[OT] Bästa bilen för mig..

desmo

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips om bilar.
Jag tycker inte bilar är kul, de ska bara fylla ett syfte att ta sig från A och B. Men jag och tjejen har lite speciella önskemål. Vi klättrar en hel del och fyller då snabbt bagaget med tält, yxor, ryggsäckar osv. Samtidigt åker vi oftast bara två i bilen.
Så önskemålet hade varit en liten tvåsitsig bil, men bra lastutrymmen, bränslesnål som ändå klarar av autobahn på väg till alperna utan att man måste ha peltorkåpor och se motorn vibrera loss. Dessutom ska den helst vara ganska ny och inte kosta skjortan (skriver inget pris, för det vet jag inte). Ett altenativ är säklart en bil med ett baksäte som man kan fälla/ta ur på ett effektivt sätt.

Hittils är några av mina egna förslag..
Skoda Fabia Kombi (för liten? för surrig på motorväg?)
Ford Focus (en Ford?)
..

Så, vad har ni för förslag?

2008%20Peugeot%20Partner.jpg

freddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Renault 19 är väl inge vidare?

I min värld heter dom Megane.

Oskar_ skrev:

> I min värld heter dom Megane.

Äsch. Nåt år hit eller dit..

actionbent skrev:
> Dacia Logan

Logan ? då är väl inte tråden OT längre...

okej.. BMW Z3/Audi TT och liknande går bort pga dålig lastkapacitet.
Lastbilen må vara hybrid men jag saknar kökort för lastbil.
Skåpbilar/pickisar går också bort. Har försökt övertala tjejen att köra pickup tidigare och det gick inget bra.

Hetast hittils är Dacia.
Fast de var grymt snålt utrustade i snikvarianten. Inte ens komplett uppsättning airbags fick man utan pristillägg. Fast ny bil för 75 000 måste vara det billigaste som går att hitta?

Inte för att vara tråkig, men en V70 kombi sväljer en hel del. Ett klart plus om du väljer en diesel. Kör på ca 0,6l/ mil och rör på sig riktigt bra.
Ska snart själv beställe min andra v70 D5, hur nöjd som helst.

Vad har du för budget?
OBS Håll dig borta från Focus, riktigt skräp....

Jag har ungefär samma inställning till bilar som du. Jag hyrde en Nissan Note ett par gånger på statoil, gillade den bilen skarpt. Liten, bränslesnål och lastar mer än jag kunde tänka mig om man fäller baksätet.

/* Jörgen */

Klätterutrustning plus campingprylar och annat för 2 pers ryms utan problem i en riktigt liten bil med fällt baksäte.. T.ex. i en Citroen C1/Pegeout 107/Toyota Aygo. Jag har den sistnämda. Drar ca 0,5 i laglig landsvägsfart. Lite bullrig ja men inte så det stör mig åtminstone.. Jag kör ofta rätt långt med Fällkajaker, klätterprylar, campingprylar o mountainbikes i lasten. Kostar runt 50-120 tusen begagnad beroende på årsmodell o miltal. Miljöbil enl vägverket, billig i drift, underhåll o försäkring.

Men det låter som du e sugen på en lite större kombi. Pegeout 207 eller 307 kombi kanske? Eller en VW Polo kombi kanske..

Det låter inte som ni kommer köra så mycket med bilen och då behöver ni inte bry er om bränsleförbrukningen, det spelar en väldigt liten roll i den ekonomiska kalkylen. Billiga bilar som är sköna, välutrustade och tysta skulle jag säga är ford mondeos, visserligen har de andra nackdelar men det har alla bilar. Själv har jag inte haft samma bilmärke 2 gånger än, letar fortfarande efter det perfekta valet.

Har du kollat på Kia ceed sw. Rymlig bil till en vettig peng. Bra och snål som disel oxå. Funderar själv på en sådan.

wiknil skrev:
> Inte för att vara tråkig, men en V70 kombi
> sväljer en hel del. Ett klart plus om du väljer
> en diesel. Kör på ca 0,6l/ mil och rör på sig
> riktigt bra.
> Ska snart själv beställe min andra v70 D5, hur
> nöjd som helst.
>
> Vad har du för budget?
> OBS Håll dig borta från Focus, riktigt
> skräp....

Kan även rekommendera BiFuel-varianten av V70. Bio-/naturgas är väl vanligare i resten av Europa om ni åker mycket mot alperna men ovanligare om ni kommer norr om Uppsala. Betydligt billigare skatt än för en diesel.

/Andreas

http://www.skoda.se/page_11914.shtml
Från 116k ny. Tvåsitsig, bygger på en personbil. Finns nog några år gamla Vw Caddy på bglocket för betydligt mindre.

http://www.dacia.se/sv/Modeller/Logan-Van/
Billig ny, från 75k, men lär ju inte vara särskilt bekväm i det utförandet. Skulle tro att den är som en några år gammal renault att köra, eftersom det är just det den är. Annars tror jag en V70 är bra.

En klättrande kompis åkte med 2 andra klättrare till alperna i en Susuki swift.
Han sa att det funkar utmärkt.

Det verkar som de flesta bilar klarar detta.

Tack så hemskt mycket för tipsen.

V70 går tyvärr bort då tjejen tycker den är för stor (=svårparkerad). Ett bra val annars.
Samma sak med 9-5.
Både V50 och 9-3 kombi tycker jag är ganska dyra som begagnatbilar.
Nissan Navara går bort som stor bil.

Budget är väl kring 40-70 000, inget spikat utan vi köper det vi tycker blir bra. Finns utrymme åt båda hållen i budgeten.
Som referens kan jag säga att vi nu åker omkring i en Peugeot 206. Det blir trångt när allt ska med. Tyvärr fälls baksätet ganska dåligt (dvs blir ej helt plant) och motorn skriker när hastigheten närmar sig 120 km/h.

Skoda Fabia Kombi har vi funderat på. Men även skåpbilen tyckte jag såg intressant ut.
Kia Ceed SW kan vara ett alternativ.
Polo kombi tycker jag ser lustig ut. Kanske Golf Kombi men de är rätt dyra.
Vet inte hur jag ställer mig till Peugeot SW.. har ju Peugeot nu och det har ju funkat. Men franskt ingenjörskonst..

Tror de flesta bilar tar sig tur och retur till alperna. Frågan är bara hur plågsamt det blir för bil samt passagerare.

Oskar_: utanför Olofström kan man ibland behöva parkera i så kallade parkeringsfickor, där det är mindre än två meter fri yta runt hela bilen. Det är nog den typen av parkering som avses.

I den prisklassen tycker jag absolut att du ska kolla lite noggrannare på Berlingon. Den ser ut som/är en lastbil men låt dig inte avskräckas för det.

captain8track skrev:
> mercedes e-klass kombi. sehr gutt

Kapten, jag hoppas du inte menar W210-serien?

Vilken småbil som helst funkar, man får plats med förvånansvärt mycket med fällt baksäte. Kolla bilprovningens statistik efter en driftsäker modell och provkör för att kolla bullernivån. Honda Jazz och Civic skulle jag kolla på till att börja med.

Synd att stora bilar går bort. En 9-5:a är löjligt billig begagnad men är tämligen rymlig och riktigt trevlig att åka långt i. Eftersom ni inte kör så mycket så spelar förbrukningen mindre roll, det blir inte många kronor per år att en bil drar 0.9 istället för 0.7 liter per mil när man inte kör mycket.

Tycker ni peugeoten är bullrig så ska nog Dacian provköras först.. tror inte den är något under av tystnad direkt!

Jag har en kollega som har en Kia Cee'd diesel. Tror han gav runt 150 för en demokörd bil direkt från handlare. 7 års garanti är inte fy skam om man vill ha ett tryggt ägande.

oxr skrev:
> Oskar_: utanför Olofström kan man ibland behöva
> parkera i så kallade parkeringsfickor, där det
> är mindre än två meter fri yta runt hela bilen.
> Det är nog den typen av parkering som avses.

Jag bor inte i Olofström så jag vet vad parkeringsfickor är.

+1 på V70, kör man inte mycket så är förbrukningen inget problem. Det bästa är komforten och lastutrymmet. Att parkera en V70 är något man lär sig, det är inget olösligt problem. Bilen är trots allt inte bredare än en liten bil, bara någon cm längre. Är det ändå små P-fickor på typ stormarknader som vi pratar om så är det nog värre att parkera en tvådörrars 207:a, då dörrarna är större och öppnar sig mindre än på en V70.

Har själv en 2000 års modell, den sista av den "gamla" sorten, kom fullutrustad i Classic version med allt och lite till. Säkert köp och går att få för ca 50000kr.

/Leo

Jag tror på Scenic... ett par exempel (finns hur många som helst på Blocket):

http://www.blocket.se/halland/Renault_Scenic_II_2_0_16v_sport_6vaxlar_svens_25531968.htm
http://www.blocket.se/jonkoping/Renault_Scenic_II_sport_med_panoramatak_25245513.htm

Finns även i "Grand" utförande med riktigt rejält bagageutrymme och möjlighet att fälla upp 2 nödsäten i fall ni skulle vilja åka 7st någon gång, men den kanske blir för stor...

http://www.blocket.se/sodermanland/Ny_besiktad_familjebil_till_bra_pris_24463710.htm
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Scenic_Grand_2_0_Panoramaglas_7_sits_25692623.htm

/CJ

Mest beg.bil för pengarna är V70 och ev 9-5. Är de för stora köp golf. Ev golfdisel som är riktigt snål. Varför? Jo utöver komfort handlar det om försäkring, rost, reservdelar och mekkostnad.
Som tidigare nämnts kolla bilprovningens tabeller och rostindex på vi bilägare. Lycka till.

Jag lägger in mitt veto mot Scénic. I alla fall Scénic av förra generationen. Den nya som precis lanserats verkar lovande men den gamla hade tyvärr jäkligt svajig kvalitet. Mycket elektronikspök som elhissar som rasar gång på gång samt styrleder och dylikt. Brukar ligga högt på andelen underkända bilar i bilprovningen.

Tycker själv att "Scion XB" är en rätt ball bil om man kan hitta någon till salu.
Skulle kunna tänka mig en sådan själv men regeringen är dessvärre inte av samma uppfattning.

Finns nu bara 1 st till salu på blocket och är rätt dyr.
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_..._VVTI__ej_yaris_24825332.htm?ca=11&w=3&last=1

Toyotadelar, kombi, liten bensinsnål motor, verkar ha hyggligt utrymme inuti.

Kan dock förstå att folk tycker att den är ruskigt ful...

Tillbaka
Topp