[OT] Bilköp - Vad köpa / inte köpa.

Äldre bilar som inte har gått långt kan innebära en hel del problem också. Köpte själv en -02 med 5000 mil på mätaren som stått still på hjulen varje vinter. Har bland annat fått byta samtliga hjullager. Det var också en packning i styrservon som torkat ihop med läckage som följd.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en polisbil. Dom är ascoola med blinkande
> lampor och fräcka dekaler.

oftast jävligt bra service-historik också!;)

Niklasberglund skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp en polisbil. Dom är ascoola med blinkande
> > lampor och fräcka dekaler.
>
>
> oftast jävligt bra service-historik också!;)

Och jävligt nedlastade va?

prahna skrev:
> Skippa SAAB, de finns inte längre som bilmärke
> vilket gör att det inte är lukrativt att göra
> reservdelar till dem vilket gör att det kan vara
> brist på vissa delar...

Det gäller bara de senaste modellerna. Typ senaste 9-5:an, 9-3x och vad det är. Dvs de som inte har hunnit säljas så många av. De äldre modellerna finns det gott om reservdelar till och det går att alldeles utmärkt att tjäna pengar på dem. De är dessutom billiga att köpa numera. Men, jag skulle nog inte heller lägga 80' på en SAAB eftersom man då börjar hamna i gränsområdet för vad som kan ses som gammal respektive ny modell.

/Freddo

Dede skrev:
> Privatleasing har vi kikat på men inget jag
> fastnade för.
> Tycker man blir relativt låst då man måste ha
> den i tre år, gäller att ha koll på
> körsträckan samt att bedömningen vid avslut kan
> bli kostsam.

Helt låst blir man inte, det förmedlas gott om leasingkontrakt på Blocket t.ex. Ok för bilfirman så länge nya personen klarar kreditupplysning.

Min bedömning av bedömningen är att det inte är så farligt. Mindre repor, dörruppslag och stenskott var ingen fara i mitt fall iaf. Däremot fick jag betala försäkrings-självrisker på en sprucken ruta samt en större buckla. Bucklan hade jag kanske inte behövt åtgärda vid privat försäljning men den hade å andra sidan säkerligen lett till ett något sämre andrahandsvärde.

Det sker ju också en sorts bedömning vid privat försäljning som inte heller är riskfri. Etanol var ju t.ex. väldigt häftigt för några år sedan, när det bränslet blev oekonomiskt så tappade de bilarna plötsligt i värde. En leasad bil har ju oftast garanterat restvärde, varpå man slipper sådana överraskningar.

fphotography skrev:
> prahna skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skippa SAAB, de finns inte längre som
> bilmärke
> > vilket gör att det inte är lukrativt att
> göra
> > reservdelar till dem vilket gör att det kan
> vara
> > brist på vissa delar...
>
> Det gäller bara de senaste modellerna. Typ
> senaste 9-5:an, 9-3x och vad det är. Dvs de som
> inte har hunnit säljas så många av. De äldre
> modellerna finns det gott om reservdelar till och
> det går att alldeles utmärkt att tjäna pengar
> på dem. De är dessutom billiga att köpa numera.
> Men, jag skulle nog inte heller lägga 80' på en
> SAAB eftersom man då börjar hamna i
> gränsområdet för vad som kan ses som gammal
> respektive ny modell.
>
> /Freddo

Efter att ha hört om kollegors problem med delar till SAAB så skulle inte jag ta dem med tång ens.

Vi har inte haft några problem alls med reservdelar till våra i släkten, finns både hos BT och Mekonomen. Men från tiden när den senaste modellen av 9-5, kan det vara 2009 kanske, kom så ska man nog inte köpa.

/F

Köp den bästa bilen i GOlfklassen!

En VW GOLF så klart.

Jag har en själv. Gammalskrutt från 2001 med 2,8L V6 4motion(4wd) o drygt 6000mil på mätaren.

BOFH låter konstigt att du måste byta hjullager. De slits inte av att stå still.
Det är ju bra om bilen används hela tiden o inte står långa tider.
Min hade gått 4000, köptes 10år gammal. Funkar klockrent.

En sak jag aldrig kommer förstå är hur mycket tyngre anekdotisk bevisföring, tex i form av berättelser om tex en granne som hade en V50 som minsann aldrig gick sönder på 250000 mil, väger hos somliga jämfört med det stora underlag av tillförlitlighetsrapporter, tex i form av statistik från Bilprovningen och motsvarande i andra länder.
För mig är det supersimpelt (så länge jag inte vill köpa en bil som jag tycker om och vill ha och därmed är beredd att ta en del strul för, då blir kalkylen mycket mer komplicerad givetvis): kolla upp de alternativ som passar användningsområdet, kolla den tillgängliga statistiken och prisbilden och köp det bästa exemplaret inom rimligt avstånd. Är det en jättebillig eller ganska billig bil skulle jag köpa helt ny eller nästan helt ny för att få garantier. Vore det en dyr, fin bil skulle jag gå på några år gammal då den mest massiva värdeminskningen redan skett. Klart!

Jag tycker att försäkringsbolagens statestik för reparationer är intressant. Jag läste en där de listade vilka fel som var vanligast för olika modeller och vad genomsnittliga reparationskostnaden var. Sen kanske man inte ska hänga upp sig på om risken för reparation för 10000 kr är 1% ellet 2% . I de rapporter jag läst låg lexus och toyota väldigt bra till men skillnaderna var rätt små till volvo vw men sen fanns det några märken i botten som var betydligt sämre, som jag minns det. Toyota hade mycket bättre garantier på begagnade bilar än volvo och vw då vi köpte bil. Volvo gav 6mån men toyota 5år. Det och ett lägre pris var anledningen att vi köpte toyota avensis fast vi hade tänkt köpa en v70 som jag nog tycker är en finare bil.

Statistik är bra men bara en del av det som kan bli fel på en bil.
Har en V70 som jag haft en hel del fel på. De flesta har jag lyckas lösa själv till hyfsade pengar men dessa fel är ju inte med i någon statistik.
Bilprovningen visar ju bara säkerhetsrelaterade fel och försäkringsbolagen enbart de där man kunnat nyttja försäkringen.
Jag gillar att också få personliga omdöme om vilka bilar som gett andra mer eller mindre problem. Sen kan man också få information om saker som man tycker är bra/mindre lyckade/usla.

Tillbaka
Topp