[OT] Återhämtningsdryck?? Är det bara mjölk och socker?

abbe

Ny medlem
Jag har ju läst på många ställen att det där med återhämtningsdryck, det är bra det.

Efter pendlingen in till jobbet samt ett styrketräningspass på ca 1 timme brukar det bli en banan och vatten. Ev en hård macka med keso. Nu har jag testat att även klämma i mig en Gainomax Recovery också. Men va fan! Det smakar ju enbart mjölk och socker!

Och tittar man på innehållsförteckningen: Mjölk, maltodextrin, socker, mjölkprotein, arom m.m. (socker 5%)

Jag hörde nån läkare säga att man lika gärna kan ta en skål med cornflakes och mjölk istället för återhämntningsdryck.

Nån som har koll på det här med näringslära och träning? Kan man lika gärna ta ett glas mjölk med en tesked socker istället för en 2,5 dl Gainomax för 20 spänn?

Mjölk med oboy-pulver är mitt recept. Fast jag har med mig Gainomax ibland, när jag inte kommer att ha möjlighet att äta på ett bra tag efter ett pass. Och som nödproviant på distansrundor.

Men ta med dig ett glas med mjölk och en tesked socker att blanda ihop och trycka i dig efter träningen. Billigt, snabbt och prak... äh.. billigt iaf!

Jämfört med sockermjölk så innehåller Gainomax snabbare kolhydrater och mer protein. Men till vilket pris? Jag dricker det ibland för att det är gott, men det är ju ingen mirakeldryck.

gainomax är i praktiken mjölkchoklad med lite extra proteinpulver. Men det innebär ju inte att den är dålig. Det är en smidig förpackning och lagom mkt för att ta direkt efter träning.

Det viktigaste efter träning är väl att snabbt få i sig 200-250 kalorier av hyfsat snabba kolhydrater. Så cornflakes & mjölk i motsvarande mängd låter inte mkt sämre än gainomax.

Skillnaden är att det är lite mer protein i gainomax, men tror inte det är så viktigt direkt efter träningen, det är viktigare med bra proteiner till middagen lite senare.

Jag har för mig att den samlade happy-kunskapen i dom andra trådarna kom fram till att det var för lite av allt i en gainomax och man därför antingen behövde flera eller typ en liter yoghurt istället,

Det finns en billigare sort på Willys. Minns inte vad den heter men samma innehåll som Gainomax och kostar en tia tror jag.

Gainomax är vanliga saker i en smidig förpackning. Dyrt, visst, men du får det du behöver på ett enkelt sätt.

I samband med styrketräning vill du i varje fall ha i dig EAA under och efter passet. om du behöver eller borde inta kolhydrater direkt efter att du jobbpendlat finns det olika åsikter om. Det beror lite på vad du vill upnå med träningspasset.

Jag drog i mig en Gainomax efter ca 140 minuters cykling (som började fyra timmar efter en lätt frukost) förra söndagen. Då hade jag drygt 11 km kvar hem, men hungern tog över. I den situationen passade det mig utmärkt.

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> Gainomax är vanliga saker i en smidig
> förpackning. Dyrt, visst, men du får det du
> behöver på ett enkelt sätt.
>
> I samband med styrketräning vill du i varje fall
> ha i dig EAA under och efter passet. om du
> behöver eller borde inta kolhydrater direkt efter
> att du jobbpendlat finns det olika åsikter om.
> Det beror lite på vad du vill upnå med
> träningspasset.

Idiotfråga kanske men vad är EAA?

Nej, jag tar inga extra kolhydrater efter endast cykelpendlingen (tar bara ca 30 min). Då blir det bara vatten. Visserligen försöker jag bränna på så snabbt jag orkar men vad jag har kunnat läsa mig borde det inte vara nödvändigt efter ett så kort träningspass?

Gainomax är en dyr gainer, köper du pulver på postorder o blandar själv blir det runt 7:- för samma mängd som 2 gainomax, vilket är lagom efter träning. Förpackning: en shaker, blanda i vatten när det är dags att dricka.
Gainer vs mjölk är dels snabbare kolhydrater, mer protein, och mindre laktos i gainern. De flesta ha en maxgräns för hur mycket laktos man klarar av, dvs mjölk i normala mängder no problem, men mjölk i extrema mängder ajajajprutt.

Bra eller inte, beror på vem man är o vad man är ute efter. Jag är bred som en ordinär sparris och vill ha muskler för att må bra, jag behöver den extra energin. Trotts frukost lunch middag och mellanmål. Är det barba-kostymen man vill bli av med kanske man inte behöver det.

Jo, Gainomax enda fördel är att förpackningen är liten och smidig att ha med sig i en väska. Att ta en Gainomax hemma, där man mycket billigare kan blanda till fullgoda alternativ, är för mig komplett vansinne!

Laktos har jag inget problem med. Kan utan problem dricka flera liter mjölk om dagen utan magproblem. Dock brukar det inte bli mer än ca 1.5-2 liter per dag.

ett mjölkfritt alternativ:
alpro.jpg

vet inte om det är speciellt optimalt eller nåt sånt, men den innehåller lite protein och lite kolhydrater och smakar gott efter styrketräning tidigt på morgonen innan jobbet.

snabba kolhydrater direkt efter träning har jag slutat med. är det mer än 24 timmar mellan träningspassen spelar det inte så stor roll, det är det totala kolhydratintaget som är det väsentliga. funkar också bra om målet inte är att gå upp i vikt, om man nu någonsin har det som mål som cyklist.

Tillbaka
Topp