OT: armhävningar

• Trådstartare Trådstartare mazze
  • Start datum Start datum
M

mazze

Guest
Jag hinner bara med jobbpendling på cykeln numera. Försöker göra några armhävningar varje kväll också. Då dyker två frågor upp:

1. Hur många armhävningar ska en 30-årig kille klara utan att behöva skämmas?
2. Hur många armhävningar ska en 30-årig kille klara för att imponera?

Givetvis beror allt på sammanhanget men jag tänker inte så mycket på elitidrotts- och kroppsbyggarkretsar utan mer vanliga vardagssituationer, tex fikarasten på jobbet.

Vad tycker ni? Själv tycker jag 20 är ok och 50 imponerande.

Bruse: min fråga behöver inte tas på blodigt allvar (det tror jag inte heller att du gjorde), jag tyckte bara det var kul att se vad andra tyckte. Observera att jag inte försökte skryta genom att nämna hur många (eller snarare få) jag själv klarar :-)

Allt över 30 är bra i ett fikarum.

Använd de muskler Du är starkast i för att göra armhävningarna.

Är Du stark i bröstkorg och rygg gör Du lättast armhävningar med händerna något bredare än axelbrett i golvet och viker armbågen ut från kroppen i själva hävningen. Skulle tro att 8 av 10 gör armhävningar så.

250px-Liegestuetz02_ani_fcm.gif

Är Du däremot längdskidåkare och stark som en björn i triceps håller Du axelbrett mellan händerna och viker armbågarna bakåt längsmed kroppen. Detta är grennära muskelanvändning för stakåkning.

1987 gjorde jag 121 armhävningar på det sättet. Men det var för 28 kg och 20 år sedan och en helt annan historia.....

mazze skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad tycker ni? Själv tycker jag 20 är ok och 50
> imponerande.

42 st är helt klart bäst.

40reps x 3set är ok
annards har jag läst nånstans att en 25-30åring bör klara 20x3 situps och armhävningar
Inte så svårt om man är normaltränad

vill man vara annat än klen bör man nog klara 50 st utan att träna inför det. imponera gör man kanske med tresiffrigt.

men det beror ju på vilket fikarum man befinner sig i :)

själv klarade jag 80 st när jag var som oklenast. eller 3*60 st som jag brukade köra på kvällarna.

edit: jag kom på att min lillebror klarar runt 15 enarmsarmhävningar. men jag cyklar snababre :)

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Allt över 30 är bra i ett fikarum.
>
> Använd de muskler Du är starkast i för att
> göra armhävningarna.
>
> Är Du stark i bröstkorg och rygg gör Du
> lättast armhävningar med händerna något
> bredare än axelbrett i golvet och viker armbågen
> ut från kroppen i själva hävningen. Skulle tro
> att 8 av 10 gör armhävningar så.
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum
> b/b/b8/Liegestuetz02_ani_fcm.gif/250px-Liegestuetz
> 02_ani_fcm.gif
>
> Är Du däremot längdskidåkare och stark som en
> björn i triceps håller Du axelbrett mellan
> händerna och viker armbågarna bakåt längsmed
> kroppen. Detta är grennära muskelanvändning
> för stakåkning.
>
> 1987 gjorde jag 121 armhävningar på det sättet.
> Men det var för 28 kg och 20 år sedan och en
> helt annan historia.....

en tränings kompis från boxningen avslutade ett 1,5timmes tränings pass med 100armhävningar

och jag säger bara att del är fasen inte kloka alltså:)

1. Armhävningar i fikarum = gör 3st så slipper jag skämmas
2. 5 då slår du mitt rekord med 1
Nu skriver inte jag detta för att skryta men jag är grymt nöjd med mina svällande biceps som jag repsar 3x2 sets varannat år och ibland hoppar jag över några träningar

Precis det är ju endast därför man tränar, för att skryta i fikarummet.
Inte för att förebygga skador och må bra =) (och orka cykla för det behöver man ju inte när Happy finns)

en annan tränings kompis gjorde 200 i bänkpress men orkade inte nåt märkvärdigt med armhävningar,så man kan ju va stark ändå:) han är ju manlig som fann:)

Om du ska komplettera din träning med att göra armhävmningar tycker jag du ska köra lite fler övningar för överkroppen. När du kör armhävningar får du främst med bröst, framsida axlar och triceps. Hade jag varit tvungen att välja hade jag bara kört chins och dips plus lite korsrygg hemma (nej inte chips och dipp)

Daner skrev:
> Kör G.I. Janes där ingen ser tills du spyr.
> Prova med din HRM på och se hur högt du kan tar
> det.
>
> http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_Amunds
> onGIJane.mov
>
> Det gör mer för kroppen än bara armhävningar.

Åhhhh,. nu har jag ju kollat på hela filmen i hopp om att ahn skulle spy..men det hände ju aldrig...:(

Daner skrev:
> Kör G.I. Janes där ingen ser tills du spyr.
> Prova med din HRM på och se hur högt du kan tar
> det.
>
> http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_Amunds
> onGIJane.mov
>
> Det gör mer för kroppen än bara armhävningar.

Vad var det där för klenfis? Han vilade ju halva tiden?! Dessutom helt slut efter 100! Thththt....

Förr i yngre är kunde jag göra armhävningar, fler än handens fingrer. Ju mer jag cyklar desto mer tunnas resten av kroppen ur på någor sätt. Så nu har jag börjat om från början med tre set med en reps i varje!
Å andra sidan vet jag inte om styrka mäts i armhävningar. För länge sedan köpte jag en ny klyvyxa som var så tung att jag fick hålla med båda händerna strax bakom yxhuvudet. Nu så håller jag med en hand mitt på eller med båda i skaftänden. Trots att jag blivit dålig på många armhävningar.

Utan att fortsätta att tramsa tror jag att man ska träna hela kroppen och att armhävningar eller motsvarande styrketräning är nyttigt för cyklister. Själv är jag inte mycket för gym utan gillar träning med kroppen som redskap.

OK, det är bara jag som mår illa av dem efter ett tag.

Ville skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------

> > Kör G.I. Janes där ingen ser tills du spyr.
> > Prova med din HRM på och se hur högt du kan tar det.
> >
> >
> http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_AmundsonGIJane.mov
> >
> > Det gör mer för kroppen än bara armhävningar.
>
>
> Åhhhh,. nu har jag ju kollat på hela filmen i
> hopp om att ahn skulle spy..men det hände ju aldrig...:(

Satan vad svag i armarna och buken jag blivit. Men så är det när man börjar bli gammal. Fast jag känner mig inte gammal annars. För 10 år sedan var det inga större problem med 10 st. Grejade knappt en förra veckan. Det var bättre 1983. Fast armar har aldrig varit min styrka. Benen däremot.
Skärmavbild 2025-05-19 kl. 20.41.36.webp

Senast ändrad:
Allt var bättre förr. Ja, du också!
'Bara skojar! Ser väldigt ambitiöst ut.
Göra samma ena tyckte jag var tråkigt, när det begav sig, så jag varierade litet: På knogarna, fötterna på en bänk eller ett bord, på fingrarna, ena benet upplyft, mot låg mur etc. (Har aldrig klarat 1-armsböjningar, hur jag försökt.) Omgångar om ung. 25 rep., x 4 per övning, och så många övningar jag hann den dagen.

Jag har tränat kampsport sedan 1978... Brukar säga att jag skulle skämmas om jag inte klarade 100 (på knogarna förstås). Senast jag testade (då några av mina kampsportselever utmanade mig) klarade jag 88... Skämmes alltså... :devilish:

Jag har tränat kampsport sedan 1978... Brukar säga att jag skulle skämmas om jag inte klarade 100 (på knogarna förstås). Senast jag testade (då några av mina kampsportselever utmanade mig) klarade jag 88... Skämmes alltså... :devilish:
Misstänker att du är runt 60. 88 st. måste ju vara skitbra då. Kan du med en arm också? Du har alltså aldrig haft något uppehåll sedan 1978?

Senast ändrad:
Kan du göra 3 st på en arm blir åtminstone jag fetimpad!

Mitt förfall-mått är annars ett ca 4 meter långt rep, förankrat i mark och rakt upp i en stålställning. Finns på det kommunala utegymmet bakom mitt hus. När vi flyttade hit för ca 8 år sedan kunde jag ganska lätt klättra upp till toppen enbart med hjälp av armarna, benen hängde och dinglade. Nu var det nog ett halvår sedan eller mer dedan jag testade, trots att jag passerar repet ofta. Tror att jag är rädd för vad utfallet blir om jag testar. Skulle kännas omanligt att inte klara det...

Satan vad svag i armarna och buken jag blivit. Men så är det när man börjar bli gammal. Fast jag känner mig inte gammal annars. För 10 år sedan var det inga större problem med 10 st. Grejade knappt en förra veckan. Det var bättre 1983. Fast armar har aldrig varit min styrka. Benen däremot.
Visa bilaga 769995
Jag blir mycket mer inspirerad av sånt här analogt än div appar och tiktokklipp. Då är jag ändå inte gubbe än.
AH armhävningar, SU?

Tillbaka
Topp