[OT] åkteknik långfärdsskridsko

menelik

Medlem
Var hittar man en bra beskrivning av elementär åkteknik på långfärdsskridsko med stavar? Kurser i åkteknik tillåter vanligtvis inte stavar, och därmed är många utestängda. Kurserna handlar mest om förbättrad åkteknik för dem, som redan kan åka.

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
Med bra/rätt åkteknik behövs inte stavar. Bättre att lära sig rätt från början. Med stavar blir det något annat än skridskoåkning.

Stavar är inget att eftersträva om du vill lära dig åka skridskor. Det är lika hämmande för tekniken som att ha stödhjul på cykeln.

Stavar är endast bra om man inte kan hålla balansen eller om man har så svaga ben att man inte orkar ta fart med benmusklerna.

Att åka med stavar i motvind ökar vindfånget och gör bara att det krävs mer energi.

Lägg händerna på ryggen, huka dig framåt (med ryggen horisontellt om du orkar) och tryck i med långa skär så kommer du snart att åka energisnålare och snabbare än de flesta.

Hälsningar
Rickard

Tack för alla goda råd. Vad duktiga åkare och rådgivare tyvärr ofta förtränger, är det faktum att många helt enkelt inte kan färdas på skridskor utan stavar. Den som ideligen kör omkull måste antingen tillgripa stavar eller också låta bli att åka.
Stavåkning har hela tiden blivit allt vanligare inom långfärdssporten. Vad jag och många med mig är en bra åkteknik för oss, som av olika skäl vill eller rentav måste åka med stavar. Här behövs en konstruktiv debatt.
Förr talades väldigt mycket om hur oerhört viktig skridskoinställningen var för åktekniken. Numera nämns inte så mycket om den detaljen, vilket sannolikt beror på att nutida skrillor med lös häl vanligtvis inte går att justera. Kan det vara så, att de åkare, som på fasthälsskrillornas tid kunde lära sig åka hyggligt efter omsorgsfull justering av skons läge över skenan idag måste åka med stavar för att klara balansen?

Får man fråga hur pass mycket du har tränat? Nu kör jag med fast häl och det lärde jag mig grunderna på en kväll på Östermalms IP med lite goda råd från ledarna där. Har aldrig provat lös häl, men om du har åkt på ett antal pass och ändå står på öronen så fort du försöker åka utan stavar låter det ju som att det skulle vara nåt konstigt med skridskorna? Jag antar att även med lös häl så vill du stå med fötterna pekande lätt utåt över skridskon? Bindningen felmonterad? Det var ett gott råd att åka till ÖIP om du bor i Stockholm, be i så fall nån av ledarna kolla lite när du åker och kanske kolla hur du står på skridskorna? Annars kanske du kan kolla med friluftsfrämjandet på din ort om de har nån nybörjaraktivitet där du kan få lite tips och kommentarer? Kolla på utsidan, många duktiga åkare på det forumet.

Om du inte har några andra skäl som innebär att du MÅSTE använda stavarna så skulle jag göra allt för att slippa det, inkl få dem justerade eller byta till fasthäl om det behövs. Fartskillnaden skall inte vara jättestor och det låter inte som att det är olympiska tider du satsar på juat nu? Det är inte jättepoppis att börja vifta med stavarna i en klunga av förståeliga skäl.

menelik skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara så, att de åkare, som på
> fasthälsskrillornas tid kunde lära sig åka
> hyggligt efter omsorgsfull justering av skons
> läge över skenan idag måste åka med stavar
> för att klara balansen?

1. Det går väl fortfarande att köpa skridskor med gamla hederliga bindningar för NN75-pjäxor?
2. Varför skulle de inte kunna justera skridskor med bindning för lös häl lika omsorgsfullt?
3. Borde de inte vara hjälpta av moderna, stabila skate-pjäxor?

Gällande tekniktips för att åka med stavar: Det blir nog ganska likt skate på längdskidor, det borde hjälpa dig hitta instruktioner. Problemet är att det motarbetar bra skridskoteknik och alltså motverkar att man någonsin lär sig åka "ordentligt" Själv fick jag slita rätt hårt med att återställa skridskotekniken förra säsongen efter många mils nötande på skateskidorna. Balansen och därmed ytterskäret var katastrofalt dåliga...

> Stavåkning har hela tiden blivit allt vanligare
> inom långfärdssporten. Vad jag och många med
> mig är en bra åkteknik för oss, som av olika
> skäl vill eller rentav måste åka med stavar.
> Här behövs en konstruktiv debatt.

Det finns givetvis personer med funktionsnedsättningar som inte kan åka utan stavar, men det är oftast inte fallet när du ser skrinnare med stavar. Det gör att det absolut behövs en konstruktiv debatt, eller snarare information till personer som vill lära sig åka skridskor.

> Kan det vara så, att de åkare, som på

Knappast. Det är annorlunda att åka med lös häl men inte nödvändigtvis svårare. Många faller lättare med fast häl när det försöker skjuta ifrån genom att reflexmässigt sträcka på vristen. Det är lättare och en mer naturlig rörelse att behärska lös häl vilket jag tror gör ballansen bättre.

Men varför åker så många med stavar? Kunskapen om skridskoåkning är ganska liten jämfört med cykling. Det är en sport som vuxit explosionsartat. Många som börjar tittar sig omkring och ser då mängder med stavåkare. Jag har till och med träffat personer som sagt att de är nybörjare och inte börjat med stavar än men att de ska göra det när de blivit mer trygga i åkningen. Vissa tror till och med att de åker fortare med stavar än utan vilket inte är fallet om man väl lärt sig åka och är någorlunda normalskapt.

Jag tror att de som säljer gärna säljer ett par stavar om de kan. Det är svårare att övertyga en nybörjare på MTB om att den ska köpa en trehjulig variant.

Varför bry sig om att folk åker med stavar? Det är faktiskt farligt för omgivningen vilket kunde accepteras om det fanns fog för användandet. Det är dessutom tråkigt eftersom det förstör människors möjlighet att bli riktigt duktiga på skridskor.

Hälsningar
Rickard

Skid-skate-teknik tror jag också på, men lektionerna i växel 1&2 kan hoppas över...

Först skulle jag dock fokusera på åkning utan stavar, känns som gjort för att vänja in sig med dålig teknik annars.

HaraldN skrev:
> Skid-skate-teknik tror jag också på, men
> lektionerna i växel 1&2 kan hoppas över...

Du kan med gott samvete hoppa över äver vöxel 3 och 4. Och då pterstår 5:an dör stavarna inte anvönds ens av skidåkare eftersom det glider så bra att det bara kostar energi.

> Först skulle jag dock fokusera på åkning utan
> stavar, känns som gjort för att vänja in sig
> med dålig teknik annars.

Precis.

Den som är rädd att trilla borde satsa på bra skydd. Det är relevant! Knän, armbågar och höfter är mest utsatta förutom huvudet förstås.

Hälsningar
Rickard

Den frekventa förekomsten av stavar kan förklaras med vad som benämns social förstärkning inom beteendeforskningen. Du ka få sama effekt av andra beteenden. Ställ dig och titta nyfiket rakt upp och du kommer se att andra gör detsamma. Gå därifrån och du kan fortfarande se folk glo rakt upp. Spännande med värdelösa beteenden som trots det är logiska ur ett evolutionärt perspektiv.

Hälsningar
Rickard

Problemet för mig och många är att hitta balansen, när man står på ena foten och gör avspark med den andra. Utan stavstöd tippar vi omkull omedelbart. Att stavåkarna blivit allt fler har rimligtvis sina orsaker. Skridskoinstruktörerna talar mest om hur lätt det är att balansera på ett ben. Någon fungerande instruktion för konsten att hitta balansen på ett ben har jag ännu inte hittat Numera accepteras lyckligtvis stavåkare i alla grupper. Så tolerant var minsann inte stämningen för ca tio år sedan, då somliga rentav ville avvisa stavåkare på turerna. Vi tycks bara bli fler och fler. Vad som idag behövs är utvecklandet av en välfungerande åkteknik med stavar.

HaraldN skrev:
> Skid-skate-teknik tror jag också på, men
> lektionerna i växel 1&2 kan hoppas över...
>
> Först skulle jag dock fokusera på åkning utan
> stavar, känns som gjort för att vänja in sig
> med dålig teknik annars.

Snarare att det bara är 5:ans växel som gäller och då kan man hellre skippa stavarna.

Skämt åsido finns det ytterligare relevanta skäl att nämna. Kraven på ett par stavar som kan tjäna som frånskjut är helt andra än det man måste ha stav(ar) till och det är för att sondera isen. Även om man i övrigt är lätttviktsfetishist är vi många som ser till att ha ordentlig tyngd i piken för att orka pika flitigt en hel dag utan att få ont i armbåge och handled. Det vill säga en vettig pik vill du inte använda som frånskjut.

Jag har också funderat på att köpa ett par stavar.
Inte för att jag har problem med skridskotekniken eller att jag har problem med balansen
utan för att det ger bra träning för armar och bröstkorg. Ungefär som längdskidåkning eller
stavgång.

Har man allmänt dålig balans är stavarna en bidragande orsak till att man blir en allmän fara när man åker. Främst på olofsse banor där utrymmet är mindre, men det är främst där nybörjarna håller till.

Jag vet inte hur många gånger jag nästan fått stavar på mig för att åkare utan kontroll vevar hej vilt med sina spjut.

Att stakträna är en annan sak, då har man oftast kommit så långt att man har kontroll.

Nej, gör som alla redan tipsat om, lär dig åka utan.

Btw "Ot".

Jag gör ibland som Peter, åker med stavar för att få lite överkropps/stakträning också. När jag lärde mig åka under mycket möda och stort besvär hade jag inte stavar, och jag tror som många andra att det stjälper snarare än hjälper om man vill få in tekniken.

//Kristin

menelik skrev:
> Utan stavstöd tippar vi
> omkull omedelbart.

Allvarligt? Om du inte har ett specifikt handikapp tror jag du fokuserar på fel saker avseende stavteknik. Du behöver öva balans generellt och om du fortsatt bara ramlar omkull kanske inte skridskor är din grej.

PeterÄlvsjö skrev:
> Jag har också funderat på att köpa ett par
> stavar.
> Inte för att jag har problem med skridskotekniken
> eller att jag har problem med balansen
> utan för att det ger bra träning för armar och
> bröstkorg. Ungefär som längdskidåkning eller
> stavgång.

Det rekommenderar jag! Superkul att forsa fram (jmf med på snö) och bra sätt att träna snabbhet i överkroppen med enklare förutsättningar för benen.

menelik skrev:
> Vi tycks bara bli
> fler och fler. Vad som idag behövs är
> utvecklandet av en välfungerande åkteknik med
> stavar.

Nej, det behövs färre som åker med stavar. En vanlig förmiddag på Norrviken är det så mycket folk som åker med stavar att det blir farligt för övriga åkare. Stavåkarna tar dessutom upp väsentligen mer plats än en åkare utan stavar.

Allt är svårt i början men om det känns omöjligt att åka utan stavar, börja med att använda stavarna som balanshjälpmedel snarare än att skjuta på med. Nummer två är att det kanske vanligaste felet alla gör att inte böja tillräckligt på benen. Till och med en mindre knäböjning gör att tyngdpunkten blir lägre och balansen bättre. Även det momentet försvåras av stavar. Många har alldeles för långa stavar och kommer därför inte ned i position. Raka ben = stor risk för snubbel och framåtfall.

Någon nämnde skate på skidor. Skall man åka skridskor med stavar är väl skatetekniken det närmaste som liknar god teknik.

Prova "testa på kväll" med SSSK. En sommar gör ingen svala men efter ett par gånger lossnar det.

Ungefär som att fråga efter teknik om man tvunget måste cykla med stödhjul. Lär upp balansen och tekniken, sen kommer du slänga stavarna.
Att staka sig fram blir ju världens festaste vindfång och det går inte ett dugg snabbare. Bättre att ta långa skär, lätt ihopkrupen istället. Det går snabbare, är roligare och mer effektivt.
Jag har själv gått från stavsprättare till skridskoåkare, blev lite smått tvungen för att kunna hänga med på långfärdsturer där pikstavar endast används vid råkövergångar och för att känna efter tjocklek på is mm.

Freeskier skrev:
> menelik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan det vara så, att de åkare, som på
> > fasthälsskrillornas tid kunde lära sig åka
> > hyggligt efter omsorgsfull justering av skons
> > läge över skenan idag måste åka med stavar
> > för att klara balansen?
>
>
> 1. Det går väl fortfarande att köpa skridskor
> med gamla hederliga bindningar för NN75-pjäxor?
> 2. Varför skulle de inte kunna justera skridskor
> med bindning för lös häl lika omsorgsfullt?

Den "klassiska" skridskobindningen har justeringen uppdelad, sidoförskjutningen tar man ut i bindningsdelarna(separat för tå och häl), och längdförskjutningen tar man ut i skridskon.

När man sen tar en skidbindning så funkar inte det konceptet längre, eftersom skidbindningen är en enhet, avsedd att skruvas fast på ett givet ställe.
Även om man skulle ge upp längdjusteringen så kan det hända att (något av) skidbindningens hål sammanfaller med själva skenan, istället för att hamna på fotplattans fria yta.
Ibland går det att borra om bindningen för att kringgå detta, men då hamnar man genast på hemmapularterritorium och inget man kan få hjälp med i butik eller under ett prova-på-pass.

Helt olösligt är det förstås inte, och det finns skridskor som fixar det.

> 3. Borde de inte vara hjälpta av moderna, stabila
> skate-pjäxor?

Nja, sådär. Visst blir det lättare att åka med ojusterade skridskor med en stadigare sko, men det är ändå en extra belastning. Om det blir straffande eller inte beror på turens längd, förhållanden, och åkarent styrka. Det är ALLTID bättre att åka med justerade skridskor.
Sen har ju skatepjäxor som regel rätt kassa sulor att gå med. Hala på is/snö, och slits fort på asfalt. Och åker man med på turer så blir det ju alltid lite promenader. Pjäxor för turskidåkning funkar bättre som skor betraktat. Pest eller Kolera helt enkelt.

>
> Gällande tekniktips för att åka med stavar: Det
> blir nog ganska likt skate på längdskidor, det
> borde hjälpa dig hitta instruktioner. Problemet
> är att det motarbetar bra skridskoteknik och
> alltså motverkar att man någonsin lär sig åka
> "ordentligt" Själv fick jag slita rätt hårt med
> att återställa skridskotekniken förra säsongen
> efter många mils nötande på skateskidorna.
> Balansen och därmed ytterskäret var katastrofalt
> dåliga...

Speedskejtarn skrev:
> menelik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi tycks bara bli
> > fler och fler. Vad som idag behövs är
> > utvecklandet av en välfungerande åkteknik med
> > stavar.
>
> Nej, det behövs färre som åker med stavar. En
> vanlig förmiddag på Norrviken är det så mycket
> folk som åker med stavar att det blir farligt
> för övriga åkare. Stavåkarna tar dessutom upp
> väsentligen mer plats än en åkare utan stavar.

Jag är benägen att hålla med. Ute på en öppen fjärd spelar det ingen roll, men på plogade lättillgängliga banor så kan stakåkarna bli så många att de börjar göra besvärande skada på isen.
>
> Allt är svårt i början men om det känns
> omöjligt att åka utan stavar, börja med att
> använda stavarna som balanshjälpmedel snarare
> än att skjuta på med. Nummer två är att det
> kanske vanligaste felet alla gör att inte böja
> tillräckligt på benen. Till och med en mindre
> knäböjning gör att tyngdpunkten blir lägre och
> balansen bättre. Även det momentet försvåras
> av stavar. Många har alldeles för långa stavar
> och kommer därför inte ned i position. Raka ben
> = stor risk för snubbel och framåtfall.
>
> Någon nämnde skate på skidor. Skall man åka
> skridskor med stavar är väl skatetekniken det
> närmaste som liknar god teknik.
>
> Prova "testa på kväll" med SSSK. En sommar gör
> ingen svala men efter ett par gånger lossnar det.

menelik skrev:
> Problemet för mig och många är att hitta
> balansen, när man står på ena foten och gör
> avspark med den andra. Utan stavstöd tippar vi
> omkull omedelbart.

Just här ligger nog orsaken till problemen. Med rätt teknik står man inte på ena foten och gör avspark med den andra, det är lite så som små barn som precis börjat åker skridsko. Skridskorna skall i stort sett inte vara i isen samtidigt någon gång.

Rätt och energibesparande åkning (som också går väldigt snabbt om du behärskar den): Sätt i ena skridskon på ytterskär, ordentligt knäböj, rak vertikal linje axlar - knän - tår, ingen vridning i kroppen eller sidledes böjning av höften, tyngdpunkt mitten av skridskon med tendens mot hälen, medans det ickeaktiva benet återhämtar stå på skridskon som är isatt riktning rakt fram och låt kroppsvikten/tyngdlagen falla över från ytterskär till innerskär, tryck hälen lätt ut 90 grader åt sidan (inget sprättande bakåt). På så sätt låter du kroppsvikten/tyngdlagen driva dig framåt, muskelkraft eller sprättiga energikrävande sparkar är helt överflödigt. Rätt tyngdpunkt och böjda knän gör att du klarar det värsta skravvel utan att ramla framåt. Och höj blicke, titta dit du skall.

menelik skrev:
> Tack för alla goda råd. Vad duktiga åkare och
> rådgivare tyvärr ofta förtränger, är det
> faktum att många helt enkelt inte kan färdas på
> skridskor utan stavar. Den som ideligen kör
> omkull måste antingen tillgripa stavar eller
> också låta bli att åka.
> Stavåkning har hela tiden blivit allt vanligare
> inom långfärdssporten. Vad jag och många med
> mig är en bra åkteknik för oss, som av olika
> skäl vill eller rentav måste åka med stavar.

Problemet är att "all" prestandainriktad åkning utgår ifrån att du har en hygglig balans på skridskorna från början.
Kan du inte få till en bra glidfas på en skridsko i taget så är du nog rökt är jag rädd.
Din räddning ligger nog snarare i många timmar på balansbräda än i några lektioner i stavföring.
Det enda kvarvarande alternativet jag kan se är dubbelstakning, som då tillåter dig att stå kvar med bägge skridskorna på isen.
Och dubbelstakning är ju nåt som skidåkare pysslat med i evigheter, så häng med på en teknikhelg för för vasaloppsåkare någonstans så får du nog vad du letar efter.

Om du ständigt behöver ha en stav tillgänglig för att rädda ett vingel så verkar det väldigt svårt att hitta ett rörelsemönster som skulle tillåta detta SAMTIDIGT som staven dessutom bidrar stort till framdrivningen.

> Här behövs en konstruktiv debatt.
> Förr talades väldigt mycket om hur oerhört
> viktig skridskoinställningen var för
> åktekniken. Numera nämns inte så mycket om den
> detaljen, vilket sannolikt beror på att nutida
> skrillor med lös häl vanligtvis inte går att
> justera. Kan det vara så, att de åkare, som på

Kruxet här handlar nog om vad som är tillräckligt bra.
Att åka med löshäl, skidpjäxor och skidbindningar har sina fördelar.
Och att få till både längd och sidojustering med en skidbindning monterad på skridskon är lite pyssligare.
Så om tillräckligt många tycker att balansen blir tillräckligt bra utan sidojustering, MHT de andra fördelarna konceptet bjuder så är det vad marknaden kommer att erbjuda.
Och så blir det några som inte har tillräckliga marginaler i sin balans/benstyrka för att hantera felställningen och får problem. För dem var inte fasta bindningar tillräckligt bra helt enkelt.

Sen finns det ju ett inslag av slump också. Jag suktade länge efter ett par inlines med sidojustering, men när jag sen köpte mig ett par så passade de så bra ur kartong att jag aldrig behövt röra justeringen.

menelik skrev:
> Problemet för mig och många är att hitta
> balansen, när man står på ena foten och gör
> avspark med den andra. Utan stavstöd tippar vi
> omkull omedelbart. Att stavåkarna blivit allt
> fler har rimligtvis sina orsaker.
> Skridskoinstruktörerna talar mest om hur lätt
> det är att balansera på ett ben. Någon
> fungerande instruktion för konsten att hitta
> balansen på ett ben har jag ännu inte hittat

Ur "klassiskt" perspektiv (fast häl, ispik, inte pikstavar) så förutsätter man att den blivande åkaren har ett i grunden fungerande balanssinne, och sen handlar instruktionerna mestadels om att hitta den rätta sidojusteringen av bindningen så att foten lika gärna vinglar utåt som inåt.

Som överkurs kan man ställa in lite häng inåt för att spara in lite spjärn vid frånskjutet, och att ställa häl/tå separat för att finjustera skäret.

Men om grundorsaken är ett dåligt balanssinne eller svaga fotleder så undrar jag hur mycket "yttre" hjälp det finns att få.
Du måste hitta din egen balans, det finns ingen som kan peka ut den åt dig.
Du kan få hjälp med prylar som underlättar, och olika övningar, men till sist handlar det om individuell fysisk förmåga.

> Numera accepteras lyckligtvis stavåkare i alla
> grupper. Så tolerant var minsann inte stämningen
> för ca tio år sedan, då somliga rentav ville
> avvisa stavåkare på turerna. Vi tycks bara bli
> fler och fler. Vad som idag behövs är
> utvecklandet av en välfungerande åkteknik med
> stavar.

Jag tror du är fel ute.
Vill du ha stavarna för att få mer driv så titta på skidåkarna. Det är inga problem där. Välfungerande staktekniker finns redan. Men de förutsätter att du kan stå stadigt och glida utan att ha stavarna i isen mellan stavtagen.
Om du inte kan stå stadigt utan stavarna i isen så tror jag att du frågar om nåt i stort sett omöjligt. Det som blir kvar är dubbelstakning utan frånspark - bägge skridskorna i isen, samtidig stavisättning. Det borde funka även om du inte kan få till en bra glidfas på en skridsko.

Men du är inte ensam, du kan kolla in signaturen "islägg" på utsidan.se för en annan åkare med balansutmaningar.

Nästan lika värdelös sport som slalom och utförsåkning. Brukar sluta med att man kör ner i en spricka som inte gick att se pga snön, som vrider till knäet riktigt skönt och härligt. Sen får man försöka linka tillbaka till bilen så gott det går, och sen kan man inte cykla på ett par månader. 20-30 år senare får man antagligen en extra tidig traumarelaterad artrosdebut på just det stället.

PeterÄlvsjö skrev:
> Jag har också funderat på att köpa ett par
> stavar.
> Inte för att jag har problem med skridskotekniken
> eller att jag har problem med balansen
> utan för att det ger bra träning för armar och
> bröstkorg. Ungefär som längdskidåkning eller
> stavgång.

Förutom skravelis och liknande så har jag stavar för att ge mig lite extra marginal på tunga turer. När benen har gett sitt så kan jag få kanske en halvtimmes hygglig åkning till om jag börjar blanda in lite stakåkning också. Vid besvärande motvind så kan det vara skönt att växla mellan traditionell åkning djupt hopkrupen och lite mera upprätt stakåkning.
Eftersom jag inte åker särskilt mycket längdskidor så krävs det inte så många minuters hängiven stakåkning innan armar och överkropp fått sitt. Borde kanske nöta mera på det där. Men jag är lat och föredrar att köra på det som funkar.

jonja skrev:
> Nästan lika värdelös sport som slalom och
> utförsåkning. Brukar sluta med att man kör ner
> i en spricka som inte gick att se pga snön, som
> vrider till knäet riktigt skönt och härligt.
> Sen får man försöka linka tillbaka till bilen
> så gott det går, och sen kan man inte cykla på
> ett par månader. 20-30 år senare får man
> antagligen en extra tidig traumarelaterad
> artrosdebut på just det stället.

Njeä. Det där är inte sant. Det finns rätt bra statistik på skador vid långfärdsskridskor och knäskador är väldigt ovanliga om jag inte missminner mig. Axlar, ansikte och handleder ligger mycket sämre till.

dabac skrev:

> Den "klassiska" skridskobindningen har justeringen
> uppdelad, sidoförskjutningen tar man ut i
> bindningsdelarna(separat för tå och häl), och
> längdförskjutningen tar man ut i skridskon.
>
> När man sen tar en skidbindning så funkar inte
> det konceptet längre, eftersom skidbindningen är
> en enhet, avsedd att skruvas fast på ett givet
> ställe.
> Även om man skulle ge upp längdjusteringen så
> kan det hända att (något av) skidbindningens
> hål sammanfaller med själva skenan, istället
> för att hamna på fotplattans fria yta.
> Ibland går det att borra om bindningen för att
> kringgå detta, men då hamnar man genast på
> hemmapularterritorium och inget man kan få hjälp
> med i butik eller under ett prova-på-pass.
>
> Helt olösligt är det förstås inte, och det
> finns skridskor som fixar det.
>

Min Skyllermarks Blå med Rottefella BC-bindning är justerbara i sidled både vid tå och häl. De är inte de enda skridskorna som är det.

> > 3. Borde de inte vara hjälpta av moderna,
> stabila
> > skate-pjäxor?
>
> Nja, sådär. Visst blir det lättare att åka med
> ojusterade skridskor med en stadigare sko, men det
> är ändå en extra belastning. Om det blir
> straffande eller inte beror på turens längd,
> förhållanden, och åkarent styrka. Det är
> ALLTID bättre att åka med justerade skridskor.
> Sen har ju skatepjäxor som regel rätt kassa
> sulor att gå med. Hala på is/snö, och slits
> fort på asfalt. Och åker man med på turer så
> blir det ju alltid lite promenader. Pjäxor för
> turskidåkning funkar bättre som skor betraktat.
> Pest eller Kolera helt enkelt.

Nu tycks det dock hända lite grejer på pjäxfronten. Det kommer skatepjäxor med bättre sula nu.
Själv fortsätter jag nog ett tag till med mina tunga, sladdriga, varma Lundhags.

> >
> > Gällande tekniktips för att åka med stavar:
> Det
> > blir nog ganska likt skate på längdskidor,
> det
> > borde hjälpa dig hitta instruktioner.
> Problemet
> > är att det motarbetar bra skridskoteknik och
> > alltså motverkar att man någonsin lär sig
> åka
> > "ordentligt" Själv fick jag slita rätt hårt
> med
> > att återställa skridskotekniken förra
> säsongen
> > efter många mils nötande på skateskidorna.
> > Balansen och därmed ytterskäret var
> katastrofalt
> > dåliga...

En kommentar till mig själv. När de lär ut skate-teknik på skidor så gör de det UTAN stavar. Just sayin´....

Freeskier skrev:

> Nu tycks det dock hända lite grejer på
> pjäxfronten. Det kommer skatepjäxor med bättre
> sula nu.
> Själv fortsätter jag nog ett tag till med mina
> tunga, sladdriga, varma Lundhags.
>
Intressant, det har jag väntat på, vilket märke och modell, till vilka bindningar?

- Tomas

Balansplatta varje kväll vid tandborstningen, då får du vristerna som är en förutsättning för att åka på ett vettigt sätt.

Sen handlade frågan om långfärdsskridsko? Om man är på naturis så har man väl en delbar pik som alltså blir ett par stavar vid stark motvind och/eller dålig is. Stavar duger inte att pika med.

Bilagor

• hämta.jpg
    hämta.jpg
    5.4 KB · Besök: 54
Skönt att några lyckades nyansera ämnet här på slutet. Klart att man vill åka skridskor på riktigt men jag tror att stavar är ett bra sätt för att komma dit. Om man har balans som ett litet barn eller vristsvag nybörjare men vill njuta vinternatur i kombination med lite lagom ansträngning tror jag på något sånt här:

1. Välj skate-/turpjäxor som ger vriststöd och löshälsskridskor som går att justera i sidled. Det finns personer som i längden föredrar fasthäl men jag har fått intrycket att de är rätt få.
2. Justera i sidled först hemma och sedan på en skrinnarbana eller liknande. Slarva inte! Halvtrist om man vill njuta natur men tidseffektivt. Googla efter tips.
3. Ge dig ut på trygg och fin (dvs lättåkt och förlåtande) naturis utan massa människor som du kan skada. Staka så mycket du vill men utmana din balans så mycket det går. Mycket roligare än balansbräda men man kan ju kombinera. Farten från stavarna gör det lättare att hitta och hålla balansen på en fot. Är det här du sitter fast menelik?
4. Använd pikarna/stavarna allt mindre.
5. Du behöver inte pikarna längre men du har haft det trevligt redan från steg 3.

Nu kan du välja en eller flera:
A Skaffa en cool liten pik.
B Skaffa en perfekt skridskoteknik.
C Behåll dubbelpikar med stakmöjligheter och använd dom när isen är mer fostrande än fin. Åker man mycket så kommer man få sin andel av svåråkta isar. Klart att det finns skit-is-mästare men dom är rätt få.

Jag har åkt med fast häl och gamla pjäxor i 30 år. Det går alldeles utmärkt men förra året köpte jag löshälsskiridskor och pjäxor som är tillverkade som kombinationspjäxor för skate och klassisk skidåkning. Måste säga att det var ett riktigt lyft för min åkning. Det går snabbare med mindre ansträngning.

Älgen skrev:
> Freeskier skrev:
>
> > Nu tycks det dock hända lite grejer på
> > pjäxfronten. Det kommer skatepjäxor med
> bättre
> > sula nu.
> > Själv fortsätter jag nog ett tag till med
> mina
> > tunga, sladdriga, varma Lundhags.
> >
> Intressant, det har jag väntat på, vilket märke
> och modell, till vilka bindningar?
>
> - Tomas

Jag hittar inte inlägget jag läste på FB nu. Jag minns inte heller om det var på gång eller redan fanns. Eftersom det inte är aktuellt för mig, just nu i alla fall, var jag inte så uppmärksam.

Idag har jag åkt 15 km med stakmetoden i härligaste novemberväder. Har skaffat ett par justerbara lös häl blå skyllermarkare och rosignolkängor. Hur ställer man in skrillan, så att skenan inte lutar utåt? Det går varken att balansera på vänster fot eller göra avspark utan stavstöd. Att justera foten maximalt utåt hjälper inte. I sportaffären hade dom aldrig hört talas om fenomenet. Finns möjliheten att sätta något slags plastkil under hälens ytterkant så att skenan bringas mer vinkelrätt mot isen? Nu lutar skenan så mycket att den inte får fäste i isen utan hasar iväg. Jag vet att personer, som pronerar kraftigt, kan få klack och sula upphöjda på skons ena sida, om de har svårt att gå eller löpa. Men jag har inte svårt att gå eller jogga.
För ca 15 år sedan åkte jag vanligtvis utan stavhjälp men numera går det inte med vare sig fast eller lös häl. Ett års träning på balansplatta har ännu inte gett effekt.

hm skrev:
> Va?

Tror det krävs bilder i denna tråd

menelik skrev:
> Nu lutar skenan så mycket att den inte
> får fäste i isen utan hasar iväg.
<snip>
> Ett års träning på
> balansplatta har ännu inte gett effekt.

Du borde nog prata med en sjukgymnast om dina svaga vrister.

menelik skrev:
> Idag har jag åkt 15 km med stakmetoden i
> härligaste novemberväder. Har skaffat ett par
> justerbara lös häl blå skyllermarkare och
> rosignolkängor. Hur ställer man in skrillan, så
> att skenan inte lutar utåt? Det går varken att
> balansera på vänster fot eller göra avspark
> utan stavstöd. Att justera foten maximalt utåt
> hjälper inte. I sportaffären hade dom aldrig
> hört talas om fenomenet. Finns möjliheten att
> sätta något slags plastkil under hälens
> ytterkant så att skenan bringas mer vinkelrätt
> mot isen? Nu lutar skenan så mycket att den inte
> får fäste i isen utan hasar iväg. Jag vet att
> personer, som pronerar kraftigt, kan få klack och
> sula upphöjda på skons ena sida, om de har
> svårt att gå eller löpa. Men jag har inte
> svårt att gå eller jogga.
> För ca 15 år sedan åkte jag vanligtvis utan
> stavhjälp men numera går det inte med vare sig
> fast eller lös häl. Ett års träning på
> balansplatta har ännu inte gett effekt.

Du låter verkligen som "islägg" på utsidan.se...

Nu är jag visserligen inte ortoped eller anatom, men tror att det är två skilda saker gömda där. Det ena är fotledens normalläge, och det andra är styrka/stabilitet.
Det finns ett par ställen i sportvärlden där man bryr sig om "canting".
Canting handlar om att få utrustningen i rätt vinkel mot underlaget medan utövaren ändå tillåts ha foten i sitt normalläge i sidled. Finns till cykel bl.a.
Men saken är att en normal fot är rätt tolerant, du kan sätta ned den på en sned yta och ändå kunna fördela trycket antingen åt lilltåsidan eller stortåsidan.
Det blir visserligen lite jobbigare, och kan bli obekvämt så småningom om det passar dåligt, men det bör inte vara något som är omedelbart funktionshindrande.
Om du har så dålig styrka/stadga i sidled att foten viker sig direkt så undrar jag om canting-kilar kan hjälpa dig.
Även om du justerar för fotens normalläge(under antagande att du har ett som är väldigt snett) så kommer du fortfarande behöva normal styrka/stabilitet för att kunna balansera.

menelik skrev:
> Nu lutar skenan så mycket att den inte
> får fäste i isen utan hasar iväg.

du behöver troligen slipa dina skridskor också, utöver allt annat..

Freeskier skrev:
> Nu tycks det dock hända lite grejer på
> pjäxfronten. Det kommer skatepjäxor med bättre
> sula nu.
> Själv fortsätter jag nog ett tag till med mina
> tunga, sladdriga, varma Lundhags.
>

Det påminner mig om att fodret på mina Meindl har fullständigt gett upp andan. Dags att göra ett par nya glappbindningar till ersättningskängorna.

5 inlägg sedan 2010 varav 4 sen igår, samtliga om problem med balans vid långfärdsskridskor...
Provat att cykla? Det är jättekul! ;-)

Tillbaka
Topp