(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

17500 kr på en månad för elen för ett hus som står på underhållsvärme.
Undrar vad det hade landat på om värmen hade varit ställd på mer normala 20 grader.

Undrar vad det hade landat på om värmen hade varit ställd på mer normala 20 grader.
Ett hus med jordvärme som står på underhåll. Något måste vara fel i uppvärmningssystemet eller i hans avtal. Skulle vilja veta vad han har för avtal och vad han har förbrukat. Finns ju anvisningsavtal som är lika förmånliga som SMS-lån.
Edit: felet kan så klart också vara att huset är uruselt isolerat. I så fall var ju inte jordvärme rätt prio.

Senast ändrad:
"El-stöd" också ett nödhjälp som slår fel...

Vi hade 16 000kr, Skåne. Skulle tankat hybriden mer än jag laddat såhär i efterhand.

För att tydliggöra det elstöd som är aktuellt nu.

1000063119.webp

Senast ändrad:
Är väl inte riktigt förtjust i elstöd.
En sak som elbolagen kan hjälpa till med är att man kan lägga in varningar i apparna som de tillhandahåller. Stiger förbrukningen över en viss gräns skall man få en notis i appen.

För en själv, som har stenkoll på förbrukningen, kommer inte någon elräkning som en överraskning direkt.
En jobbkontakt berättade att hans BVP hade löste ut på kompressorn och bara körde på tillskott = högre effekt och högre förbrukning.
Innan han märkte det hade effekttariffen dragit på för fulla muggar och den normala förbrukningen stuckit iväg.
Ett sätt att ställa en förbrukningsspärr i appen från elbolaget skulle kunna rädda en sådan situation.

Elbolagen skyddar sina egna krav och hänvisar ist. till de höga skattepåslagen, som inte går tillbaka till el-nätet.

Det finns ingen utrustning i nätet som kan begränsa ditt uttag, förutom säkringarna i fasadskåpet.

Men att kunna ställa in en varning i appen är kanske en bra idé.

Om eon öppnat sin dongle kunde man fixat det i HA.
Antar att en elektriker kommer att koppla in pannan så måste komma ihåg att köpa effektmätare.
Shelley för DIN kanske men hade varit smidgast om det fanns en 3 fas brytare med effekt.

Antar att en elektriker kommer att koppla in pannan så måste komma ihåg att köpa effektmätare.
Shelley för DIN kanske men hade varit smidgast om det fanns en 3 fas brytare med effekt.

Det är nog en försvinnande liten del av alla abonnenter som är intresserade av både tekniken och investeringen av HA/liknande. Det är inte en sak som är rimlig att lägga på alla användare.

Det finns hundratusentals personer som sitter i anvisningsavtal som trots påminnelse en gång i kvartalen ändå inte tecknar avtal. När du får hela den högen att koppla in en dongel i mätaren så bjuder jag med dig till Finale Ligure så shreddar vi Rollercoaster en hel helg.

Använder min Homey Pro för att räkna ut elkostnaden löpande under månaden. Det enda som jag inte vet i förväg är påslaget som elproducent lägger på per kWh, men det diffar med så lite för varje månad att det inte blir någon större skillnad.
Min uträkning via HP och vad som stod på fakturan förra månaden diffade med ungefär 1,5 kr totalt.

Använder min Homey Pro för att räkna ut elkostnaden löpande under månaden. Det enda som jag inte vet i förväg är påslaget som elproducent lägger på per kWh, men det diffar med så lite för varje månad att det inte blir någon större skillnad.
Min uträkning via HP och vad som stod på fakturan förra månaden diffade med ungefär 1,5 kr totalt.
Eller så använder man elleverantören själv 😉. Finns väl ingen som inte har en app som ger de siffrorna med en dags eftersläpning? Jag får i realtid men det kräver så klart en realtidsmätare

Har du timpris? Om inte, vilken app kör du?

Apropå elprisstöd: tyvärr tror jag det är ganska stor korrelation mellan oss som har ansträngt oss för att hitta bästa avtalet för oss, och sedan har järnkoll över månaden på var det kommer hamna, och folk som har marginaler att hantera en hög elräkning.
Medan de som får ekonomiska problem med en hög elräkning troligen är samma som sitter med anvisningsavtal och inte har en aning...

Det är nog en försvinnande liten del av alla abonnenter som är intresserade av både tekniken och investeringen av HA/liknande. Det är inte en sak som är rimlig att lägga på alla användare.

Det finns hundratusentals personer som sitter i anvisningsavtal som trots påminnelse en gång i kvartalen ändå inte tecknar avtal. När du får hela den högen att koppla in en dongel i mätaren så bjuder jag med dig till Finale Ligure så shreddar vi Rollercoaster en hel helg.
Dongle var öppen från början så de kunde bara låtit bli att låsa.

Det vanliga verkar vara att köpa en 3rd party dongle men jag vill nog ändå ha mätare direkt på pannan oavsett. Får se hur taggad elektrikern är.

Apropå elprisstöd: tyvärr tror jag det är ganska stor korrelation mellan oss som har ansträngt oss för att hitta bästa avtalet för oss, och sedan har järnkoll över månaden på var det kommer hamna, och folk som har marginaler att hantera en hög elräkning.
Medan de som får ekonomiska problem med en hög elräkning troligen är samma som sitter med anvisningsavtal och inte har en aning...
Det finns nog båda sorter. Mitt intresse är milt sagt svajigt

Vi har en inköpt förbrukning om runt 2500 kWh om året. Orka hålla på.
Solceller, varken batteri eller elbil.
Vilket mobilabonnemang ska man ha?🙄

2500 kWh i januari. Totalt ca 6000 kr på fakturorna från Eon (2500kr) och GodEl (3500kr).

Villa, 1x elbil + 1x laddhybrid, gäststuga på underhållsvärme.

16 % högre förbrukning än januari förra året. Gissar att temperaturen var lägre i år.

2500 kWh i januari. Totalt ca 6000 kr på fakturorna från Eon (2500kr) och GodEl (3500kr).

16 % högre förbrukning än januari förra året. Gissar att temperaturen var lägre i år.
Enyligt Tibber hade vi +2,4 grader i Januari i fjol, -2,3 i år. Totalt medel antar jag. Har känslan att det är liknande i hela landet, men andra siffror så klart.

Höll på att få hicka när jag såg att jag hade mer än dubbla förbrukningen i Januari i år 😬. Tills jag insåg att jag bytte elleverantör där så siffrorna lurades. Puh!

Samma proportioner för mig, 2000 kWh, 2000+3300 kr. Men i mitt fall är det eluppvärmningen som drar iväg, 2 st LLVP som står för 375 + 750 kWh av totalen..

6300 kWh mot 4900 förra året. 6 grader kallare snitt men de dagarna vi haft -10 drar det väldigt mycket mer, så snittet på temperatur luras lite för oss.

Norra Sverige har ju haft flera köldrekord i januari. Bl.a kallaste januari sen 1893 eller vilket år det nu var i Karesuando, kallaste sen 1940 osv.

Vi har inte haft så hög förbrukning sen vi köpte hus 2009. Pratade med en i Idre igår, hon hade -35 på morgonen, då jävlar drar det värme. Vi har lite varmare nu sen några dagar och det ligger bara kring -10.

Det är lugnt om man både har personalrabatt och vet hur man skall koppla så mätaren mäter "lagom" 😁

Haha, hade det gått bredvid hade det varit bra.
Har hittat många kreativa lösningar hos folk. Idag har vi mätning i varje nätstation som jämför med alla underliggande abonnenter.

225kvm hus från 1800-talet och 180kvm garage. Luft/vatten resp luft/luft.

Eldar med men ingen innegivare så det blir bara högre komfort och inte lägre förbrukning, kaminen värmer inte så stor del av huset.

Gamla hus är ju så charmiga 🙄

7% lägre förbrukning men 14% högre kostnad för elen. Kan bero lite på att effekttariffen mer än fördubblades mellan de två januarimånaderna.

1200 kWh i januari. 40 % mer än förra året. Dåligt isolerat hus i Västsverige. Då eldar vi i kamin när vi är hemma och är vakna i princip, annars luftvärmepump och något element. Men jag kan knappt föreställa mig hur mycket man behöver elda om det är minus 30 hela tiden..

Batteri, dieselaggregat, ångmaskin för generera el när pristopparna kommer, fantastisk! Framtiden är här...

Det är inte så svårt. Du kör Happy Spot Price för att plocka in spotpriset, sedan kan du lägga på moms, överföringsavgift, elskatt osv till det priset och sedan laddar du PBTH med den uppgiften. PBTH måste du koppla mot din dongle till elmätaren och sedan räknas priset ut korrekt (om du gjort rätt).
I PBTH kan du även lägga till fasta månadsavgifter som skall läggas på vid ett tillfälle varje månad, t.ex. abonnemangsavgift.

Haha, hade det gått bredvid hade det varit bra.
Har hittat många kreativa lösningar hos folk. Idag har vi mätning i varje nätstation som jämför med alla underliggande abonnenter.
Så länge ni inte känner av min... jag menar om det hade legat en induktionsslinga under ledningarna från RInghals är det lugnt.

Huset ligger upp 20% i förbrukning i januari jämfört med förra året. Sen har jag börjat köra 12 mil per dag också, så bilelen är upp massor.

Vi ligger väldigt högt i år mot tidigare år.

IMG_4540.webp

Det är iofs inte så stor skillnad mot Jan 2024 som också var kall.

Senast ändrad:
Undrar vad det hade landat på om värmen hade

I mitt fall, i grannkommunen till John har jag ett litet hus där pumpen stått inställd på 21 c hela vintern. Räkningen för januari landade in på 2800 kr. Frånluftsvärmepump, golvvärme.

Du får ursäkta, men är det väl använd tid?

Tillbaka
Topp