OT AKUT bilbatteri gammal Volvo

kabeln du visar som du håller i innehar grönaktig färg = oxidering. Gör rent med kontaktspray och spruta i den så all skit rinner ur. Om man nu låter bilen stå stilla i 1 månad eller mer skall/bör bilbatteriet kopplas ur helt och förvaras inomhus om bilen inte står i varmgarage. En bil skall användas annars mår inte bilbatteriet bra.

Volvo 850 -93:a. Nytt batteri, heldött kanske pga stereon som varit inkopplad med denna sladd?
Likadan bil och läge här, fast en -95 och inte ett nytt batteri utan det var dåligt redan för ett år sedan
Då inhandlades en starthjälp, men nu räcker inte den till utan det får bli ett nytt batteri;
Det kommer med fyra års garanti så vi får väl se till att hålla liv i bilen

även i trettio minus, starthjälpen är okänslig för kyla:)
en bra variant säljs på biltema heter starthjälp premium kostar runt 1500 sekiner.
Nja, enl det här testet var den biltemastarthjälp de testade den sämsta och klarade inte av kyla
Bäst i test blev en Noco och det blev en sådan jag köpte för ett år sedan, <1kSEK på rea,
den fungerar utan problem i kyla eftersom jag har varit tvungen att använda den ett par ggr.

Men nu är det som sagt dags för ett nytt batteri, eftersom det som sitter i är helt dött trots bortkopplad pol.
@staine kommer du att ha bilen stående oanvänd månadsvis kan det vara bra att koppla loss en pol,
då kan en batterifrånskiljare göra det enklare, den här skall tydligen vara prisvärd, lättanvänd och fungera bra

är batteriet välladdat tål det förvaring utomhus vintertid, annars inte.

så man kan lika gärna ladda en avställd bil med batteriet kvar i bilen så länge det inte tillåts väsentligt ladda ur. om inga strömtjuvar finns aka frisk äldre bil behövs det mer sällan.

vissa modernare bilar är ett pita att koppla ur batteriet, med efterföljande diverse initieringsriter.

Nja, enl det här testet var den biltemastarthjälp de testade den sämsta och klarade inte av kyla
det finns ingen superkondensatorstartare i testet, då hade den fullständigt sopat mattan med de andra leksaksstartarna.

och just biltemastartaren de valt att testa är blybaserad, förstås en urbota korkad princip använda en självurladdande batterityp för en starthjälp. ett litet blybatteri dessutom.

vad kan gå fel liksom??

en superkondensatorstartare är hundra procent startberedd gång efter gång efter några minuters preppning. med en batteribaserad har du där i trettio minus i bästa fall ett försök på dig, får sedan vänta några timmar. och en stor skillnad är som jag skrev att superkondensatorn är närmast opåverkad av kyla. den är också opåverkad av lagring.

det finns inga batterliösningar som är det. varken av kyla eller lagring. li-ionbatterier som får lämna så kraftiga strömuttag som det här är fråga om går dessutom snabbt till förintelse.

Då mitt batteri var nytt så räckte faktiskt 4,5 timmars laddning (8A) sen startade den och har flera dagar efter det gått som en klocka, Då jag varit lite förkyld samt regn så tog jag bil flera dagar till jobbet i veckan. 8 mil t.o.r., inga problem. Men koppla bort en pol var en bra ide! :)

annars om man gillar nätanslutna apparater, och har en trög 10A enfas uppkoppling tillgänglig kan jag rekommendera den här franska lilla gynnaren på bild nedan. till exempel i ett garage med vinterförvarade bilar.

den väger i sammanhanget lätta 10 kg, orkar ändå starta personbilsmotorer av normal storlek inklusive diesel på direkten. som ses på framsidan rekommenderas att man förladdar 10 minuter men det gäller egentligen mest större motorer.

haft den i många år, och vid köpet fanns vad jag vet inga superkondensatorstartare på marknaden. i dagsläget skulle jag ändå prioritera en sådan.
.
IMG_1684.jpeg

Senast ändrad:
biltemas superkondensatorstartare...

frånvaron av prishöjningar på biltemas premium 1499 sek kan tyda på att den är på utgående. så passa på att skaffa the real thing. den verkar annars identiskt med seley '800' som finns tillgänglig i england. 800 är något sorts teoretiskt toppvärde, 450 A som anges mer realistiskt anges på biltemas utgåva räcker mer än väl:) har själv en 1600 från seleys, alltså dubbelt så stor, men faktiskt lite onödigt stor. köpt och gett bort ett antal av biltemas, och ovationerna när det gäller funktion är närmast stående.

so ein ding muss ich haben.

.
IMG_1685.jpeg

Senast ändrad:
biltemas superkondensatorstartare...

frånvaron av prishöjningar på biltemas premium 1499 sek kan tyda på att den är på utgående. så passa på att skaffa the real thing. den verkar annars identiskt med seley '800' som finns tillgänglig i england. 800 är något sorts teoretiskt toppvärde, 450 A som anges mer realistiskt anges på biltemas utgåva räcker mer än väl:) har själv en 1600 från seleys, alltså dubbelt så stor, men faktiskt lite onödigt stor. köpt och gett bort ett antal av biltemas, och ovationerna när det gäller funktion är närmast stående.

so ein ding muss ich haben.

.Visa bilaga 682770
Den verkar finnas i ett varuhus, i ett exemplar. Stor risk det är en lagerdiff, så troligtvis finns nog inte nån kvar.

Gjorde så här då batteriet i min gamla Volvo var stendött. Min "smarta" CTEK laddare fattade inte ens att jag kopplade på batteriet. Som tur är har jag också en gammal Deca Class Booster i garaget. Efter gjort nedanstående har batteriet fungerat felfritt sedan dess (2-3 år sedan).

1. Anslöt Deca Class Booster i läge "START" och väntade någon minut.
2. Slog om Boostern till "CB" vanlig laddning och kontrollerade sedan att visaren visade laddström. Om inte, ställ tillbaka omkopplaren till START och kör någon minut till. Prova sedan igen med laddning.
3. Ladda sedan någon timme.
4. Anslöt nu CTEK laddaren och körde RECOND-program.

Batteriet funkar fortfarande fint och jag bor i ett kallt klimat med kalla vintrar.

Tillbaka
Topp