Okej...
Jobbet som diskuterats de senaste sidorna gick till en kollega och skrivbordsgranne. Det känns skönt, för hon hade fått det även om jag hade sökt, eftersom hon är bättre på alla sätt. Mer driven, mer erfaren och har en betydligt saftigare utbildningsbakgrund inom GIS och andra frågor som gränsar till myndighetens ansvarsområde. Så att jag inte sökte gjorde inget, kan jag nu se med facit i hand. Hon slutar i morgon och börjar det nya i augusti. Jag kommer att sakna henne väldigt mycket!
I samband med detta fick jag även svart på vitt nåt som jag misstänkt, men inte haft belägg för tidigare: jag har lägst lön av alla i hela teamet. Till och med de nyanställda från mars som jag (delvis) lärde upp och fortfarande hjälper en hel del, har högre lön. Inte med mycket, men det känns jäkligt surt. Det är så klart olika för alla, men lönen är den överlägset viktigaste faktorn för jobbnöjdhet för mig. Eftersom jag genom olika vägar fått siffror på vad en marknadsmässig lön är för GIS-jobb på lägre nivå så är det uppenbart att jag "ger bort" 5000-8000 kr varje månad genom att stanna kvar där jag är. Jäkligt trist, för jag har supergrymma och supertrevliga kollegor, det är en helt ok arbetsplats, arbetsuppgifter jag är bekväm med kunskapsmässigt och jag har en chef som är schysst och flexibel. Men lönen skaver nåt djävulskt. Det är rätt uppenbart att den inte kommer att öka mer än marginellt (1-2 procent per år) om jag stannar kvar.