Råd sökes: Elcykel för vinterpendling i Norrland
Hej!
Jag vänder mig till forumets samlade expertis för att få lite råd inför köp av en elcykel för jobbpendling.
Mina förutsättningar och behov:
Har bl.a. kollat på cyklar på bike-discount.de. Dessa verkar ha flertalet cyklar för bra pris, åtminstone jämfört med den svenska marknaden. Vad jag har läst verkar sidan vara pålitlig och flera av märkena är kända, även för en icke-cykelentusiast.
Hoppas på att komma billigt undan, gärna runt 15 000 kr, men kan sträcka mig upp till 25 000 kr om det ger markant bättre "value for money".
Behöver cykeln egentligen först i september, vilket betyder att det inte är någon extrem brådska med det i nuläget. Om det skulle vara smart/taktiskt att vänta på t.ex. några specifika reor.
Tankar:
Tack på förhand!
Jag vänder mig till forumets samlade expertis för att få lite råd inför köp av en elcykel för jobbpendling.
Mina förutsättningar och behov:
- Pendling: Ca 6 km enkel väg i relativt backig miljö.
- Klimat: Kommer att cykla året runt i norra Sverige, så cykeln kommer att få smaka på kyla, slask, snö och salt. Sommartiden är vägen huvudsakligen asfalt.
- Förvaring: Huvudsakligen utomhus hemma, men i varmgarage på jobbet.
- Tidigare erfarenhet: Har de senaste 5 åren pendlat på en egenbyggd hardtail MTB med en Tongsheng 250 W-motor. Har oftast cyklat på assistansnivå 1 av 5, och max nivå 3 i branta backar, så någon hög kraftig motor är inte nödvändig baserat på tidigare erfarenheter.
Har bl.a. kollat på cyklar på bike-discount.de. Dessa verkar ha flertalet cyklar för bra pris, åtminstone jämfört med den svenska marknaden. Vad jag har läst verkar sidan vara pålitlig och flera av märkena är kända, även för en icke-cykelentusiast.
Hoppas på att komma billigt undan, gärna runt 15 000 kr, men kan sträcka mig upp till 25 000 kr om det ger markant bättre "value for money".
Behöver cykeln egentligen först i september, vilket betyder att det inte är någon extrem brådska med det i nuläget. Om det skulle vara smart/taktiskt att vänta på t.ex. några specifika reor.
Tankar:
- Motorsystem: Jag har läst att Bosch eller Shimano rekommenderas generellt. Med tanke på att jag gillar en naturlig cykelkänsla lutar jag lite mot Shimano, men är öppen för förslag.
- Cykeltyp: Tänker mig att en trekking bike borde vara det jag ska sikta på för att få en bra balans av komfort och all around cykling, även på vintern. Eller ska jag kolla på andra typer?
- Nackdelar med att köpa via nätet: Finns det andra praktiska nackdelar med att beställa via nätet, förutom att man inte kan testa cykeln innan köp? Påverkar köp via nätet, t.ex. garanti, möjlighet till service eller finns andra nackdelar?
- Service och underhåll: Har hört att det är bra att köpa ett märke som är vanligt för bättre förutsättningar för att få tillgång till service/reservdelar. Stämmer detta? Hur stor vikt ska man sätta på detta vid val av cykel?
- Krav på komponenter: Med tanke på att huvudfunktionen för cykeln är enkel pendling så tänker jag att jag inte är i behov av någon cykel med toppkomponenter, men med tanke på användning vintertid tänker jag att hydrauliska skivbromsar är något som ändå är värt att satsa på. Vill också gärna komma undan med låg service, borde jag då tänka remdrift istället för kedja? Vet att detta skulle dra upp priset i så fall, men är det en investering som ni anser är värt att lägga extra pengar på?
- Övrigt: Är det något annat som jag missat som ni tycker är extra viktigt att fokusera på vid val av cykel?
Tack på förhand!