[OT] Chans att rädda karriären?

Jag kan iofs tycka att en bra lön gör det enklare att njuta av livet. Att inte behöva tänka "har jag råd med detta?" när olika möjligheter (kan både vara upplevelser, resor, eller kanonerbjudanden på saker) dyker upp är rätt skönt. Framförallt att inte behöva oroa sig över att få det att gå ihop mot slutet av månaden, som många verkar göra år ut och år in. Den oron/stressen kan inte vara bra för hälsan.

Senast ändrad:
25k i din ålder för din lön är kass. Inte tu tal om det. Så acceptera det eller gör ngt åt det. Eller gör ett mellanläge och bli bitter.

Frankenstein's Bike sa:
Blev uppringd för "lönesamtal" idag. -- Du gör ett så bra jobb så vi vill höja din lön.

1.7%, ej förhandlingsbart.
Inflation: 2.9%.
Alltså: lönesänkning.
Nu: leta nytt jobb.
Trist men samtidigt:
https://arbetet.se/2017/03/31/industriavtalet-klart-65-procent/

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/

Dvs inlationen är inte 2.9% utan 1.9%. Och 1.7% är inte ljusår ifrån fackens standard, beroende på vad du fått tidigare.

Visst, det är fortfarande en reallönesänkning och det är bra att använda din makt som arbetstagare om du inte är nöjd.

Mitt avtal (teknik och designföretagen) har 1.8% i år. Som tur är har firman jag jobbar på insert det orimliga i reallönesänkning över hela linjen och erbjuder några punkter mer i medel. Men en konkurrent vet jag försöker med 1.8% Jag ska nog kolla om jag kan få rekryteringsbonus, nu när jag vet var det finns att plocka....

För en korkad: det kostar för tillfället mer att vara svensk kostnadsmässigt så har man inte fått löneökning så kan man säga att man har fått lönesänkning, har man fått höjning vill man ha mer än 2.9%?

NickPick sa:
För en korkad: det kostar för tillfället mer att vara svensk kostnadsmässigt så har man inte fått löneökning så kan man säga att man har fått lönesänkning, har man fått höjning vill man ha mer än 2.9%?
Inflationen är runt 1,8 %, 1,9 the senaste månadssiffran jag sett. Dvs mer än så krävs för en reallöneökning. Mindre blir en minskning och spot on är som om du inte fått nåt. På lång sikt och lite i teorin eftersom mycket, typ hyror eller lån, inte hänger med inflationen och därför blir billigare ändå.

Att byta arbete och gå ner i lön respektive att få en löneökning under inflation är två saker ni aldrig ska gå med på. Om arbetsgivaren skulle göra så med mig hade jag sagt upp mig direkt.

Vi hade också 1.8% som total ökning på lönekostnaderna på hela företaget. Vissa fick mer, andra fick mindre, bara det blev 1.8% i slutändan. Jag fick något mer så jag känner mig hedrad. Men undrar hur priset på Canyons instegs-FS har utvecklats, känner på mig att det är betydligt mer än så.

Akoa sa:
Att byta arbete och gå ner i lön respektive att få en löneökning under inflation är två saker ni aldrig ska gå med på. Om arbetsgivaren skulle göra så med mig hade jag sagt upp mig direkt.

Vissa har inte så mycket att välja på. Jag har gått ner i lön på två eller tre av mina senaste jobbyten, lite beroende på hur man räknar. Jag har också i mitt nuvarande jobb tvingats skaffa busskort som inte behövdes först, för en bruttokostnad motsvarande en lönesänkning med ca 850 kr/mån. Det, plus inflationen, har gjort att min lön egentligen är lägre nu än när jag anställdes.

Fick 1%. Alla min kollegor fick ngt liknande.
Alla ser sig om efter nya jobb.
(företaget går inte bra så det är kanske inte förvånande men effekten av att göra såhär kan bli ödesdiger)

NickPick sa:
Det blir lite för enkelt, du kan hävda då att du har fått en reallönesänkning men inte en lönesänkning eftersom beloppet är detsamma, eller hur? Din köpkraft har minskat med inflationen, men din lön är densamma.

geologen sa:
Vissa har inte så mycket att välja på. Jag har gått ner i lön på två eller tre av mina senaste jobbyten, lite beroende på hur man räknar. Jag har också i mitt nuvarande jobb tvingats skaffa busskort som inte behövdes först, för en bruttokostnad motsvarande en lönesänkning med ca 850 kr/mån. Det, plus inflationen, har gjort att min lön egentligen är lägre nu än när jag anställdes.
Att levnadsomkostnaderna har stigit pga av behovet av ett busskort kan du inte påstå vara en lönesänkning, eller hur? Oavsett hur du räknar med inflation eller icke.

Som jag ser det är det så att du fortsatt har samma disponibla inkomst men en konsekvens är fördyrande levnadsomkostnader så i din budget har du ngt mindre till nöjen? Inget som du kan lasta över på arbetsgivare. Möjligen kan du hävda en reallönesänkning om lönejusteringen är lägre än inflationen. Men att du måste införskaffa busskort är inte relevant för arbetsgivaren dessvärre eller för den delen i en lönejämförelse mellan individer i samma yrke.

frossarn sa:
Att levnadsomkostnaderna har stigit pga av behovet av ett busskort kan du inte påstå vara en lönesänkning, eller hur? Oavsett hur du räknar med inflation eller icke.

Som jag ser det är det så att du fortsatt har samma disponibla inkomst men en konsekvens är fördyrande levnadsomkostnader så i din budget har du ngt mindre till nöjen? Inget som du kan lasta över på arbetsgivare. Möjligen kan du hävda en reallönesänkning om lönejusteringen är lägre än inflationen. Men att du måste införskaffa busskort är inte relevant för arbetsgivaren dessvärre eller för den delen i en lönejämförelse mellan individer i samma yrke.

Eftersom det är pga ändringar beslutade av arbetsgivaren som gjorde att behovet uppstod, efter att jag haft lönediskussioner vid anställningen, så är det i praktiken visst en lönesänkning.

geologen sa:
Vi blev förflyttade, ja. När jag anställdes hade jag gångavstånd till kontoret, men sen blev det 25 min med kollektivtrafik.

25 minuter med kollektivtrafik låter å andra sidan som att det är perfekt elitpendlaravstånd med cykel...? :-)

Så du menar att din lön påverkas av privata beslut du tar angående hur du vill transportera dig till jobbet? Kostnaden blir ju rimligen olika om du väljer att gå, cykla, åka buss, ta bil, ... till jobbet.

geologen sa:
Jag säger bara vad som blev. Hur ni andra resonerar är mig likgiltigt. Jag fick en de facto-lönesänkning pga platsflytten.
Jag tycker det kan vara praktiskt att benämna saker på samma sätt som resten av samhället. T.ex. dras väl skatt baserat på vilken lön du har. Jag antar att skatten inte påverkats av kontorsflytten. Därmed följer att du åtminstone har en annan definition av lön än vad skatteverket har.

GoranS sa:
geologen sa:
Jag säger bara vad som blev. Hur ni andra resonerar är mig likgiltigt. Jag fick en de facto-lönesänkning pga platsflytten.
Jag tycker det kan vara praktiskt att benämna saker på samma sätt som resten av samhället. T.ex. dras väl skatt baserat på vilken lön du har. Jag antar att skatten inte påverkats av kontorsflytten. Därmed följer att du åtminstone har en annan definition av lön än vad skatteverket har.

Prata inte för högt om det där. Kanske kommer de på att förmånsbeskatta t.ex icke-rökare!

Är det Operation vatten på en gås nu igen när ni försöker tala om för Geologen att han har en alternativ tolkning av världens tillstånd?

Om kaffemaskinerna på kontoret byts ut mot såna som gör äckligt kaffe, och jag känner mig nödgad att köpa kaffe utanför kontoret, är det en lönesänkning om en kaffe om dagen?

Eller...

itisasitis sa:
Om kaffemaskinerna på kontoret byts ut mot såna som gör äckligt kaffe, och jag känner mig nödgad att köpa kaffe utanför kontoret, är det en lönesänkning om en kaffe om dagen?

Eller...
Strejk tills den som tog ett sådant idiotiskt beslut fått sparken. Allt annat är orimligt.

På mitt nuvarande konsultuppdrag har de en barista i fikarummet. Det kaffet blir faktiskt helt okej även om bönorna är lite B.

geologen sa:
Eftersom det är pga ändringar beslutade av arbetsgivaren som gjorde att behovet uppstod, efter att jag haft lönediskussioner vid anställningen, så är det i praktiken visst en lönesänkning.

Nej. Torde om inte annat framgå av ditt lönebesked, det står gissningsvis samma siffror i kolumnen "lön" oavsett om du går, åker taxi eller flyger helikopter till och från jobbet.

Jag har haft precis samma diskussion med kollegor som plötsligt drabbas av trängselskatt och längre resväg pga kontorsflytt. Det kan mycket väl vara relevant i en lönediskussion, men inleder man med att kalla det för att man fått en lönesäkning har man inte direkt maxat sina möjligheter till att diskussionen ska gå den väg man vill.

För övrigt, är inte Geologen konsult? I så fall är det väl uppdragsgivaren som flyttat på sig och inte arbetsgivaren. Och att uppdragsgivarna kan vara på olika ställen vid olika uppdrag är väl liksom en del av jobbet som konsult?

Fick förresten mitt första rekryterarmejl nånsin på LinkedIn förra veckan. Tyvärr var det ett jobb jag inte var i närheten av att vara kvalificerad för, men det var ändå lite kul att få det. Har bara hört talas om andra som fått det tidigare.

Tillbaka
Topp