(OT) Bra turskidor med stålkant?

Wille

Ny medlem
Tänkte köpa ett par turskidor, lite bredare med stålkant. Tittat på Fischer Spider 62 och Madshus. Har någon här på Happy tips och erfarenheter att dela med sig? Har ett par Madshus vanliga längdskidor men vill inte bara vara beroende av spår.

Lite blandat, ospårad terräng, dagsturer på fjället. Behöver inte topptursskidor med hudar eller så. Brukar åka på skogsvägar tillsammans med frugan som rider på hästen. Vanliga längdskidor är inte bra i den terrängen.

Har surfat runt på sidor, även utsidan.se. Hittar inga riktiga omdömen. Fischerskidan som heklamama tipsar om ser bra ut. Tackar!

Åsnes har liknande skidor. Köpte ett par vallningsfria (Vikafjell?) som funkat bra till det jag använt dem till.

Hörde när jag gjorde lumpen att det skulle finnas en variant av vita blixten med stålkant som (i folkmun) kallades långsamma blixten.

Annars verkar ju många rekommendera Åsnes Amundsen. Men jag har inte testat dem än.

Nu har jag ingen koll på hästar men att åka skidor med stålkant med en hund kan vara lite lurigt då man måste vara väldigt försiktig så man inte skär hunden över benen/tassarna med skidorna.

lundatok skrev:
> Erik H köpte finska, Kahru (?)?

Japp, ett par Karhu Jakt 160x10. Man blir total bambi på allt annat än pudersnö med så breda spikraka skidor utan stålkant och med mjuka pjäxor, men de är suveräna att härja fram i snårskogen med.

Karhu har även Guide-serien som nog passar bättre för tur på hårdblåst fjäll. Fiskfjäll i spannet, stålkant och sidskärning.
http://www.orscrosscountryskisdirect.com/karhu-xcd-guide-backcountry-skis-0708.html

Karhu blev väl Madshus häromåret men modellerna skulle i stort sett finnas kvar.

Vallningsfria fiskfjällsskidor, eller tjärade träskidor, är singlespeedarnas val vintertid.

Åsnes gör väldigt bra skidor. Amundsen om man skall gå i skog. Nansen eller Ingstad för skog och fjäll. Fellelås är kansje en av de bästa uppfinningarna på dessa skidor. Då man ska gå upp för fjäll eller vid dåligt före så fäster man en stighud bara under spannet på skidorna i ett superenkelt fäste.

Stumpy: Det är en dressyrhäst,ingen trav- eller arbetshäst.Den ska motioneras dock. Ömtåliga djur, vårdas ömmare än mig och ungarna.....

Jag kör med Fisher E109 Crown, dvs vallningsfritt. Pysslar inte med valla på fjället, det är inte särskilt optimala förhållanden ändå och det är skönt att "alltid" ha bra grepp.

Tänkte köpa ett par Fischer Country Wax att ha hemma om det blir nån snö i år.

grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Vallningsfritt är ju sjukt praktiskt på
> turskidor. Skidtur i januari låter kallt och
> mörkt.

Japp må så vara, men har semester då och på tur ska jag. Någon kommentar angående längd? Verkar inte hotta längre skidor än 210

Graj skrev:
> Hörde när jag gjorde lumpen att det skulle
> finnas en variant av vita blixten med stålkant
> som (i folkmun) kallades långsamma blixten.
>
> Annars verkar ju många rekommendera Åsnes
> Amundsen. Men jag har inte testat dem än.
>
> Nu har jag ingen koll på hästar men att åka
> skidor med stålkant med en hund kan vara lite
> lurigt då man måste vara väldigt försiktig så
> man inte skär hunden över benen/tassarna med
> skidorna.

Bruna bromsen heter dom...

Ska du dit i januari antar jag att du ska tälta Och därmed dra pulka (stugorna är stängda). Kallt före är trögt före men ska du dra pulka är nog vallningsfritt skönt. Ta med stighudar även om det är ett helvette att få fast i kylan ibland.

Längden räcker, tänk på att testa spannet med den tyngd du planerar att ha på ryggen.

När jag köpte Fischerskidorna så upplystes jag om att man inte väljer alls efter längd utan bara efter vikt, sen får man nöja sig med den längd det blir. Så funkar det inte riktigt med vanliga längdskidor..

Jag köpte mina på Udens Sport i Göteborg, dom hade bra koll när jag ringde men däremot fanns knappt något av det de verkligen sålde i webshoppen..

Graj skrev:
> Hörde när jag gjorde lumpen att det skulle
> finnas en variant av vita blixten med stålkant
> som (i folkmun) kallades långsamma blixten.
>
> Annars verkar ju många rekommendera Åsnes
> Amundsen. Men jag har inte testat dem än.
>
> Nu har jag ingen koll på hästar men att åka
> skidor med stålkant med en hund kan vara lite
> lurigt då man måste vara väldigt försiktig så
> man inte skär hunden över benen/tassarna med
> skidorna.

Bruna Bromsen kallade vi dem av den enkla anledningen att det faktisk gick att bromsa med dem, då de har skruvade stålkanter. Kabelbindning och låg fästpunkt gör dem överlägsna vita blixten.
Mitt hastighetsrekord med dem är 63km/h ner för Hundfjället/Sälen.

Jag har ett par helt nya omvallade och ommonterade med bindningen kvar i kartongen. Dom ska jag ha när mina bruksskidor är helt slut.

Jag har själv dräglat på ett par Ingstad, tycker att de verkar optimala(men dyra). Nu har jag ett par Fischer E99, som är runt 210cm. Skulle hellre ha en kortare skida. Så det kan nog bli ett par Ingstad i vinter.

Vad gäller vallningsfritt eller inte så kan man väl säga att Åsnes Fellelås gör att man lite kan skita i frågan. Med en gnutta blått under foten klarar man allt där man inte behöver stighudarna. Men jag kan varmt rekommendera Fellelåsen (jag har dem inte men min sambo har ett par till sina Åsnesskidor och hon älskar dem).

Alewalds är bra att ha och göra med.

Jag är helt såld på skateskidor. Jag hävdar att du tar dig lättare och smidigare fram i all form av terräng jämfört med turskidor. Om det inte är maximal bärighet vi pratar om, men då är det inte turskidor med stålkant man ska ha utan mera "jakt skidor" eller snöskor (och då tycker inte jag man pratar skidåkning längre...)

Appel skrev:
> Jag är helt såld på skateskidor. Jag hävdar
> att du tar dig lättare och smidigare fram i all
> form av terräng jämfört med turskidor. Om det
> inte är maximal bärighet vi pratar om, men då
> är det inte turskidor med stålkant man ska ha
> utan mera "jakt skidor" eller snöskor (och då
> tycker inte jag man pratar skidåkning längre...)

Isig skrå? Bristande skare? Två centimeter nysnö ovanpå vindpack?

Skateskidor är skitkul på skare eller vindpack om man inte har ryggsäck och det är ganska varmt. Så om man bara är i fjällen under vårvintern tidigt på morgonen och aldrig ska vara ute mer än några timmar är de säkert jättetrevliga, men för alla andra tillfällen är det ganska överlägset med riktiga turskidor.

Att köra skate med tung packning känns inte så lockande. Att susa fram med en lätt packning på kalfjället verkar dock smått fantastiskt även om jag själv mest åker klassiskt stil.

Happy har svar på allt. Ville bara säga det. :)

Dags att vända ut och in på plånboken. Det där kapet på turpjäxor blev nog en dyr affär i slutändan eftersom jag måste köpa all annan utrustning nu också.

H. skrev:
> Happy har svar på allt. Ville bara säga det. :)
>
> Dags att vända ut och in på plånboken. Det där
> kapet på turpjäxor blev nog en dyr affär i
> slutändan eftersom jag måste köpa all annan
> utrustning nu också.

Du har ju fått ett erbjudande om ett riktigt kap. Ett par erfarna, smäckra och oändligt långa Fischer E99.

Tillbaka
Topp