[OT] Bästa bilen för mig..

Yaris Verso verkar smart (fast beggade Toyota är väl förhållandevis dyra).

toyota-yaris-verso-2003.jpg

/Johan

desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittils är några av mina egna förslag..
> Skoda Fabia Kombi (för liten? för surrig på
> motorväg?)
> Ford Focus (en Ford?)
> ..
>
> Så, vad har ni för förslag?

V40, bör du hittad beggad med 10kmil på mätaren för under 70000. Det går att ställa in fyra cyklar (om man nu cyklar), eller 6 par skidor med allt som behövs för nån månads skidåkning i form av utrustning, bör alltså få in en hel del klätterutrustning också. Drar runt 0.8 blandad körning på vintern, 0.7 långkörning. Finns tom säkerhetsbälte för lasten, men tyvärr inga fristående lastöglor, men jag tror man kan hitta modeller som har det.

Tjenare,
Kan rekomendera Mercedec A klass ( vält klasse ) där du kan lyfta ur sätena bak billig i inköp.
Hyfsat snål.

Mitcubishi Colt 05 & framåt samma som ovan fast ännu billigare.

Haft båda och de har fungerat bra hyfsat med plats, och snåla.
Fördelen med dessa är att de är höga.

Senast redigerad av en moderator:
Jan_martinsson skrev:
> Det låter inte som ni kommer köra så mycket med
> bilen och då behöver ni inte bry er om
> bränsleförbrukningen, det spelar en väldigt
> liten roll i den ekonomiska kalkylen.

+1 Tänk på att dom "bensinsnåla" bilarna oftast kostar mkt mer att serva osv, Beggat är fan ett bra alternativ, gamla bilar må gå sönder men dom går också att laga.. ngt som inte nya gör ;)

Muts skrev:
> Jan_martinsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter inte som ni kommer köra så mycket
> med
> > bilen och då behöver ni inte bry er om
> > bränsleförbrukningen, det spelar en väldigt
> > liten roll i den ekonomiska kalkylen.
>
> +1 Tänk på att dom "bensinsnåla" bilarna oftast
> kostar mkt mer att serva osv, Beggat är fan ett
> bra alternativ, gamla bilar må gå sönder men
> dom går också att laga.. ngt som inte nya gör
> ;)

Ja, begagnade bilar tillverkade före 1987 men de är inte i så bra skick längre.

Äh, poängen är.. Fråga vem som helst som vet ngn om bilar.. Antingen köper man en leksak o lägger 70% av sin lön på den.. Eller så..
Äh, poängen är att alla som vet ngt om bilar vet att alla nya bilar är SKIT
Rostar, går sönder på löpande band, skit dyra reservdelar, service intervaller som...

*el fel på släpet = datorn i märchan kronglar = 2 dagar på verkstad(firmabil) o dryga tusenlappar...

Lätt val!
Har man liiiiiite krav på att Slippa brötigt buller?
Slippa träsmak?
Slippa Renault-elfelen och Ford (fel på allt)?
Slippa koreanskt och kinesiskt... slippa plastigt och gnekigt?
Slippa pickup... slippa lastbils-stuk?
Slippa kola vippen när man blir omkörd av långtradarna på A-bahn?
........eeeeh, Ja Tack! :-D
Här är bara ett tips/exempel: http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_v70_GLT_00_13_000_mil_sv_salt_46500_25647494.htm?ca=15&w=3
Bättre blir det inte... och närmare 40' än 70'!

Jag röstar för V70 T5 eller 2.5T. Det är verkligen på autobahn som de gör nytta. Med lite mer motor är lättare att köra i Tyskland. Myten om att lägsta fart i höger fil skulle ge högre säkerhet gäller inte där.
Sedan drar faktiskt inte de så mycket soppa som man kan tro. Min tidigare 170hk V70 drog 10% mer bränsle vid en genomsnittshastighet på 150 km/h. Turbon gör bilen mer ekonomisk i högre farter.
Naturligtvis är motsvarande bilar från BMW och Audi ett bra alternativ, men då missar man oftast en del praktiska detaljer i bagaget. Som en tex en subwoofer under bagagerumsgolvet och infällt lastnät.

Muts skrev:
> Äh, poängen är.. Fråga vem som helst som vet
> ngn om bilar.. Antingen köper man en leksak o
> lägger 70% av sin lön på den.. Eller så..
> Äh, poängen är att alla som vet ngt om bilar
> vet att alla nya bilar är SKIT
> Rostar, går sönder på löpande band, skit dyra
> reservdelar, service intervaller som...
>
> *el fel på släpet = datorn i märchan kronglar =
> 2 dagar på verkstad(firmabil) o dryga
> tusenlappar...

Något kan jag nog om bilar i alla fall. Kvaliteten på nya bilar är både bättre och sämre. Rostskyddet är garanterat bättre, hävdar man något annat minns man inte hur bilparken såg ut på 80-talet. Idag är det väl ingen som bryr sig om ekonomiplåt längre, på 80-talet var varannan bil skarvad och lappad.

Serviceintervallerna på en ny bil ligger på runt 2000-3000 mil. På min gamla Amazon var det rundsmörjning var 500:e mil. Begreppet rundsmörjning existerar inte ens längre.

Hur många motorbyten gjordes inte på bilar förr, hur många görs i dag?

Den stora förändringen i bilteknik som kom i slutet på 80-talet var att förenkla produktionen. Det var stora nyhetsinslag om att det tog fyra gånger så lång tid att bygga en Saab som en Toyota. Det nya snabba sättet att bygga bilar innebar större monteringsenheter i produktionen. I servicesammanhang innebär det att man kanske inte kan byta ett hjullager (kostnad 300:-) utan måste byta hela hjunavet (3000:-).

Sen förstås elektroniken. Kom också i slutet av 80-talet. Mer förfinat och komplicerat idag än då, å andra sidan har man hunnit lära sig en del om vikten av ordentlig jordning och väderskyddade kontaktstycken.

Så ja, du har rätt i att gamla bilar var lättare att reparera men det är så svårt att hitta fräscha Volvo 240, Opel Ascona och bakhjulsdrivna Toyota Starlet i dag.

Det har även hänt lite på krocksäkerhetssidan. En på 80-talet "säker" 240 skulle troligtvis få överkorsad nolla i Euro-NCAP idag.

Problemet med nya bilar, som jag uppfattar saken, är att elektroniken oftast är sluten för dem som inte är märkesverkstäder. Elektroniken ger dem praktiskt taget monopol. Systemen borde i någon mening öppnas för konkurrens. I Uppsala finns i princip bara en verkstad som kan jobba mer mercor. Jag skulle gärna se att det fanns fem eller varför inte tio, så man kunde välja den man tycker ger bäst pris och uppträder justast. Bortsett från detta är elektroniken fantastisk, antisladdsystem etc räddar liv, särskilt en vinter som denna.

Som jag har förstått det så är elektroniken inte sluten, men diagnosutrustningen kostar omkring 50 000 - 100 000 kronor, och sen tillkommer årliga prenumerationsavgifter på uppgraderingar mm. så att det är nästan bara märkesverkstäder som har råd med den utgiften för ett bilmärke.

JLarsson skrev:
> Det har även hänt lite på krocksäkerhetssidan.
> En på 80-talet "säker" 240 skulle troligtvis få
> överkorsad nolla i Euro-NCAP idag.

Fast tittar man på Folksams genomgångar av verkliga olyckor så klarar sig gamla 240 faktiskt fortfarande bra.

Jag har en Skoda Fabia combi -06, och kan ta lite om den iaf.

Själv är jag väldigt nöjd med bilen, den uppfyller mina krav mycket bra. Jag är ointresserad av bilar så om det är en prestigebil eller om den gör 300kmh skiter jag högaktningsfullt i utan mitt krav när jag köpte den var att den ska vara driftsäker, billig och att jag ska kunna lasta in åtminstone två DHskutor i den samt att den inte ska vara någon miljöbov. Alla mina krav klarade den.

Ekonomi: Bilen är fruktansvärt billig i inköp, svårt att få mer bil för pengarna inget snack.
När jag kör den blandad körning sommartid snittar jag på 0,57 l/mil. Billigaste tanken jag tankat var på väg upp till Åre med full packning och min DH-cykel i skuffen (fällt baksäte), då klarade jag mig på 0,5 blankt = bra för en bensinare man ändå kan lasta mycket i.
Skatt är billig 1000kr/år och försäkring är också mycket bra. Jag har ägt bilen i två år och underhållskostnaderna är mycket låga. Oljebyte och standard service enl serviceboken bara.

Lastutrymme: Visst bilen är ingen stor bil, men större än man först tror. Man kan fälla baksätet så att lastutrymmet blir platt och då får man med lätthet in 3 st DH-cyklar och skydden, och kan fortfarande sitta två bekvämt i framsätet (Jag är 192cm). För skidsemestern jag kom hem från i förrgår så hade vi en fullastad bil med skitutrustning och packning för en långweekend (allt i bilen) och plats för tre bersoner utan problem. Grejen är att det är rättså trångt i baksätet om någon längre sitter fram annars är det förvånansvärt mycket plats. Baksätet fäller man på mindre än 15 s.

Körning: Det första som slog mig var att framsätena är riktigt sköna med skålade stolar. Bilen är förvånansvärt pigg för att ha en 1,2L snurra även om det långt ifrån är ett räsermonster, och mycket snabbare än 150kmh är bara att glömma. Kör man snabbare än 110 så börjar det dra mer bensin. Däremot är väghållningen bra och den känns pigg och fin. Växellådan är trevlig och komforten bra. Ang ljudnivån så är det inte mycket att klaga på, klart tystare än en Ford Focus men så klart inte lika tyst som en BMW. Det man hör är vägbruset, motorvolymen är alltid oerhört låg.

Jag har väll missat mycket men om du har vidare undringar om Fabian så svarar jag gärna.
Det är iaf en bil som jag varmt rekomenderar den som inte styrs av prestige eller fördommar.

PS. De flesta delarna står det iaf antingen VW på eller Audi.

Citroen c2
Citroen-c2.jpg

Billig i drift både verkstad, försäkring & skatt. Otroligt flexibel med tvådelad bagadelucka. Största motor 1.6 på 115hästar. Sportsäten och digital fartvisare. Sensodrive med paddlar som även finns på F1 bilar.

Citroen Berlingo Family
42729

Billig i drift både verkstad, försäkring & skatt. Otroligt flexibel med uttagbara säten. Mycket taghöjd bak. Rymmer massor! Kanske lite ljummen design men otrolig mångsysslare.

Flippad_unge skrev:
> En Subaru Impreza S12 (WRC06)
> kanske? Tar sig fram på dem flesta ställen
> iaf...
>

S12, mycket problem med BOS dämparna på dom. Kör på Öhlins så är det nog lugnt.

Glöm alla snusförnuftiga förståsigpåare. Köp en Alfa Romeo 147 med 1,6 motor, en lyx-sport variant på alla i golfklassen. Är hur kul som helst att köra, är tillförlitlig och relativt billig begagnad. en fin 2001-eller så för runt 40 k. Med nedfällt baksäte/halva baksätet sväljer den ALLT+lite till. Självklart äger jag en sådan.

oxr skrev:

> Fast tittar man på Folksams genomgångar av
> verkliga olyckor så klarar sig gamla 240 faktiskt
> fortfarande bra.

Ja, det handlar mycket om storlek, och 240 hade för sin tid ett avancerat säkerhetstänk, Eurocap´s stjärnsystem är direkt vilseledande, eftersom det inte jämför vad som händer vid krockar mellan olika stora bilar.

Mercedes A-klass är OK i stan, när det inte går fortare än 50, men det är ingen långfärdsbil, och vid en allvarlig krock är risken stor att det slutar illa. Vid en krock med en 240 skulle jag nog hellre sitta i 240n än i A-klassen.

dr7 skrev:
> Fifth Gear har testat ungefär det: Volvo 940
> estate vs Renault Modus:
>
>

Intressant, talar tydligt för att en modern småbil med maxranking i krocktest är säkrare än en stor gammal bil. Just A-klassen är jag dock tveksam till eftersom den knappt har någon motorhuv. Verkar väldigt utsatt. Tror f ö att de håller på och gör om den, så att den blir mer lik en vanlig bil.

Fifth gears test visar tydligt att vid en krock som sker exakt enligt det scenario som EuroNCAP testar för så är ett bilmärke som optimerar alla sina bilar för fem stjärnor i Euro-NCAP säkrare än en 940.

Att just kollisioner snett framifrån är 940:s svaga punkt har varit känt i tjugo år.

Nu sker ju inte alla krockar exakt enligt Euro-NCAP:s testsituation så därför är det bättre att titta på analyser av verkliga krockar och utifrån det avgöra vilka bilar som är säkra. Det är vad Folksam gör. Hur klarar sig t ex Renault då?

Jodå, bland de mest vanliga vid kollision mellan personbilar är det säkert. Om man tänker sig alla möjliga sätt som en bil kan krascha på så kanske den vanligaste omfattar 10 procent av olyckorna. Resterande 90 procent?

Återigen, det relevanta måttet måste vara vad som i analyser av verkliga olyckor visar sig funka.

Chrysler Voyager och Chevrolet Trans Sport är exempel på bilar som är livsfarliga enligt Euro-NCAP men som i verkligheten visat sig vara ganska säkra.

oxr skrev:
> Jodå, bland de mest vanliga vid kollision mellan
> personbilar är det säkert. Om man tänker sig
> alla möjliga sätt som en bil kan krascha på så
> kanske den vanligaste omfattar 10 procent av
> olyckorna. Resterande 90 procent?

Hm, det skulle alltså betyda att det finns minst 10 olika sätt som en bil kan krascha på, och ingen av dem skulle stå för mer än 10% av olyckorna? Det låter lite märkligt, har du några siffror som visar det?

Citroen Berling eller jumpy om ni vill ha bättre med plats, båda finns att hitta i er prisklass. Jumpyn går att göra övernattningsbar och ändå ha gott om plats för packning.

MagnusA skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Jodå, bland de mest vanliga vid kollision
> mellan
> > personbilar är det säkert. Om man tänker sig
> > alla möjliga sätt som en bil kan krascha på
> så
> > kanske den vanligaste omfattar 10 procent av
> > olyckorna. Resterande 90 procent?
>
> Hm, det skulle alltså betyda att det finns minst
> 10 olika sätt som en bil kan krascha på, och
> ingen av dem skulle stå för mer än 10% av
> olyckorna? Det låter lite märkligt, har du
> några siffror som visar det?

Inga siffror, men jag kan nog komma på 20 olika sätt som en bil kan krascha på utan att tänka efter särskilt noga.

Ja hälsa på gubbsen på bilprovningen igår...

Dem borde veta ett å annat?;
Att köpa bil efter antalet stjärnor i EURO-NCAP-test är enligt dem förkastligt!
Det finns folk som är flygrädda, men gladeligen sätter sig i Fabior och Yarisar m.fl... - heeeeeelt fantastiskt!

Näpp; rimligt pris, bra andrahandsvärde, bra ljudkomfort, bäst sitt-komfort o.s.v:
Samma exempel-bil igen! :-P Klockren!
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_v70_GLT_00_13_000_mil_sv_salt_46500_25647494.htm?ca=15&w=3

Erövrarn skrev:
> Ja hälsa på gubbsen på bilprovningen igår...
>
> Dem borde veta ett å annat?;
> Att köpa bil efter antalet stjärnor i
> EURO-NCAP-test är enligt dem förkastligt!
> Det finns folk som är flygrädda, men gladeligen
> sätter sig i Fabior och Yarisar m.fl... -
> heeeeeelt fantastiskt!
>
> Näpp; rimligt pris, bra andrahandsvärde, bra
> ljudkomfort, bäst sitt-komfort o.s.v:
> Samma exempel-bil igen! :-P Klockren!
> http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_v70_GLT_00
> _13_000_mil_sv_salt_46500_25647494.htm?ca=15&w=3

bilprovningen har väl inget med något att göra förutom att se vilka modeller som har ägare som sköter om bilarna bättre, eller kan visa typfel?

Toyotor ägs i stor utsträckning av människor som inte är intresserade utav bilar, servar bilarna enligt boken för att man ska göra så och har inget begrepp om vad som är en bra bil, kul bil osv därför är människor med toyotor eller andra "täckjacke" märken ingen tyngd i sina argument.

En volvo v70 håller jag med om är en vettigt begagnat köp men jag hade hellre köpt en 95 eftersom den är bättre prissatt och dricker mindre bensin, samt betydligt snyggare.

En tur till Alperna, med MTB / Tält / Vandringskängor och allt annat nödvändigt i bakluckan, Volvo S40 T5 med 220 hp gör turen lite kul - Yeehaaaa !!

Bilagor

• AlptripX.jpg
    AlptripX.jpg
    60.4 KB · Besök: 59
cjmax skrev:
> Aldrig en Saab 95 från 98-04 eller 93 från
> 00-04....
>
> http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtm
> l
>
>
> Å andra sidan går det ju att hitta skapligt
> billiga 04-05'or,
> http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Saab+95&cg=10
> 20&w=3&st=s&ps=&pe=8&rs=24&re=25&ms=&me=&gb=&fu=&c
> a=15&md=th
>
>
> /CJ

familjen har en 02a som förutom en bränslepump aldrig krånglat, går som pendlare.

lasta.jpg ht=240

Jag personligen om jag skulle köpa bil just nu hade det blivit en äldre range rover lb-reg tdi eller liknande, slippa oroa sig över att inte kunna komma in på parkeringsfickor o skit.

CyberBike skrev:
> MTB / Tält / Vandringskängor och allt annat nödvändigt i
> bakluckan,

Får du in en MTB i bakluckan? Låter osannolikt. Självklart ska man ha en pålitlig och bra bil om man ska bilsemestra. Vi har nog åkt 10 000 mil i Europa med vår och haft cyklar med,
http://www.lowdin.nu/MTB/Juni05/A_short_trip_to_the_Alps.html, http://www.lowdin.nu/MTB/MTBinEurope05/MTB_in_Europe.htm, inga www-sidor än om de senaste resorna.

Per skrev:
> CyberBike skrev:
> -----
> > MTB / Tält / Vandringskängor och allt annat
> nödvändigt i
> > bakluckan,
>
> Får du in en MTB i bakluckan? Låter osannolikt.
> Självklart ska man ha en pålitlig och bra bil om
> man ska bilsemestra. Vi har nog åkt 10 000 mil i
> Europa med vår och haft cyklar med,
> http://www.lowdin.nu/MTB/Juni05/A_short_trip_to_th
> e_Alps.html,
> http://www.lowdin.nu/MTB/MTBinEurope05/MTB_in_Euro
> pe.htm, inga www-sidor än om de senaste resorna.

Min 405mi16 svalde två st xc cyklar i bagaget med hjulen sidan av givetvis.

Men egentligen så är alla bilar bra till cykling om man har hojen utanför bilen.

Jag har en gammal e-klass, visst den e inte extremt ekonomisk att köra, jag kör dock bara den små rundor till o från skogen. Sen att alla mercedesar i smyg är tillverkade utav rutten polsk rallar plåt får man ta på köpet, det är dock bra mycket bekvämare att köra en långtur med en stor tyst Mercedes än valfri Toyota o de inte ofta man ser gamla e-klassar vid vägkanten tex.

Jag hade gärna köpt en volvo igen men i såfall hade det blivit en s80! Billiga, stora o fina inuti samt fällbart baksäte.

Val av bil beror ju helt på hur man använder bilen. Min är en transportör som står parkerad i centrala Malmö, därmed vill jag inte ha en onödigt fin bil jag ska behöva oroa mig över, mercedesen gör jobbet en Volvo kombi gör fast den låter inte som en traktor o är överlag en bekvämare, snyggare o rymligare helt enkelt en bättre lösning för min del.

red: iphonen e lite svår o skriva längre texter på ibland.

Tillbaka
Topp