[OT] bästa slalombackarna för barn

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Har en fem- och åttaåring. De gick skidskola förra våren i Järvsö och testade på. Det var helt Ok men skulle vilja åka någon annanstans nästa år. Varken jag eller min fru är roade av slalom (kan knappt stå på ett par skidor och hustrun gillar bara telemark) så fokus är helt och håller enkla gröna och blå backar för barn. Finns det bra längdspår i närheten så blir min fru glad. Gärna hyfsat avstånd från Uppsala. Tips mottages tacksamt.

Kungsberget har ett litet skidspår också men det har aldrig varit öppet när vi varit där. Bor man över så är det ju möjligt för den längdintresserade att åka i spår i världsklass i Högbo nån mil därifrån. Är det gott om natursnö finns spår närmare.

Åk till Åre eller Vemdalen, barnområdet i björnen är klockrent, skidspåren i nära anslutning och fina. Det blir dock snabbt väldigt krångligt om ni vuxna inte åker. Och undvik v9. Skidskolan i Åre är grymt bra.

Mina föräldrar åkte inte så dom släppte oss lösa, jag överlevde ju men det var nog på håret ?

Över en dag eller på sin höjd en helg kanske Bollebacken i Bollnäs kan funka. Gångavstånd mellan backen och längdskidstadion. Är det bra med natursnö finns det flera mil spår, om inte 1.5-2km konstsnö.

Ytterligare en röst på Orsa Grönklitt, det är verkligen jättefint! Särskilt om ni vuxna vill åka längdskidor. Lugnare stämning och ffa billigare än Skistars anläggningar.

Om ni vill åka över dagen så finns Vedbobacken i Västerås. Det är så klart ingen fjällanläggning men det finns några nedfarter som räcker åt barnen och det finns längdspår som ni vuxna kan åka i och se barnen samtidigt. 1 timmes bilresa är kanske det starkaste argumentet för.

Om ni vill åka över dagen så finns Vedbobacken i Västerås. Det är så klart ingen fjällanläggning men det finns några nedfarter som räcker åt barnen och det finns längdspår som ni vuxna kan åka i och se barnen samtidigt. 1 timmes bilresa är kanske det starkaste argumentet för.
Brukar bli något besök där varje år för oss, bra som första åklagaren för året för barnen.

Åre Björnen är nog Sveriges bästa barnområde, men lite långt kanske. Björnrike/Vemdalen betydligt närmare men ändå riktiga fjäll. Framför allt Björnrike har tydlig "familjeprägel" .Där finns även längdspår.

Branäs, sett till backar och smidighet runtomkring med barn. Bra med aktiviteter som är föräldrafria så ni får lite lugn och ro själva någon timma per dag.

Då kan frun åka på långberget. Bästa längdspåren jag åkt. Och då har jag varit i Orsa och Vemdalen. (Allt var dock 10 år sedan). Långberget har för övrigt också en liten barnbacke men kanske väl liten.

Då kan frun åka på långberget. Bästa längdspåren jag åkt. Och då har jag varit i Orsa och Vemdalen. (Allt var dock 10 år sedan). Långberget har för övrigt också en liten barnbacke men kanske väl liten.

Har varit dåliga vintrar där senaste åren, jag brukar bo på Långberget i tjänsten. Ligger ju högt men det har inte räckt sista åren. Kring Branäs var det nog barmark mestadelen av förra vintern. Men blir det en bra vinter är det nog riktigt bra.

Åre Björnen är nog Sveriges bästa barnområde, men lite långt kanske. Björnrike/Vemdalen betydligt närmare men ändå riktiga fjäll. Framför allt Björnrike har tydlig "familjeprägel" .Där finns även längdspår.

Fördelen med Åre och kanske samtidigt nackdelen är väl att det finns så mycket annat att göra, bada, jumpyard, restauranger osv. Beror ju lite på vad man vill åt, det funkar ju fint att sköta korvgrillning och logistik utan skidor med bas kring grillplatsen i Björnen.

Men dit åker man väl helst en hel vecka pga. avstånd.

Orsa Grönklitt får nog ett besök av oss. Åre är säkert bra men känns för långt. Vill helst åka till ett ställe där jag inte åker cykel.

Åre Björnen är inte speciellt långt om man åker nattåg. Har gjort så i 30 år och barnen lärde sig åka där. Bara att byta till en mer avancerad backe när färdigheterna tillåter.
Längdspåren i Vemdalen är bra, men startbacken lite krävande. Myren i Vargenområdet är trevlig för stakåkning. I Björnrike är det mer som en rodelbana som svänger hit och dit hela tiden. Kräver lite teknik och mod. :) Utförsåkningen ganska bra för att vara så litet. Mer varierat i Vemdalen än i Björnrike.

Tillbaka
Topp