(OT) Bilskatt

AxelSthlm

Aktiv medlem
(OT) Bilskatt
En fråga till de vise.

Jag har en VW Passat anno 2008, diesel 140 hk, variant. Jag betalar 4200:- i bilskatt per år.
Jag sitter i bland och kikar på blockets annonser för liknande bilar, köpte den nyligen och man är ju lite intresserad av marknaden, om man gjort rätt eller ej.....

Flera ggr hittar jag annonser med likadana bilar, just nyss fann jag en exakt likadan, fast med fler hästar, men den har bara 3200 i skatt?
Hittar även en på pricken likadan, årsskatt 3300.....

Hur fan kan det vara så?
Är det helt godtyckligt?
Hur mäter man/de utsläpp av koldioxid, när mäter de, uppdateras det?
Jag ser att det finns ett miljötillägg för dieslar, före jan-08 kostar det 500 per år, efter jan-08 bara 250 (min bil togs ut i december-07).....men en annan bil på blocket, uttagen -05 med samma motor har bara 3300....

Jag fattar inte.

Kanske ska jag hör av mig till transportstyrelsen men Happy brukar ju ha viss kunskap.

(OT) Bilskatt
Jag har en 2008 Passat TDI140 Variant och betalar 2900 i skatt. Skatten räknas väl ut efter hur mkt man släpper ut? Man kan ju tycka att samma motor släpper ut lika men verkar inte så.
automat eller manuell låda spelar roll, även andra saker som om man har start/stopp teknik och ANNAT.

(har Sportline också, det kanske spelar roll...har ingen aning)

(OT) Bilskatt
jepp, men det har även de andra i mina jämförelser.
(Min är en highline men det är ju bara krimskrams som skiljer modellerna åt, sålänge det är samma motor)

Frågan är nog mer vem mäter utsläppet, när mäts det och uppdateras det? Efter flera jämförelser ser jag att det verkar vara mer eller mindre individuellt, vilket i sig är konstigt. Samma motor, vikt och hk mm borde schablonmässigt ge samma utsläpp men ändå skiljer det sig i de värsta fallen upp till 25% i avgift....

Sverige.

Senast ändrad:
(OT) Bilskatt
json88 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men stämmer det med årsmodell? En inreggad -08
> kan ju va en -07 eller tom äldre

Ja detta är kanske den springande punkten. Det vore intressant att höra vad zodah här ovan har att säga. Min bil har modellår 2008 men är byggd 2007 och som sagt uttagen i december 2007 (den 27:e)....

Men, jag fann en -05:a på blocket med samma motor, vxllåda mm. sportline inte highline men den kostade 3300, min 4274.....Det är skumt. Hur mäts utsläppen? Partikelfilter har vi alla efter -05...(tror jag, jag är ju bara en vanlig svensson)

Senast ändrad:
(OT) Bilskatt
När jag har noterat liknande olikheter i fordonsskatt så har det ofta haft med importerade bilar att göra, dvs att det då är lite godtyckligt vilken skatt de får medan att annars är det helt kopplat till förekomst av partikelfilter och sedan koldioxidutsläppen.

(OT) Bilskatt
Slå upp bilen på transportstyrelsen och kolla hur många gram co2 den släpper ut på blandad körning. Det är det man räknar på. Bilar med automat och några år på nacken har ofta rejält dyrare skatt pga högre utsläpp.

Bilskatten står i rena siffror också har jag för mig.

(OT) Bilskatt
Det är väl även förhållandet av utsläppen jmf m vikt numera? Tror det bidde så för ett par år sedan. Lite småknasigt kan tyckas, men jag fick lägre skatt helt plötsligt för att min bil väger massor.

Eller är mitt minne ute och cyklar till skillnad från min kropp?

(OT) Bilskatt
Detta är saxat från Vi bilägare.

" Dieseldrivna bilar: Grundbelopp 360 kr. Koldioxidbelopp 20 kr per gram koldioxid per km utöver 120 gram. Därefter multipliceras summan av grundbelopp och koldioxidbelopp med faktorn 2,55 och därtill höjs skatten med ytterligare 500 kr (250 kr för bilar tagna i bruk från 2008). Exempel om bränsleförbrukning blandad körning motsvarar 170 g/km: 3 968 kronor i fordonsskatt per år.

Om dieselbilen har partikelfilter och uppfyller miljöklass 2005 PM, får upp till 6 000 kr avräknas från fordonsskatten fram till utgången av år 2012."

Min bil uppfyller miljöklass 2005 pm, partikelfilter kan jag inte säga ännu....

Men.
Givet detta skulle jag ha
(360+(20*60gr/km)*2,55)+500 i skatt =4478.....nära men inte spot on.....
Varifrån kommer faktorn 2,55 (-fan det blev för billigt, säg att dem måste gångra med..2,55?) :)

Jaja...som vanligt när man ställer frågor, efter nitiskt sökande hittar man svaret, fast vem som bestämt vad och varför vet man inte....

(OT) Bilskatt
Nån smart politiker ha sagt att om några år så kommer varje co gramm att kosta 370kr utöver 120 gram som bilen släpper ut. Vi kan lika gärna börja skrota våra bilar om de förslaget går igenom.

(OT) Bilskatt
Höjer de skatten enl förslaget så kommer det ju bli väldigt lönsamt att börja ställa av bilen i veckorna när den ändå inte rullar.. eller till och med logiskt att köra avställt.

(OT) Bilskatt
Ett tag såldes alla Ferraris i Norge som lätta lastbilar. Inget baksäte = lätt lastbil = mycket lägre skatt. De hade till och med ett lastnät.

(OT) Bilskatt
Rock skrev:
> Vissa väljer att registrera sina bilar som
> lastbil. Poff! så blir det lägre skatt.

Fast då blir det väl problem om resten av familjen åker med i bilen,om man blir stoppad i en fordons kontroll.

(OT) Bilskatt
mzi skrev:
> Ett tag såldes alla Ferraris i Norge som lätta
> lastbilar. Inget baksäte = lätt lastbil = mycket
> lägre skatt. De hade till och med ett lastnät.

Fy fan va bra!

(OT) Bilskatt
Vad mitt fall anbelangar så är det helt enkelt så att Passater ihopsatta 06-07 antas släppa ut 180 gr/km koldioxid och får som konsekvens 1400 kr påslag mot likadana bilar ihopsatta -08 och frammåt. Det skiljer 12 gr/km mellan åresmodellerna 07 och 08, 2014 bilar ligger väsentligt lägre och har skeeeeetlåg skatt jmf mig...

Om det är partikelfilter som skiljer vet jag ej, ännu. jag har skrivit till VW men enligt wikipedia så ÄR det partikelfilter på min bil.....Vi får se vad VW säger.

Edit: fakta

Senast ändrad:
(OT) Bilskatt
mzi skrev:
> Ett tag såldes alla Ferraris i Norge som lätta
> lastbilar. Inget baksäte = lätt lastbil = mycket
> lägre skatt. De hade till och med ett lastnät.

Om en har råd att köpa en Ferrari så lär en ha råd att betala en lite högre skatt också...

(OT) Bilskatt
patten skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett tag såldes alla Ferraris i Norge som
> lätta
> > lastbilar. Inget baksäte = lätt lastbil =
> mycket
> > lägre skatt. De hade till och med ett
> lastnät.
>
> Om en har råd att köpa en Ferrari så lär en ha
> råd att betala en lite högre skatt också...

+1

Priset på en ferrari är ca 3,7 norska miljoner

http://e24.no/bil/ferrari/tidenes-sterkeste-ferrari-har-kommet-til-norge/20324169

(OT) Bilskatt
Tänk på att sälja bilen i god tid innan det är dags att betala in skatten. Själv blev jag "lurad" på 5000:- pga att jag inte kunde reglerna. :-( :-(

citat från transportverket

"Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten."

(OT) Bilskatt
patten skrev:
> Om en har råd att köpa en Ferrari så lär en ha
> råd att betala en lite högre skatt också...

Om jag kommer ihåg rätt så var det också en nybilsskatt eller sportbilsskatt eller något som gjorde dem jättedyra även i inköp. Så det där var en trick av importören. Hålet täpptes igen ganska snabbt.

(OT) Bilskatt
Alla Passat TDI 140-170hk 2006 och framåt har partikelfilter. Verkar släppa ut mellan 156-165g/km. Min sägs släppa ut 159g/km enligt papperen. Skatt 3550:-

Senast ändrad:
(OT) Bilskatt
Min Passat är tillverkad 2008. Därav alltså lägre skatt enligt ovan.

Kollade nu på min app från Transportstyrelsen:
156 gram/km blandad körning. (om det nu är det man beräknar skatten på)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp