte skulle finnas en uns sanning i detta. Jag tycker det är kaotiskt men jag heller faktiskt inte någon generell lösning på det hela i närtid mer än att anpassa sig efter rådande omständigheter.

johnel sa:
GoranS sa:

Att förstå det du skriver är faktiskt inte helt enkelt. Primärt är det ganska svårt att hänga med i vad du syftar på med det du skriver. Dessutom använder du frekvent ord på felaktiga sätt och grammatiskt sett är texten inte heller någon höjdare.

Min gissning är att oavsett vad jag skriver så kommer du att fortsätta i samma stil så för att bespara oss båda lite tid lägger jag ner detta.

Makten sa:
kais01 sa:
men kryssningsmissilernas framfart på cykelbanor drar vanära över konceptet.
Det är där vi inte är överens. Konceptet blir ju inte dåligt på grund av idoter.

när jag nämner kryssningsmissiler talar jag om olagliga trimmade elcyklar med för mycket watt. de har en speciell och ryckig framfart, svänger än hit och dit för att undvika kollision antar jag. vanära är ett milt uttryck i sammanhanget.

vanliga elcyklar uppfattar jag går i lugn takt. de kan väl uppfattas relativt snabbare uppför någon backe, men någon vidare fart blir det ju inte. det är väl därför ts vill ha mera watt.

Senast ändrad:
Tänk om det skulle dyka upp en lycraklädd elcyklist på cykelbanan. Då skulle det bli syntax error i någons hjärna...

johnel sa:
Hej, jag söker en elcykel med ovanstående spec på ett ungefär. Jag har resonerat att jag vill ha en elcykel som ser ut som en cykel, därför går middrive bort. Vidare vill jag ha så stora hjul som möjligt, jag gissar att det blir jämnare att åka på de kommunala vägarna. Vidare verkar det ju vara trevligt med så mycket motor som möjligt. Nu kanske 1000w är överdrivet mycket men 250w är för lite. Jag vill ha ett batteri som är ersättningsbart därför att man inte önskar bli knuten till en viss leverantör som kanske inte existerar när man ska köpa nytt batteri. Då är tanken att köpa in ett batteri från någon annan helt enkelt.

Cylen måste också vara CE märkt och ha ett typgodkännande. Ev kanske man kan ordna det själv men det verkade vara en ganska krånglig historia hos transportstyrelsen. Jag avser att skaffa försäkring och cykla på cykelbanor. Jag tror klassen hette moped II, där motorn får vara max på 1000w och vara begränsad till 25km/h.

Någon som vet hur man ordnar upp önskad spec?

Kortfattat, jag vill helt enkelt ha en cykel som ser ut som en cykel på ett ungefär som har lite fart och som klarar av nutida skötsel av vägar. Cykeln får förstås gärna ha en rimlig prislapp.

Du är uppenbarligen här för att trolla. Vänligen sluta med det.

johnel sa:
NickPick, tack, jag kan vara småsint också fast jag tycker inte det är så riktigt värt att vara det eftersom det är fel på varje fordonsförare på en cykelbana enligt somliga. Det finns ingen harmoni. Enligt mig så förstår inte jag att man kan blanda denna bunt av förare och fordon med varandra. De går alla i olika farter och det finns inte några krav på trafikkunskaper osv, men bara för att det blir en elmotor av en viss klass då ska det till båda körkort och försäkringar mm fast cyklar går i många fall fortare, i synnerhet bland dessa racer herrar i nedförsbackarna. En 250w cykel gör i en hyfsad nedförsbacke 50-60km/h. En sådan väger 22-25kg plus en föraren då på 70-90kg... det blr inte mycket kvar vid någon sorts olycka. Det är lagligt att framföra ett sådant fordon utan någon som helst förståelse för varken en högerregel eller var man ska helst befinna sig på en körbana och utan hjälm...., det gäller likväl dess racerherrar som stuntar i allt vad regler och vett är..

Häromveckan åkte en skateboard förbi mig i en uppförsbacke i 25km/h och gick en bra bit över 50km/h nedåt... hur bromsar en sådan skarpt om det skulle behövas? Så gnälla på alla dessa olika fordon och typer av människor är inte fruktbart. Våra politiker kommer reglera detta, när för många olyckor sker och läkarna på akuten skriker, fast det kan ta 20-30 år... se lagen om cykelhjälm och dess historia, fast inte ens då klarar man klämma fram en lagstiftning som gäller vuxna...

Så för att andra gör det är det ok? Finns folk som skjuter andra, gör det väll inte mer rätt?
Du menar att det alltså bara är att acceptera detta och hjälpa folk som vill bidra till det bara för att politikerna nån gång kommer reglera det, när tillräckligt många skadat sig?

johnel sa:
Det tycker jag med fast jag vet inte vad det hette förut, men uppdelningen är ju löjlig, cykel som cykel i folkmun och cykel som cykel per definition för intresserade. Elcykel räknas ju till cyklar ändå...

Frågan är om det är det med 1000w. Och absolut inte om du inte behöver trampa för att den ska skjuta på.
Lagen säger eller sa väll 250w för att räknas som cykel. Så nej, den ”elcykel” du pratar om är per definition inte en cykel

Senast ändrad:
johnel sa:
Hej, jag söker en elcykel med ovanstående spec på ett ungefär. Jag har resonerat att jag vill ha en elcykel som ser ut som en cykel, därför går middrive bort. Vidare vill jag ha så stora hjul som möjligt, jag gissar att det blir jämnare att åka på de kommunala vägarna. Vidare verkar det ju vara trevligt med så mycket motor som möjligt. Nu kanske 1000w är överdrivet mycket men 250w är för lite. Jag vill ha ett batteri som är ersättningsbart därför att man inte önskar bli knuten till en viss leverantör som kanske inte existerar när man ska köpa nytt batteri. Då är tanken att köpa in ett batteri från någon annan helt enkelt.

Cylen måste också vara CE märkt och ha ett typgodkännande. Ev kanske man kan ordna det själv men det verkade vara en ganska krånglig historia hos transportstyrelsen. Jag avser att skaffa försäkring och cykla på cykelbanor. Jag tror klassen hette moped II, där motorn får vara max på 1000w och vara begränsad till 25km/h.

Någon som vet hur man ordnar upp önskad spec?

Kortfattat, jag vill helt enkelt ha en cykel som ser ut som en cykel på ett ungefär som har lite fart och som klarar av nutida skötsel av vägar. Cykeln får förstås gärna ha en rimlig prislapp.

Edit: 1000w elmotor till cykel är OT. / admin

Rawbike är en moped klass 2. Ser dem överallt. Skaffa bara något eller allt av rastafrisyr, camobrallor, helskägg, hel Adidasoverall, kraftig övervikt eller ANNAT så du matchar cykeln. Bara inte lycra eller reflexväst. ;)

Batteri kan du byta celler i, antingen själv eller lämna in så det är något av en icke-fråga.

https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/

Stora hjul är nästan ”reserverat” för trampcyklar. Med motor som driver tycks små/mindre hjul vara normen, antar att det finns bra tekniska skäl till det.

Tillbaka
Topp