OT: Apple Watch och fristående abonnemang

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är det ens möjligt? Vill ducka smartphone så länge som möjligt för vår yngste son och har köpt en bättre beg Apple Watch (alla barnklockor är skräp utom Garmin Bounce 2 och den är också skräp för den kan bara ringa/messa till Garmin Jr-appen).

HAde läst på och trodde jag hade full koll på hur det fungerar med "barnläge" i Apple Watch så den blir ganska vettig, men tydligen går det inte att ha ett separat abonnemang i klockan utan jag måste ha ett "moderabonnemang" som jag sedan lägger till speciella barn-under-abonnemang till - och det här går bara hos tele2 och telia?

Men i min vanliga telefon så har jag jobbets abonnemang, så det kan jag inte byta. Och jag är inte heller så pigg på att betala massa hundralappar för stor-operatörernas vanliga abonnemang helt i onödan för att få det tveksamma nöjet att betala ytterligare 100 kr / mån för barnabonnemanget så den får eget nummer.

Så, nån som grottat med detta? Operatörerna har bara AI-support och där påstår Chilimobil att det går att göra med deras abonnemang - men deras FAQ säger tvärtom :-)

Vill alltså ha telefonen i barnläge men ha ett helt eget abonnemang till den.

Ja, det suger. Telia tror jag är de enda som erbjuder abonnemang för klocka utan tillhörande mobil (och deras fall enbart inom ramen för ett familjeabonnemang). Kallas Appe Watch for your kids:

Vi hade redan Tele2 familjeabonnemang och ville inte byta. Så det blev ingen klocka. Hon fick en Nokia-knappmobil ...

Har ingen kunskap om grundfrågan, men tycker att 100 kr i månaden är ett lågt pris för att hålla dem borta. Fy vad hela livet känns motigt kring det här med skärmtid och barn. Den enskilt största konflikthärden i min familj, med råge, där det är ett evigt brottande med att få till en rimlig lösning för 10- och 12-åringar. Eller för mig själv med för den delen. Hade jag fått bestämma helt själv och om inte hela livet var uppbyggt kring BankID och parkeringsappar så hade jag skrotat alla telefoner.

Satt precis och drack kaffe på ett fik i ett par timmar medan ena barnet och hans kompis sålde majblommor (köpte två yoghurt, en macka och en kaffe för 183 kr eller något - dvs mycket mer än vad du säger att ett abonnemang kanske kostar). Vi var i lokala köpcentret och massvis med barn gick runt och sålde majblommor. Eller ja, sålde och sålde - typ hälften av barnen gick och stirrade ner i telefoner samtidigt som de mölade munnen full av ostbågar och Fanta och annan skit. Svårt att se ljust på framtiden för de unga. Och då var de idag ändå mest upptagna med att försöka sälja majblommor. En vanlig vardag börjar man nästan gråta över eländet när man ser hur barn rör på sig och vilka matvanor de har.

Är jag en sån där grinig gubbe som tycker att allt var bättre förr nu? Jag fyllde 40 förra veckan. :D

PS. Gör smileys som den här ovan för att jag inte har någon skärmtid på min telefon så sitter framför datorn och borde skriva mail istället för att göra det här. Och så ska barn klara av att hantera eländet.. DS.

Har ingen kunskap om grundfrågan, men tycker att 100 kr i månaden är ett lågt pris för att hålla dem borta. Fy vad hela livet känns motigt kring det här med skärmtid och barn. Den enskilt största konflikthärden i min familj, med råge, där det är ett evigt brottande med att få till en rimlig lösning för 10- och 12-åringar. Eller för mig själv med för den delen. Hade jag fått bestämma helt själv och om inte hela livet var uppbyggt kring BankID och parkeringsappar så hade jag skrotat alla telefoner.

Satt precis och drack kaffe på ett fik i ett par timmar medan ena barnet och hans kompis sålde majblommor (köpte två yoghurt, en macka och en kaffe för 183 kr eller något - dvs mycket mer än vad du säger att ett abonnemang kanske kostar). Vi var i lokala köpcentret och massvis med barn gick runt och sålde majblommor. Eller ja, sålde och sålde - typ hälften av barnen gick och stirrade ner i telefoner samtidigt som de mölade munnen full av ostbågar och Fanta och annan skit. Svårt att se ljust på framtiden för de unga. Och då var de idag ändå mest upptagna med att försöka sälja majblommor. En vanlig vardag börjar man nästan gråta över eländet när man ser hur barn rör på sig och vilka matvanor de har.

Är jag en sån där grinig gubbe som tycker att allt var bättre förr nu? Jag fyllde 40 förra veckan. :D

PS. Gör smileys som den här ovan för att jag inte har någon skärmtid på min telefon så sitter framför datorn och borde skriva mail istället för att göra det här. Och så ska barn klara av att hantera eländet.. DS.
”Windowsknappen” + ”.” ☝️

... sitter framför datorn och borde skriva mail istället för att göra det här. Och så ska barn klara av att hantera eländet.. DS.
+1
Har varit nära att köpa en Apple watch av samma anledning. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det inte bara skulle vara att plugga in vilket kontantkort som helst :(

Har ingen kunskap om grundfrågan, men tycker att 100 kr i månaden är ett lågt pris för att hålla dem borta. Fy vad hela livet känns motigt kring det här med skärmtid och barn.

Problemet är att det inte bara är 100 kr utan jag måste ha ett "föräldra" abonnemang av standard telia-modell också som är 400 kr eller mer.. som jag inte behöver. Om jag inte missar något - vilket jag hoppas på.

Vill gärna hitta ett sätt att gå runt det! Annars får det bli nån dålig Kina-klocka men det är inte det jag vill ha.

Ja, det suger. Telia tror jag är de enda som erbjuder abonnemang för klocka utan tillhörande mobil (och deras fall enbart inom ramen för ett familjeabonnemang). Kallas Appe Watch for your kids:

Vi hade redan Tele2 familjeabonnemang och ville inte byta. Så det blev ingen klocka. Hon fick en Nokia-knappmobil ...

Tele2 också numera verkar det som, men då måste man nog köpa klockan där..

Känns knepigt att ersätta en elektronisk pryl med en annan elektronisk pryl.
Tycker det är skönt med eSim i klockan och lämna telefonen hemma. Är ändå skönt att kunna larma om det skulle hända något.
Klockan sitter man inte och tittar i som kan hända med telefonen.
Hur man löser frågan om ett separat abonnemang för klockan har jag dock inte svaret på.

”Windowsknappen” + ”.” ☝️
IMG_1709.webp

☺️

Halebop är Telia och har abonnemang där en kan lägga till Apple Watch. Jag körde det en kort tid innan jag insåg att Apple Watch inte är för mig. 169+69 kr/månad.

Kruxet är väl att en Apple Watch I praktiken kräver en iPhone.

HAde läst på och trodde jag hade full koll på hur det fungerar med "barnläge" i Apple Watch så den blir ganska vettig, men tydligen går det inte att ha ett separat abonnemang i klockan utan jag måste ha ett "moderabonnemang" som jag sedan lägger till speciella barn-under-abonnemang till - och det här går bara hos tele2 och telia?
Marknadsföringsmateriel gömmer ofta viss viktig information.

Det tycks vara några standarder i flera olika system som måste finnas för att smart watches skall fungera i mobilnät.

Ericsson skriver i en rapport från 2025, "Integrated connectivity is expected within two to three years, allowing devices to connect without companion devices such as smartphones."

Så gissningsvis kommer "Companion device" utgå/ersättas under detta årtionde, men för stunden behövs ett moder/family abonnemang på en mobiltelefon för att smartwatches skall kunna kopplas mot mobilnät.

Tillbaka
Topp