[ot] bodelning

frippa

Aktiv medlem
[ot] bodelning
Hej. Har separera och vi har lyckats komma överens
Om allt utom ett lån. Min ex.fru berättade detta ett par dagar
innan vi träffade en jurist för att göra bodelningen. Då var vi
överens om att hon skulle ansvara för detta lån. Dagen innan
vi ska skriva på får jag mail från juristen att mitt ex. vägrar skriva på
om hon inte får hälften av mig.
Vad är det som gäller? Nån som vet?

[ot] bodelning
Det beror väl på vad det är för lån? Generellt på bolån t.ex. är man väl solidariskt betalningsansvarig om inget annat har avtalats.

[ot] bodelning
Lånet är taget i eget namn och för att täcka upp
för sin shopping, har inte fått en vettig förklaring
varför och till vad pengarna har gått.

[ot] bodelning
Utan att göra anspråk på att vara jurist men väl med en del erfarenhet av detta område vill jag påstå följande att ett lån taget under äktenskapet oavsett vad det använts till ska tas med i bodelningen. En bodelning är ju egentligen inte mer komplicerad än en uppdelning av tillgångar och skulder och sen delar man allt på hälften. Undantaget från bodelningen ska vara enskild egendom, som man antingen haft med sig in i äktenskapet eller fått/skaffat sig med förbehåll om enskild egendom under äktenskapet. Så om din ex fru har tagit lån för att shoppa är det min uppfattning att detta lån ska tas med i bodelningen likväl som det hon shoppat för pengarna. Om man tex antar att hon lånat 10 tusen kronor som hon köpt en soffa för så ska soffan och lånet tas med i bodelningen och delas lika av er. I praktiken brukar detta innebära att den ena parten tar soffan och lånet istället för att man kapar soffan mitt i med en tigersåg och sen delar på lånet.

Som vanligt är det väl bäst att låta juristerna reda ut detta, lycka till!

[ot] bodelning
Selast skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Som vanligt är det väl bäst att låta
> juristerna reda ut detta, lycka till!

Japp, så är det. Kan spela viss roll om lånet är taget efter att ni bestämt er för att skilja er, om det går att styrka.

[ot] bodelning
frippa skrev:
> Lånet är taget i eget namn och för att täcka
> upp
> för sin shopping, har inte fått en vettig
> förklaring
> varför och till vad pengarna har gått.

Å fy fan. :-(

[ot] bodelning
Selast skrev:
Om man tex antar att hon lånat 10
> tusen kronor som hon köpt en soffa för så ska
> soffan och lånet tas med i bodelningen och delas
> lika av er.
>
> Som vanligt är det väl bäst att låta
> juristerna reda ut detta, lycka till!

Om det hade varit 10´ hade jag nog inte orkat bråka, men den
totala avsaknaden av ekonomisk insikt har redan kostat mig mycket
och det här har blivit droppen.
Och tyvärr är det inte saker som soffor mm. som pengarna gått till.
Det är inskickat till tingsrätten.

[ot] bodelning
OK det är nog bäst att låta tingsrätten ta detta då. En fundering, utan att gå till angrepp på dig som person givetvis, är det verkligen optimalt att fråga detta här? Det måste finnas något familjejuridiskt forum därute där det vimlar av lagkunniga... Här riskerar du ju att få vilka tramssvar som helst och bilder på gubbar som parar sig med Range Rovers... Bara en tanke som sagt var. Lycka till som sagt var, alltid trist när det blir så här.

[ot] bodelning
Är tyvärr på väg åt samma håll...

Selast är nog på rätt spår dessvärre. Är ni gifta och den ena parten tagit lån så ingår dessa, liksom all tillgångar i bodelningen. Det skall snudd på vara försök till bedrägeri för att så inte skall vara fallet.

Tyvärr låter det på dig som om lånet använts till saker som idag saknar värde. Kan väl bara säga att jag lider med dig men ser tyvärr inte duina chanser som särskilt goda från att slippa ta med detta i bodelningen.

[ot] bodelning
Allmänt. Har man svårt att i detalj komma överens - laywer up!

Gick igenom samma sak själv för några år sedan. Och trots att vi var 100% överens om hur vi skulle sköta uppdelningen så var det ändå jäkligt krångligt att fördela lån/skulder och tillgångar på ett vis som var rätt och riktigt. Det är många djävlar i detaljerna och en hel del saker man inte tänker på som icke-jurist.

[ot] bodelning
frippa skrev:
> Och tyvärr är det inte saker som soffor mm. som
> pengarna gått till.

Fastnade hon i lätta-cykeln-träsket ? :)

[ot] bodelning
Skogling skrev:
> Fastnade hon i lätta-cykeln-träsket ? :)

Det är väl en JÄVLA skillnad!

[ot] bodelning
Har ni varit gifta är ALLA tillgångar och skulder giftorättsgods, d.v.s de skall delas lika om inget annat avtalas i bodelningen. Lån tagna EFTER beslut om skilsmässa kan i vissa fall jämkas.

Undantaget är eventuella studielån samt tillgångar som är enskild egendom(en tillgång blir enskild genom ett testamenterat arv eller äktenskapsförord).

OBS! Fälla att se upp för: Om du bråkar med henne om lånet(eller något annat) så kan hon bråka med dig om t.ex. dina cyklar(vet inte om du har några dyrgripar)vilka också betraktas som giftorättsgods om de inte omfattas av äktenskapsförord(vilket troligtvis är MYCKET ovanligt). På tonen i ditt inlägg låter det som att hon inte i första hand köpt kapitalvaror utan saker som idag saknar värde. Detta är en inte så ovanlig situation att killen köper t.ex. hemmabio, bil, motorcykel, trampcykel och tjejen köper "skit". Likväl skall ALLA tillgångar som utgör giftorättsgods ingå i bodelningen OM inget annat avtalas.

Summering:
-Har du mycket dyra prylar men inte hon? sitt still, håll tyst, ta skiten och se till att få behålla så mycket av dina prylar som möjligt.
-Saknar ni båda värdefulla tillgångar? då kan du iaf se till att de saker hon köpt för lånet även om det är i princip värdelösa saker delas lika. Vill hon då ha dom så kan hon ju få "köpa" dom mot en större andel av lånet.

[ot] bodelning
aah.. hon hade först inga problem med det men efter att troligen pratat med någon som har lite mer koll så har hon insett att hon har chans att kräva dig på halva summan. vilken fest.. :(

[ot] bodelning
mattel skrev:
> aah.. hon hade först inga problem med det men
> efter att troligen pratat med någon som har lite
> mer koll så har hon insett att hon har chans att
> kräva dig på halva summan. vilken fest.. :(

Tjena!

Divorce = Now you are getting fucked...

[ot] bodelning
KONAmi skrev:
> Har ni varit gifta är ALLA tillgångar och
> skulder giftorättsgods, d.v.s de skall delas lika
> om inget annat avtalas i bodelningen. Lån tagna
> EFTER beslut om skilsmässa kan i vissa fall
> jämkas.
>
> Undantaget är eventuella studielån samt
> tillgångar som är enskild egendom(en tillgång
> blir enskild genom ett testamenterat arv eller
> äktenskapsförord).
>

Egendom som köpts för den enas bruk är även den att se som enskild egendom.

Exempelvis: glasögon, kläder, smycken, tillståndspliktiga vapen, cyklar, med mera.

[ot] bodelning
KONAmi skrev:
> Har ni varit gifta är ALLA tillgångar och
> skulder giftorättsgods, d.v.s de skall delas lika
> om inget annat avtalas i bodelningen. Lån tagna
> EFTER beslut om skilsmässa kan i vissa fall
> jämkas.
>
> Undantaget är eventuella studielån samt
> tillgångar som är enskild egendom(en tillgång
> blir enskild genom ett testamenterat arv eller
> äktenskapsförord).

det spelar ingen roll om jag äger en lgh som hon flyttar in i. efter det gifter vi oss
är min bostadrätt 50 % hennes?

Dvs
det jag äger innan giftermålet är mitt vid bodelning
och
Det vi skaffar tillsammans under tiden som gifta delas 50/50

Senast redigerad av en moderator:
[ot] bodelning
Nej, jag tror tvärtemot Greup inte att fastigheter och kapitalvaror som förvärvats innan samboskapet/bröllopet automatiskt ingår i giftorättsgodset.

Har föremålet köpts innan sammanflytten och inte är direkt ägnad för bägge parter ingår det inte; t.ex. jag köper en lgh och flyttar in, därefter träffar jag någon som snart därpå flyttar in hos mig. Om jag däremot köpt lgh efter att jag träffat denna någon med det uttalade målet att denne skall flytta in hos mig är man rätt körd, då räknas lgh in i giftorättsgodset och bodelningen.

Lagtexten är inte lätt att tolka men Swedbank skriver så här (http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/index.htm):

"Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat.

All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den har förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom. "

[ot] bodelning
Timothy skrev:
> "Cykel på köpet" får en helt annan innebörd
> när man gifter sig med andra ord.

Famratt.se skriver:
"Innan bodelningen får var och en i skälig omfattning ta undan kläder, personliga presenter och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk. Hit räknas fritidsutrustning och smycken av mindre värde. Dyrbara hobbyartiklar som till exempel en omfattande kamerautrustning eller dyrbar golfutrustning ingår i bodelningen."

[ot] bodelning
Jag är seriöst tveksam till att ett rent blanco-lån, taget i eget namn, skall räknas in i bodelningen på ett sådant sätt att båda delar på skulden. Om jag inte missminner mig så är det snarare så att efter det att nettotillgångarna slagits samman, och fördelats, drar man bort var och ens individuella skulder.

[ot] bodelning
zarkov skrev:
> Nej, jag tror tvärtemot Greup inte att
> fastigheter och kapitalvaror som förvärvats
> innan samboskapet/bröllopet automatiskt ingår i
> giftorättsgodset.
>
> Har föremålet köpts innan sammanflytten och
> inte är direkt ägnad för bägge parter ingår
> det inte; t.ex. jag köper en lgh och flyttar in,
> därefter träffar jag någon som snart därpå
> flyttar in hos mig. Om jag däremot köpt lgh
> efter att jag träffat denna någon med det
> uttalade målet att denne skall flytta in hos mig
> är man rätt körd, då räknas lgh in i
> giftorättsgodset och bodelningen.
>
> Lagtexten är inte lätt att tolka men Swedbank
> skriver så här
> (http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonom
> i/familj/att-flytta-isar/index.htm):
>
> "Även sambor kan begära bodelning vid
> samboförhållandets upplösning. I bodelningen
> ingår då bostad och bohag som ni har skaffat
> för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam
> bostad menas då alltid permanentbostad.
> Fritidshus faller alltså utanför bodelningen.
> Det spelar inte någon roll om den permanenta
> bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den
> ingår alltid i bodelningen om den har skaffats
> för det gemensamma boendet och oavsett vem som
> har betalat.
>
> All annan egendom som var och en av samborna äger
> faller utanför bodelningen oavsett om den har
> förvärvats före eller under sambotiden. Var och
> en behåller alltså sin egen egendom. "

frågan ä om det ändå inte skiljer mellan samboskap o äktenskap. nått i bakhuvudet säger att det skiljer, men kan ju vara fel

[ot] bodelning
frippa: ta hjälp av någon som kan familjerätt.

I övrigt, några har rätt, några har fel så:
DilbertDemons.jpg ht=544

[ot] bodelning
Jensen skrev:
>
> frågan ä om det ändå inte skiljer mellan
> samboskap o äktenskap. nått i bakhuvudet säger
> att det skiljer, men kan ju vara fel

Jo, det skiljer en del. Det var jag som inte läste första inlägget ordentligt (han skriver ju ex-fru på ett ställe, alltså är det en bodelning under skilsmässa och inte under samboskap. Doh!)

[ot] bodelning
Om ni var sambos, ej gifta men har levt under äktenskapslika förhållanden, ska allt som är köpt för gemensamt bruk delas. Dit brukar saker som soffor, TV, datorer och sänt räknas. Det fina är dock att sänt som är köpt för eget bruk, till exempel till en egen hobby undantas, läs dyra cyklar, skidor osv osv.

[ot] bodelning
Anlita jurist!!! Många har en timme juridisk konsultation i sin företagsförsäkring. Utnyttja den om du har, annars är det väl värt att betala några tusenlappar för det.
Är man gift så delar man på ALLT, tillgångar som skulder. Bara om det uttryckligen är enskild egendom så slipper man det. Sorry!

[ot] bodelning
En jurist från en bra advokatbyrå kostar i runda pengar en tusenlapp i timmen. Sådana här frågor brukar det ta ett par tre till tio timmar att sammanställa. Sedan brukar juristens advokat få gå igenom sammanställanded och ge ett uttalande, advokaten kostar det trippla. Med det i hand så vet man ganska säkert vad civilrättslig domstol kommer säga. Tingsrätt kan som bekant bara döma i brottmål, dvs om det föreligger åtalbart brott. Tex bedrägeri, urkundsförfalskning, förskingring, ja du fattar.

Son tur är så kan cyklar i samhällets ögon jämföras med ett fint sängöverkast eller ett par märkesskor. Hur ser det förresten ut, har du nog med handväskor och högklackade skor?

[ot] bodelning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilrätt Antar att skillnaden går vid allmänt åtal? Jo det kanske är samma domstol men det skiljer en del. Bland annat att förloraren betalar. Och att det inte innefattar ett åtal i vanlig mening. Vanligtvis så löser man civilrättsliga mål i en skiljedom. Fast, jag är inte jurist så jag blir gärna rättad, kan ju vara bra att veta i värsta fall.

Men i morgon, då skall jag vara onykter :) Jag lovar..

Senast redigerad av en moderator:
[ot] bodelning
Här står det ganska bra om bodelning:

http://www.famratt.com/bodelning/bod_karnpunkter.htm

Beträffande skulder så tycks detta gälla:

"När det gäller skulder är huvudregeln att var och en svarar för sina skulder med sitt giftorättsgods eller sin enskilda egendom. Den ena maken är inte ansvarig för den andres lån eller skulder"
´
Om ovanstående gäller så behöver du inte oroa dig för hennes lån, dock står det att detta är huvudregeln viket torde innebära att det kan finnas undantag

[ot] bodelning
Jag var ordentligt oense med mitt ex när jag skiljde mig. Trots det räckte 2 timmar hos advokaten.

Atlas skrev:
> En jurist från en bra advokatbyrå kostar i runda
> pengar en tusenlapp i timmen. Sådana här frågor
> brukar det ta ett par tre till tio timmar att
> sammanställa. Sedan brukar juristens advokat få
> gå igenom sammanställanded och ge ett uttalande,
> advokaten kostar det trippla. Med det i hand så
> vet man ganska säkert vad civilrättslig domstol
> kommer säga. Tingsrätt kan som bekant bara döma
> i brottmål, dvs om det föreligger åtalbart
> brott. Tex bedrägeri, urkundsförfalskning,
> förskingring, ja du fattar.
>
> Son tur är så kan cyklar i samhällets ögon
> jämföras med ett fint sängöverkast eller ett
> par märkesskor. Hur ser det förresten ut, har du
> nog med handväskor och högklackade skor?

[ot] bodelning
@Bollen: För en lägenhet(eller gemensamt bohag) som förvärvats av den ena parten och där den andra parten senare flyttat in gäller följande:
Sambo: Lägenheten utgör INTE samboegendom, dvs den som köpte den äger den ensam.
Gifta: Lägenheten utgör då giftorättsgods och skall ingå i bodelning.

@Dojan: du skrev
>Beträffande skulder så tycks detta gälla:
>
>"När det gäller skulder är huvudregeln att var och en svarar för sina skulder med sitt >giftorättsgods eller sin enskilda egendom. Den ena maken är inte ansvarig för den andres lån eller >skulder"

Lagen du nämner är inte tillämplig i just detta fallet, utanbeskriver följande:
Så länge lånet löper och boet inte skall delas blir INTE den andra parten i äktenskapet betalningsskyldig i det fall låntagaren själv inte kan betala lånet. dvs du blir inte automatiskt borgenär bara för att du är gift.

Vid bodelning räknar man däremot såhär:
Person 1: tillgångar - skulder =X
Person 2: tillgångar - skulder =Y

(X+Y)/2= bodelningslotten

[ot] bodelning
oxr skrev:
> Nu får du nog ta och nyktra till lite, Atlas. Vad
> är en civilrättslig domstol?

Till skillnad från krigsrätt. Dock sällan det är aktuellt vid skiljsmässa.

[ot] bodelning
Familjerätt
Civilrätt
Krigsrätt
Förrätt
Varmrätt
Efterrätt
Halvrätt
Helrätt
Snurre sprätt
HIV och HTLV3
Rätt o slätt
Skvätt skvätt
Ett jävla sätt

[ot] bodelning
Hm, den här tråden kan ju vara bra att skriva ut och spara till nästa gång sambon nämner giftermål :)
Samboavtal FTW! Även om det är en romantikdödare av rang så är man rätt glad den dagen man eventuellt behöver utnyttja det.

[ot] bodelning
glitch skrev:
> Hm, den här tråden kan ju vara bra att skriva ut
> och spara till nästa gång sambon nämner
> giftermål :)
> Samboavtal FTW! Även om det är en
> romantikdödare av rang så är man rätt glad den
> dagen man eventuellt behöver utnyttja det.

Om man vill ha lite mer "positiva" avtal mellan samboar så kan det vara bra med testamente om man tex har gemensam bostadsrätt/villa. Jag tror det kan vara extra trist att vara tvungen att flytta för att det ska ärvas från den döde sambon.

Betänk även att om man har barn så kan de alltid kräva att få ut sin laglott direkt om man "bara" är sambo.

[ot] bodelning
Atlas skrev:
> Men i morgon, då skall jag vara onykter :) Jag
> lovar..

Det var det jag var mest orolig för. Om du blir riktigt, riktigt, riktigt onykter är det Förvaltningsrätten som är den domstol som gäller.

Tillbaka
Topp