[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Fick förresten mitt första rekryterarmejl nånsin på LinkedIn förra veckan. Tyvärr var det ett jobb jag inte var i närheten av att vara kvalificerad för, men det var ändå lite kul att få det. Har bara hört talas om andra som fått det tidigare.

Fast rekryteraren hade alltså tittat på din profil och bedömt dig som intressant. Tillräckligt intressant för att kontakta dig.
Med tanke på hur du brukar framhålla dig här har jag svårt att tro att du överdrivit dina färdigheter. Och trots det var du tillräckligt intressant för att en rekryterare skulle kontakta dig.

H. sa:
För övrigt, är inte Geologen konsult? I så fall är det väl uppdragsgivaren som flyttat på sig och inte arbetsgivaren. Och att uppdragsgivarna kan vara på olika ställen vid olika uppdrag är väl liksom en del av jobbet som konsult?
Beror ju på vilken sorts konsult man är. Finns vi som är konsulter utan att vara bemanningspersonal.

Du blev alltså direktkontaktad av rekryteraren? Då har de redan gjort ett urval, så du är intressant för dem. Det kostar inget att höra efter vad de har att erbjuda...
Självklart tar de i så de spricker i annonsen, sedan är de nöjda om de får napp av nån som uppfyller max hälften av det som står där...
Det var så jag fick mitt nuvarande jobb, och då har jag i efterhand fått veta att det var jag eller en annan de hoppades skulle nappa. Och jag uppfyller absolut max 50% av kraven som stod i annonsen... Hade jag inte tagit chansen att höra efter, hade jag suttit kvar bitter på mitt gamla jobb med 2/3 av den lön jag har idag och mycket stressigare dagar...

Senast ändrad:
ooms sa:
Du blev alltså direktkontaktad av rekryteraren? Då har de redan gjort ett urval, så du är intressant för dem. Det kostar inget att höra efter vad de har att erbjuda...
Självklart tar de i så de spricker i annonsen, sedan är de nöjda om de får napp av nån som uppfyller max hälften av det som står där...
Hur menar du nu? Geo har ju redan sagt att han inte är kvalificerad så naturligtvis är har rekryteraren gjort en grav felbedömning.

GoranS sa:
ooms sa:
Hur menar du nu? Geo har ju redan sagt att han inte är kvalificerad så naturligtvis är har rekryteraren gjort en grav felbedömning.
Ja, så måste det naturligtvis vara. Ursäkta mig.

geologen sa:
Jag säger bara vad som blev. Hur ni andra resonerar är mig likgiltigt. Jag fick en de facto-lönesänkning pga platsflytten.
Detta är ju helt fantastiskt roligt, men samtidigt lite tragiskt!
Det perfekt yrket för dig vore en oberoende korruptionsutredare då du är:
Extremt principfast & tydligen helt obeveklig samt helt opåverkbar av yttre faktorer & hur världen i övrigt uppfattar situationer!

Lite mer seriöst, om du applicerar logik på din situation så inser du snabbt att din minskade disponibla inkomst inte är en lönesänkning då beloppet på lönespecifikationen inte ändrats, eller hur?
Så för din egen skull, kalla en spade för en spade & inte något annat. Det kommer att hjälpa dig i framtiden.

Nej, här var kravet att ha stor erfarenhet av ett visst program (som jag aldrig ens sett) och pga behovet kunna vara produktiv närmast omgående, dvs nån med direkt erfarenhet av just samma typ av specifika arbetsuppgifter.

Rekryterarens mejl var väldigt generiskt. Formuleringarna var tydligt klipp-och-klistra, så det har garanterat skickats ut till många samtidigt.

Senast ändrad:
Nu har jag spanat in Geologens LinkedIn-profil. Det är, precis som väntat, verkligen inga onödiga broderier. Om en rekryterare blev nyfiken på dig baserat på det lilla underlaget tycker jag absolut det är värt att gå vidare på, förutsatt att jobbet de hade att erbjuda var intressant.

Jag tror även att du skulle kunna ge dig själv en skjuts genom att be om hjälp av någon utomstående att skriva ihop dina jobbsummeringstexter. Du behöver absolut inte förhäva dig eller "smöra" för att få till betydligt mer säljande texter. Det kommer du ha hjälp av även i ditt vanliga CV om du någon gång ska söka nytt jobb också.

Jag kan nästan sätta en peng på att det finns massor med folk här på happy som du kan anförtro dig åt och som gladeligen hjälper dig.

frossarn sa:
Lite mer seriöst, om du applicerar logik på din situation så inser du snabbt att din minskade disponibla inkomst inte är en lönesänkning då beloppet på lönespecifikationen inte ändrats, eller hur?

Jag har aldrig påstått att det som står på lönespecifikationen ändrats, men platsflytten innebar en de facto lönesänkning eftersom den initierades av arbetsgivaren och kom en månad efter anställningen, när lönen hade bestämts. De ökade omkostnaderna har exakt samma effekt på alla sätt och vis som en lönesäkning med samma belopp. Därför ser jag dem som helt ekvivalenta.

H. sa:
Nu har jag spanat in Geologens LinkedIn-profil. Det är, precis som väntat, verkligen inga onödiga broderier. Om en rekryterare blev nyfiken på dig baserat på det lilla underlaget tycker jag absolut det är värt att gå vidare på, förutsatt att jobbet de hade att erbjuda var intressant.

Jag tror även att du skulle kunna ge dig själv en skjuts genom att be om hjälp av någon utomstående att skriva ihop dina jobbsummeringstexter. Du behöver absolut inte förhäva dig eller "smöra" för att få till betydligt mer säljande texter. Det kommer du ha hjälp av även i ditt vanliga CV om du någon gång ska söka nytt jobb också.

Jag kan nästan sätta en peng på att det finns massor med folk här på happy som du kan anförtro dig åt och som gladeligen hjälper dig.

Rekryteraren har förmodligen inte ens kollat på profilen, utan bara fått en träff på ordet "GIS".

Men jag har redan haft kontakt med rekryteraren, förklarat att jag saknar den efterfrågade kompetensen och hon höll med mig. Det var rätt strikta krav som ställdes.

geologen sa:
frossarn sa:

Jag har aldrig påstått att det som står på lönespecifikationen ändrats, men platsflytten innebar en de facto lönesänkning eftersom den initierades av arbetsgivaren och kom en månad efter anställningen, när lönen hade bestämts. De ökade omkostnaderna har exakt samma effekt på alla sätt och vis som en lönesäkning med samma belopp. Därför ser jag dem som helt ekvivalenta.
Menar du att om du betalar 850 kronor per månad för busskort nu så har det precis samma effekt i alla avseenden som om du skulle ha fått en verklig lönesänkning med 850 kronor per månad?

geologen sa:
Nej, här var kravet att ha stor erfarenhet av ett visst program (som jag aldrig ens sett) och pga behovet kunna vara produktiv närmast omgående, dvs nån med direkt erfarenhet av just samma typ av specifika arbetsuppgifter.
Är du intressant så får du förmodligen en utbildning i programmet.

Klart du ska vara glad! För det är faktiskt en större möjlighet än vad du tror! Ledsen om det låter hårt ibland, men jag (med flera) försöker bara få dig att tro mer på dig själv!

GoranS sa:
Menar du att om du betalar 850 kronor per månad för busskort nu så har det precis samma effekt i alla avseenden som om du skulle ha fått en verklig lönesänkning med 850 kronor per månad?

Nej, jag betalar för busskort så att det motsvarar ca 800 kr brutto (inte 850 - höftade lite för grovt). Men ja, det har precis samma effekt. Det är 800 kr brutto lägre lön i praktiken.

Fältprästen sa:
geologen sa:
Är du intressant så får du förmodligen en utbildning i programmet.

Nej, det handlade om att fylla en plats akut och vara produktiv närmast omgående. Jämför med t ex en vakant läkartjänst. Där plockar man inte in nån som går första året på läkarutbildningen.

geologen sa:
frossarn sa:

Geo, men att du ser de som ekvivalenta är inte en sanning i sig.
Konsekvensen för dina ökade omkostnader kan aldrig bli samma sak som att arbetsgivaren ger dig en lönesänkning. Inser du inte det orimliga i det?
Det är inte arbetsgivarens ansvar var du bor eller hur du transporterar dig till tjänstestället.

geologen sa:
GoranS sa:

Nej, jag betalar för busskort så att det motsvarar ca 800 kr brutto (inte 850 - höftade lite för grovt). Men ja, det har precis samma effekt. Det är 800 kr brutto lägre lön i praktiken.
Antar att du fullt ut korrigerat för skillnad i försäkringsnivåer, pensionsavgifter, ... i den beräkningen.

Oavsett tycker jag det är konstigt då det är ett fritt val du gör i hur du vill lösa transportfrågan. Om du istället valt att åka taxi, hade de facto-lönesänkningen då blivit mycket större? Och om du valt att gå, hade det då inte blivit någon de facto-lönesänkning?

Senast ändrad:
H. sa:

Att skriva mer säljande än de är skulle vara att lova mer än jag kan hålla, och det kommer jag aldrig att göra. Det finns inget som skulle vara värre än att hamna på ett jobb och inse att jag har lovat mer än jag kan hålla. Jag kommer aldrig att försätta mig i den situationen. För det senaste jobbet ringde jag upp rekryteraren extra efter intervjun för att verkligen understryka att jag inte kan GIS bra, utan enbart har haft en introduktion, så att de inte får fel intryck av mig. Han sa att det var ok, och att det i det fallet var allt som krävdes. Men jag tror på ärlighet. Tyvärr gör väldigt få andra det.

GoranS sa:
Antar att du fullt ut korrigerat för skillnad i försäkringsnivåer, pensionsavgifter, ... i den beräkningen.

Jag räknar inte med att få mer än garantipension när jag blir 69 eller vad pensionsåldern är när det är dags för mig. Så det bryr jag mig inget om. Jag kanske inte ens lever då. Jag vet att jag lever nu och vill ha ut så mycket jag kan när jag vet att jag lever!

Om tusen personer med identiska kunskaper inom ett visst område skulle få värdera sina kunskaper inom detta område på en skala från 1-10, tror du att de om de svarade ärligt alla skulle ge samma siffra? Min gissning är att det skulle bli en spridning med en klump runt medelvärdet och sedan avtagande frekvens ju längre från detta värde man kommer. Den personen som då gett den lägsta siffran, har hen verkligen gett en sann bild av sina kunskaper i ämnet?

geologen sa:
H. sa:

Att skriva mer säljande än de är skulle vara att lova mer än jag kan hålla, och det kommer jag aldrig att göra.

Nej. Därför att nu framgår det knappt ena vad du gör/har gjort på dina arbetsplatser. Du kan ge exempel på särskilda saker som du varit extra nöjd med och du kan brodera ut mer kring vilka sndvarsområden du haft osv.

H. sa:
Nej. Därför att nu framgår det knappt ena vad du gör/har gjort på dina arbetsplatser. Du kan ge exempel på särskilda saker som du varit extra nöjd med och du kan brodera ut mer kring vilka sndvarsområden du haft osv.

Fattar rekryterare inte vad vårdbiträden, brevbärare, osv gör, så är det mer deras problem än mitt.

GoranS sa:
Om tusen personer med identiska kunskaper inom ett visst område skulle få värdera sina kunskaper inom detta område på en skala från 1-10, tror du att de om de svarade ärligt alla skulle ge samma siffra? Min gissning är att det skulle bli en spridning med en klump runt medelvärdet och sedan avtagande frekvens ju längre från detta värde man kommer. Den personen som då gett den lägsta siffran, har hen verkligen gett en sann bild av sina kunskaper i ämnet?

Högst troligt är den som värderat sina kunskaper lägst den som är närmast sanningen. De flesta övervärderar sina förmågor, många grovt!

Nu har jag inte sett linkedin-profilen, men det finns väl bra och mindre bra vårdbiträden och brevbärare? Du säger ju att du var uppskattad när du jobbade inom hemtjänsten, har du skrivit det t.ex.?

ooms sa:
Nu har jag inte sett linkedin-profilen, men det finns väl bra och mindre bra vårdbiträden och brevbärare? Du säger ju att du var uppskattad när du jobbade inom hemtjänsten, har du skrivit det t.ex.?

Det är ju inget jag kan bevisa, så det kan jag inte skriva.

geologen sa:
H. sa:

Fattar rekryterare inte vad vårdbiträden, brevbärare, osv gör, så är det mer deras problem än mitt.

Men är det jobb som vårdbiträde och brevbärare du söker?

Och det är ju visst ditt problem. Det är ju du som inte får jobbet och lönen du vill ha.

geologen sa:
ooms sa:

Jo. Om de vill ha referenser så kan du väl ge dem det?

H. sa:
geologen sa:
H. sa:

Och det är ju visst ditt problem. Det är ju du som inte får jobbet och lönen du vill ha.

Nej, och därför är det irrelevant vad som står där.
Och mitt nuvarande jobb får jag inte skriva några detaljer om.

H. sa:
geologen sa:
ooms sa:

Sekretessreglerna stoppar nog att jag lämnar kontaktuppgifter till vårdtagare.

geologen sa:
H. sa:
geologen sa:
H. sa:

Nej, och därför är det irrelevant vad som står där.
Och mitt nuvarande jobb får jag inte skriva några detaljer om.

Just därför ska du skriva vad du gjorde som vårdbiträde och brevbärare och vilka kvaliteer du besitter/lärt dig från dessa jobb. Du har en bakgrund som säkerligen sticker ut lite. Försök att göra det till en fördel.

Ditt nuvarande jobb kan du nog också förklara mer utan att bli för konkret. Som sagt, det finns säkert de som kan hjälpa dig.

geologen sa:
H. sa:
geologen sa:
ooms sa:

Referenser till före detta kollegor och chefer alltså. Folk som kan "vittna" om att du varit uppskattad bland vårdtagarna.

H. sa:
För övrigt, är inte Geologen konsult? I så fall är det väl uppdragsgivaren som flyttat på sig och inte arbetsgivaren. Och att uppdragsgivarna kan vara på olika ställen vid olika uppdrag är väl liksom en del av jobbet som konsult?
Men som konsult får man vanligtvis resekostnader från hemmakontoret ersatta.

geologen sa:
ooms sa:

Är det nån som kan bevisa att det inte var så? Om du blir kallad till intervju, du tror inte att de under den lär känna dig så pass att de nog konstaterar att det där att han var uppskattad av vårdtagarna nog stämmer?

H. sa:
geologen sa:
H. sa:
geologen sa:
ooms sa:

Referenser till före detta kollegor och chefer alltså. Folk som kan "vittna" om att du varit uppskattad bland vårdtagarna.

Tvivlar starkt på att det är intressant för arbetsgivare inom de yrkesområden jag hoppas på en framtid inom.

Helt jävla otroligt. Jag ville bara skriva att jag tyckte det var kul att jag blev kontaktad på det viset, även om det råkade vara ett jobb som inte passade mig. Och så går hela jävla happydrevet igång igen.

geologen sa:
H. sa:
geologen sa:
H. sa:
geologen sa:
ooms sa:

Tvivlar starkt på att det är intressant för arbetsgivare inom de yrkesområden jag hoppas på en framtid inom.

Att du är serviceinriktad, ansvarstagande och har god personkemi?

Nej. Det är nog fullkomligt ointressant.

Alltså, de skiter troligen fulllt i hur du skötte själva vården, men huruvida du var uppskattad av medarbetare och kunder är naturligtvis viktigt för en potentiell ny arbetsgivare. Ingen vill råka anställa en som visar sig vara socialt omöjlig.

geologen sa:
GoranS sa:

Högst troligt är den som värderat sina kunskaper lägst den som är närmast sanningen. De flesta övervärderar sina förmågor, många grovt!
Jag tror det där är pudelns kärna. Du utgår från att skalan (i detta fall t.o.m. en "anonymiserad" sifferskala så att ens tala om något sant värde blir rätt konstigt) är en absolut sak baserad på din uppfattning om vad den borde vara och det är en åsikt som är en ganska rejäl outlier jämfört med vad medelpersonen anser. Därmed kommer du att ge dig själv en lägre siffra än vad de flesta andra ger sig själva, trots samma kunskapsnivå. Om du istället värderat dina kunskaper utifrån det synsätt på hur kunskapsnivån korrelerar med skalan så hade du hamnat i en situation där din siffra varit mer i linje med vad medelpersonen anser att kunskapsnivån är på sifferskalan.

@geologen,
Kul att du är efterfrågad. Min uppfattning är att om rekryterare vidgar sin upptagningsyta så är det ett tecken på att det finns mer efterfrågan än resurser att tillgå. Som rekryterare kan man ju antingen välja alla kanaler för att man förväntas göra allt som går, eller så väljer man att utöka för att hitta de som andra inte hittar. Är man som rekryterare beredd att leta aktivt på nya ställen är man antagligen mer öppen för diskussion och särskilda lösningar med ge och ta. Att få en referens från nån man jobbat med eller åt är alltid bra. Jag har blivit förvånad vad mycket bra folk tycker om ens egenskaper. Även om man inte byter jobb så är feedbacken en liten vardagsboost och ett sätt att fortsätta framåt.

Tillbaka
Topp