[OT]berätta om din Nollning

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Sprockets: Kul att du generaliserar utifrån den
> nollning du inte ens deltog i. :)

Det var ganska uppenbart vart den mobbningen var på väg. Och verkar något dåligt finns det ingen större anledning att delta. Fast den verkade välorganiserad. Men dte hjälper ju föga om innehållet är kasst.

Och jag vet folk som varit missnöjda med mobbningen i Karlstad, Uppsala, KTH och Stockholms Universitet.

Deltog inte jätteaktivt under min nollning(universitet) och inte blev jag utanför för det. Hade inte tid helt enkelt. De saker jag deltog i var jäkligt roliga, speciellt fuskföreläsningen som folk skriver om här ovan. Vi fick en föreläsning om kemisk reaktionsteknik som var från en kurs vi läste tre år senare. Självklart blev det en del festande men allt är ju frivilligt och ingen tvingas till något.

Vi hade även nollning på gymnasiet, ingen förnedring, bara lekar. Mestadels teambuildingövningar med våra nya klasser. Kanon!

Jag har tamejfan aldrig förstått vitsen med nollning och dess ölhävarträningar, ölhävartävlinar och det kopiösa supandet. Jag har aldrig förstått vitsen med overaller med en massa märken och skit på heller. Ja, jag var rätt utanför studentvärlden. Jag söp knappt nånting som student, det kom senare i stället.

Sprockets skrev:
> Eller så skapades den "sammansvetsande effekten"
> av att ni gick i samma klass utan att ha nån
> egentlig kontakt med parallelklassen.
>
> Även om man inte deltar i nollningen så lär man
> känna folk. Det är grupparbeten hit & dit, olika
> inriktningar osv.

Jo, det låter iofs också som en rimlig tolkning. Jag hade ju fullt upp med att lära känna de trettio personer som fanns i min egen klass. När jag väl hade lite koll på dem var jag kanske mogen för att ta mig an ytterligare några fler, fast från den andra klassen.

Och visst lär man känna folk även utan nollningen. Jag antar att en av tankarna bakom den är att man ska få gemensamma, och något extraordinära, upplevelser som man delar och kan prata om med de övriga nykomlingarna, men dessa får man ju även efterhand på vid vanligt umgänge.

Kick-off är nog en rätt bra jämförelse till den "nollning" jag varit inblandad i, dock lite mer utspridd än en helg. Jag vet inte säkert, men jag gissar att de övningar som förekom under 80-talet och tidigare under beteckning nollning gjorde att det åtminstone på KTH numera kallas mottagning. Det var inga förnedrande lekar eller övningar alls av det jag var med på årminstone. Under festerna så var det alltid framdukat med alkoholfritt och det var alltid folk med som drack alkoholfritt men visst dracks det sprit och visst var det folk som blev fulla, men det har jag sett en eller två på krogen som lyckats med också. De blev däremot bättre omhändertagna än de jag sett bli fulla på krogen.

Jag har inga som helst problem att se att det finns folk som är missnöjda med sin nollning av olika skäl, men framför hellre dem än att säga att all nollning som genomförs är usel och alltid kränkande. Särskillt gillar jag kommentarer av modellen "vi hade bara en förnedringsdag och den missade jag". För då vet man verkligen hur kass det var :)

Sprockets skrev:
> Varför har man inte sånt här när folk börjar
> på ett nytt jobb?

Jo det har man. Kallas för kickoff. Företrädelsevis på ett teambuildingställe där man förnedras med yxkastning och quadrejs. Motivationskonsulter som ska plocka fram ens inre potential. Hopp över skaklarna efter för mycket sprit.

Jag tar filmjölken.

Jag har banneimej inte sett någon djävla kickoff på sju år!! Det här kommer upp på nästa utvecklingssamtal massa missad förnedring och chans att hoppa över skacklarna.....

Annars så nollades man på KTH på 90-talet riktigt mulligt så packad så man inte visste någonting av vad som hänt, riktig höjdare.... eller? Spritfest påhejad av folk i sparkdräkt...... inte underligt att studenter dras med töntstämpel ;)

Tillbaka
Topp