Detta eviga problem! Hur många gånger har jag inte glatt köpt hem billig och skenbart fin avocado - och mango - och visualiserat mitt favoritmellanmål mangosmoothie och avocadomacka tills jag dreglat? Jo, i princip lika många gånger som jag stått i köket och viftat ilsket med kökskniven och svurit osedliga ramsor över bortkastade pengar.
Häromveckan köpte jag två helt perfekta avocados, jag grät nästan av lycka och tackade gudarna! Såg det som kompensation för alla mina felköp.
Det där jämna trycktestet är en konst. Tackar glatt för toshibas plupptest, ska testa det nästa gång. Och lukttestet! Som jag hittills bara provat på melon (som man även kan knacka på, den ska låta ihåligt, men det är ju inte en bråkdel så svårt som avocado och mango).
Annars är omogna frukter och mogna hemma i papperspåse med ett äpple en gammal klassiker som ni redan nämnt - det brukar dock inte mogna så snabbt som jag hoppas på. Efter ett par dar brukar jag tröttna och glömma bort avocadojäveln tills den blivit brun...
men men, för lyckliga stunder:
RECEPT PÅ DET PERFEKTA MELLANMÅLET
* mango
* mogen banan (max hälften så mycket banan som mango annars tar den över smaken)
* havremjölk och riktigt vaniljsocker (om man har känslig mage som inte gillar att man blandar frukt med mat - annars är vaniljyoghurt gott)
* pressad lime
Skär mango och banan i bitar. Mixa skiten. Häll upp i höga glas och njut med en avocadomacka:
* gott bröd med lite smör på
* tunt skivad perfekt mogen avocado
* örtsalt
* nymalen svartpeppar
* lite pressad lime
Ja här fattar ni tillvägagångssättet. Mmmm! (Nödlösning för mangomogningen - som nästan är ännu godare på sommaren - är att använda frusen tärnad mango, tyvärr finns ingen genväg till den perfekta avocadon.)