[OT] Com hem=Coma i hemmet

Martina

Medlem
Fan vad jag hatar Comhem! Har varit utan telefon i en månad nu och det skiter dem i. Efter att ha fått ett nytt modem och nya sladdar har jag äntligen bredband och TV men inte telefon.
"Numret är inte i bruk"- men betalt vill de jäklarna ha!
Så vad ska man ha istället? Vad fungerar?
Jag är så sjukt less på teknk som inte fungerar........

Har du några andra kontakter i din bostad?

När jag flyttade in trodde jag att jag var fast med com hem, men så hittade jag ett tp-uttag rakt i väggen.. Iofs BBBs nät men fort gåre!

Ta ett snack med konsumentrådgivaren i din kommun. Att betala för nåt som inte funkar verkar inte rimligt.
Jag gillar comhem. Bytte dit när den trevliga kundtjänsten berättade vad som stod i konsumentköplagen och att Spray försökte blåsa mig:)

JAG STÄLLER IN MIG I KÖÖÖÖÖN!!!!!!

Min telefon och bredband ligger nere nu IGEN. Tyup 120:inode gången på 1,5 år. Och varje gång man ringer så är det en ny stjärna som sitter där och vill skicka ut ny kabel och vägra hab förståelse för att det är precis samam fel varje gång.

Dessutom får de inte lämna ut sina namn så man kan inte återkomma till samma person. När jag bad om att få prata med deras chef la de på i örat på mig...=D

JÄVLA IDOTER!!!

Ett tips är att ringa numret man ska ringa till för att beställa tjänster. De brukar snabba på att svara. Sen så får man hålla på så. Förr eller senare är det förhoppningsvis någon liten parvel som har någon form av tjänst ovanför säljcoachen som förstår att det är dumt att det kommer en massa supportsamtal till säljarna.

Då kan man med oändliga mängder tur få någon i någon form av beslutsfattande ställning på företaget att förstå att deras support suger APBALLE.

Då sprids det små ringar av godhet i juletid.

Jag som tycker så gott om Comhem, i helgen (under lördagen) hade de öppet sin trevliga telefonsupport och hade inga problem att genomföra en adressändring på mitt bredband.
När det dröjde lite så ringde jag supporten och de förstod inte riktigt varför de inte fick kontakt med mitt modem, telefonsamtalet bröts och 20 sekunder senare ringer samma kille på supporten upp mig igen och disskuterar vidare kring vilka lampor som lyser på modemet.
Senare på kvällen fungerade uppkopplingen.

Härlig ärlighet fick jag också när jag pratade med dem om problematiken kring att jag har bindningstid kvar och att bredbandsuppkoppling ingår i min nya lägenhetshyra. Snällt förklarade dom att de kunde fixa en avslutningsfaktura på halva beloppet av kvarvarande bindningstid, det blev ju ganska dyrt då det var 6 månader och jag har en lite krämig uppkoppling som går på 360kr/månad.
Men inte heller detta var ju något problem förklarade damen i luren, jag kan ju bara byta ner till extra small som kostar 99kr/mån och sedan få avslutningsfakturan. :P

Visst verkar det som att deras system är smånytt och kan krångla lite men jag har iaf riktigt bra erfarenheter av Comhem och kommer _aldrig_ gå tillbaks till Telia som jag hade innan.

Annars har jag hört ganska gott om Bredbandsbolaget/Telenor.

Hota med att säga upp allting, det är enda sättet att få respons. Särskilt om ni har både bredband, TV och telefon hos Comhem. Jag blev feldebiterad på bredbandet (för mycket) i över ett år av Comhem och efter tre samtal där jag fick besked "ja, du ska få tillbaka dina pengar" och ingenting hände så ringde jag och hotade med att säga upp rubbet om jag inte fick tillbaka pengarna direkt och då hände det saker.

Jag har väldigt bra erfarenhet av bredbandsbolaget, alltid trevligt bemötande och kunnig personal.
Tycker det är positivt att dom utför en kontinuerlig uppföljning av hur man tycker att ärendet har hanterats, 4 frågor på skala mellan 1 och 5.

Blev lite missförstånd när jag tecknade autogiro och det var en faktura som blev obetald och en påminnelse dök upp, mitt internet stängdes av.. Givetvis är allt mitt fel, ringde och betalade med kort över telefon, ringde till kundtjänst och hon öppnade linan igen med en timmes fördröjning.

Och inte bara det, tjänsten funkar riktigt bra också!
Stabilt och jag får du ut iaf kring 90/20 från mina 100/10 mbit! :)

Men för trådskaparens vidkommande så är väl det viktigaste vad han kan koppla upp sig mot, vissa lägenheter byggs ju med bara comhems tre hål förutom elnätet, och det är ju lite.. gay.
Frågan är hur man kommer runt det då!

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Men för trådskaparens vidkommande så är väl
> det viktigaste vad han kan koppla upp sig mot,
> vissa lägenheter byggs ju med bara comhems tre
> hål förutom elnätet, och det är ju lite..
> gay.
> Frågan är hur man kommer runt det då!

Är inte telejack obligatoriskt? Galet...

Jag har ComHem bredband/tel/digitaltv hemma. TV funkar, Bredbandet funkar ibland, telefonen fungerar sällan. Supporten är kanon, "har du startat om?" "Sitter alla sladdar i?" "Jaha, nej då vet jag inte vad som kan vara fel"

Ju mindre man behöver ha göra med Cumhem ju bättre, tyvärr lyckades de lura på mig 'gratis' IP-telefoni, tog mig över tre månader och ett antal timmar i telefon för att bli av med det.

Krävde att få höra samtalet med överenskommelsen och var de sa att det skulle kosta pengar, fick aldrig höra inspelningen, men fakturorna kom ändå...

Dyrköpt läxa, aldrig mer i helvete att jag kommer nappa på deras 'gratis erbjudanden' fler gånger!!

Av egen erfarenhet så är det Väldigt olika mellan alla operatörer.
Jag har erfarenhet från dem flesta stora företagen som ComHem, Bredbandsbolaget och Telia.

För mig har allt fungerat bra. Men det beror ganska ofta var du bor, hur du bor och hur ditt nät ser ut.
Många klagar över bredbandsbolagets hastighet, andra på ComHems & Telias kundtjänst och du är inte ensam.
Skulle jag råda dig om att välja Bredbandsbolaget skulle säkert någon skriva hur dåliga Bredbandsbolag är och vise versa.

När vi flyttade till vårat nya hyreshus hade vi bara ComHem att välja på. Vi har inga telefonjack i lägenheten utan måste ha IP-telefoni och köpa Allt från Com Hem fast att vi får mer hastighet från Bredbandsbolaget för samma peng.

Det där med att ComHem har vidrig kundjänst beror ganska mycket på vem man pratar med om man nu kommer fram. Jag har alltid fått avdrag på mina fakturor när hasighet eller någon annat inte stämt. Det är bra om du "pingar" din dator mot någon "pingserver" I Sverige å gärna i en närliggande stad för att se hur mycket hastighet du får ut egentligen. Sedan hänvisar du till dem siffrorna när du ringer kundtjänst så kan man tjäna några slantar på det också. Har du även störningar med telefonen kan du få avdrag på faktura :)

Till sist kan jag bara säga att om du väljer Telia så är jag nöjd med deras tjänster medans min sambo hatar dem.

Kanske inte mycket till hjälp men det handlar nog att hitta rätt säljare och rätt person på supporten.

Good Luck.

Våran bostadsrättsförening hade Com Hem. Men efter allt för mycket problem i stil med "Nu ska vi stämma skiten ur Com Hem." och "Har ni också problem med Com Hem? Du är inte ensam" i hissen så fixade föreningen bredband kollektivt via bredbandsbolaget 100/10 (i verkligheten 80/10). Inte ett öre extra kostade det för oss.

Mina föräldrar har dock haft Com Hem i snart 2 år och har inte haft några problem med dem.

MVH
Johan

är inne på 6 veckan som jag väntar på att de ska ge sig ut o fixa problemet jag har med min kabeltv. varenda gång man ringer äre nån dålig ursäkt. som förra gågen "ja men det är nog för att teknikern inte har ditt mobil nummer så han kan ringa o bestämma tid", snacka om bullshit, comhem har både mitt hem o mobil nummer. hade jag kunnat välja nån annan som har eurosport o discovery skulle ja byte bums.

Jag har nu äntligen fått telefon igen, får se hur länge det funkar den här gången....
De hade visst "råkat" stänga ner mitt nummer samt glömt att skicka ut nån info till modemet.. Som plåster på såret kunde jag få 15 dagar längre förfallodatum på nästa faktura. Fan driver de med mig eller?
Comhem suger fett men de är billiga. Har dem automatiskt i huset jag bor i så det är inte bara att byta tyvärr. Men nästa gång får det bli Optimal Telecom, hade dem förut och allt fungerade.

Hmmm.. 40 minuters telefonkö för att meddela att de 8 kanaler jag har valt inte finns, däremot har jag iofs 20 andra kanaler.

Nej, svarar de. Du har xxx, yyy, zzz.

Det har jag inte, svarade jag, jag har aaa, bbb, ccc, och ddd.

Nej, du har inte de kanalerna, svarade de.

Men jag tittar ju på dem nu!!!

Och så fortsatte det ett tag till...

Då blir man utan hemtelefon och internet i över en vecka för att de inte har tid att komma tu och fixa det.- Det intresanta är att de när de kommer komma upptäcka att det visst inte var hos mig ivf..:)

Min comhem ip-telefoni och kabel-tv har funkat klanderfritt sedan jag skaffade det. Telefonin genom dem har jag haft i ett par tre år (två olika lägenheter) och snabel-tvn i några månader. Har väl haft tur helt enkelt.

Av någon anledning så kommer det ingen signal(*) ur digitalutgången på min digalbox (från ComHem) när det är lokala nyheter. Tack för det ComHem!

Nej, jag har inte ens försökt ta det med comHems support för jag tror inte att de kommer att förstå att det är fel.

(*) det kan vara så att det faktiskt kommer signalen "tyst", det har jag inte orkat undersöka.

mytomspunnen skrev:
> Min comhem ip-telefoni och kabel-tv har funkat
> klanderfritt sedan jag skaffade det. Telefonin
> genom dem har jag haft i ett par tre år (två
> olika lägenheter) och snabel-tvn i några
> månader. Har väl haft tur helt enkelt.

Eller så har jag otur.:)

Men oavsett så borde de kunna sköta sina reklamationer på ett bättre sätt.

Lite festligt... Min ComHem tjänst (TV) har funkat klanderfritt under fyra år, däremot så har mina B2-tjänster (telefoni/internet) strulat mer än en gång, telefonin var nere under två veckor som mest. Så jag tror inte att den ena operatören är sämre än den andra, det beror nog mest på oflyt per individ verkar det som.

TBone skrev:
> Av någon anledning så kommer det ingen signal(*)
> ur digitalutgången på min digalbox (från
> ComHem) när det är lokala nyheter. Tack för det
> ComHem!
>
> Nej, jag har inte ens försökt ta det med comHems
> support för jag tror inte att de kommer att
> förstå att det är fel.
>
> (*) det kan vara så att det faktiskt kommer
> signalen "tyst", det har jag inte orkat
> undersöka.

De regionala sändningarna kan inte sända i Dolby Digital och ComHem vill inte konvertera upp PCM-spåret utan skickar ut "tystnad" på Dolby Digital i stället. Dvs de är för snåla för att investera i nödvändig utrustning.

Du kan temporärt ställa om din box så att du får ut PCM-signalen i stället. Då bör du få ljud även på de regionala sändningarna.

Lite mer info:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=215808&view=findpost&p=2183014
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=215808&view=findpost&p=2184906

Com Hemsk köpte väl upp nåt annat bolag med en massa kunder utan att räkna ut att mängden supportärenden skulle öka. Fler kunder = fler supportärenden. Och ökar man inte supportpersonalen blir det längre väntetider. Kunderna blir surare och surare och supportpersonalen tröttnar på att sitta i kläm och hittar andra jobb. Vilket gör väntetiderna ännu längre och de nyanställda på supporten har inte lärt sig alla tricks vilket leder till "goddag yxskaft"-svar.

clnr skrev:
>
> Du kan temporärt ställa om din box så att du
> får ut PCM-signalen i stället. Då bör du få
> ljud även på de regionala sändningarna.

...eller så väljer jag inkällan på receivern som den analoga ljudsignalen från boxen sitter på. :-)

Men det är inte att jag inte får något ljud som är mitt problem, det är Com Hems attdityd att inte leverera en vettig tjänst.

Samma sak är det när man kikar på "det anaolga grundutbudet" från Comhem, då är det bara kanal 1,2 och 4 (har jag för mig, kan vara någon kanal till) som är i stereo, allat annat är i mono. Det är ytterligare ett exempel på hur uselt företaget är på att leverera en vettig produkt.

lleberg skrev:
> Men för trådskaparens vidkommande så är väl
> det viktigaste vad han kan koppla upp sig mot,
> vissa lägenheter byggs ju med bara comhems tre
> hål förutom elnätet, och det är ju lite..
> gay.
> Frågan är hur man kommer runt det då!

I vår BRF har vi löst det genom att koppla upp oss via Opennet - www.opennet.se. Fiber rakt in i lägenheten och varje lägenhet kan själv välja valfri operatör. Är man missnöjd är det bara att säga upp avtalet och byta leverantör.

En annan leverantör med samma upplägg är www.zitius.se

/Mikael

Jag får hjärnblödning på Com hem!

Kan någon tala om för mig varför deras kundtjänst är så JÄVLA inkompetent och inte fattar någonting alls????

Hur som helst, har förstått att jag nu tydligen sitter fast med deras värdelösa skitbredband och deras ännu uslare skräpmodem så jag tänkte kolla om någon har tips på hur man kan göra vardagen lite drägligare?

Som det är nu är Internet helt otjänligt. Tanten i supporten säger att det endast går att använda deras egna modem? Stämmer detta verkligen? Finns det inga andra kabelmodem med wifi funktion man skulle kunna köpa?

Om det är så illa, vad i h-e gör man då om Internet är tokslött respektive tappar kontakten hela tiden? Kör en Netgear WN111 USB sticka och comhems skräpmodem. Avståndet till sändaren är inte mer än 15m eller så (visserligen står datorn i rummet bredvid). Att försöka ladda ned något är överhuvudtaget inte att tänka på då nedladdningarna stannar helt efter några minuter.

Drar man ur USB sticka och startar om anslutningen så funkar det igen några minuter innan det saggar ihop helt igen. Com hems support får man givetvis ingen hjälp av heller.

Jag orkar inte längre!!

Kolla hastigheten med kabel först innan du klagar.. Och ja ditt modem är låst till ditt abonnemang, bytar du modem får man ringa till kundtjänst och ange ditt nr på modemet.

Har du router? testat byta trådlös router? i databranschen måste man testa även de mest suspekta grejerna.

Hur bra mottagning har du? USB dongel är oftast rätt kasst, har du ingen laptop att testa med, en kompis laptop?

Jag själv kör modem, zyxelrouter och netgears lite dyrare trådlösa accesspunkter. Har aldrig problem.

Testa kör www.bredbandskollen.se och kolla speeden.

Man måste testa allt, sen kan man kräka stenhårt på supporten! =)

marcus_ec skrev:
> Kolla hastigheten med kabel först innan du
> klagar.. Och ja ditt modem är låst till ditt
> abonnemang, bytar du modem får man ringa till
> kundtjänst och ange ditt nr på modemet.

Det lilla jag har testat med kabel så verkade allt fungera klockrent. Så den biten verkar funka.
Ska testa mer ingående med kabel igen ikväll. Men det skulle alltså gå att byta till ett annat modem med wifi funktion i teorin? Bara man anger modemnumret till comhem sen? Damen i kundtjänst sa nämligen inget om detta utan hävdade bestämt att det bara går att använda deras egna modem.

Men om man nu skulle köpa ett modem, vad ska man leta efter? Hur vet jag att det finns en sån kabelkontakt som man har på comhems modem?

På webhallen hittar jag följande under trådlöst:

-Accesspunkter
-Bryggor
-Gateways

Vad är det jag ska ha i såna fall? Är det en gateway eller??

> Har du router? testat byta trådlös router? i
> databranschen måste man testa även de mest
> suspekta grejerna.

Jag har enbart kört med modemets inbyggda wifi. Tycker det vore totalt orimligt att sälja en produkt som är totalt otjänlig om det innebär att man måste köpa en till produkt för att göra jobbet den första inte klarar av.

> Hur bra mottagning har du? USB dongel är oftast
> rätt kasst, har du ingen laptop att testa med, en
> kompis laptop?

Jag brukar få mellan max och en till två pluppar från max på netgeras egna program som visar mottagningen. Visst kan jag ta hem jobbdatorn och testa det trådlösa. Får väl försöka det ikväll. Men samtidigt är det ju inte lösningen i alla fall, för det som ska funka är att den stationära som står i sovrummet ska kunna gå på trådlöst där sändaren står i köket (rummet bredvid)

> Jag själv kör modem, zyxelrouter och netgears
> lite dyrare trådlösa accesspunkter. Har aldrig
> problem.

Jag vill ju ha det som enkelt som möjligt. Jag trodde (i min blåögdhet) att det skulle vara fullt tillräckligt att slå på wifin på modemet som kommer med abbonemanget och sedan köpa ett trådlöst nätverkskort till den stationära datorn. Behöver jag ha ett modem, sen på med en router osv. så faller ju hela tanken med att ha en pryl ståendes lite diskret för att slippa sladdhärvan.

> Testa kör www.bredbandskollen.se och kolla
> speeden.

Har kört TPtest redan men problemet är ju att uppkopplingen funkar sporadiskt. Så man kan sitta och refresha 10ggr, sen laddas tptest och den presterar helt okej, men sen tappas uppkopplingen igen och man hälsas välkommen av 'sidan kan inte visas' skärmen. Man skulle behöva köra något test som håller på en längre tid som diagnosticerar exakt vad det är som händer.

> Man måste testa allt, sen kan man kräka
> stenhårt på supporten! =)

Problemet är att den så kallade supporten består av 14-åringar som inte kan ett dyft om produkterna utan enbart är drillade på att sälja på konsumenten ytterligare tjänster. Marketing by confusion är ju något com hem är experter på. Gör allt så snårigt som möjligt så vet till slut varken kund eller säljare vad som gäller och sen fakturerar vi på det.

JLarsson skrev:
> Skaffa en Linksys och få lägre blodtryck glitch.

Jomen den har ju inte ett sånt där epa-uttag som behövs för comhem. Eller menar du att jag ska koppla den här till comhemmodemet via kabel och sen köra trådlöst från linksys.en?

Han menar så här, tror jag? :)

Bilagor

• comhemhl3.jpg
    comhemhl3.jpg
    45.4 KB · Besök: 107
Kan någon förklara för mig varför happy inte funkar hemifrån på com hemlinan? Alla andra websidor funkar men inte happy? Har testat både IE och FF.

Oj, den här tråden upp igen. Nu för tiden hatar jag comhem så mycket att jag tänker spy galla på dem varje gång tråden kommer upp på första sidan igen.

GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA, KRÄK GALLA,

hade samma problem med just happy när jag började köra trådlöst, men det löste sig. tyvärr är det omöjligt att minnas hur just nu. :-)

glitch skrev:
> Kan någon förklara för mig varför happy inte
> funkar hemifrån på com hemlinan? Alla andra
> websidor funkar men inte happy? Har testat både
> IE och FF.

Aron skrev:
> För att din käresta har blockat Happy i
> brandväggen. :)

Det skulle hon aldrig göra, inte så länge Övikarna berikar oss med bilder på happys mesta DH-hund Zacko! :)

marcus_ec: Får kolla detta när jag kommer hem. Sa jag föresten att jag hatar comhem? 3 + Com hem kan ju inte bli annat än uruselt!

marcus_ec skrev:
> kör kommandotolken och skriv tracert happymtb.org
> och se vart det tar stopp sen ringer du till
> comhem och spyr galla.

Ja, då blir man nog populär på supporten. Så här ser det ut när jag kör en traceroute:

Tracing route to happymtb.org [88.80.9.35]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 ^C

Fast jag kan posta ändå. Dom är luriga dom där datorerna.

Gissar att du inte heller kan komma åt www.garaget.org ?
Com Hem trådlösa modem har en brandvägg som stoppar en del sidor där den inte förstår strukturen av siten. Om man har trådlösa modemet ( som faktiskt funkar rätt så bra förutom den fixen ), så kan man enkelt stänga av brandväggen och förlita sig på sin mjukvarubrandvägg.
Jag slet nästan håret av mig innan jag hittade en notis om det på ett amerikanskt forum. Så det är inte Com Hems fel. Möjligtvis att dom har valt fel leverantör av trådlöst modem :-O
Tydligen skall tillverkaren komma med en hotfix för just det problemet.

Lite proxy, brandväggar och annat skojigt kan finnas lite här och var. Det är inte alltid önskvärt att tillåta traceroute-anrop hursomhelst eftersom det gör det busenkelt att kartlägga datornätverk för potentiella intrång.

Tillbaka
Topp