[ot] Bandy, varför hakskydd?

Johan S

Ny medlem
Jag är totalt ointresserad av bollsport men då sportredaktörerna på tevekanalerna ändå av någon anledning väljer att visa lokala bandymatcher istället för exempelvis världens bästa cyklister i ett av de första etapploppen för året (där Gustav Larsson placerade sig som 5:a totalt) så händer det att jag tittar på bandy.

En sak jag funderat över är vad hakskydden är till för i bandy? Spelarna har ju inte hakskydd i exempelvis hockey, varför bandy?

Ja, det verkar schuukt dumt! Får man ett rapp med en klubba på hakan ser den nog lika illa ut med eller utan hakskydd eftersom att den inte gerererar motståd som typ ett galler eller visir gör. Måste isåfall bara skydda mot lättare yttre åkommor typ krasher å små gnabb vid mål.

Inte så mycket fighter i bandy som det kan vara i hockey ibland :/

Jag antar att bollen i bandy har en större förmåga att flyga i lagom höjd för att krossa allt vad haka heter, men fan jag skull inte stå på den planen utan en heltäckande hjälm. :D

Sular dom inte iväg den kulan i huvudhöjd avsiktligt då målet är så högt? Känns ju som en sport ngn busunge kom på för att kunna skjuta sönder nyllet på folk. ;)

En teori är ju att de kör med golfsving i bandy och ett något mer kontrollerat slag i hockey. Sen är det ju också som sagt ovan att i bandy spelar man ofta bollen högt för att få ner den till andra planhalvan (typ fotboll) medans i hockey så spelar man väl pucken oftast efter isen.

Målvakten i bandy måste vara killen i laget som kom försent när de skulle sätta laguppställningen. "Happ, Berra är sen idag igen. Sätt han som målis så han lär sig"

För övrigt har jag svårt att fatta att bandy fortsätter vara en så "stor" sport

Bandy är väl ingen stor sport LR...
Det är ju alltid Sverige och Ryssland som spelar VM-final och det är kanske fem nationer som ställer upp. Hammarbys hemmamatcher har vad jag hört och läst inte varit så välbesökta. Bandy verkar bara roa äldre herrar på landsbyggden och småkids på södermalm som åker på årets första å enda match på studenternas då Hammarby och sandviken möts :(

Bandy ligger väl mellan amerikansk fotboll och förstaligan i handboll för herrar :]

fast vad vet jag...jag sitter hellre hemma å putsar på min cykel :)

Bandy och innebandy är kul att utöva men i höst är det OS. Då kan vi vänta oss publikkaos på vattenpolomatcherna och bågskytte.

Varför går man på vattenpolo egentligen :(

Och så var det hakskyddet, som jag inledde denna tråd med. Varför hakskydd, hockey måste ju för fasiken var lika fysiskt skadligt för hakan?!

Bandy är som sagt sjukt kul att lira (lira med polare). Men som det näms i tråden, man måste nog vara lite självmordsbenägen innan man ställer sig i ett bandymål. Dom skjuter förjävla hårt och bollarna är väl ungefär som en orange sten. De är inget man vill ha i ryggen, på foten, i ansiktet. Tja, faktiskt ingenstans vill man vill bli träffad. At dyka med huvudet före i en stenkista är fan lindrigt!
Jag har faktiskt svårt att se en riktig anledning till att man har hakskydd, ska kolla med polaren som lirar for real!

// Fischer

Juniorer (under 19 tror jag) har galler för fejjan. När man sen blir senior så behöver man inte längre ha galler. Antar att det är som någon ovan skriver att man inte vill ha en golfsving (tvi) på haktippen.

Ja det är mycket märkligt hur man man kan ha "VM" i bandy. Känns ju som nordkalottenmästerskap mest.

Men det gäller ju en i stort sett alla sporter som ingår i Vinter-OS inkl håkky.

Stalle

Golfswing mot hakan med eller utan hakskydd måste ju resultera i demolation av hakan :( Jag har svårt att tro att en liten plastkupa liknande en supspensoar skulle skydda hakan mot kraften från klubban...

VÅGA VÄGRA HAKSKYDD! Use only supsp.

Jomen det sprider ju ut kraften istället för att koncentreras till en punkt där klubban/bollen träffar.

Bollarna är hårda, jag fick ett slagskott i pannan från ett par meters håll förut, precis under hjälmkanten och föll som en fura.

Personligen hyser jag ganska stora tvivel till varför det överhuvudtaget andvänds hjälm i bandy och ishockey när så få spänner åt hakbanden korrekt.

Hjälm har dom bara för att det står i regelboken. Kolla bara på dom tuffaste cyklisterna, dom kör utan hjälm! Så allt är regelbokens fel, annars hade håkky och bandy varit så mycket töffare!

Har fått svar från polaren. Man har det för att inte bli träffad av en boll eller klubba på hakan. Jag är fortfarande skeptisk till hur väl de skyddar, men han säger att det ska vara ett bra skydd. Han kunde dock inte reda ut varför dom inte har det i hockey.
Men som sagt, jag ställer mig frågande till hur mycket en liten plastbit skyddar om en boll kommer farande i 120 blås och träffar hakan. Jag tror man däckar ganska bra då även med hakskyddet.

// Fischer

Bandy är stort bland spelare då de bättre laget oftast vinner, visseligen till låga odds men förhållandevis "säkra". Hakskydden? tja bandyspelare skrinnar fortare än hockykillar isen är skrovligare oxå.

Hakskydd i bandy är som rakade ben i cykling. Det bara är så. Endast invigda fattar och de kan inte förklara även om de försöker.

tycker det är fel när ni säger golfsving, i bandy skjuter man med en bandysving eller bandyvev. Jag själv som är uppvuxen med att kolla på bandy älskar sporten, bland det bästa att kolla på. och att bollarna går hårt är det inga tvivel om, vet att han som skjuter hårdast här i ljusdal, han var en av dom som sköt hårdast i sverige för några år sen, då sköt en vaktmästare i huvudet av misstag, han stöp som e fura å tuppa av å fick hjärnskakning å grejer. Hakskyddet används också ofta för att skydda mun och näsa vid hörna.

För det första, "Bandyspelarna dessa vinterns eleganter....." som Bosse Hansson utryckte det en gång i tiden....

Hakskyddet gör en jävla nytta jmf med att inte ha det vid klubbor och bollar mot haka/mun, trots detta är det naturligtvis för många som med undertecknad att läppar är söndertrasade, näsan bruten några gånger osv. Dock väldigt ovanligt med sönderslagna tänder, bla tack vare hakskyddet.
(Dessutom ser det tufft ut när det bildas bruna istappar av snus och utandningsluft när man spelar.....:)

Hockey-pojkarna till skillnad mot oss bandymän har ju tandskydd istället, vilket inte verkar hjälpa särskilt mycket eftersom de flesta slår ut tänderna pga puck rakt på, alltså inte att tandraderna slår emot varandra.....

Igår spelade jag en b-lagsmatch i regnet, och fick bra använding för mina regn-skoöverdrag, så kombon cykel och bandy verkar kunna fungera!

För er som är skeptiska till bandy vill jag rekomendera att åka på sm-finalen, som garanterat är något över er förväntan oavsett ni gillar bandy eller ej!

Ligger väl en poäng i att bandy inte ryms lika bra i TV-rutan, men om jag får välja så spelar jag hellre bandy än ishockey. Det är mera fokus på att slå bollen än spelarna..

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak jag funderat över är vad hakskydden är
> till för i bandy? Spelarna har ju inte hakskydd i
> exempelvis hockey, varför bandy?

Det är inget hakskydd utan ett munskydd. Den där lilla böjen längst upp ska man ha precis under näsan och sedan finns det en liten rem inuti i nederkant som ska sitta under hakan.

Bild och korrekt namn hos Jofa.
http://www.jofa.se/jofa/catalog/view_prod.php?d=2&p=2747&cat1=255&cat2=&cat3=&s=22

Varför de envisas med att använda det som spottkopp med en löst hängande hjälmrem beror på samma vanliga hederliga dumristighet som hjälmanvändningen hos hockeyspelare. Förlorar hellre en näsa, några tänder, kindben än att ha helgaller som en junior måste ha.

Som tekman skriver det är munskydd och inte hakskydd. Har själv spelat bandy och kan intyga att munskyddet gör nytta framförallt mot bollar som träffar munnen men även klubbor. Dessutom håller munskyddet fast hjälmen rätt bra så att hjälmremmen inte behövs egentligen, därför sitter den lite löst på vissa bandyspelare, inte för att det ska se tufft ut som på hockeyfjollorna :-)

Shit va bra happymtb är. En hel radda med inlägg och åsikter för att tillslut komma fram till att ett mun/hakskydd i bandy är till för att... skydda munnen/hakan. Thank you, Captain Obvious!

Jag har svårt att förstå varför folk avfärdar ett skydd bara för att det inte ger ett hundraprocentigt skydd vid ett worst-case-scenario.

Det är som att säga att det är fånig med säkehetsbälte i bilen för att man dör ändå om man frontar en långtradare.

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har svårt att förstå varför folk avfärdar
> ett skydd bara för att det inte ger ett
> hundraprocentigt skydd vid ett
> worst-case-scenario.
>
> Det är som att säga att det är fånig med
> säkehetsbälte i bilen för att man dör ändå
> om man frontar en långtradare.

Är det fånigt om det ger ett 5-procentigt skydd?

...och när bandyspelarna tycker att det är mesigt med bandy drar de till Irland och börjar spela hurling, maken till sjuk sport och bra upplag för avslaget huvud har jag aldrig sett...

Jaha...

Om det är någon som har Jofas klassiska munskydd liggande så är jag ivrig spekulant.
Tillverkas inte numera, då det är bekymmer med CE-märkningen.

Munskydd, alltså. Ja, det är det ju en del som behöver!
munskydd.jpg ht=241

Sjukt bra tråd! Att hakskydd är till för att skydda just hakan känns som en ganska logisk förklaring tycker iaf jag. Sen kan man ju alltid undra hur mycket nytta det gör, men man kan ju alltid ha skinnställ å MChjälm när man pendlar till jobbet på cykel också. Ifall man anser att cykelhjälmen inte är det säkraste alternativet. Allt är väldigt relativt. :)

Tillbaka
Topp