[OT] Bovarna på Donken

Atlas

Aktiv medlem
[OT] Bovarna på Donken
Det är så jävla skönt att McDonalds får lite av skiten de förtjänar. Lämpligt straff skulle vara att tvinga bossarna att äta sin egen skit (mat). Jag blir så glad att jag sedan tre och ett halvt år vägrat stoppa något av deras dynga i käften.

För mig som till viss del jobbar med controllersystem så kan jag garantera att det är väldigt lätt att statistiskt lista ut vad som pågått i form av försäljning av gammal mat. Det är bara att kolla på när råvaran till tillagade portioner kvitteras ut, när försäljningen sker och kvitta mot svinnet.

Det är exakt samma system man använder för att maximera vinsten och siffrorna är en del av samma statestik-uttag.

[OT] Bovarna på Donken
Jmf med restaurangbranschen i allmänhet känns Donken som ett hygieniskt, tryggt alternativ. Därtill perfekt nödproviant att slänga i sig två cheese för en tjuga (att man blir fet är mindre kul förstås).

[OT] Bovarna på Donken
I Malmö finns gamla goda alternativet 'Tai Tai' ett stenkast ifrån Möllan. Thailändsk mat varmhållen heela dagen som sedan slevas upp med en skål ris - allt till priset av en donkanlunch.

Men japp, det är skönt när sådant här uppdagas.

Visst är snabbmaten tråkig då inget har hänt sedan 92 då falafeln slog igenom ungefär?

[OT] Bovarna på Donken
Papper skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror ingen bryr sig i längden, inte direkt som
> att ICA har kassaproblem trots att fiffel i några
> av deras butiker uppdagades.

Tror inte jag heller. Ett exempel på varför de kommer klara sig ger bjorre...

Det är väl som med kvällstidningarna, folk älskar helt enkelt bajs.

[OT] Bovarna på Donken
knappast specifikt för donken. det är ju faktiskt lite komiskt, det snackas om hur ohälsosamt hamburgare är, vilka äre som får stå längst fram, alltid. jo mcdonalds, visst de ä störst, men knappast ensamma :D

[OT] Bovarna på Donken
Rudan skrev:
> I Malmö finns gamla goda alternativet 'Tai Tai'
> ett stenkast ifrån Möllan. Thailändsk mat
> varmhållen heela dagen som sedan slevas upp med
> en skål ris - allt till priset av en donkanlunch.
>
>
> Men japp, det är skönt när sådant här
> uppdagas.
>
> Visst är snabbmaten tråkig då inget har hänt
> sedan 92 då falafeln slog igenom ungefär?

men va faaaan, har du inte upptäckt burger king än? möllan är för vildar, haha. just as mamas har goa pizzor dock.

[OT] Bovarna på Donken
Nä det är ju inge vidare med gammal mat. Men vad som är betydligt värre är ju utstämplingen när det är dippar och obetald arbetstid i största allmänhet. Lönefusket osv... den där 60sek-lampan de pratade om ville man ju bara kräkas på.

Men jag skall tänka på det nästa gång jag köper en DX-lampa... Vicken dubbelmoralist jag är!

Stalle

[OT] Bovarna på Donken
Vi borde verkligen slänga mera mat!

Nu har jag inte sett inslaget, men det verkar ju inte vara någon större skandal och inget som bryter mot några lagar eller regler (utom deras interna) så vad är egentligen grejen?

[OT] Bovarna på Donken
bruce skrev:
> Jmf med restaurangbranschen i allmänhet känns
> Donken som ett hygieniskt, tryggt alternativ.
> Därtill perfekt nödproviant att slänga i sig
> två cheese för en tjuga (att man blir fet är
> mindre kul förstås).

Hugieniskt tryggt alternativ? jo tjena värre ställe får man nog leta efter,dom tar imot skolklasser som får gå in bakom disken och se hur hamburgarna tillagas,utan att byta kläder eller ha skoskydd eller mössa på sig, det samma gäller anställda som ena minuten kan vara ute och torka bord för att sedan gå in och tillaga mat i samma kläder och utan mössa eller skoskydd.

Glömmer ej heller historen om toasitsarna som kördes i diskmasin!!

[OT] Bovarna på Donken
Är dagens problem att mat märks om och att deras färskhetspropaganda inte stämmer, eller deras behandling av anställda (stämpla ut, men var på plats tills det kommer kunder)? Eller både och?

Som bot på att behöva slänga mat kan man låta bli att göra i ordning mer än som går åt. Ica-köttfärsen märktes om för att de ville ha fulla kyldiskar tills butiken stängde kl 22 istället för att låta det ta slut och göra i ordning mer dan därpå (eller om nån kom in och ville ha ett par kilo köttfärs fem i tio). "Just In Time" brukar hyllas, men gäller tydligen bara externa leveranser. Donken vill väl ha burgare "på lager" för att snabbt kunna bli av med folk.

Tyvärr(?) kan jag nog inte handla mindre på donken än vad jag redan gör.

[OT] Bovarna på Donken
Fikasvettot skrev:
> Är dagens problem att mat märks om och att deras
> färskhetspropaganda inte stämmer, eller deras
> behandling av anställda (stämpla ut, men var på
> plats tills det kommer kunder)? Eller både och?

Både och.

Fast om du frågar mig så är ju behandligen av personalen värst. Jag menar... sopor eller gamla sopor kanske inte spelar så stor roll.

Stalle

[OT] Bovarna på Donken
Jag har svårt att tro att McDonalds centralt har sån policy, snarare är det skuldsatta licenstagare som för att gneta ihop franchiseavgifterna tar till oschyssta metoder. De anställda på donken har nog inte så stor kunskap om sina rättigheter vilket mindre nogaräknade chefer utnyttjar.

Hellre donken än Max som smakar ruttet redan när de är nystekta.

[OT] Bovarna på Donken
Äh, vilket trams!

Har jobbat i min ungdom på Donken under helger och jag har inga betänkligheter att äta där, tvärtom vad ni verkar tro så är hygientänket stort. Tar fortfarande en snabblunch där då&då, skippar man läsken och frittarna så är det inte värre näringsmässigt än vilket annat lunchställe som helst.

Nu har jag iofs jobbat på en McD med stor omsättning i central miljö, det kanske är sämre ställt med ommärkning på dom med lite mer spridd kundbelastning.

[OT] Bovarna på Donken
Bojkottar mcd sen flera år efter matförgiftning(mcd upp väsby), kaskadspydde genom bildörren samtidigt som jag gasade hem. Var även tvungen att stanna och göra #2. Var helt kraftlös när jag kom hem och 3kg lättare:) Rätt rolig story i efterhand men inte då man var mitt uppe i det

Råvaror som har gammalt datum behöver dock inte alls vara dåligt, har tex utan problem käkat bacon 24april som var märkt bäst före 3mars. Luktar o ser det ok ut=tillaga väl o ät
Så kasta för böfvelen inte mat som datummärkningen passerats, köttfärs o liknande kan vara lite känsligare men som sagt luktar o ser det bra ut=ät

[OT] Bovarna på Donken
Det är knappast så att en genomsnittlig "vanlig" restaurang är oklanderlig när det gäller hygien och löner/arbetstidsregler heller... Särskilt lunchställen på större orter där det råder extrem prispress.

Själv äter jag nästan aldrig ute, eftersom jag inte tycker att det är prisvärt och är det dessutom vissa saker man inte klarar av att äta (i mitt fall vitlök, mögelost och svamp) så blir det bökigt att behöva dubbelkolla vad en viss maträtt innehåller. Nån enstaka gång blir det pizza ute.

[OT] Bovarna på Donken
När min polare på sin första arbetsdag på Soft bar&kök (sthlm) blev ombedd att göra pulvermos på varmvatten från kranen så hängde han av sig skjortan och gick.

[OT] Bovarna på Donken
geologen skrev:
> Det är knappast så att en genomsnittlig "vanlig"
> restaurang är oklanderlig när det gäller hygien
> och löner/arbetstidsregler heller...

Skillnaden är väl att mcd brukar framställa sig själva som ett föredöme när det gäller hygien, fräschhet och som arbetsgivare? Något som Den Lokala Pizzabagaren vanligtvis inte skryter om.

[OT] Bovarna på Donken
Fikasvettot skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är knappast så att en genomsnittlig
> "vanlig"
> > restaurang är oklanderlig när det gäller
> hygien
> > och löner/arbetstidsregler heller...
>
>
> Skillnaden är väl att mcd brukar framställa sig
> själva som ett föredöme när det gäller
> hygien, fräschhet och som arbetsgivare? Något
> som Den Lokala Pizzabagaren vanligtvis inte
> skryter om.

Men det kanske är så också, i det stora hela? Med så många restauranger inom kedjan lär det vara svårt att undvika rötägg.

Jag litar inte alls på Uppdrag Granskning efter ett reportage de gjorde om försäkringskassan för några år sen. Morsan jobbade då med just såna saker som de rapporterade om, och UG:s version av det hela hade väldigt lite med verkligheten att göra. De misstolkade avsiktligt formuleringar för att få det att verka riktigt illa, när det i själva verket var bra saker. Så man ska verkligen vara skeptisk när UG "granskar" nåt!

[OT] Bovarna på Donken
+1, det verkliga problemet är väl hur mycket mat som slängs...

jomper skrev:
> Vi borde verkligen slänga mera mat!
>
> Nu har jag inte sett inslaget, men det verkar ju
> inte vara någon större skandal och inget som
> bryter mot några lagar eller regler (utom deras
> interna) så vad är egentligen grejen?

[OT] Bovarna på Donken
JLarsson skrev:
> När min polare på sin första arbetsdag på Soft
> bar&kök (sthlm) blev ombedd att göra pulvermos
> på varmvatten från kranen så hängde han av sig
> skjortan och gick.

Ahh, det är matlagning det :)

När det gäller varmhållning är bekymmret med hamburgare blandningen av kalla och varma råvaror. Om nån av arbetarna har missat i handtvättningen (skrämmande vanligt) mekar med lite sallad och sedan skickar in skiten i värmeskåpen är burgaren en perfekt petridisk. Yuck.

[OT] Bovarna på Donken
Jag jobbade lite extra på McDonalds Götgatan för att finansiera mitt första MC-köp någon gång i mitten av 80-talet. Jag minns att jag alltid blev schysst behandlad, men framför allt så var man extremt noggrann med hygienen. Fan vad vi putsade och fejade, minns att vi plockade ner milkshakemaskinen i princip i molekyler varje kväll. Värre än lumpen!
Fast detta var ju 25 år sedan...

[OT] Bovarna på Donken
andersen skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jmf med restaurangbranschen i allmänhet känns
> > Donken som ett hygieniskt, tryggt alternativ.
> > Därtill perfekt nödproviant att slänga i sig
> > två cheese för en tjuga (att man blir fet är
> > mindre kul förstås).
>
>
> Hugieniskt tryggt alternativ? jo tjena värre
> ställe får man nog leta efter,dom tar imot
> skolklasser som får gå in bakom disken och se
> hur hamburgarna tillagas,utan att byta kläder
> eller ha skoskydd eller mössa på sig, det samma
> gäller anställda som ena minuten kan vara ute
> och torka bord för att sedan gå in och tillaga
> mat i samma kläder och utan mössa eller
> skoskydd.
>
> Glömmer ej heller historen om toasitsarna som
> kördes i diskmasin!!

Och du tror det är så mycket bättre innom resten av restaurangbranchen?

Iochförsig finns det säkert några ställen som är fräscha, men i allmännhet är det inte så bra.

[OT] Bovarna på Donken
JLarsson skrev:
> När min polare på sin första arbetsdag på Soft
> bar&kök (sthlm) blev ombedd att göra pulvermos
> på varmvatten från kranen så hängde han av sig
> skjortan och gick.

Hade dom slut på varmvatten ?

[OT] Bovarna på Donken
DIRAVI skrev:
> Och du tror det är så mycket bättre innom
> resten av restaurangbranchen?

Det man inte vet har man inte ont av. ;)

Det tar emot att äta på ställen som har gjort sig kända för brister av olika slag. Men vet man inget (än) kan man i alla fall låtsas att det är OK.

[OT] Bovarna på Donken
Det här med "gamla" burgare mm, det bryr jag mig inte i, men att man fifflar med anställdas arbetstider/lön, det borde tamejfan polisanmälas!

Tyccker att HRF är lite veka när de bara ringer upp och ber dom ordna det. Fan, stäm skiten ur dom, "the American way"

Kommer i fortsättningen att försöka undvika McD så långt det är möjligt. Dessvärre kommer det ju inte att göra någon skillnad...

[OT] Bovarna på Donken
OdenXT skrev:
> Det här med "gamla" burgare mm, det bryr jag mig
> inte i, men att man fifflar med anställdas
> arbetstider/lön, det borde tamejfan
> polisanmälas!

Och det var väl egentligen det som Dokument Inifrån (inte UG) hade mest att anmärka på. För tvingas man jobba obetald och fuska (märka om mat) på sitt första jobb (som ofta McDonald är)... vad ger då det för värdegrund att stå på inför kommande arbetsliv?

Stalle

[OT] Bovarna på Donken
Kung Stalle skrev:
> Och det var väl egentligen det som Dokument
> Inifrån (inte UG)

Oops! Skyller på att jag inte har TV. Trodde det bara var UG som gjorde såna grejer på SVT.

[OT] Bovarna på Donken
Kung Stalle skrev:
vad ger då det för värdegrund att stå
> på inför kommande arbetsliv?
>
> Stalle

Det ger en utmärkt rekryteringsbas för middle management.

+1 för övrigt.

Tillbaka
Topp