[Ot] Bäst bredband

swerider

Aktiv medlem
[Ot] Bäst bredband
Håller på att som bäst flytta ifrån Bålsta till Jakobsberg, då min leverantör av kabeltv också hade 69Mbit lina så behöver jag en ny bredbandsleverantör och där kommer ni in som sitter på ev tips...
Förutsättningar:
Ingen fast telefon(uttag finns men vi använder mobilerna att ringa i)
Comhem finns framdraget(tv basutbud ingår i hyran, inget krav att teckna internet)
Tele 2 fiber finns framdraget(enl hemsidan, tele2 är väl BBB nu för tiden?)
Har inget behov av 100Mbit, surfar normalt, lägger upp bilder då och då, ev ngn film någon gång.
Kollar lite film på datorn ibland...

Har läst en massa dynga om Comhem och BBB...

[Ot] Bäst bredband
Det låter som du klarar dig med mobilt 4g kanske?
Jag har blivit tvingad att prova medans fibret grävsner och är positivt överaskad. Har 4g från tele2 med mobil router(900kr), med 20gb trafik kostar det 149kr/månaden utan bindnings/uppsägningstid.

[Ot] Bäst bredband
Många hatar visst comhem. Har kört det nu i 8 år (kabel), har kanske haft två avbrott under den tiden. Alltid fått högre hastighet än angivet. Kundtjänsten har jag inte heller haft problem med, lite långsam, men man får hjälp. Det jag kan ha kritik mot är att de verkar få svårt att få andra modem/routrar än sina egna att fungera och de då inte vill hjälpa till att lösa situationen.

[Ot] Bäst bredband
Tjejen har mobilt 4G till laptop och kopplar upp mobilen där(varför när man har en S6:a?) och den är jäkligt känslig för placering har jag upptäckt, sen brukar surfvolymen ta slut fort, ska tillägga att jag inte vet vilken volym som hon betalar för...

[Ot] Bäst bredband
Vi körde ComHem när vi bodde i ett ComHem-hus och har samma erfarenhet som cyklariskogen: inga som helst problem, snabbt och inte alls ofördelaktigt prissatt.

BBB körde vi en månad i nya lägenheten under övergångsperioden (gamla hyresgästens abonnemang) innan vårt Bahnhof hoppade igång och har aldrig varit med om så mycket strul med en fiberuppkoppling (jo, när föräldrarna körde BBB över stadsnätet för ett gäng år sen). Inte nog med att tjänsten strulade, kundservice var helt hopplöst okunniga och kortaste kötiden var nog en kvart. Längsta en bra bit över en timme.

Bahnhof har gått i samma fiberuttag som BBB i över två år utan ett enda avbrott eller annat strul så jag vet inte hur kötiderna ser ut för deras kundtjänst...

[Ot] Bäst bredband
Har inga problem med BBB. Har 'försökt" byta flera gånger pga priset, men varje gång jag ringt för att säga upp abonnemanget har dom matchat priset hos andra i stadsnätet och då har det inte funnits någon anledning att byta. Har nu 100kr rabatt, som mest har jag haft 150kr rabatt.
När BBB tog över Tele2s kunder hade DOM en jädra massa strul, men mitt flöt på hur bra som helst.

[Ot] Bäst bredband
Svaret på "bäst bredband" kommer alltid att vara fiber om det ställs mot comhems kabeltv-nät, mobilt bredband och adsl.

Om du inte behöver 100Mb/s så kan du kanske köpa ett abb med 10? Det finns fler faktorer än hastighet som avgör hur bra en uppkoppling är. (svarstiderna hos comhem var bedrövliga när jag hade dem.) Fiber är det som gäller.

[Ot] Bäst bredband
I mitt fall är det +1 på fiber (ADSL dög också)

I vårt hus, funkar inte mobilt bredband, vi måste koppla om mobilerna till GSM, för att överhuvudtaget kunna ringa stabilt. Det gäller både Telia och Telenor. Vi bor i Stockholm, så även där kan det vara dålig mottagning.

[Ot] Bäst bredband
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla om du kan använda Bahnhof. De är måna om
> sina kunder.

Mycket bra företag.

[Ot] Bäst bredband
Har man fiber indraget så är det såklart att man kör fiber. Börjar man krångla med 4g så skjuter man sig själv både i foten och i plånboken. Bahnhof är riktigt bra, men i värsta fall får man väl nöja sig med det man vill.

[Ot] Bäst bredband
Gräver upp en gammal tråd. När man byter bredbandsoperatör i ett öppet stadsnät (fiber), ska man då teckna nya abonnemanget fr samma dag det gamla avslutas, eller dagen efter?

Ex.vis om nuvarande abonnemang är betalt t.o.m. 31/5 och avslutas då, ska det nya tecknas med startdatum 31/5 eller räcker det med 1/6 för att slippa avbrott?

Nån med erfarenhet hur det funkat? Man tycker ju att det bara konfigureras in i systemen så det gamla borde ju vara aktivt hela 31/5 och det nya sedan kicka igång vid midnatt eller iaf på natten till 1/6?

Tillbaka
Topp