(OT) Barnförsäkring?

Snuten

Aktiv medlem
(OT) Barnförsäkring?
Lite Familjelivsvibbar på denna fråga, men men.

Ni som har barnförsäkring, hur tänker ni om den? Har försäkring till båda våra barn och det har liksom bara rullat på.

Gjorde en snabb googleresearch, och fick intrycket att man inte bör spara pengar på att säga upp sina barnförsäkringar åtminstone, har man sådana så låt dem löpa på så länge som möjligt (till 25 års åldern är väl ngn slags standard tror jag).

Alltså har vi kanske gjort rätt så här långt, eller?

(OT) Barnförsäkring?
Vad är en barnförsäkring? Låter som en försäkring för höga kostnader när man oförväntat får ett barn, men det kan väl inte vara rätt.

(OT) Barnförsäkring?
Vad är en barnförsäkring? Låter som en försäkring för höga kostnader när man oförväntat får ett barn, men det kan väl inte vara rätt.

Barnförsäkring​

Under ditt barns resa genom livet finns barnförsäkringen med som en ekonomisk trygghet vid sjukdom och olycksfall. Dygnet runt, från 0-25 år.

(OT) Barnförsäkring?
(OT) Barnförsäkring?
Superlätt att googla fram.
Ungefär 125 000 resultat (0,27 sekunder)
:love:
Eller om man klickar på länken som du skickade så möts man av
IMG_9354.png

(OT) Barnförsäkring?
Svårare fråga är när man ska sluta med sin egen livförsäkring. Börjar blir rätt saftigt men samtidigt ökar ju chansen för varje år att familjen blir skuldfri....
Förutom att jag var yngre då med billigare försäkring när vi fick barn så tjänade jag mycket mer än min fru...Men det börjar bli jämnare

(OT) Barnförsäkring?
Invaliditet räknas nog dit

Det är iofs sant. Men då vet jag inte om det finns bidrag från staten och vilken kostnader försäkringen täcker och med hur mycket. Det är inte en barnspecefik problem. Jag har aldrig tänkt på det. Jag skulle hoppas att vi bor i ett rimlig organiserat land där man tar hand om invalida medborgare.

(OT) Barnförsäkring?
Det är iofs sant. Men då vet jag inte om det finns bidrag från staten och vilken kostnader försäkringen täcker och med hur mycket. Det är inte en barnspecefik problem. Jag har aldrig tänkt på det. Jag skulle hoppas att vi bor i ett rimlig organiserat land där man tar hand om invalida medborgare.
Du kommer inte att svälta ihjäl nej men blir du invalid , helt eller delvis, vid 12år så kanske lite extra pengar kan sätta lite guldkant.

Jag har inte utvärderat det ekonomiskt. Det har varit en självklarhet.

Men om nu ska prata specifics så var extremsport en sak som ingick i min barnförsäkring upp till 25år och mina föräldrar betalade den i 25år.
Med tanke vad din grabb kan hitta på mellan 15 och 25...så ska du nog läsa på ordentligt.
Det handlar inte bara om att bryta ryggen utan om du får ligga på sjukhus några månader. Även om mamma och pappa måste vara m på sjukhus.
Kanske även flyga hem från alperna?

Edit. Extremtsport ingick i min försäkring på 90talet. Har ej kollat dagens

Edit.
9500 kostade min egen försäkringen förra året. Inkl liv på nån mille. Frågan är var man drar gränsen. 10år kvar till båda barn är 18. Familjen blir skuldfri men det kanske är overkill

Senast ändrad:
(OT) Barnförsäkring?
Mina barn har aldrig haft en enda barnförsäkring. Har därmed sparat x antal 10000kr genom åren, ev över 100.000kr totalt. Men vad vet jag vi kanske bara hade tur? Men vi bor trots allt inte i USA.

(OT) Barnförsäkring?
Ja, men att optimera basparingar över 25 år ggr X barn tycker jag är vanskligt.
Pappa sparade 100k på försäkringar och la 400k på whiskey..

(OT) Barnförsäkring?
Jag tycker det här inlägget är bra:

Vi har inga barnförsäkringar. Inte för att vi inte älskar våra barn, utan för att kalkylen i lotteriet är riktigt risig, till försäkringsbolagens fördel. Vi har ett barn som rimligen inte kommer jobba på ett vanligt jobb där han tjänar sitt eget uppehälle, men givetvis är hans diagnos undantagen från villkoren så försäkringen täckte ändå inget.

(OT) Barnförsäkring?
Sen har både jag och mina barn hårda ben och snabba reflexer --- så känns ju dumt att vi ska betala för att era barn inte kan hålla undan käken när de ramlar. Om vi nu ska resonera så.

(OT) Barnförsäkring?
Jag tycker det här inlägget är bra:

Vi har inga barnförsäkringar. Inte för att vi inte älskar våra barn, utan för att kalkylen i lotteriet är riktigt risig, till försäkringsbolagens fördel. Vi har ett barn som rimligen inte kommer jobba på ett vanligt jobb där han tjänar sitt eget uppehälle, men givetvis är hans diagnos undantagen från villkoren så försäkringen täckte ändå inget.

Ja, jag är inte påläst för hur det fungerar idag. För egen del innan jag fick barn så insåg jag snabbt att alla arbetsskador jag kan få är undantagna. (Jag har väl också alla dessa symptom nu när jag är 50+)

Om extremsport täcks så tycker jag det kan räcka som argument. Speciellt för de barn som är i skottgluggen för detta. Och det får vi nog säga om exemplet ovan.

(OT) Barnförsäkring?
Ja, men att optimera basparingar över 25 år ggr X barn tycker jag är vanskligt.
Pappa sparade 100k på försäkringar och la 400k på whiskey..

Jag förstår din kommentar inte. Det är väl precis det handlar om? Det här handlar bara om pengar. Pengar du lägger in, pengar försäkringen tjänar och pengar du (kanske) får ut när något händer.

Min filosofi är att jag sparar så mycket pengar på alla mögliga försäkringar jag inte har att jag har en fin buffert för när något skulle hända.

(OT) Barnförsäkring?
Jag förstår din kommentar inte. Det är väl precis det handlar om? Det här handlar bara om pengar. Pengar du lägger in, pengar försäkringen tjänar och pengar du (kanske) får ut när något händer.

Min filosofi är att jag sparar så mycket pengar på alla mögliga försäkringar jag inte har att jag har en fin buffert för när något skulle hända.

Jag säger att en liten siffra blir "hög" om man multiplicerar den med 4x25 år är ett dåligt beslutsunderlag om man har svårt skilja på intuition och logik. Väldigt många siffror blir höga om man multiplicerar dem med en annan siffra.

Nu nämndes 100k som en hög siffra. Jag skulle säga att spara 100 000 över 25 år i buffert för sina barns väl inte är så speciellt imponerande. Men kör på det.

Finns det annat som är ännu mindre viktigt än barnens försäkring som blir mycket pengar över 100 år? Varför lägger ni inte av med att köpa det och sparar pengarna?

(OT) Barnförsäkring?
Det verkar ju ändå inte vara några jättebelopp det går att få ut, den där If som länkades högre upp kan betala ut max 150k står det.

(OT) Barnförsäkring?
Det verkar ju ändå inte vara några jättebelopp det går att få ut, den där If som länkades högre upp kan betala ut max 150k står det.
Verkar ju kunna bli lite mer om man räknar ihop det. Bara man väljer rätt sjukdom. Detta fina är att om man inte blir invalid på 300% nivån så kan man vara glad för det. (Nedan är trygghansa)

1711192392941.png

(OT) Barnförsäkring?
Jag säger att en liten siffra blir "hög" om man multiplicerar den med 4x25 år är ett dåligt beslutsunderlag om man har svårt skilja på intuition och logik. Väldigt många siffror blir höga om man multiplicerar dem med en annan siffra.

Det är precis beslutsunderlaget det handlar om!

Och sen är det pengar. Pengarna går till försäkringsbolaget, inte till barnen. Såklart tycker jag att pengar till barn är bra investerat, men jag bygger gärna puffert själva isf att ger pengarna till försäkringsbolaget.

(OT) Barnförsäkring?
Det är precis beslutsunderlaget det handlar om!

Och sen är det pengar. Pengarna går till försäkringsbolaget, inte till barnen. Såklart tycker jag att pengar till barn är bra investerat, men jag bygger gärna puffert själva isf att ger pengarna till försäkringsbolaget.

Som sagt, finns det andra saker som blir mycket pengar över 50-100 år?
Kaffe? Om du dricker kaffe hur ser beslutsunderlag ut?

(OT) Barnförsäkring?
Verkar ju kunna bli lite mer om man räknar ihop det. Bara man väljer rätt sjukdom. Detta fina är att om man inte blir invalid på 300% nivån så kan man vara glad för det. (Nedan är trygghansa)

Visa bilaga 687835
Nu kollade jag som sagt bara If och inte detaljerna, bara vad de själva lyfte fram. Men det är ju som vanligt, det gäller att kolla detaljerna och jämföra bolagen.
Inser förresten att det är dags att kolla mina egna försäkringar, premien på privatvårdsförsäkringen och ett par andra hoppar upp rätt rejält när man närmar sig 50, om jag minns rätt.

(OT) Barnförsäkring?
Nu kollade jag som sagt bara If och inte detaljerna, bara vad de själva lyfte fram. Men det är ju som vanligt, det gäller att kolla detaljerna och jämföra bolagen.
Inser förresten att det är dags att kolla mina egna försäkringar, premien på privatvårdsförsäkringen och ett par andra hoppar upp rätt rejält när man närmar sig 50, om jag minns rätt.
Ja, det är mer aktuellt än att bekymra mig om 1000 spänn per år och barn. Min är uppe i 9500 per år inkl döds. Förra året vid 51 års ålder Tror det började på 5000 när jag var 40. Gissar att det är orimligt att fortsätta i 10 år till så beslut måste fattas. Min fru säger nu att jag måste göra en checkup innan jag säger upp den.

1000 spänn om året är för övrigt väldigt lite om man delar det med 365 istället för att multiplicera med 25.

(OT) Barnförsäkring?
En barnförsäkring är rimligtvis en försäkring för barn. Om ungen skulle krossa käken kommer all behandling ändå att vara ”gratis” för barnet. I Sverige. Om försäkringen sen täcker ev. livslånga men som ev. kan uppstå, tja då får man väl kolla vad som täcks och till vilken ålder.

(OT) Barnförsäkring?
Ja, och det är all information man har om man inte vet att det täcker annat än gratis behandling på sjukhus.

Så vi har två bud. För 100 000 försäkring får vi
1) ingenting eftersom vård är gratis
2) max 150 000

Tror ni på det så kör på bara
Jag kan inte ta ställning till vad det är värt men har man så in i helvete dålig koll så kanske det är säkrare att betala.

(OT) Barnförsäkring?
Länsförsäkringar tar just nu ca 5000 kr per år för mina två barn. På tal om vad det kostar alltså...
4,5/år per barn hos Trygg-Hansa.
Vi befinner oss just nu i en "process" att ta reda på om det varit värt det eller ej, så att säga.
Till hösten kommer jag antigen spy galla över TH eller vara någorlunda nöjd över de 100k vi betalat in i premier.

Det är definitivt inte bara att anmäla en skada och så får man ut pengar, allt hänger på att andra externa instanser som Fkassan osv. sköter sig för att man ska få ut något, man inser att det är ett ganska stort problem att Fkassan är politiserad när hela ens försäkring hänger på fkassans trubbiga och byråkratiska kravställning på olika diagnoser. Läkarens bedömning är inte relevant, det är en handläggare hos Fkassan som avgör...

Senast ändrad:
(OT) Barnförsäkring?
App app, kollade försäkringsavierna i Kivra nu. För elvaåringen kostar senaste året 2441 kr och för trettonåringen kostar det 2706 kr! 5147 för båda alltså. Har väl ngn rabatt på Länsf, men är inte guldkund.

(OT) Barnförsäkring?
Som sagt, finns det andra saker som blir mycket pengar över 50-100 år?
Kaffe? Om du dricker kaffe hur ser beslutsunderlag ut?

Beslutsunderlag för kaffe är om jag tycker om kaffe just nu, det är enkelt, man får resultatet direkt. Jag tjänar tillräckligt för att köpa kaffe (dricker mest hemma där det inte kostar mycket eller på jobbet där jobbet betalar). I stan kostar det.

Vid en försäkring för saker som inte händer ofta måste man bedöma det på hela perioden, så 0 - 25 år för barn. Man har väl inte en försäkringsärande varje år, eller? Jag skulle räcka hela summan av premien över 25 år och jämföra med risken att något skulle hända över 25 år och hur mycket pengar mandå skulle kunna får.

(OT) Barnförsäkring?
Dottern har skaffat sig två ärr i pannan, för det första fick hon ca 30kkr och det andra ca 10kkr. Så våra går då att använda iaf och ärr är ju inte så unika.

Vet att jag hade barnförsäkring men vet inte om ärr inte ersattes på 80-90-talet för päronen sökte då aldrig något för mina spräckta ögonbryn och annat.. Kanske inte visste att det gick

Senast ändrad:
(OT) Barnförsäkring?
Lite Familjelivsvibbar på denna fråga, men men.

Ni som har barnförsäkring, hur tänker ni om den? Har försäkring till båda våra barn och det har liksom bara rullat på.

Gjorde en snabb googleresearch, och fick intrycket att man inte bör spara pengar på att säga upp sina barnförsäkringar åtminstone, har man sådana så låt dem löpa på så länge som möjligt (till 25 års åldern är väl ngn slags standard tror jag).

Alltså har vi kanske gjort rätt så här långt, eller?
Ja, och låt den rulla på så länge det går. Ungarna kommer aldrig att kunna teckna en sådan försäkring med rimlig premie när dom blir myndiga.

(OT) Barnförsäkring?
Det är en väldigt lönsam produkt för försäkringsbolagen i alla fall. Sämst (minst dålig) lönsamhet på sjukdelen har dom under barnets första levnadsår, då en del allvarliga sjukdomar upptäcks.
Vill man absolut ha en försäkring så har man bäst risk/reward om man tecknar en sjuk- och olycksfallsförsäkring under gravidireten och lägger om till bara olycksfall när barnet fyllt 1 år. En ren olycksfall har mycket lägre premie, spara mellanskilnaden i en aktiefond så kan du ge barnet 100 lök i 18-årspresent.

Tillbaka
Topp