[OT] bygge av vindskydd

yewn

Aktiv medlem
[OT] bygge av vindskydd
Hej! En vän har köpt ett hus och har fått en hel del mark med det. Kul tyckte han! Han har upptäckt att det finns endel cyklister som kommer förbi där han bor och han vill på sin mark bygga ett vindskydd för cyklister (andra också såklart) men han frågade mig vad jag tyckte kunde vara nice att tänka på.

Mitt förslag var att det ska finnas en gummiduk som man kan rulla ner för öppningen så man på kalla kvällar kan få det lite varmare.

Och en eldstad också.

Vad hade ni resten av happy sett ett vindskydd ha om ni fick drömma?

[OT] bygge av vindskydd
Framförallt placeringen och hur det är orienterat, både för vindriktning, utsikt och inte minst solens riktning.

Sen är saker som höjd på golv och höjd inuti också viktiga så att det inte blir för lågt och helst ett ganska mjukt trä som golv, absolut inte någon form av skiva, det blir för hårt. Att väggarna är dragfria och om det är möjligt ordna med dricksvatten, gärna källvatten. Även att taket i framkant skjuter ut så att man kan packa av och på cykeln under tak i regnväder.

Senast ändrad:
[OT] bygge av vindskydd
Gillar den traditionella typen, lite rustikt, plats för minst 3 pers, lite överhängande tak, eldstad såklart, gärna placerat med någon typ av fin utsikt, om möjligt nära en sjö, slätt golv så att man inte får punka på liggunderlaget, torrdass en bit bort är ju extra lyx. Sätt upp en skylt om vad som gäller för sopor, ved osv osv. Inte så kul om folk sågar ner träd för bränsle, eller slänger skräp och toapapper i närheten. Om någon tycker det är bra så kan dom ju frivilligt swisha.

Senast ändrad:
[OT] bygge av vindskydd
Framförallt placeringen och hur det är orienterat, både för vindriktning, utsikt och inte minst solens riktning.

Sen är saker som höjd på golv och höjd inuti också viktiga så att det inte blir för lågt och helst ett ganska mjukt trä som golv, absolut inte någon form av skiva, det blir för hårt. Att väggarna är dragfria och om det är möjligt ordna med dricksvatten, gärna källvatten. Även att taket i framkant skjuter ut så att man kan packa av och på cykeln under tak i regnväder.
Öppning bort från vind och mot sol gissar jag?

[OT] bygge av vindskydd
Jag började livet som entusiastisk optimist. Med tiden har jag kommit att revidera detta och är idag luttrad cyniker. Utan att gå in i detalj på hur denna förändringsprocess i praktiken har gått till kan jag konstatera att det tagit drygt 60 år att polvända. Det har inte varit vackert. Det har gjort ont. Jag kämpar mot det men förlorar så sakteliga.

Om man med de bästa intentioner vill bygga ett riktigt fint vindskydd på sin egen mark och/men till allmänt nyttjande kan man vara säker på att det kommer gå rakt åt helvete. Så till vida att man inte tänker göra det till en heltidssyssla att sköta det - och att det är poängen och meningen.

Ledsen att vara sådan.

[OT] bygge av vindskydd
Jag började livet som entusiastisk optimist. Med tiden har jag kommit att revidera detta och är idag luttrad cyniker. Utan att gå in i detalj på hur denna förändringsprocess i praktiken har gått till kan jag konstatera att det tagit drygt 60 år att polvända. Det har inte varit vackert. Det har gjort ont. Jag kämpar mot det men förlorar så sakteliga.

Om man med de bästa intentioner vill bygga ett riktigt fint vindskydd på sin egen mark och/men till allmänt nyttjande kan man vara säker på att det kommer gå rakt åt helvete. Så till vida att man inte tänker göra det till en heltidssyssla att sköta det - och att det är poängen och meningen.

Ledsen att vara sådan.
Jag bodde vid vindskyddet i Sandsjöbacka under pandemin. Där var rent och snyggt trots väldigt mycket folk. Tror inte västkuststiftelsen var där så ofta och städade men vad vet jag.

Men det beror såklart på var man bor också. Nära en stad och nära en parkering kanske är sämre än längs en led där vandrare vandrar förbi. Vet inte.

MVH en som är 30 år tidigare på samma kurva.

[OT] bygge av vindskydd
Det händer, dock inte så ofta, att man kommer till ett ställe där det varit fylleslag, om det inte är för mycket och vindskyddet ser någorlunda underhållet ut brukar jag städa upp och ta med mig skräpet till närmsta soptunna. Som ett tack för nyttjandet och för att jag vet hur trevligt det är när de som varit där innan lämnat det det städat och fint. Har hänt att folk lämnar något ätbart och skrivit ett trevligt meddelande och det är förstås extra kul

[OT] bygge av vindskydd
Schysst vän du har. 🙏

Håller med om mycket som redan sagts. Ett par tvättlinor för fuktiga kläder på lämpligt ställe brukar vara uppskattat också. Är de under den överskjutande delen av taket så brukar det kunna torkas av eldstaden men ändå vara regnskyddade.

Ett par krokar i vindskyddet är inte heller fel, alltid gôtt att hänga upp saker istället för att lägga på bänk eller mark.

Gästboken är ju ett måste, det gör nog underhållet av vindskyddet roligare också.

En lite informationsskylt om det lokala djurlivet är också en fin grej. Kanske finns det några udda fåglar som gillar att häcka där? Det är också något som kan höja ansvarskänslan hos besökarna.

Jag tycker det oftast är väl omhändertaget i de vindskydd och stugor som är en bit ifrån staden, det är inte riktigt samma klientel som stökar ner platser kontra tar sig långt ut i skogen.

[OT] bygge av vindskydd
Min erfarenhet är att ju längre vindskydden ligger från vägar desto renare och snyggare brukar de vara.

Om det finns flera olika ställen att välja på skulle jag alltså lägga det lite lagom svårtillgängligt. Mer än 200 meter verkar inte EPA-ungdomen (eller annat bilburet folk) orka ta sig för egen maskin.

[OT] bygge av vindskydd
Ett gratis vindskydd är ju lyx i sig.
En eldstad är lyx.
En eldstad/grillplats med ved är ofattbar lyx.
En fin plats är mer lyx (location, location, location).
Dörr/myggnät känns nästan overkill. Jag har såklart myggnät i min sovkoja (men den är inte "offentlig"). Myggnät kan man ta med sig själv.

[OT] bygge av vindskydd
Min erfarenhet är att ju längre vindskydden ligger från vägar desto renare och snyggare brukar de vara.

Om det finns flera olika ställen att välja på skulle jag alltså lägga det lite lagom svårtillgängligt. Mer än 200 meter verkar inte EPA-ungdomen (eller annat bilburet folk) orka ta sig för egen maskin.
detta tror jag också på. ingen väg farbar med bil.

och inte vid fiskesjö! de sämst behandlade och nedskräpade vindskydd jag sett har varit vid fiskesjöar.

[OT] bygge av vindskydd
Behöver inte vara överdrivet, lite spartanskt som nedan!

1765205304030.webp

[OT] bygge av vindskydd
Hej! En vän har köpt ett hus och har fått en hel del mark med det. Kul tyckte han! Han har upptäckt att det finns endel cyklister som kommer förbi där han bor och han vill på sin mark bygga ett vindskydd för cyklister (andra också såklart) men han frågade mig vad jag tyckte kunde vara nice att tänka på.

Mitt förslag var att det ska finnas en gummiduk som man kan rulla ner för öppningen så man på kalla kvällar kan få det lite varmare.

Och en eldstad också.

Vilket fint initiativ!

Många goda råd ovan. Även jag sätter en peng på relativ avskildhet. Det minskar per definition tillgängligheten, men torde också minska okynnes- och slarvanvändandet.

Läget är som också nämnts ovan det enda som svårligen låter sig ändras, så att välja rätt plats kommer att göra stor skillnad.

Att hålla en soptunna igång tror jag också på. En del meck att sköta den, men det betalar sig i att det blir enklare för besökare att hålla efter sin egen dynga.

När du kommer förbi la Casa så ska vi ta en sväng förbi ett fint vindskydd som säkert kan ge inspiration. Det finns också en hel del andra vindskydd på enkelt cykelavstånd härifrån som säkert kan ge både goda och avskräckande idéer.

[OT] bygge av vindskydd
Det här med risken att fel människor utnyttjar det är svårt, de är få så det beror nog till en stor del på slumpen. Otillgängligt kan vara en faktor men då tappar man också många cyklister och om jag ser till det fåtal gånger jag råkat ut för det har det varit vindskydd som ändå varit på ett visst avstånd från bilväg.

En annan sak som är bra är om vindskyddet är hyfsat stort så att flera ryms och att det finns klara och väl synliga regler för användandet. En hel del sätter upp sitt tält inuti vindskyddet och tar upp all plats för att få det för sig själv och det är inte så kul att efter en lång dag komma till ett vindskydd som rymmer kanske åtta personer där en person eller ett par brett ut sig med tält och grejor så att inte fler kan sova där, särskilt inte om det regnar.

[OT] bygge av vindskydd
Norge är ett bra land för att hämta inspiration till en gapahuk, många riktigt fina och välbyggda och ganska lyxiga, sen traditionella samma som de vanliga i Sverige som säljs som byggsatser och slutligen en del som är rena skådebröd med obefintligt skydd och placerade där det blåser som mest. Så hela spektrat.

[OT] bygge av vindskydd
Lite inspo: https://www.sweco.se/projekt/arknat/
Finns ju på flera ställen i Sverige. Besökte ett i Oxelösund i somras. Arkitektoniskt ballt men väldigt litet sovutrymme 😀. Men perfekt för picknick. Givetvis cyklade vi dit.

Bilagor

• IMG_7499.webp
    IMG_7499.webp
    737 KB · Besök: 55
  • IMG_8536.webp
    IMG_8536.webp
    231.3 KB · Besök: 59
  • IMG_8535.webp
    IMG_8535.webp
    212.8 KB · Besök: 56
[OT] bygge av vindskydd
Instämmer med tidigare tips om att placera det en bra bit från närmaste (för bil och husbil) farbara väg.

Lägg det inte i en sänka eller precis nere vid en sjö, om möjligt få upp det en bit på en höjd. Kall och fuktig luft sjunker och det blir snabbt rått när kvällen kommer.

[OT] bygge av vindskydd
Golv och tak. Golvet väl upphöjt från marken. Kunna ställa ifrån sig cykeln utan att den rasar. Nånstans där man kan pinka. Å andra sidan är det schysst att kunna fylla på vattenflaskan. En enkel bänk att sitta på. Mer begär man inte gärna. Litet som en gammaldags busskur.

[OT] bygge av vindskydd
Fint initiativ! Som andra skrivit, gärna läge vid lokal höjd + fin utsikt en bit bort från vägar med bilburna festprissar, och att underhåll kan vara halva jobbet.

Skulle samarbete med lokal kommun / naturvårdsstiftelse vara möjlig för underhåll - att du bygger och äger, men kan få med den i officiell planering och de kan fylla på ved och städa? Till exempel om du har en officiell vandringsled som går över marken och bra ställe längs den.

[OT] bygge av vindskydd

Och en eldstad också.

Om det är cyklister som är målgruppen, så bör det givetvis finnas ett rejält byggt hängställ för hojarna inom (nära) synhåll från öppningen i vindskyddet. Samt kanske en fastkedjad diskborste samt en spann, för att hjälpligt göra ren hojarna.

[OT] bygge av vindskydd
Det beror ju också på lite hur nära stor stad det ligger. Tycker det är fint och välskött runt många vindskydd. Håller med om att placeringen är viktig, både med tanke på väder och att det faktiskt är en plats en vill tillbringa tid vid.

Det finns säkert bra arkitekt designade, här är ett snyggt exempel från Omberg. Dessvärre rinner allt regnvatten in och det är någon meter torrt golv kvar vid regn, snyggt men inte praktiskt alls.
20240504_181333.webp

20240927_181454.webp

[OT] bygge av vindskydd
Det finns säkert bra arkitekt designade, här är ett snyggt exempel från Omberg. Dessvärre rinner allt regnvatten in och det är någon meter torrt golv kvar vid regn, snyggt men inte praktiskt alls.

Det verkar ju som om dom som designat alla moderna arkitekt-vindskydd aldrig bott i ett själva. Opraktiska och oskyddade. Det ska va ett traditionellt !

vs5.webp

Tillbaka
Topp