[OT] Coop köper Netto

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 43681
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
D

Deleted member 43681

Guest
[OT] Coop köper Netto
"Coop köper alla 163 svenska Netto-butiker, skriver TT. Den danska lågpriskedjan lämnar därmed den svenska marknaden."

https://www.svd.se/coop-koper-alla-netto-butiker--merparten-ska-skyltas-om

Bra eller dåligt? Diskutera! :-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kommentar från artikeln:

prutt.png

[OT] Coop köper Netto
Ja, de ville ju tillbaka till Svedala men kunde inte komma överens om detaljplanen. Gick att fixa så här också. (För att verkligen hålla sig till lokalperspektivet)

[OT] Coop köper Netto
Tycker Lidl är bättre än Netto. Och ICA är bättre än Coop. Men bäst är nog City Gross och Willys. Tycker jag.

[OT] Coop köper Netto
Coop har länge behövt göra något för det är för tomt i lokalerna. Mest pensionärer som knallar runt. När jag växte upp i xxxx hade Coop en toppen-bra butik lägesmässigt talat med lägenheter ovanför och personalen var lite konstant runt 16-25 så ofta kände man igen någon. Men när jag blev för stor för att bo hemma har jag i princip aldrig varit inne i Coop-butik.

Insändaren prickar alla övriga coop-butiker rätt bra. Det här förvärvet var troligen det bästa som de kunde göra i sitt läge.

[OT] Coop köper Netto
Örjan Lax sa:
Tycker Lidl är bättre än Netto. Och ICA är bättre än Coop. Men bäst är nog City Gross och Willys. Tycker jag.

Tror det även spelar in vilken butik man pratar om. Som hör i stan, ena Ica maxi tycker jag inga slår på fingrarna. Andra Ica maxi, ja dem slår rätt många på fingrarna,

[OT] Coop köper Netto
Jensen sa:
Örjan Lax sa:

Tror det även spelar in vilken butik man pratar om. Som hör i stan, ena Ica maxi tycker jag inga slår på fingrarna. Andra Ica maxi, ja dem slår rätt många på fingrarna,
Samma här. Alla nya Maxi är så stora att det inte går att handla i dem. Den gamla med trånga lokaler har samma sortiment men är ljusår bättre att faktiskt vara i.

[OT] Coop köper Netto
Tjena!

Nu handlar jag i princip bara nödvaror på Netto då det är närmsta butiken, det kan jag göra på Coop också. Men försvinner dom inlagda gurkorna med chili så blir jag extremt upprörd..
I övrigt så handlar jag bara på ICA.

[OT] Coop köper Netto
Alltid varit fascinerad av att valet av livsmedelsbutik kan väcka sådant engagemang och intresse hos såpass många.

Det är annars lätt att tro att folk helt enkelt skulle välja den närmsta. Med OK utbud då. (Läs: "Ej Netto").

[OT] Coop köper Netto
Bra! Första gången jag gick in i en Netto-butik var runt sekelskiftet, och jag gapskrattade. En butik utan organisation, lösa pallar med varor, ingen vettig gruppering av varor, en rad hyllor mitt i butiken med blandat lågprisgods à la Galne Gunnar. Det kändes mer som att komma in på ett lager än in i en butik. Dessutom fanns det inte ett "komplett" sortiment. Ingen större skillnad i dag, men kanske lite mer struktur. Mest skit. Lidl är samma sak, man hittar kanske hälften av det man behöver, så man måste ändå handla i en normal butik, och då kan man lika gärna handla allt i de normala butikerna. Lidl och Netto saknar existensberättigande, och får mer än gärna försvinna!

[OT] Coop köper Netto
geologen sa:
Bra! Första gången jag gick in i en Netto-butik var runt sekelskiftet, och jag gapskrattade. En butik utan organisation, lösa pallar med varor, ingen vettig gruppering av varor, en rad hyllor mitt i butiken med blandat lågprisgods à la Galne Gunnar. Det kändes mer som att komma in på ett lager än in i en butik. Dessutom fanns det inte ett "komplett" sortiment. Ingen större skillnad i dag, men kanske lite mer struktur. Mest skit. Lidl är samma sak, man hittar kanske hälften av det man behöver, så man måste ändå handla i en normal butik, och då kan man lika gärna handla allt i de normala butikerna. Lidl och Netto saknar existensberättigande, och får mer än gärna försvinna!

Priset är allt för kunderna här. Man vill inte ha riktiga hyllor för det gör intryck att man inte betalar för sånt onödigt.

[OT] Coop köper Netto
Raggamuffin sa:
Priset är allt för kunderna här. Man vill inte ha riktiga hyllor för det gör intryck att man inte betalar för sånt onödigt.

Fast när jag jämför Lidl med stora Coop (där jag mestadels handlar) så är det ingen större skillnad i pris. Undantaget kött, som är mycket billigare på Lidl (men eftersom jag själv inte äter kött annat än undantagsvis bryr jag mig inte om det). Men det är så otroligt många varor som helt saknas på Lidl att det är skamligt. Jag handlar där enbart för att jag sparar 1200 meter att gå jämfört med Coop, om jag t ex bara ska ha mjölk. Enstaka andra varor slinker med när jag ändå är där, men i de allra flesta fall krävs att jag går till Coop för att få de varor jag behöver.

[OT] Coop köper Netto
1888 sa:
jonte987 sa:
1888 sa:
När jag växte upp hette Coop Konsum...

Va? Domus heter det.

(Hälsningar från föreningen "vi som fortfarande säger wessels")

Nepp, först Konsum sen Domus! ?

Domus var KF:s "varuhus", Konsum deras "vanliga" matbutiker och Servus deras minsta närbutiker.

EPA stormarknad blev på en del ställen BRA stormarknad, gick ihop med Wessels, blev B&W som nu är COOP Forum.

Han som startade LL:s I Göteborg sålde väl av dom butikerna dyrt och startade Willys men behöll lite lurigt namnet ändå eftersom bokstäverna LL i Willys är röda, resten i svart.

[OT] Coop köper Netto
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Fast när jag jämför Lidl med stora Coop (där jag mestadels handlar) så är det ingen större skillnad i pris. Undantaget kött, som är mycket billigare på Lidl (men eftersom jag själv inte äter kött annat än undantagsvis bryr jag mig inte om det). Men det är så otroligt många varor som helt saknas på Lidl att det är skamligt. Jag handlar där enbart för att jag sparar 1200 meter att gå jämfört med Coop, om jag t ex bara ska ha mjölk. Enstaka andra varor slinker med när jag ändå är där, men i de allra flesta fall krävs att jag går till Coop för att få de varor jag behöver.

Otroligt många varor som saknas på Lidl? T.ex. vad då?

Det kanske skiljer mellan olika butiker, men min närmaste Lidl säljer i stort sett allt jag behöver i matväg. Fjällfil saknas dock.

[OT] Coop köper Netto
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Örjan Lax sa:

Samma här. Alla nya Maxi är så stora att det inte går att handla i dem. Den gamla med trånga lokaler har samma sortiment men är ljusår bättre att faktiskt vara i.

Samma men ändå inte samma då min favorit ä just en maxi ?

[OT] Coop köper Netto
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Det kanske skiljer mellan olika butiker, men min närmaste Lidl säljer i stort sett allt jag behöver i matväg. Fjällfil saknas dock.

Håller med geo där, sortimentet går inte att jämföra men här nere är det lägre pris i lågprisbutikerna.

[OT] Coop köper Netto
Gillar min Maxi. Lagom stor. Men lite dyr kanske.

Brukar mest handla på Lidl.

Netto inge vidare. För min del känns det som det bara kan bli bättre.

[OT] Coop köper Netto
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Ja, jag är också intresserad av att höra vad som saknas på Lidl. Visst, det finns inte ett överflöd av varumärken av allting, men det mesta jag sökt där har jag till slut hittat. Och det finns många saker på Lidl som inte finns i "vanliga" butiker; t.ex. brezen, riktig tysk bratwurst, och just nu leberkäse :-)

[OT] Coop köper Netto
nypan sa:
1888 sa:
jonte987 sa:
1888 sa:

Va? Domus heter det.

Domus var KF:s "varuhus", Konsum deras "vanliga" matbutiker och Servus deras minsta närbutiker.

EPA stormarknad blev på en del ställen BRA stormarknad, gick ihop med Wessels, blev B&W som nu är COOP Forum.

Han som startade LL:s I Göteborg sålde väl av dom butikerna dyrt och startade Willys men behöll lite lurigt namnet ändå eftersom bokstäverna LL i Willys är röda, resten i svart.

Var hamnar Obs i konsumfamiljens hierarki? För visst ingick även Obs i samma grupp?

[OT] Coop köper Netto
Peth sa:
nypan sa:
1888 sa:
jonte987 sa:
1888 sa:

Va? Domus heter det.

Var hamnar Obs i konsumfamiljens hierarki? För visst ingick även Obs i samma grupp?
Obs var också stormarknader som numer är Coop Forum, precis som B&W var. Trodde först att B&W köptes upp runt sekelskiftet, men det var tydligen redan i KF:s regi.

Senast ändrad:
[OT] Coop köper Netto
Avsaknaden av struktur i lågprisaffärerna är ytterst medveten. Behöver du gå runt i butiken och leta efter det du vill ha så kanske du hittar något att spontanköpa när du ändå går förbi allt annat.

[OT] Coop köper Netto
Alfakrull sa:
Avsaknaden av struktur i lågprisaffärerna är ytterst medveten. Behöver du gå runt i butiken och leta efter det du vill ha så kanske du hittar något att spontanköpa när du ändå går förbi allt annat.
Det gäller väl alla typer av butiker, förutom där du handlar över disk.
T.ex. tycker inte jag att Ica skulle ha nån bättre struktur än Lidl. Snarare tvärtom eftersom Lidl verkar så långt det är möjligt köra exakt samma struktur i alla butiker. Dvs har du lärt dig hitta i en, hittar du i de flesta. Det gäller definitivt inte Ica, ny butik och man får jaga runt som en vettvilling.

[OT] Coop köper Netto
Lidl är väldigt centralt styrt hur de ska se ut. Vi byggde en sån för några år sen.
Blev beordrade att demontera vägguttagen i personalrummet så de inte kunde tjuvladda sina mobiler. Har fortfarande lite svårt att handla i en Lidl-butik efter det.

[OT] Coop köper Netto
Och ICA har väl mer eller mindre franchise-system (eller liknande) i många (alla?) av butikerna?

[OT] Coop köper Netto
Raggamuffin sa:
Lidl är väldigt centralt styrt hur de ska se ut. Vi byggde en sån för några år sen.
Blev beordrade att demontera vägguttagen i personalrummet så de inte kunde tjuvladda sina mobiler. Har fortfarande lite svårt att handla i en Lidl-butik efter det.
Bra, då kan de hålla lägre priser till kund. Personalen är väl där för att jobba, inte surfa på mobilen.

[OT] Coop köper Netto
Mm, kan man bara hålla nere lönerna så att de inte har råd med batterier som håller 8h så jobbar slavarna bäst.
Men så gör vi inte i Sverige och det kanske de ska ta till sig?

[OT] Coop köper Netto
ooms sa:
Raggamuffin sa:
Bra, då kan de hålla lägre priser till kund. Personalen är väl där för att jobba, inte surfa på mobilen.

De är väl inte i personalrummet för att arbeta utan för att vila eller äta lunch?
Arbetar gör de förhoppningsvis i lagret och i butiken :)

Edit: I eller på lagret? Båda fungerar kanske? Ni har ett svårt språk.

Senast ändrad:
[OT] Coop köper Netto
Kneecap sa:
Tjena!

Nu handlar jag i princip bara nödvaror på Netto då det är närmsta butiken, det kan jag göra på Coop också. Men försvinner dom inlagda gurkorna med chili så blir jag extremt upprörd..
I övrigt så handlar jag bara på ICA.
Passa på att köpa ett lager för fem år, sista förbrukningsdag passeras men jag ger det väldigt god chans att inte smaken påverkas nämnvärt.

[OT] Coop köper Netto
Antonia äger sedan lååång tid Åhlens, B&W och numera Willys. Kooperationen äger OBS som var deras första stormarknad.
ICA Maxi ägs av ICA med anställda butikschefer. Det är inte franchisetagare med egna butiker.

[OT] Coop köper Netto
[OT] Coop köper Netto
[OT] Coop köper Netto
Miss Lycka 2.0 sa:
Antonia äger sedan lååång tid Åhlens, B&W och numera Willys. Kooperationen äger OBS som var deras första stormarknad.
ICA Maxi ägs av ICA med anställda butikschefer. Det är inte franchisetagare med egna butiker.

Tjena!

Nej, Maxibutikerna ägs inte av ICA normalt sett. Tror inte det finns någon som ägs av ICA. Däremot om en liten butiksägare vill sluta med butiken och ingen vill köpa den så köper ICA den och har en anställd butikschef tills butikschef en själv vill köpa den eller någon annan vill.
Men det är dyrt att köpa en Maxibutik och man måste ha haft en ruskigt bra Supermarket eller Kvantum för att ens ha en chans på att få köpa en Maxi. Såvidare man inte ärver den.

Tillbaka
Topp