[OT] åkteknik långfärdsskridsko

menelik skrev:
-------------------------------------------------------
> Senaste numret av förträffliga Utemagasinet har
> en flersidig, synnerligen sakkunnig artikel om den
> svåra konsten att åka långfärdsskridskor. Där
> sägs uttryckligen att åktekniken är mycket
> svår att uppnå och att en grundförutsättning
> är att man kan balansera på en skrilla minst 50
> meter!
> Hur många äger denna nödvändiga färdighet?

De allra flesta med lite övning och rätt inställda skridskor tror jag.

> Artikelns outtalade slutsats måste vara att
> många av oss långfärdsentusiaster är dömda
> att åka med stavar, för att kunna utöva vår
> favoritsport. Eller att låta bli att åka.

Jag har inte läst den, men kan det också vara så att den outtalade slutsatsen är att alla kan lära sig?

> Sådant här finlir om åktekniken förekom aldrig
> förr. I äldre handböcker står uttryckligen
> dels att "ytterskär knappast förekommer vid
> långfärdsskridskoåkning", dels att "praktiskt
> taget alla kan lära sig åka
> långfärdsskridsko.

Utveckling av såväl utrustning som teknik går framåt. Så även gällande skridskoåkning

> Jag anser att sporten håller på att bli alldeles
> för elitistisk, där de avancerade åkarna dels
> fördömer stavåkning och mindre duktiga åkares
> sätt att färdas på is, dels driver den
> verklighetsfrämmande tesen "alla kan åka
> korrekt".

Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om! Sporten håller på att bli otroligt tillgänglig och öppen. Det finns klubbar som har nybörjarverksamhet och turer som inte kräver medlemskap.

> För närvarande tillåts jag
> inte att träna alls på banorna med stavförbud.

Och tur är väl det! Det är farligt nog att åka på trånga banor med folk och fä med stora hastighetsskillnader!

> Ett tolerant nytänkande måste till från de
> överspända idealisternas sida. Dessa ska inte
> styra vår sports normer och riktlinjer!

Men ska du få göra? Vad ger DIG den rätten då?

Både skridskor och pjäxor har ju blvit bättre och bättre så det borde ju vara lättare att åka nuförtiden än hur det var förut.
Sen är det väldigt sällan man ser några ligga på ytterskär någon längre tid ute på naturisarna. Så påståendet att man klarar sig bra på bara innerskär stämmer nu också.

Är det verkligen ett stort problem att det ses ned på stavåkare? Du verkar arg på riktigt liksom...

"grundförutsättning är att man kan balansera på en skrilla minst 50 meter!"

Vilket larv! Det är säkert jättebra att kunna göra det men knappast en förutsättning för att åka skridskor. Man skall inte tro på allt som skrivs.

Däremot tror jag inte att sporten har blivit mer elitistisk snarare tvärtom. Idag är det jättemånga som aktivt åker med stavar, löshälsskridskor mm. Om det är bra för skridskoåkandet eller inte kan ju diskuteras. Min syn är väl att ju fler som åker desto bättre så behövs stavar så använd stavar, men skall man bli bra på att åka skridsko måste man till slut överge stavarna.

Till sist, om klubbar som underhåller plogade skridskobanor och anordnar tävlingar vill separera stavåkare från åkare utan stavar eller t.o.m. förbjuda stavåkare (skulle inte tro att det är möjligt på sjöis) så utgår jag ifrån att de har goda skäl. Vilka banor är det som du inte får åka på? Om det är bandybanor eller skridskoovaler som exempelvis ÖIP så håller jag inte med dig om att stavar är okej.

Appel skrev:

> Är det verkligen ett stort problem att det ses
> ned på stavåkare?

Nej, inte enligt min upplevelse i alla fall. Och jag åker en del skridskor. (Drygt 20 mil hittils den här säsongen)

> Du verkar arg på riktigt
> liksom...

No shit! Eller kränkt kanske? Krängt, krängtare, menelik?

Det gäller inte bara att rätt instälning på skridskorna, det gäller även att ha rätt mentala inställning.

Om man inte tror att det kommer går, så går det inte ...

menelik skrev:
> Senaste numret av förträffliga Utemagasinet har
> en flersidig, synnerligen sakkunnig artikel om den
> svåra konsten att åka långfärdsskridskor. Där
> sägs uttryckligen att åktekniken är mycket
> svår att uppnå

Jag tror det saknas något från citatet här.
På jobbet flyter det runt ett uttryck om "10/90-regeln", med innebörden att de sista 10% av prestanda kostar 90% av mödan/pengarna att uppnå. Gränserna kan säkert diskuteras, det kanske borde vara "25/75-regeln". Eller nåt.

Men grundtanken verkar rimlig, vill man nå den yttersta graden av tillgänglig förfining så kommer den sista biten kosta en hutlös massa möda. Och det skulle passa bra med artikeln som du presenterar den. "Perfekt" åkteknik kostar.

Frågan är sen var man lägger ribban för hur bra man "behöver" vara. Jag är ingen 100%-ig åkare. Jag kan fortfarande bli omkörd av rynkiga, krumma gamla gubbstötar med ett perfekt gung i kroppen som sveper förbi utan synbar möda. Eller yngre killar på rymmen från skidspåren med balla skatepjäxor på fötterna - fast de ser som regel mycket mer ansträngda ut så det stör mig inte särskilt mycket.

Personligen misstänker jag att jag kommit till brytpunkten för utdelning kontra investerad möda vad gäller teknikträning. Att bli lite bättre verkar kosta mycket mer insats.
Som tur är verkar det inte vara nåt jag behöver särskilt mycket. Allting mindre jobbigt än Vikingarännet klarar jag med hygglig marginal. Och det räcker för mig, oavsett hur långt från 100% jag är som åkare.

> och att en grundförutsättning
> är att man kan balansera på en skrilla minst 50
> meter!
> Hur många äger denna nödvändiga färdighet?

Ingen aning hur långt jag kan sträcka ut ett skär. Att mäta i sträcka verkar lite missvisande. Borde vara viktigare att man kan stå på en skridsko tills farten har sjunkit tillräckligt för att göra det motiverat med ett nytt skär. Kan man det har man ju förutsättningar att åka effektivt inom sitt fartintervall.
Att sen 50 meter kanske är ungefär vad det blir för duktiga åkare i ett visst fartintervall är lite av en bisak.

> Artikelns outtalade slutsats måste vara att
> många av oss långfärdsentusiaster är dömda
> att åka med stavar, för att kunna utöva vår
> favoritsport. Eller att låta bli att åka.

Nja.
Jag hävdar att det är OVANLIGT att ha det så svårt med balansen som du har.
Så visst, många åkare ur den lilla gruppen med stora balansbesvär kommer att vara hänvisade till stav/stakåkning.
Men sett över den stora skaran åkare, där svåra balansbesvär är ovanliga, så är det få som är hänvisade till stav/stakåkning.

> Sådant här finlir om åktekniken förekom aldrig
> förr. I äldre handböcker står uttryckligen
> dels att "ytterskär knappast förekommer vid
> långfärdsskridskoåkning",

Saker förändras. Idag finns det en organisation med israpportörer. Åkare kan transportera sig hyggliga sträckor för att få fina isar och gynnsamma vindar. Gjorde man sånt när dina gamla handböcker skrevs?
Tillgång till finare isar inbjuder till att åkare putsar på åktekniken. Om normen för när böckerna skrevs var att man promenerade ner till närmaste fjärd och klev på isen på vinst och förlust så kanske det inte gavs så många chanser per år att finåka.
Sen har jag ingen aning om hur mycket ytterskärsåkning det egentligen blir. Vissa turer antagligen inget alls. Andra, några dyrbara sekunder här och där.

> dels att "praktiskt
> taget alla kan lära sig åka
> långfärdsskridsko.

Men så är det ju. Den absoluta, överväldigande majoriteten KAN lära sig att åka långfärdsskridsko tillräckligt bra utan att behöva förlita sig på stavar.
Innebär inte att alla dessa kommer kunna bli fartfantomer eller snyggt gungande under av upprätt, energieffektiv åkning. Några blir riktigt duktiga, många blir hyggliga, och några får kämpa. Som för alla sysselsättningar.

> Jag anser att sporten håller på att bli alldeles
> för elitistisk,

Du har åkt länge, och anser att det håller på att bli mer elitistiskt? Vilket parallelluniversum lever du i?

> där de avancerade åkarna dels
> fördömer stavåkning
> och mindre duktiga åkares
> sätt att färdas på is,

Fördömer låter överdrivet. Visst finns det säkert nån kantig figur här och där med lite lätt osmakliga åsikter, men som regel handlar det om åsikterna som redan förts fram här:
- stavar kan vara farliga för andra och sliter mycket på isen när man åker på välbesökta, plogade banor. Din rätt att åka som DU vill balanseras mot din "skyldighet" att inte orsaka oproportionerligt stort slitage eller riskbidrag
- det kräver mera träning för att kunna hålla samma hastighet lika länge som stav/stakåkare än det kräver som benåkare

Det här handlar inte om stil eller tradition, utan hyggliga, sakliga fördelar som är tillgängliga för den som inte behöver förlita sig på stavar.

> dels driver den
> verklighetsfrämmande tesen "alla kan åka
> korrekt".

Men hur många förutom du anser att den är verklighetsfrämmande?
Och vad menar du med "korrekt"?

> Jag efterlyser åktekniker som är möjliga för
> oss mindre duktiga.

OK. Dina fotleder är så instabila att du inte kan ta ett normallångt skär utan att vingla katastrofalt. Alltså kan du inte åka med normallånga skär. Då får du ta korta skär, alt inga alls, och istället stå och parallelstaka enligt tämligen väl etablerad skidteknik.

Korta skär med lite kraft borde inte vara ngt problem, men då går det som regel lätt långsamt. Korta skär med hög frekvens kan ge hygglig fart, men är ganska ineffektivt. Men det ser man på isarna ibland. Ineffektivitet i sig är ett hanterbart problem, om man har tillräckligt bra kondition.

Eller börja experimentera med skor som är tillräckligt styva för att kunna kompensera för dina svajiga fotleder. Du har fått förslag redan.

Vad hade du tänkt dig egentligen? Vad är det du hoppas att nån ska kunna erbjuda?
Grundbulten i skridskoåkning ÄR förmågan att kunna ta skär. Det är himla svårt att komma runt det.
Har du inte den, så tuff skit och hårda papper. Livet är inte rättvist. Tror ALLA har NÅN drömhobby de inte kan ägna sig åt.

> För närvarande tillåts jag
> inte att träna alls på banorna med stavförbud.

Förstår jag fullständigt. Du skapar mer risker och förslitning än normalåkaren. Skulle du vilja samsas med kiteåkare eller skridskoseglare på samma bana? Eller kanske moppe-isracing?

> Ett tolerant nytänkande måste till från de
> överspända idealisternas sida. Dessa ska inte
> styra vår sports normer och riktlinjer!

Vår sport?
I den stora skaran långfärdsskridskoåkare så är det DU som är en minoritet - åkare med balansbegränsningar. Varför skulle den den absoluta, överväldigande majoriteten av åkare som KAN åka långfärdsskridsko tillräckligt bra utan stavar acceptera att dela bana med en liten, liten majoritet som bidrar med en oproportionerligt stor del av risker och slitage?

Vad hoppas du på här? Att värva så många stav/stakåkare att bananläggarna tvingas acceptera stav/stakåkning som den nya normen och därmed tillåta det på banorna?

Skulle kunna hända förstås.
För min del har jag mera glädje av en finare is än vad jag har av möjligheten till lite överkroppsträning.

Här visar en duktig åkare - och medförfattare i Stora boken om långfärdsskridsko - hur man lär sig åka.
Mårten Anje inleder sin i övrigt förträffliga åkteknikskurs med att säga att man inte får stödja sig på stavarna för "det ser fult ut".
Därmed har han i praktiken avstängt oss som verkligen behöver stavstöd från vidare förkovran. Nog så snorkigt. Förhoppningsvis oavsiktligt.
Stavåkarna är trots allt en ganska stor grupp, som deltar i en egen klass på Vikingarännet.
Vad som behövs är en erkänd och förbättrad åkteknik för oss stavåkare. Inte fördömanden.
En del styva åkare tycks inte begripa att många måste använda stavteknik för att överhuvudtaget åka skridsko alls.

Senast ändrad:
menelik skrev:
> Här visar en duktig åkare - och medförfattare i
> Stora boken om långfärdsskridsko - hur man lär
> sig åka.
>
> =youtu.be
> Mårten Anje inleder sin i övrigt förträffliga
> åkteknikskurs med att säga att man inte får
> stödja sig på stavarna för "det ser fult ut".
> Därmed har han i praktiken avstängt oss som
> verkligen behöver stavstöd från vidare
> förkovran. Nog så snorkigt. Förhoppningsvis
> oavsiktligt.

Lägg ner tramset. Mårten är en riktigt sympatisk kille med en stor portion humor och ironi. I övrigt ger han värdefulla tips som alla kan ha nytta av, mao en bra instruktionsfilm.

Jodå, för många är säkert Mårtens lilla video till god nytta. Särskilt för dem, som redan kan åka stavlöst.
Jag hör till dem, som måste använda stavar vid skridskoåkning och därför efterlyser en användbar teknik för stavåkning.
Den gode speedskatarn får ursäkta - de, som av skilda skäl inte kan åka utan stavar, betraktar knappast frågor om stavteknik som "trams".

menelik skrev:
> Här visar en duktig åkare - och medförfattare i
> Stora boken om långfärdsskridsko - hur man lär
> sig åka.
>
> =youtu.be
> Mårten Anje inleder sin i övrigt förträffliga
> åkteknikskurs med att säga att man inte får
> stödja sig på stavarna för "det ser fult ut".
> Därmed har han i praktiken avstängt oss som
> verkligen behöver stavstöd från vidare
> förkovran. Nog så snorkigt. Förhoppningsvis
> oavsiktligt.
> Stavåkarna är trots allt en ganska stor grupp,
> som deltar i en egen klass på Vikingarännet.
> Vad som behövs är en erkänd och förbättrad
> åkteknik för oss stavåkare. Inte
> fördömanden.
> En del styva åkare tycks inte begripa att många
> måste använda stavteknik för att
> överhuvudtaget åka skridsko alls.

1. Ta det inte så personligt. Om det är snyggt eller inte är ju en subjektiv bedömning, som får stå för Mårten i det här fallet. Jag håller i viss mån med honom, men det betyder ju inte att det är förbjudet i alla lägen.
Dessutom har speedskejtarn rätt, Mårten säger nästan allt med glimten i ögat.
2. Du hävdar återigen att "stavåkarna är en stor grupp". Jag håller inte med. Det är en försvinnande liten del aktiva skridskoåkare som åker med stavar hela tiden.
3. I Vikingarännets klass för "stavåkare" skulle jag tro att långt färre en hälften faktiskt använder stavarna vid normalåkning om det inte är väldigt dålig is. Men de får ha med sig dom, vilket man inte får i den andra "klassen".

menelik skrev:
> Jodå, för många är säkert Mårtens lilla
> video till god nytta. Särskilt för dem, som
> redan kan åka stavlöst.
> Jag hör till dem, som måste använda stavar vid
> skridskoåkning och därför efterlyser en
> användbar teknik för stavåkning.
> Den gode speedskatarn får ursäkta - de, som av
> skilda skäl inte kan åka utan stavar, betraktar
> knappast frågor om stavteknik som "trams".

Men då får du väl utveckla en sån teknik själv då! För de allra flesta är det bara kontraproduktivt.
Vad är det för jävla inställning att nån annan ska lösa ditt problem som om det vore nån slags mänsklig rättighet att åka långfärdsskridskor.

Gnällspik!

Jag söker med ljus och lykta efter en bättre teknik vid stavåkning. Om jag kunnat utveckla en sådan, skulle jag själv undervisa andra i den. Jag är utbildad skridskoledare inom friluftsfrämjandet och har haft många nybörjargrupper varvid jag efterhand tvingats inse behovet av regelrätt utbildning i stavåkning framförallt för åkare, som inte kan eller vill lära sig åka på annat sätt. Jag tycker att föreningarna bör lära ut båda teknikerna. Sedan får deltagarna själva avgöra, vilket de gillar bäst.
Många turer med långsammare grupper är ju inte alls inriktade på finlir i åkningen. Det hela handlar mer om förflyttning mellan trevliga och sevärda platser. Leder själv emellanåt sådana "kulturturer", där jag eller någon annan guidar lite om de ställen vi passerar. Vi "går på tur" skridskoledes helt enkelt. Elitåkare rynkar måhända på näsan åt sådana turer - men deltagandet brukar vara gott. För lite äldre och/eller "ringrostiga" åkare är sådana turer med täta uppehåll för guidning påtagligt populära. Så länge så är fallet, tar jag tillmälet "gnällspik" med knusende ro. Att sätta viktiga spörsmål under debatt är knappast kverulans.
Jag tror själv att långfärdsåkningen behöver en motvikt mot tendensen att alltför mycket likna hastighetsåkning, som är en helt annan sport.

Ehh. Jag tror "inte vill" är nyckelordet.

Ni andra mer erfarna på just skridskor får rätta mig om jag har fel men är det inte som på skidor att den som inte kan åka alls tar sig fram med stavar som enda balansstöd. Sen om man vill lära sig åka på riktigt lägger man stavarna ifrån sig och tränar upp sin färdighet och balans. Sen är man redo att ta stavarna igen och använda dem till rätt saker, alltså inte att hålla balansen.

På skidor har det inget med att åka fort att göra. Det handlar om att åka ekonomiskt. Det kan man sedan göra antingen fort eller långsamt.

Är man bara ute efter att kajka fram i maklig fart spelar det väl ingen större roll vilken teknik man använder och behovet av att utveckla någon sorts parallell teknik blir ganska obefintligt.

Rattnalle skrev:
> Ehh. Jag tror "inte vill" är nyckelordet.
>
> Ni andra mer erfarna på just skridskor får
> rätta mig om jag har fel men är det inte som på
> skidor att den som inte kan åka alls tar sig fram
> med stavar som enda balansstöd. Sen om man vill
> lära sig åka på riktigt lägger man stavarna
> ifrån sig och tränar upp sin färdighet och
> balans. Sen är man redo att ta stavarna igen och
> använda dem till rätt saker, alltså inte att
> hålla balansen.
>
> På skidor har det inget med att åka fort att
> göra. Det handlar om att åka ekonomiskt. Det kan
> man sedan göra antingen fort eller långsamt.
>
> Är man bara ute efter att kajka fram i maklig
> fart spelar det väl ingen större roll vilken
> teknik man använder och behovet av att utveckla
> någon sorts parallell teknik blir ganska
> obefintligt.

För dem, som eljest ideligen kör omkull, är den "parallella tekniken" nog så viktig. Och tenderar att bli allt viktigare med åren.

menelik skrev:
> Den gode speedskatarn får ursäkta - de, som av
> skilda skäl inte kan åka utan stavar, betraktar
> knappast frågor om stavteknik som "trams".

Det finns gott om folk som åker med stavar. Se hur de gör så kommer det säkert gå bra för dig också, ex här

Tramset var att du på allvar menar(?) att Mårtens instruktionsfilm "i praktiken avstängt oss som verkligen behöver stavstöd från vidare förkovran. Nog så snorkigt.".

Ganska oförskämt påstående som jag är säker på att du inte skulle stå för om du kände Mårten eller träffade honom personligen. Om du skickar ett pm kan jag maila dig hans email-address och ber du om åktips (inklusive stavar) är jag helt säkert på att han kommer att ge dig både enkla och nyttiga tips.

du får väl söka på stakteknik för skidåkare istl om du vill staka dig fram.
och vad jag förstår gäller det att använda bålen mycket istl för armarna

Hallå Speedskejtarn,
tack för Ditt svar, som jag uppriktigt gillar.
Jag ifrågasätter varken Mårtens goda uppsåt eller kunnighet som skridskoinstruktör. Jag reagerade endast på hans inledande "stavstopp", som måhända berodde mest på lite tanklöshet från hans sida. Skulle ha uppskattat en inledning typ:
-Den, som verkligen behöver stavar för balansens skull, kan göra så här...
Jag kanske återkommer vad e-mailkontakt med Mårten i stavfrågan beträffar. Försöker - med växlande framgång - vinna gehör för mina synpunkter hos flera synnerligen kvalificerade långfärdsexperter och -ledare i landet. Jobbar för att få två erkända, parallella åktekniker inom vår sport.

Senast ändrad:
hm skrev:
> du får väl söka på stakteknik för skidåkare
> istl om du vill staka dig fram.
> och vad jag förstår gäller det att använda
> bålen mycket istl för armarna

Japp. Och balansen ska man ha utan stavar där också annars är man rätt körd.

Du har också ryckt filmen med Mårten lite ur sitt sammanhang. Den är ju från en träff för ledare inom Stockholms Skridskoseglarklubb. Måhända kan man förvänta sig lite mer av dom?

Sjukt tråkigt stämning i den här tråden tycker jag. Lite feelgood-film från förra veckan kanske lätta upp, eller hittar TS nåt att gnälla över här också månne? Kanske är vi för elitistiska och inte tillräckligt "tur-mässiga"? Själva tyckte vi det var en lyckad tur, även om tog lite hjälp av bil i transfern mellan sjöarna.

Menelik: Hör av dig om du har lust. Mårten är verkligen trevlig och en av de roligaste personer jag känner (men så har jag en särskild förkärlek till ironi av klassiskt brittiskt snitt).

Freeskier: Härlig film!

Speedskejtarn skrev:
> Menelik: Hör av dig om du har lust. Mårten är
> verkligen trevlig och en av de roligaste personer
> jag känner (men så har jag en särskild
> förkärlek till ironi av klassiskt brittiskt
> snitt).
>
> Låter bra. Humor i allmänhet - och ironi i synnerhet - tenderar understundom att bli bristvaror på olika nätforum. Jag tycker förövrigt mycket bra om Mårtens ledarstil, sådan den framträder i den aktuella videon. Dock med den lilla reservation, som jag anfört.

Freeskier skrev:
> Du har också ryckt filmen med Mårten lite ur
> sitt sammanhang. Den är ju från en träff för
> ledare inom Stockholms Skridskoseglarklubb.
> Måhända kan man förvänta sig lite mer av dom?
>
> Sjukt tråkigt stämning i den här tråden tycker
> jag. Lite feelgood-film från förra veckan kanske
> lätta upp, eller hittar TS nåt att gnälla över
> här också månne? Kanske är vi för elitistiska
> och inte tillräckligt "tur-mässiga"? Själva
> tyckte vi det var en lyckad tur, även om tog lite
> hjälp av bil i transfern mellan sjöarna.
>

Härligt fin skridskoåkning på Din video. Om jag kunde åka så, skulle jag självklart göra det.

Skidåkarna har väl bra koll på stakning. Samma tekniker borde gå bra att applicera på skridskoåkning.

Men jag har svårt att se hur ett par bra stakstavar skulle kunna dubbla som ispikar. Tror det är svårt att hitta en bra kompromiss där... När man stakar vill man ju ha långa och lätta stavar med handskgrepp.

Appel skrev:
> Skidåkarna har väl bra koll på stakning. Samma
> tekniker borde gå bra att applicera på
> skridskoåkning.

Fast staktekniken i skidåkning bygger också på att du har balans nog att inte behöva stavarna till det. Tvärt om blir det svårare att hålla balansen ju bättre staktekniken blir har jag fått erfara. Det går ju fort ju och så ska man upp på tå och ha sig ;)

Appel
>
> Men jag har svårt att se hur ett par bra
> stakstavar skulle kunna dubbla som ispikar. Tror
> det är svårt att hitta en bra kompromiss där...
> När man stakar vill man ju ha långa och lätta
> stavar med handskgrepp.
Pikmakarns stavar är helt OK att pika med, även om man slår igenom lite annorlunda än med en traditionell trappstegsspets. Det går att byta handtagen till några med handskgrepp, kräver bara en varmluftspistol. Det svåra är att få tag i handtagen till ett bra pris.
Och så ska man komma ihåg att åker man fort nog att behöva riktiga stakhandtag så åker man antagligen för fort för att hinna pika, eller reagera på tunn is i tid.

Hallå Speedskejtarn!

Trevlig video från Vikingarännet som Du bifogade ett av Dina inlägg härovan. Där skymtade flera åkare som stavåker ungefär som jag själv. Har klarat sträckor av nästan samma längd som Vikingarännet på det viset, men vill gärna förbättra stavtekniken ytterligare.
På Runn i Dalarna plogas årligen fina banor av flera mils längd. Många holländare söker sig hit, då deras egna kanaler fryser alltmera sällan med den nutida klimatutvecklingen. Holländarna gör stora ögon dels åt våra långfärdsskridskor, dels åt stavåkningen. Själva är de hårt inskolade på hastighetsåkning.

P.S för den, som inte vet följande:
På Runn är hittills endast en femkilometersslinga upplogad i år. Det blir säkert mycket mer, sedan isläget förbättrats ytterligare efter den ovanligt långa värmeperioden kring jul-och nyårshelgerna.

Jag tycker att det låter som att vill man promota stavåkning så har man alla möjligheter att studera andra skridskoåkare med stavar, inlineåkare med stavar, skateåkare med stavar plus utvärdera sig själv och sedan presentera sina rön som en modell för hur man kan göra för att det skall bli effektivt, trevligt och säkert. Är det en bra idé får man med sig många. är det en sisådär idé kan man alltid kalla det extremsport med få men trogna utövare. Hursomhelst är det väl inte fel att lägga sin tid på nåt man känner behövs. Bara att sätta igång.

Globalistic skrev:
> Oh, beef mellan stavåkare å elitskrinnare.

Precis, lite som cyklande elitmotionärer och gående?

Olika hastighet, olika utrymmesbehov och ska samsas på liten yta...

När ska en dödsolycka ske??

;-)

Du har helt rätt! Många åker numera med stavar. Därför efterlyser jag råd och rön kring stavåkning på långfärdsskridsko. Ingen av de eljest utmärkta handböckerna om långfärdsskridsko tar upp stavåkningen annat än som ett komplement vid skravelis och andra besvärliga fören. Av obekant anledning undviks ämnet. Borde vara självklart att såväl åkning utan som åkning med stavar presenteras ungefär lika detaljerat. Förövrigt - var på nätet hittar man en bra handledning i konsten att åka långfärdsskridsko med stavar för oss, som verkligen vill och behöver förkovra oss?
Kan inte undgå intrycket att stavåkning är lite tabubelagt och "skämmigt" i långfärdskretsar. Wikipedia antyder detsamma under ämnet "långfärdsskridskoåkning".

menelik skrev:
Förövrigt - var på nätet
> hittar man en bra handledning i konsten att åka
> långfärdsskridsko med stavar för oss, som
> verkligen vill och behöver förkovra oss?

Vet inte, men ett tips kanske kan vara att kolla lite på skate-teknik för skidåkare?
Det är kanske inte så himla olikt, åtminståne inte när det gäller stavteknik och frånskjut.

Såg nu att jag var lite pucktvåa på det tipset.

Senast redigerad av en moderator:
Stewe skrev:
> menelik skrev:
> Förövrigt - var på nätet
> > hittar man en bra handledning i konsten att
> åka
> > långfärdsskridsko med stavar för oss, som
> > verkligen vill och behöver förkovra oss?
>
>
> Vet inte, men ett tips kanske kan vara att kolla
> lite på skate-teknik för skidåkare?
> Det är kanske inte så himla olikt, åtminståne
> inte när det gäller stavteknik och frånskjut.

Tack för tipset. Vill minnas att en del långfärdsskridskoåkare faktiskt började stavåka, när skejttekniken på skidor introducerades.

Men har du provat med stadigare pjäxor än ? Som var ett av dom första tipsen du fick av flera.
Nu kanske det inte är intressant, för du verkar vilja åka med stavar ?

hm skrev:
> Men har du provat med stadigare pjäxor än ? Som
> var ett av dom första tipsen du fick av flera.
> Nu kanske det inte är intressant, för du verkar
> vilja åka med stavar ?

Jodå. Till skrillorna med lös häl använder jag ett par Rossignol BCX7. Till fast häl brukar jag ha ett par Crispi standard eller Meindl grova vandrarkängor. Mycket stabila för att inte säga stabbiga dojor. Sporthandlarna vet alltid exakt, vilken doja som kommer att göra susen.:-)

menelik skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men har du provat med stadigare pjäxor än ?
> Som
> > var ett av dom första tipsen du fick av flera.
> > Nu kanske det inte är intressant, för du
> verkar
> > vilja åka med stavar ?
>
>
> Jodå. Till skrillorna med lös häl använder jag
> ett par Rossignol BCX7. Till fast häl brukar jag
> ha ett par Crispi standard eller Meindl grova
> vandrarkängor. Mycket stabila för att inte säga
> stabbiga dojor. Sporthandlarna vet alltid exakt,
> vilken doja som kommer att göra susen.:-)
Meindl är som ett par mjuniga tofflor jämfört med ett par isklätterskor. Och isklätterskor i sin tur är ganska mesiga jämfört med ett par hårdskal Telemarkpjäxor.

dabac skrev:

> Meindl är som ett par mjuniga tofflor jämfört
> med ett par isklätterskor. Och isklätterskor i
> sin tur är ganska mesiga jämfört med ett par
> hårdskal Telemarkpjäxor.

Tack Dabac för konstruktivt svar.
Nej, stavåkning är för min egen del inget självändamål. Det handlar i nuvarande läge om att stavåka - eller helt avstå från långfärdsskridsko.
Jag trodde att både såväl Crispi Standard som Rossignolpjucken räknades som telemarkskängor, vad stabiliteten beträffar.
Mina Meindelkängor har jag använt till stegjärn vid isklättring med gott resultat. Av Ditt inlägg förstår jag att det finns ännu styvare doningar.
Vad är viktigast - att sulan är styv och "stegjärnsfast" eller att skaftet är det på kraftigare vandringspjuck vid skridskoåkning?
Ska nog ta mig en titt igen på utbudet av hårdskaliga telemarkskängor. Om dem vet jag ytterst litet. Ska snacka lite med skridskouthyrarna och se, om de har några, som jag kan hyra för en provtur.

Det verkar förresten inte vara någon än som kommenterat det lustiga i att personen reggar sig på att cykelforum för att sedan endast diskutera skridskoåkning med stavar.

Har ishockeyskridskor varit uppe än? Alla som kan åka skridskor kan åka på dem utan stavar. Till och med Foppa med sin trasiga fot kan åka om det inte är NHL-match.

Jag tänkte precis föreslå ett par halvlåga telispjäxor, typ Scarpa T4. Vet folk som använder dem för långfärdsskridsko. Om dina fötter viker sig i dem har dina skenben gått av.

menelik skrev:
> Du har helt rätt! Många åker numera med stavar.

Bara för att du säger det oftare blir det inte sant....
Mycket få använder dem kontinuerligt vid åkning på slät is. Jag har den senaste veckan sett ett par 100 skridskoåkare med olika ambition och fart. Ingen stakade sig fram på slät is.

> Kan inte undgå intrycket att stavåkning är lite
> tabubelagt och "skämmigt" i långfärdskretsar.
> Wikipedia antyder detsamma under ämnet
> "långfärdsskridskoåkning".

Inte så mycket tabu som otroligt ineffektivt för de allra flesta.

Luthman Photography skrev:
> Jag tänkte precis föreslå ett par halvlåga
> telispjäxor, typ Scarpa T4. Vet folk som
> använder dem för långfärdsskridsko. Om dina
> fötter viker sig i dem har dina skenben gått av.

+1

Rattnalle skrev:
> Det verkar förresten inte vara någon än som
> kommenterat det lustiga i att personen reggar sig
> på att cykelforum för att sedan endast diskutera
> skridskoåkning med stavar.

Ännu lustigare är att de, som frekventerar ett specifikt cykelforum, med liv och lust engagerar sig i mitt spörsmål om olika åktekniker för långfärdsskridsko. Min TS har - hittills - följts av ca 130 inlägg, varav många varit klart konstruktiva och förhoppningsvis till nytta och förkovran för dem, som i likhet med trådstartaren, har vissa problem att utöva långfärdssporten utan stavar. Diskussionens engagemang och temporära hetta antyder trots allt ett icke föraktligt intresse.

menelik skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Det verkar förresten inte vara någon än som
> > kommenterat det lustiga i att personen reggar
> sig
> > på att cykelforum för att sedan endast
> diskutera
> > skridskoåkning med stavar.
>
>
> Ännu lustigare är att de, som frekventerar ett
> specifikt cykelforum, med liv och lust engagerar
> sig i mitt spörsmål om olika åktekniker för
> långfärdsskridsko. Min TS har - hittills -
> följts av ca 130 inlägg, varav många varit
> klart konstruktiva och förhoppningsvis till nytta
> och förkovran för dem, som i likhet med
> trådstartaren, har vissa problem att utöva
> långfärdssporten utan stavar. Diskussionens
> engagemang och temporära hetta antyder trots allt
> ett icke föraktligt intresse.

Happy är ett engagerat forum med många kompetenser och intressen utöver cykling. Floran av OT-trådar illustrerar ju det ganska väl. Men de flesta är ändå skapade av människor med den gemensamma nämnaren cykling och dessa postar som regel även i andra trådar. Du har bara postat i din egen OT-tråd. Hur hittade du hit egentligen? Eller postade du samma tråd i flera forum i förhoppning att hitta stöd för din teknik på något av dem?

menelik skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Det verkar förresten inte vara någon än som
> > kommenterat det lustiga i att personen reggar
> sig
> > på att cykelforum för att sedan endast
> diskutera
> > skridskoåkning med stavar.
>
>
> Ännu lustigare är att de, som frekventerar ett
> specifikt cykelforum, med liv och lust engagerar
> sig i mitt spörsmål om olika åktekniker för
> långfärdsskridsko. Min TS har - hittills -
> följts av ca 130 inlägg, varav många varit
> klart konstruktiva och förhoppningsvis till nytta
> och förkovran för dem, som i likhet med
> trådstartaren, har vissa problem att utöva
> långfärdssporten utan stavar. Diskussionens
> engagemang och temporära hetta antyder trots allt
> ett icke föraktligt intresse.

Förklarade du just att du är ett skridskotroll, eller är det bara dags för mig att gå och sova?

Rattnalle skrev:
------------------
>
> Happy är ett engagerat forum med många
> kompetenser och intressen utöver cykling. Floran
> av OT-trådar illustrerar ju det ganska väl. Men
> de flesta är ändå skapade av människor med den
> gemensamma nämnaren cykling och dessa postar som
> regel även i andra trådar. Du har bara postat i
> din egen OT-tråd. Hur hittade du hit egentligen?
> Eller postade du samma tråd i flera forum i
> förhoppning att hitta stöd för din teknik på
> något av dem?

Nej, jag har inte publicerat min TS på andra fora. Förträffliga Happymtb frekventerar jag regelbundet, då jag som åretruntcyklist är road av sakkunniga debatter kring cyklar och cykelsport. Har med största intresse studerat en del Happy-trådar om möjligheten att bygga kraftiga cykellysen med ljusstarka lysdioder. Har själv därvidlag kommit en liten bit på väg.
Då jag såg att även andra sporter än cykling emellanåt avhandlades på Happymtp, dristade jag mig att skriva min TS om långfärdsskridsko - en sport som jag utövar sedan många år tillbaka men tyvärr med allt sämre åkförmåga pga en fotskada.
Jag är således inget nättroll vare sig ifråga om cykel- eller skridskosport.

Tillbaka
Topp