[OT] Cola light, Cola Zero

en gång gick jag och en kompis på lågkolhydratsdiet, med enormt sötsug som följd. detta bekämpades med isbitar av fun light som man kunde suga på, och 3-4 sucketter (acesulfam-k + aspartam). det funkade, men jag tror inte det var särskilt nyttigt:D

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Använder ni mobiltelefon, ni som inte vill
> förtära sötningsmedel? Eller DECT-telefon på
> jobbet? Hur är det med den strålningen?

Så för att man väljer det ena måste man välja det andra? Sorry, missade det i reglerna när jag registrerade mig. Du kanske kan skicka reglerna till mig så kan jag läsa på?

Jag dricker CC Light, har mobil, DECT, äter akrylamidchips, knaperstekt bacon samt cyklar i trafik. Hur länge kommer jag att leva? Och hur mycket kortare kommer jag att leva om jag går omkring och oroar mig för allt hela tiden.

Min fars farbror som varit diabetiker hela sitt liv och levt på sötningsmedel till kaffe och allt annat fick får ngt år sedan cancer i buken. Möjligt att det var ren slump men varför ge sjukdomen en hjälp på traven?

Ät riktigt och lev nyttigt, ta de där äckliga lightprodukterna och mosa i ansiktet på idioten som kom på att påstå att man blev smal av det.

nenja skrev:
> Min fars farbror som varit diabetiker hela sitt
> liv och levt på sötningsmedel till kaffe och
> allt annat fick får ngt år sedan cancer i buken.
> Möjligt att det var ren slump men varför ge
> sjukdomen en hjälp på traven?
>
> Ät riktigt och lev nyttigt, ta de där äckliga
> lightprodukterna och mosa i ansiktet på idioten
> som kom på att påstå att man blev smal av det.

Vad är "nyttigt"?

TigerMale skrev:
> en gång gick jag och en kompis på
> lågkolhydratsdiet, med enormt sötsug som följd.
> detta bekämpades med isbitar av fun light som man
> kunde suga på, och 3-4 sucketter (acesulfam-k +
> aspartam). det funkade, men jag tror inte det var
> särskilt nyttigt:D

Hoppla.... det skulle jag inte rekommendera till någon.
Köp ett paket vindruvor eller russin och knapra på istället. Det är mer hälsosamt även om du går på diet.

skaparn skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> Vad är "nyttigt"?

Vad är nyttigt... generellt sätt kan man väl säga att stenålderskost är ett väldigt bra alternativ. Har inte testat själv men det var det vi åt innan vi blev "civiliserade" och kommit på lättare sätt att skapa föda ex; fabriksmat.

Ät inte alla micromaträtter och halvfabrikat såsom köttbullar och fiskpinnar.
Ät istället all mat du vet vad det är för råvaror... är det fler än 5 ingridienser på innehållsförteckningen eller står det där något ord du inte kan uttala eller har en susning om vad det är - ät det inte. Står det E... skippa.
Skall man vara riktigt petnoga - håll dig från mjölk och mjölkprodukter generellt men ost går bra.

En sånhär post kan fortsätta i en evighet. Tänk istället såhär:
Är det jag äter naturligt? Finns det kemikalier och tillsatser i detta?
Och övrigt, ät ekologiska varor.

Senast redigerad av en moderator:
Bogey skrev:
> om vad det är - ät det inte. Står det E...
> skippa.

Var extra vaksam så att du inte råkar få ner E 948 i lungorna! Skippa!

Edit: varför ser man alltid ett stavfel i samma ögonblick som man trycker på skicka?

> Vad är nyttigt... generellt sätt kan man väl
> säga att stenålderskost är ett väldigt bra
> alternativ. Har inte testat själv men det var det
> vi åt innan vi blev "civiliserade" och kommit på
> lättare sätt att skapa föda ex; fabriksmat.

Ja, det är därför man levde så pass länge på stenåldern att man hade tur om kulorna trillade ner och man hann med att föröka sig innan man dog.

> Ät istället all mat du vet vad det är för
> råvaror... är det fler än 5 ingridienser på
> innehållsförteckningen eller står det där
> något ord du inte kan uttala eller har en susning
> om vad det är - ät det inte.

Ja, om inte annat får man väl sluta med curry då.

> Står det E... skippa.

Ja, framförallt E140 (klorofyll) då.

> Skall man vara riktigt petnoga - håll dig från
> mjölk och mjölkprodukter generellt men ost går
> bra.

Ja, nöj dig inte med att bara ta lite mjölk från mamma ko. Slå ihjäl hennes kalv också och använd enzymer från denna för att få osten att stelna. Men det är klart, det är ju "naturliga tillsatser".

> Är det jag äter naturligt? Finns det kemikalier
> och tillsatser i detta?

Frågan är vad som är naturligt och vad som är tillsatser? Allt man petar i sig kemiska föreningar i någon form, inte sant? Är det okej att äta en tillsats man utvunnit ur en "naturlig" produkt? Är det mer okej att pressa en apelsin i gröten än att äta en C-vitamintablett?

> Och övrigt, ät ekologiska varor.

Missförstå mig rätt nu. Jag håller i princip med. Jag föredrar också näringsriktiga ekologiska varor och korta transportsträckor. Inte bara för min egen skull, men också för miljön och alla andra (människor, djur och växter).

Svårigheten blir bara att definiera vad som är bra och inte bra, naturligt och onaturligt etc. Vad som är bra för en person kan vara dåligt för en annan. Och säkert är mycket "onaturliga" både farligare/ofarligare/bättre/sämre än det "naturliga". Hasch och opium är ganska naturligt, men inte helt ofarligt eller nyttigt för det. Ett ämne med E-nummer är inte automatiskt livsfarligt eller onaturligt. Många naturliga ämnen har ett E-nummer tilldelat (t.ex. guld).

Det blir lite lätt konstiga resonemang i stil med "Människan har kunskap och möjlighet att koka ihop livsfarliga kemiska tillsatser. Kemiska tillsatser används i färdigmat. Alltså är färdigmat livsfarligt." när det diskuteras vad som är bra och dåligt.

Just det här med mjölk har jag hört på TV också, och jag är lite nyfiken på vad som är så pass dåligt med mejeriprodukter (men bra med ost). Är det någon som vet exakt vad som är fy?

> Var extra vaksam så att du inte råkar få ner E
> 948 i lungorna! Skippa!

Ja, i alla fall om det är i ren form. E948 (syre) är mycket giftigt då det orsakar en massiv bildning av fria radikaler.

Det är pure bull shit att Zero och light är värre än vanlig cola, de ämnena som ursakar cancer i de båda light produkterna måste tas in i en såppas stor mängd att du sprängs (för att överdriva) jag har haft diabetes i nästan 7 år, har jag fått cancer eller fått andra problem? nej! Vanlig cola är värst, du blir tjock och all möjlig skit. som att käka rakt ur sockerpåsen. Du ska ju bara se alla ingredienserna. aja nog talat om det. annars lär la man bli flaggad igen ;D cya!

ostkaka, visst det är inte lätt att resonera vad som är nyttigt.
Ang E så visst finns det mycket nyttigt men i överlag så används inte så mycket nyttiga Exxx i livsmedel som tillsatser. Många färgämnen, konserveringsmedel är långt från bra.

Företagen använder detta för att det är billigt, istället för att använda 2tsk curry så släger de i 1krm och pular i smakförstärkare istället osv.

Överlag så är det bättre att hålla sig till råvaror och inte köpa halvfabrikat. Jag säger inte att jag själv aldrig äter färdigmat - det är gott som fan och man slipper laga. Men är det nyttigt? det är en annan fråga.

Rafinerat socker är inte heller direkt nyttigt... då är det bättre med fruktsocker eller bara blanda i lite frukt som den är, fikon är jävligt söta.

Så här enkelt är det tycker jag: undvik allt konstigt syntetiskt typ sötningsmedel m.m ät så naturligt (inte halvfabrikat) som det bara går så tror jag vi mår bättre :-)
svårare än så är det ju inte eller?? om man då t.ex vill släcka törsten så finns det ju ett fantastiskt bra vatten i kranen och så får man pengar över till nya cyklar/delar :-)

Örten

Örten skrev:
> ett fantastiskt bra vatten i kranen

Inte i Söderhamn, där köper jag massor av Loka istället för att dricka kranvattnet. Det smakar varmt och trist hur kallt det än är. Annars har jag riktigt svårt för det här att transportera vatten på lastbil mellan en massa orter...

Om man inte blir fet av lightprodukter hur kommer det sig då att i USA där man konsumerar mest lightprodukter i hela världen, hör till dem som oxå är fetast?

Örten

Haha du måste skoja med mig va? dom konsumerar mest men vad tror du dom köper mest av? dom konsumerar också mest vanliga cola i hela världen! asså har du vart där ngn gng? du märker nog att dom flesta som köper dricka dricker mest cola o icke light produkter. hehe pz aut snyggvie.

Tack ostkaka för att jag slapp skriva det där. Mycket korrekt konstaterat att tillsatser per definition inte är av ondo, och du lade fram det vackert.

Min fråga om nyttigt var mer av ett sätt att påpeka att "nyttigt" är något kopplat till varje enskild individ, men missbrukat av månglare som försöker tjäna en hacka på den laddning ordet har. Människan är en väldigt anpassningsbar varelse och man mådde säkert bra av nötter och mammut, precis som man idag mår bra av sädeslag och många av de högteknologiska tillsatser och moderniteter forskare introducerat i vår mat, inte minst de som hjälper till att döda bakterier och hålla maten fräsch.

Egen studie på stormarknaden utan några fördomar: de som köper light/less fatprodukter är i regel överviktiga eller håller de på att ändra till en sund livsstil?? min uppfattning i frågan är iallafall att lightprodukter är SKIT!!

Örten

Örten skrev:
> Egen studie på stormarknaden utan några
> fördomar: de som köper light/less fatprodukter
> är i regel överviktiga eller håller de på att
> ändra till en sund livsstil?? min uppfattning i
> frågan är iallafall att lightprodukter är
> SKIT!!
>
> Örten

Ja, helt rätt. Jag har hört att mer än 99% av alla som bantar är överviktiga. Orsak och verkan.

http://fulcola.se/

Snackas sötningsmedel där med! :)
"Aspartam (E951)

Aspartam (även känt som NutraSweet) är det absout vanligaste sötningsmedlet i sockerfri läsk. Det är upp till 200 gånger sötare än socker. Aspartam har under lång tid anklagats för att vara cancerframkallande, men ingen har kunnat visa några starka bevis på detta. Ämnet har dock vissa välkända tvivelaktiga egenskaper. Dels bryts det ned redan vid 30 grader, alltså så fort det hamnar i kroppen. I samband med detta bildas små mängder metanol, något som absolut inte är nyttigt. Metanol förkommer dock i mycket små mängder även i fruktjuice, och bör därför inte ställa till med några större problem om man inte får i sig löjligt stora mängder aspartam. Ett annat ämne som uppstår är fenylalanin, något som normalt sett inte är några problem för kroppen att hantera. Personer som lider av sjukdomen PKU/fenylketonuri kan dock inte hantera fenylalanin, och kan därför drabbas av hjärnskador om de får i sig ämnet. Det är därför alla produkter med aspartam har märkningen "innehåller en fenylalaninkälla"."

poundem skrev:
> Vanlig cola är värst, du blir tjock och all
> möjlig skit. som att käka rakt ur sockerpåsen.
> Du ska ju bara se alla ingredienserna. aja nog
> talat om det. annars lär la man bli flaggad igen
> ;D cya!

Jahapp, vad sägs om lite vetenskapligt uppbygda argument på detta? Har du någon referens som kan bekräfta det?

42Hz skrev:
> kunnat visa några starka bevis på detta. Ämnet [aspartam]
> har dock vissa välkända tvivelaktiga egenskaper.
> Dels bryts det ned redan vid 30 grader, alltså
> så fort det hamnar i kroppen.

Eller tidigare om man inte har en obruten kylkedja (knappast troligt). Har funderat på detta tidigare, och även om rumstemperatur är ca 25 grader, borde man med lätthet uppnå 30 grader i många sjuelvor, matvaruaffärer och dylikt under sommaren. Risken att köpa träsprit torde med andra ord vara rätt stor va? Någon som har koll på hur mycket metanol som kan bildas av en liter lajtkola, och hur stor dos man behöver ha för att ta skada?

> I samband med detta
> bildas små mängder metanol, något som absolut
> inte är nyttigt. Metanol förkommer dock i mycket
> små mängder även i fruktjuice, och bör
> därför inte ställa till med några större
> problem om man inte får i sig löjligt stora
> mängder aspartam

Fast i fruktjuice (som innehåller mycket större mängder metanol än aspartamgiftläsk) är väl metanolen bundet av pektinet vilket gör att kroppen inte kan ta upp metanolen?

Sukralose, E955 (CC Light)
Upptäckt '76, godkänt som mat i Kanada '91, Australien '93, Nya Zeeland '96, USA '98 och EU '04. Godkänt i över 60 länder.

Är en så kallad organisk klorförening, framställs genom klorering av vanligt socker.

Nästan 600 gånger sötare än strösocker.

Finns i över 4.500 produkter.

Den mest värmetåliga av de artificiella sötningsmedlen.

Godkänt intag är 9 mg per kilo kroppsvikt, det är rätt många liter Coca Cola Light. Har inte hittat något mått på hur mycket det är.

Studier på gnagare har visat att brässen (en körtel i bröstkorgen, del av immunförsvaret pre puberteten) kan minska i vikt vid riktigt högt intag, över 240 gram per dag.

11-27% av ämnet tas upp av kroppen, resten skits ut. Av det som tas upp metaboliseras (förbränns) ungefär 20-30% medan resten renas av njurarna och följer med urinet ut.

Ett antal mikroorganismer kan bryta ned ämnet när det hamnar i naturen.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/E955

Aspartam E951 (CC Zero)

Används i ungefär 6.000 produkter.

Används bl.a. av diabetiker.

Tål inte uppvärmning särskilt bra då det lätt bryts ned till dess aminosyror. Även på sikt bryts det ned, speciellt i icke-sura miljöer. Halveringstiden i pH 4,3 är 300 dagar och i pH 7 bara ett fåtal dagar.

Är en metylester.

180 gånger sötare än strösocker.

Upptäckt '65 men USA godkände det fullt ut först '96 efter 16 års kontrovers kring huruvida ämnet orsakar hjärncancer eller ej.

Bryts ned till bl.a. metanol och i råttor har man sett att det bildas formaldehyd och myrsyra.

För de med den sällsynta sjukdommen PKU (fenylketonuri) är restprodukten fenylalanin skadlig.

Studier visar att ämnet kan vara cancerogent för råttor i doser nära den idag godkända dosen.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/E951

Acesulfamkalium E950 (sötningsmedel i både CC Light och CC Zero)

Upptäckt '67.

180-200 gånger sötare än strösocker.

Relativt stabilt sötningsmedel.

Används tillsammans med de andra för att ge mer naturlig sötsmak.

Forskningen är oense om dess hälsoeffekter.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/E950

Koffein

Upptäckt på stenåldern, kommersiellt i England 1652, extraherat som rent ämne 1819.

Finns i växter som ett naturligt bekämpningsmedel vilket dödar eller paralyserar vissa insekter.

1911 försökte amerikanska myndigheter förbjuda ämnet i Coca-Cola pga dess hälsorisker.

Vid högt och speciellt långvarigt bruk kan ämnet bl.a. orsaka; nervositet, irritation, oro, muskelryckningar, sömnlöshet, huvudvärk, magsår...

80-100 koppar kaffe inom 3-4h är direkt dödligt för en normal frisk man.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

Någon som tror koffein skulle godkännas som livsmedeltillsats om det upptäckts nyligen istället för varit en stor del av vår kultur?

Ämnen som inte bryts ner i naturen (t.ex. triclosan eller sukralos, som f.ö. innehåller 2 kloratomer, gott va? ) lagras i organismer på ett ej kontrollerbart sätt och har oöverskådliga konsekvenser. Använd ej!
CC innehåller fosforsyra (H3PO4) som kalkar ur skelettet och sägs kunna leda till osteoporos. Fast sånt ska man väl inte tro på?? Det är ju gott och jag har inte känt nåt!

staine. skrev:
> Ämnen som inte bryts ner i naturen (t.ex. triclosan eller sukralos

Sukralos bryts ned i naturen, enligt WikiPedia.

> som f.ö. innehåller 2 kloratomer, gott va? )

Koksalt består till hälften av kloratomer, gott va? Andra halvan är förresten Natrium, det är 'ganska' reaktivt det med, säkert jättedumt att äta.

Örten skrev:
> Om man inte blir fet av lightprodukter hur kommer
> det sig då att i USA där man konsumerar mest
> lightprodukter i hela världen, hör till dem som
> oxå är fetast?

Det kan ju även bero på att dom inte rör på sig och trycker i sig tre megapizzor till frukost!

Största problemet med vanlig läsk är väl att det innehåller mycket rent socker (energi) men inga vitaminer & mineraler. Så om man behöver säg 3000 kalorier om dan och får i sig 500+ från läsk (inga problem...) så måste man ju få i sig ännu mer mineraler & vitaminer från maten med de övriga 2500 kalorierna för att kompensera för de "tomma" kalorierna i läsken. Så läsk passar inte bra i en välbalanserad kost. Men hur farligt det är är ju svårt att reda ut och är ju också individuellt.

Light-produkter (med konstgjort sötningsmedel) äter jag aldrig eftersom det är skumma kemikalier i som man inte riktigt vet alla effekter av, men det har ju redan diskuterats flitigt i tråden.

Vatten är gott!

Håller med thompa där .Så länge man inte vet om det är farligt kan jag avstå såna produkter .Finns säkert många andra saker man inte bör äta också t.e.x alla konstiga färgämnen och konserveringsmedel med alla dom där lustiga numrena

the_TnT skrev:
> staine. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ämnen som inte bryts ner i naturen (t.ex.
> triclosan eller sukralos
>
> Sukralos bryts ned i naturen, enligt WikiPedia.
>
> > som f.ö. innehåller 2 kloratomer, gott va? )
>
> Koksalt består till hälften av kloratomer, gott
> va? Andra halvan är förresten Natrium, det är
> 'ganska' reaktivt det med, säkert jättedumt att
> äta.

Ja jag sa ju att det var gott!! ;) Men allvarligt så litar jag mer på vetenskapsredaktionen på svt (när det gäller nedbrytning eller inte) än på ett hemmapulande wilkipedia. Fast vem vet vem som har rätt...

staine. skrev:
>
> Ja jag sa ju att det var gott!! ;) Men allvarligt
> så litar jag mer på vetenskapsredaktionen på
> svt (när det gäller nedbrytning eller inte) än
> på ett hemmapulande wilkipedia. Fast vem vet vem
> som har rätt...

Vette tusan alltså. Ibland känns det som någon på SVT läst för mycket i - och låtit sig inspireras av - Illustrerad vetenskap a.k.a. En dind ding värld revisited.

suklaros har en kemisk struktur som inte skiljer sig särskilt mycket från DDT. DDT bryts inte ner i naturen. Det var visst nån kemiprofessor på chalmers som figurerade i media när ämnet kom på tal och han var rätt skeptisk.

själv håller jag mig till socker. Sötningsmedel kan inte vara nyttigt.

thomaz skrev:
> Allt är väl farligt på sitt sätt.
>
> Vissa hävdar att Aspartam (Zero) är bättre än
> Sucralose (Light).
> Själv tycker jag Zero smakar bättre och är väl
> dessutom exakt samma som Light var en gång i
> tiden.
> Häller i mig x antal burkar om dagen och får
> inga hål i tänderna iaf. Det fick jag av vanliga
> CC.

det där sista skulle inte jag säga :D visst, inget socket, men det farligaste i just cola är inte sokret, utan de andra ämnena i colan, i alla fall för tänderna. om ja inte minns fel så äre väldigt surt.

angående bli tjock eller inte, vill minnas att det på nån tandläkarmässa nyligen visades rön om att drickandet av lightläsk istället för vanlig läsk ofta ledde till motsatsen, att man istället åt mer och därmed gick upp i vikt. men har bara fått det berättat för mig, då jag inte var där själv, skaparn kan nog svara på det bättre.

jag håller mig från lightläsk, dels för att ja tycker det smakar sämre, o dels så har ja en kompis farsa, som är doktorerad i näringslära eller nått o jobbat med skidlandslaget osv. o enligt honom så finns det inga direkta fördelar med light produkter över vanliga produkter, så då litar ja på honom o kör på som vanligt :D låter kanske fjantigt, men vafan, en sådan kille, som hela tiden forskar om det o läser massa rapporter, borde ju veta vad han talar om, någorlunda i alla fall

Jag dricker minst 1.5L pepsi-max om dagen... Men, det är inget felklaklkeoeeeeeeeeeeeee oooojjojjjjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakjklsjaksldakj alls på mig.

Sötningsmedel stimulerar inte hunger. Snarare tvärtom.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/e...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

"Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004)."

Physiol Behav. 1995 Mar;57(3):489-93. Postingestive inhibition of food intake by aspartame: importance of interval between aspartame administration and subsequent eating.

"Aspartame administered in capsules (i.e., without tasting) 1 h before a meal significantly reduces the amount eaten in that meal. In the present study 36 young men and women were divided into 3 groups of 12 to receive aspartame (400 mg) or placebo (400 mg starch) on separate occasions either 5 min (Group A), 30 min (Group B) or 60 min (Group C) before beginning an ad lib test meal. Compared with placebo, aspartame reduced food intake in Group C (by 18.5%, p < 0.01), but did not reliably affect intake in Groups A or B. There were, in contrast, no significant effects of aspartame on premeal ratings of hunger, desire to eat or fullness for any of the groups. These results confirm a postingestive inhibitory action of aspartame on appetite, which may involve the amplification of the satiating effects of food."

rikard skrev:
> suklaros har en kemisk struktur som inte skiljer sig särskilt mycket från DDT.

Så där kan du ju inte jämföra kemiska ämnen, även om strukturerna är snarlika mellan två ämnen kan de ha mycket olika egenskaper.

DDT vill jag minnas bryts ned ganska lätt till DDE, som däremot är rätt stabil i naturen. Men det börjar bli länge sedan jag gick i gymnasiet nu.

DDT = C14H9Cl5
Sukralose = C12H19Cl3O8

Det är en djävla skillnad på de två atomerna, f.ö.. Nästan så man börjar tro att rikard jobbar extra på Aftonbladets vetenskapsredaktion eller något. ;)

Min kompis Carl vill åt aspartamet. Han menar att det smakar mumma och är väldigt nyttigt. Han kör som ett djävla jehu på sina felbockade skidor iaf.

the_TnT skrev:

> DDT = C14H9Cl5
> Sukralose = C12H19Cl3O8
>
> Det är en djävla skillnad på de två atomerna,
> f.ö.. Nästan så man börjar tro att rikard
> jobbar extra på Aftonbladets vetenskapsredaktion
> eller något. ;)

Du menar molekyler?

Har det gjorts några studier av sötningsmedels påverkan på den mänskliga organismen under längre perioder, då menar jag inte 37 minuter utan 10 år?

Men vad i det hela är det som gör att du får så mycket fördommar? Jag fattar inte vad folk finner så jobbigt dumt o farligt i light produkter!? Visst det är färgnings medel men det kräver ju så jäkla mycket för att ta dö på en, och det jag beskrev för dig Örten. men asså kan du typ mer beskriva detaljerat varför du inte gillar det?

Light är skit.

Ät och drick i proportion till vad din kropp gör av med så blir du inte fet. Använd hjärnan innan du stoppar i dig. Är det här vad min kropp behöver? Själen kan behöva lite den också, men den får faktiskt visa kroppen hänsyn.

TV-tittande kräver inget intag av läsk och chips. Spara dessa till cykelturen.

Att det skall vara så jävla svårt.

s skrev:
> Light är skit.
>
> Ät och drick i proportion till vad din kropp gör
> av med så blir du inte fet. Använd hjärnan
> innan du stoppar i dig. Är det här vad min kropp
> behöver? Själen kan behöva lite den också, men
> den får faktiskt visa kroppen hänsyn.
>
> TV-tittande kräver inget intag av läsk och
> chips. Spara dessa till cykelturen.
>
> Att det skall vara så jävla svårt.

Det är till att vara väldigt präktig ser jag. Tror du att en väldigt stor skara människor blir feta för att dom vill det, eller för att det är jättelätt att stå mot det sug man känner efter god mat och/eller godis?
Jag vill inte på något sätt hävda att man inte själv har det absolut största ansvaret för att bli fet, men att som du säga att light är skit för att du inte behöver ersätta energitäta livsmedel med något annat för att hålla vikten, är dumt på gränsen till kränkande. Det vore som att istället för att diskutera metoder att förhindra psykiska besvär såsom utbrändhet, stress och depression lanserade en enorm "ta dig i kragen"-kampanj.

Tillbaka
Topp