NickPick, tack, jag kan vara småsint också fast jag tycker inte det är så riktigt värt att vara det eftersom det är fel på varje fordonsförare på en cykelbana enligt somliga. Det finns ingen harmoni. Enligt mig så förstår inte jag att man kan blanda denna bunt av förare och fordon med varandra. De går alla i olika farter och det finns inte några krav på trafikkunskaper osv, men bara för att det blir en elmotor av en viss klass då ska det till båda körkort och försäkringar mm fast cyklar går i många fall fortare, i synnerhet bland dessa racer herrar i nedförsbackarna. En 250w cykel gör i en hyfsad nedförsbacke 50-60km/h. En sådan väger 22-25kg plus en föraren då på 70-90kg... det blr inte mycket kvar vid någon sorts olycka. Det är lagligt att framföra ett sådant fordon utan någon som helst förståelse för varken en högerregel eller var man ska helst befinna sig på en körbana och utan hjälm...., det gäller likväl dess racerherrar som stuntar i allt vad regler och vett är..
Häromveckan åkte en skateboard förbi mig i en uppförsbacke i 25km/h och gick en bra bit över 50km/h nedåt... hur bromsar en sådan skarpt om det skulle behövas? Så gnälla på alla dessa olika fordon och typer av människor är inte fruktbart. Våra politiker kommer reglera detta, när för många olyckor sker och läkarna på akuten skriker, fast det kan ta 20-30 år... se lagen om cykelhjälm och dess historia, fast inte ens då klarar man klämma fram en lagstiftning som gäller vuxna...