[OT]Att ersätta Koss Porta Pro

lundatok

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har ett par hörlurar som börjar ramla isär. Jag är i stort nöjd med mina Koss men man vill ju alltid förnya sig lite. Har ni något bra tips om ett par hörlurar i Porta Pro-storlek och prestanda?

Max 500kr är budgeten.

Porta-Pro går att bygga om...

Jag tror inte att du kommer att hitta någonting med bättre ljud för samma pris. Kanske häftigare, lättare och mer stiligt, men inte nödvändigtvis bättre.

Det verkar ju som att jag gjorde rätt redan från början då alltså.

Hemma har jag ett par AKG240 som jag är väldigt nöjd med, kan AKG ha nått skojit?

I senaste Hifi & musik presenterades årets produkter, och jag vill minnas utan att kunna kontrollera, att AKG (minns ej modellen) rankades som årets produkt under 5-hundringen.

/By

Jag gissar att B1 syftar på AKG K24P

180360.jpg

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-180360.html 282 SEK
http://www.cdon.com/main.phtml?navr...541385&tduid=5ad8cfccf2b3a2d7953264e8782a3478 299 SEK
http://www.larsbengtsson.se/produkter/2/54/1106/ 350 SEK

Väldigt, väldigt bra lur.

Jag har sennheiser, PXC250. Slutna lurar med en dosa som dämpar kringljud. Dom e grymma och det har kommit en ny version, PXC300, som lär vara ännu bättre. Litet problem med dosan på sladden men man vänjer sig.
Tex på kontoret kan man spela grymt högt utan att dom runtomkring hör någonting, fördelen med slutna lurar. Och att dom har aktivt system för att dämpa kringljud är överlägset på kommunala färdmedel och det är toppen när kontorsgrannen pladdrar för högt i telefonen och man måste koncentrera sig.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/root/500370?Open&print=

Slutna lurar rular.

Det säger sig självt.

Dock har jag aldrig provat PortaPro, de verkar ju onekligen rätt så bra enligt de flesta här, vad är det som är så bra med dem?

ELler är de bara väldigt prisvärda?

Porta Pro är bra om man gillar geggig bas. Enorm skillnad om man har haft sånna små-pluppar tidigare, men om man vant sig med större lurar så låter Porta Pro rejält gröttigt, lite som när grannen har party..

Själv sitter jag numera på ett par Sennheiser HD200 och har inte så mycket att klaga på. Lite nyfiken på vad som är så särskilt med de där PortaPro för man ser rätt många med dem "på stan", dock är de ju öppna och har rätt mycket "teknkikmagasinet" över sig, så jag tänkte kolla upp hur mycket fakta och riktigt lyssning som ligger bakom hypen.

Porta Pro har grymt bra ljud, men de läcker som ett såll! Min polare brukar spela musik för oss alla när han lyssnar på dem i bilar, båtar och stugor. Grejen är väl att de också släpper in mycket ljud, och jag skulle aldrig vilja ha dem här på kontoret. :-/

En del av hemligheten bakom porta pro's ljud är att dom är grumt eq:ade runt hörselgångsresonansen vilket gör att dom låter mysigt och trevligt men i min mening lite tråkigt i mellanregistret. Sen är ju portans bas lite av dess signum som tidigare sagts.

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
>
> ELler är de bara väldigt prisvärda?

Prisvärda är nog nyckelordet. Och de har fet bas (på gott och ont). Jag köpte ett par Sporta pro (same-same but different) för att ha när jag springer och då är fet bas ingen nackdel direkt :-)

Personligen tycker jag att Porta Pro låter vedervärdigt. Basen i de övre frekvensområdet (där punchen i musiken ligger) är väldigt överdriven, och överhuvudtaget låter luren ganska såsigt (jag håller med jaras). Nu var det väl iofs 5-6 år sedan jag lyssnade på den och den kan ju ha uppdaterats till det bättre, men jag skulle mycket hellre rekommendera AKG K24P.

Om portapro bara var 5-6 år gamla. De har väl funnits mer än 10 år på marknaden. Dessutom var de dyrare då än nu.
Har utvecklingen verkligen inte gått framåt sen jag åkte kommunakt och lyssnade i ett par portaPro?

Andra generationen Sony bärbara CD-spelare med esp kostade ca 4200kr. 3-5 sekunders skakminne :)

Lurar/Högtalare med rak frekvenskurva kanske inte låter så spännande men framställer musiken som den är menad att höras och mer naturligt. Dyra och "seriösa" högtalare strävar ofta hitåt.

Lurar/Högtalare med "badkarskurva" låter spännande och roliga men kan bli väldigt tröttsamma att lyssna på efter ett tag. Om man inte lyssnar på musiken utan mest hör musiken för att man associserar den med roliga tillfällen, eller har den som peppning så kan dylik ljudåtergivning ändå fungera en längre tid.

Ett vanligt knep på billigare system är att dra upp basen just över den nedre gränsfrekvensen, då låter mycket och spännande ur små anläggningar. Pga billiga och begränsade system så hamnar denna ganska ofta vid diskodunket (Nts Nts Nts Nts) Vilket kanske också är ett skäl till varför man gärna lägger en topp där.

Precis som med cykling handlar det nog om vad man ska ha dem till och vilka krav man har.

Obed:
Koss Porta Pro har nog funnits i mer än 20 år, skulle jag tippa... Men de har nog uppdaterats några ggr sen dess. ;-)

Carl:
Skulle vara intressant att höra Erik Prydz "Call on Me" (remake av Steve Winwoods "Valerie") i ett par Porta Pro - den dunkar på nåt rejält redan i en anläggning med rakfrekvenskurva... ;-)

Missförstår mig inte - jag tycker också bättre om slutna lurar och tror att det finns många därute som är bättre än Porta Pros. Problemet är att han specificerade att det skulle bli max 500:-. AKG modeller ser spännande ut.

Jaha, det blev ju svårare än jag trodde detta med att skaffa ett par nya lurar. Nu ligger det mellan att utöka budget eller AKGs lurar.

Får klura över helgen. =)

HåkanC:
Jag fanns också på 1970-talet. Det gjorde däremot inte Koss Porta Pro. Den kom ut på marknaden 1984.

Men visst går åren fort! ;-)

lundatok:
Vad skall du ha lurarna till?
Det finns en sluten lur som går att få tag på för ca 500 SEK som är ruskigt prisvärd: Philips SBC HP890. Jag har sett den på typ Elgiganten för 498 SEK, och för de pengarna är den helt outstanding tycker jag. Jag har två andra hörlurar; ett par AKG K240 Monitor och ett par AKG K270 Studio, så jag har hyfsade lurar att jämföra med. Philipsluren färgar ljudet en aning mer än AKG-lurarna, men så länge man lyssnar på pop spelar det ingen roll. Philipslurarna har också litet maffigare men också litet simmigare/såsigare ljud - jag vet att jag låter flumig men bättre än så kan jag inte beskriva det... ;-) Philipslurarna är dessutom mycket bekväma.

Men det beror ju som sagt på hur du skall använda lurarna. Philipslurarna är väldigt stora och inget man springer omkring på stan med - om man inte gillar uppmärksamhet vill säga.

mina porta pro skalrar det i efter att jag jämt har på max bas på min mp3 spelare och bara lysnar på tranc/techno, jag har förbrugat två stycken porta pro på det viset så jag tycker de inte är så bra men ljudet är skit bra i bas låtar;)

Jag är inte ute efter ett par stora lurar, dom ska gå att stoppa i datorväskan och få med sig överallt. Generellt sett är jag mycket imponerad av mina AKG och inte så imponerad av mina Porta Pro, speciellt för att dom faktiskt ramlar sönder!

Aha, ja men då kan du väl testa AKG K24P och rapportera om hållbarheten så jag vet när det är dags för mig att skaffa ett par lurar till MP3-spelaren som jag skall skaffa o.s.v... ;-)

Jag vill också ha en rapport när du köpt och testat dina nya, Magnus. Jämfört med dina K240.
Var också inne på ett par Porta Pro för några månader sedan men efter att det pratades om överdriven bas så föll de bort direkt. Det är något jag inte tål.
Det blev ett par AKG K141 Studio istället, som jag är supernöjd med. Den planerade budgeten överskreds "en aning". Inget jag ångrar nu direkt. =)

Saknar dock något mer bärbart. Kanske AKG K24P är lösningen. Annars går gillar jag iofs stoppa-in-i-örat-lurar också, om de är av lite bättre modell (ok, mkt bättre då=)) än de som brukar följa med mp3/cd-spelare.

AKG K24P är namnet. Rätt av Oskar.
Har själv inte lyssnat på dessa, utan jag gör väl som de flesta. Nöter broschyrer och tror att jag vet något efter detta.
26:an verkar vara samma lur men sluten.

Lycka till. /By

Senast redigerad av en moderator:
Då mina 8år gamla Sonylurar tydligen bestämde sig för att dom gjort sitt imorse lyssnade jag runt lite på lunchen idag och kom tillbaka med ett par AKG 27i. Tyckte dom lät snäppet vassare än annat i prisklassen med min mp3spelare. Vet inte om det var till någon större hjälp för dig?

Jag är också ute efter lurar och Sennheiser hd200 ligger just under femhundringen på inwarehouse. De ligger högst på min lista nu som "SL-lurar". Borde jag tänka om?

Hej!

Om du inte har hunnit bestämma dig kan jag rekommendera tidigare nämnda AKG K24P. Har haft dem ungefär ett halvår och är otroligt nöjd. De är mer neutrala än Koss(går inte lika djupt och "mulligt" i basen) vilket jag tycker är en fördel men det är ju en smaksak så om du gillar mycket bas kanske AKG inte är bästa valet!

Lycka till med valet...

Senast redigerad av en moderator:
www.ljudmakarn.se har ett helt ok lyssningsrum för hörlurar. Kan vara bra idé att gå dit och få sig en egen uppfattning som allt annat när det gäller hifi.

Jag har iof ingen koll på hörlursutbutet idag men portapron hade vi när jag hängde där ivf.
Sporta pro har samma element men annan upphängning för en lite billigare peng. Dock har jag för mig att den lät sämre ivf.

Nu har jag handlat K24P och efter att ha suttit med Porta Pro och hårdrock i öronen hela eftermiddagen kändes ljudet oerhört hårt, men nu har jag lyssnat in mig lite på dom och nu känns helt OK. Jag är långt från någon audiofil men dom låter bra och dom sitter bra. Dessutom var dom billigare än när jag köpte mina PP för 100 år sen. ;)

Även jag har prövat och har faktiskt båda två. Porta Pro sedan många år. AKG:s K24P sedan någon månad. AKG:s lur är flörtig och inte alls dum. För mig är dock PP fortfarande nr 1 av dem. Lyssnar mest på rock/blues. Båda får dock "stryk" av mina 60-tals Sennheiser HD 414. Kostade 165 spänn 1969. Alla är av öppen modell. Har även en riktig "värstinglur" i mina elektrostatiska STAX-lurar. Dessa är dock alldeles för neutrala för modern musik men ta fram en flöjtkoncert, skruva på och njut.

Min fru fick en iPod nano i födelsedagspresent härom veckan, så jag tog chansen att testa Apples lurar mot mina Porta-Pros mot ett par Sony MDR-V7 (stängda) som jag fick 1989. Original-lurar är bara lite bättre än de som kom med min mobil, men med extra treble eller reducerad mid-bass equalisering klev PP upp till bara ett steg under MDR-lurarna.

Ingen som har nämnt Sennheisers PX100?
PX%2010009860932409007352_1.jpg

Jag har också ett par portapro som jag av någon outgrundlig anledning köpte för en massa år sedan (jag är också allergisk mot deras överdrivna bas). När det äntligen var dags att byta ut dem var det Sennheiser-lurarna som gällde (innan min mp3-spelare pajjade ihop och jag inte längre hade någon användning av lurarna).

Ingen som jämfört AKG K24P och Sennheiser PX100?

Själv har jag ett par Sennheiser HD 580 Precision som referenslurar.

f

Vill inte rekommendera AKG k24 eller K26. Snarare Sonys In-earlur MDR-EX51, perfekt för alla sporter dessutom, då dom inte reamlar av speciellt lätt. Naturligtvis är basljudet i K24/26 betydligt djupare men på det hela är MDR-EX51 en mycket bra lur. bekväma, sitetr där dom ska, och leverarer ett bra in-ear ljud. Sen är det ju dock diskussioenn om hur hälsosam en in-ear lur är för lilla örat:)

Jag har funderat på ett par in-ear, men inte som ersättning för mina porta pro. Nu börjar orginalpluggarna till iPoden ge sig så det börjar bli dags att titta efter ett par nya.

Tillbaka
Topp