[OT] Coop köper Netto

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 43681
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Coop köper Netto
Kneecap sa:
Men det är dyrt att köpa en Maxibutik och man måste ha haft en ruskigt bra Supermarket eller Kvantum för att ens ha en chans på att få köpa en Maxi. Såvidare man inte ärver den.
Men de som äger(eller driver?) ICA Maxi-butiker verkar klara sig bra. Jag vet åtminstone ett par Maxi-butiker där det står Bentley resp Porsche Panamera på personalparkeringen
Men de står där många timmar/dygn...

/Håkan

[OT] Coop köper Netto
HåkanC sa:
Men de som äger(eller driver?) ICA Maxi-butiker verkar klara sig bra. Jag vet åtminstone ett par Maxi-butiker där det står Bentley resp Porsche Panamera på personalparkeringen
Men de står där många timmar/dygn...

/Håkan

Tjena!

Det är ingen hemlighet att man tjänar bra med pengar på en stor ICA. Men som du säger, det är inget 7-16 jobb.. Speciellt inte början, då är det mer regel än undantag med 80 timmar i veckan. Har man haft en butik länge kan man ju ha folk under sig som sköter rullbandet och kunna luta sig tillbaka lite.
Min fru hade möjlighet på en lite ICA för något år sen men tycker inte det är värt den tiden i dagsläget.

[OT] Coop köper Netto
Det bästa med Netto är ju de där osorterade fyndhyllorna där man hittar udda saker och allt mellan himmel och jord. Soritmentet i svensk dagligvaru- och detaljhandel är ju extremt strömlinjeformat. Jag vet inte om alla köper från en-två grossister? Det är ju samma fem-sex varumärken vart du än går.

[OT] Coop köper Netto
Tjena!

Måste göra en liten rättning. Specialavdelningen (där dom säljer grillar, leksaker, elektronik och kläder) på Maxi ägs av ICA och drivs av en butikschef anställd av dom. Men resterande delen ägs av handlaren.

[OT] Coop köper Netto
Jag är rätt övertygad om att ICA äger läget och fastigheten medans någon handlare får driva verksamheten när det gäller Maxi.
Annars äger de flesta ICA-handlare sina butiker och fastigheter. De kan ju byta grossist vilket händer ibland.

[OT] Coop köper Netto
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag är rätt övertygad om att ICA äger läget och fastigheten medans någon handlare får driva verksamheten när det gäller Maxi.
Annars äger de flesta ICA-handlare sina butiker och fastigheter. De kan ju byta grossist vilket händer ibland.

Tjena!

Jag vet att en fastighetsägare äger fastigheten alt. Icahandlaren, inte ICA. (Kan säkert finnas något undantag)
ICA är med och bestämmer om läget men dom äger inte det, svårt att äga ett läge.
Å andra sidan så flyttar man inte butiker så ofta.
Det enda ICA äger och bestämmer över är specialavdelningen, som självklart handlaren också tjänar på.

[OT] Coop köper Netto
Min erfarenhet av Netto är att dom har sämre kvalitet (andrahandssortering?) på grönsaker och kött. Och att dom inte har någon strukturerad ordning på varorna i affären, utan det hamnar lite här och där. Att varorna hamnar här och där gör inget, men att det är sämre kvalitet på matvaror är inte bra,

Senast ändrad:
[OT] Coop köper Netto
Scott_Blackstone 2 sa:
Och att dom inte har någon strukturerad ordning på varorna i affären, utan det hamnar lite här och där.

Det där håller jag verkligen med om. Jag försökte använda mig av Netto under några månader, men sen gav jag upp för det var så rörigt, halva tiden i butiken gick åt för att gå och leta varor trots att jag alltid handlar efter en strikt lista. Nu är det Willys och Lidl som gäller.

[OT] Coop köper Netto
Scott_Blackstone 2 sa:
Min erfarenhet av Netto är att dom har sämre kvalitet (andrahandssortering?) på grönsaker och kött. Och att dom inte har någon strukturerad ordning på varorna i affären, utan det hamnar lite här och där. Att varorna hamnar här och där gör inget, men att det är sämre kvalitet på matvaror är inte bra,

Ordningen på varorna håller jag med om till 100%, det är alltså inget lokalt fenomen (om vi inte bor i samma stad). Det andra har jag ingen aning om. Kan tycka att det är sådär med typ trosskydd och makrill i tomatsås intill brödet...

[OT] Coop köper Netto
Jag vet att deras slogan "Kom med i det glada Konsumgänget!" byttes ut mot "Kom med i det glada Könsumgänget!". I övrigt har jag rätt lite att tillföra debatten.

[OT] Coop köper Netto
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:
Priset är allt för kunderna här. Man vill inte ha riktiga hyllor för det gör intryck att man inte betalar för sånt onödigt.

Fast när jag jämför Lidl med stora Coop (där jag mestadels handlar) så är det ingen större skillnad i pris. Undantaget kött, som är mycket billigare på Lidl (men eftersom jag själv inte äter kött annat än undantagsvis bryr jag mig inte om det). Men det är så otroligt många varor som helt saknas på Lidl att det är skamligt. Jag handlar där enbart för att jag sparar 1200 meter att gå jämfört med Coop, om jag t ex bara ska ha mjölk. Enstaka andra varor slinker med när jag ändå är där, men i de allra flesta fall krävs att jag går till Coop för att få de varor jag behöver.

Otroligt många varor som saknas på Lidl? T.ex. vad då?

Det kanske skiljer mellan olika butiker, men min närmaste Lidl säljer i stort sett allt jag behöver i matväg. Fjällfil saknas dock.

Om jag minns rätt från när Lidl etablerade sig så var storleksordningen något i stil med att en Lidl-butik hade ca 1500 artiklar medans en genomsnittlig Ica 5000. Det beror naturligtvis på vilka behov en har, men skillnad var det då, och sannolikt även idag.

[OT] Coop köper Netto
JPL sa:
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:
Priset är allt för kunderna här. Man vill inte ha riktiga hyllor för det gör intryck att man inte betalar för sånt onödigt.

Fast när jag jämför Lidl med stora Coop (där jag mestadels handlar) så är det ingen större skillnad i pris. Undantaget kött, som är mycket billigare på Lidl (men eftersom jag själv inte äter kött annat än undantagsvis bryr jag mig inte om det). Men det är så otroligt många varor som helt saknas på Lidl att det är skamligt. Jag handlar där enbart för att jag sparar 1200 meter att gå jämfört med Coop, om jag t ex bara ska ha mjölk. Enstaka andra varor slinker med när jag ändå är där, men i de allra flesta fall krävs att jag går till Coop för att få de varor jag behöver.

Det kanske skiljer mellan olika butiker, men min närmaste Lidl säljer i stort sett allt jag behöver i matväg. Fjällfil saknas dock.

Om jag minns rätt från när Lidl etablerade sig så var storleksordningen något i stil med att en Lidl-butik hade ca 1500 artiklar medans en genomsnittlig Ica 5000. Det beror naturligtvis på vilka behov en har, men skillnad var det då, och sannolikt även idag.
Som jag skrev ovan, Lidl har kanske 1-2 varumärken av samma vara, medan Ica och Coop ofta har 4-5. Då är det inte så underligt det blir den skillnad du säger.
I dagens klimat- och miljökris borde ju därmed Lidl få pluspoäng, deras koncept borde innebära mindre miljöbelastning...

[OT] Coop köper Netto
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Jag vet att deras slogan "Kom med i det glada Konsumgänget!" byttes ut mot "Kom med i det glada Könsumgänget!". I övrigt har jag rätt lite att tillföra debatten.

Tjena!

Roligt men tyvärr en myt.

Är det det? Har inte kollat källa men bra att veta isåfall. Jag hörde det första gången när vi pratade reklam i skolan. Det borde ha varit ungefär samma år som man slutade tala latin i kyrkan. Typ 1527.

[OT] Coop köper Netto
Hasse#7 sa:
Är det det? Har inte kollat källa men bra att veta isåfall. Jag hörde det första gången när vi pratade reklam i skolan. Det borde ha varit ungefär samma år som man slutade tala latin i kyrkan. Typ 1527.

Tjena!

Tyvärr.

https://kf.se/det-glada-konsumganget-en-fejknyhet/

http://faktoider.blogspot.com/2007/12/det-glada-konsumgnget.html?m=1

En misslyckad reklam som inte är en myt däremot, bland annat satr det en gigantisk skylt vid Karolinska, riktad mot Kungsholmen.

BRLFAzSCcAAOLHH.jpg

[OT] Coop köper Netto
First impression lasts, gäller för Lidl. I början var det väldigt vanligt att vanliga basvaror var är slut. Det har blivit bättre med det nu.

Men de ggr jag har handlat på Lidl i Spanien så får man en helt annan känsla. Mycket större butiker med större sortiment.

[OT] Coop köper Netto
izar sa:
First impression lasts, gäller för Lidl. I början var det väldigt vanligt att vanliga basvaror var är slut. Det har blivit bättre med det nu.

Men de ggr jag har handlat på Lidl i Spanien så får man en helt annan känsla. Mycket större butiker med större sortiment.

Min känsla är att varje gång vi handlar på Lidl kostar det 2000kr men det känns som man släpar hem varor för 3000kr. Sen har de inte allt vilket nog är tur för övriga butikskedjor. Saker som sällan eller aldrig finns är kavring, Gevalias kaffe, O'boy.

[OT] Coop köper Netto
ooms sa:
JPL sa:
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Som jag skrev ovan, Lidl har kanske 1-2 varumärken av samma vara, medan Ica och Coop ofta har 4-5. Då är det inte så underligt det blir den skillnad du säger.
I dagens klimat- och miljökris borde ju därmed Lidl få pluspoäng, deras koncept borde innebära mindre miljöbelastning...
Det beror ju helt på vilka 1-2 varumärken Lidl prioriterar i sitt utbud. Jag tror inte att det är miljöoptimering som står högst upp på prioriteringslistan.

[OT] Coop köper Netto
Alfakrull sa:
ooms sa:
JPL sa:
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Det beror ju helt på vilka 1-2 varumärken Lidl prioriterar i sitt utbud. Jag tror inte att det är miljöoptimering som står högst upp på prioriteringslistan.
Och det menar du att det är för Ica och Coop?
Jag blir helt förundrad över den här tron i Sverige att utländska företag som kommer hit per definition är onda...

[OT] Coop köper Netto
Lidl hade väl problem de första 10 åren minst eftersom de ville kräma sitt vanliga sortiment. Det gick självklart inte eftersom svenne banan, inkl undertecknad, bara köper Felix ketchup etc.

[OT] Coop köper Netto
En fördel med Lidl tycker jag är att de kommer med alternativa varor som funkar lika bra men kostar mindre än det man annars handlar. Det är bra för företag som tex Arla att veta att de inte kan bete sig hursomhelst utan konsekvenser. Sen hjälper det tyvärr inte bönderna, med lägre pris men hela principen med storskaligt skall ge positiva effekter i alla led. Inte sjuka vinster och döende leverantörer. Det är skillnad på storskaligt och monopol.

[OT] Coop köper Netto
Rattnalle sa:
Lidl i t ex Tyskland känns dock betydligt mer premium än det gör här lustigt nog.

Tjena!

Lidl i Grekland var precis likadant som vår lokala Lidl, identisk byggnad t.o.m. Det som skiljde var utbudet av lokala varor samt att som säljer alkohol. Dom hade Oktoberfestvecka när vi var där sist.

Att det är billigare är jag tveksam till att det är bra, vi lägger mindre och mindre pengar på mat och prispressen är stor vilket inte är bra för råvaruproducenterna. Dvs bönder m.m.
Lidl och Netto har väldigt lite lokalproducerat och extremt mycket import. Att köpa kött från Holland, Irland eller Sydamerika är fasiken inte bra.
Vi har ändrat rätt mycket på våra inköp och försöker köpa så mycket ekologiskt och så mycket lokalt som möjligt. Även följa årstiderna och inte köpa jordgubbar från Egypten t.ex.
Sen går det ju inte att handla helt lokalt. Många saker går ju inte att köpa helt svenskt, t.ex Kaffe. Sen är det mer vettigt att köpa något producerat i Danmark än Norrland när man bor långt ner i Sverige. Där kan ju faktiskt Netto vara bättre.

[OT] Coop köper Netto
Kneecap sa:
Rattnalle sa:
Lidl i t ex Tyskland känns dock betydligt mer premium än det gör här lustigt nog.

Tjena!

Lidl i Grekland var precis likadant som vår lokala Lidl, identisk byggnad t.o.m. Det som skiljde var utbudet av lokala varor samt att som säljer alkohol. Dom hade Oktoberfestvecka när vi var där sist.

Att det är billigare är jag tveksam till att det är bra, vi lägger mindre och mindre pengar på mat och prispressen är stor vilket inte är bra för råvaruproducenterna. Dvs bönder m.m.
Lidl och Netto har väldigt lite lokalproducerat och extremt mycket import. Att köpa kött från Holland, Irland eller Sydamerika är fasiken inte bra.
Vi har ändrat rätt mycket på våra inköp och försöker köpa så mycket ekologiskt och så mycket lokalt som möjligt. Även följa årstiderna och inte köpa jordgubbar från Egypten t.ex.
Sen går det ju inte att handla helt lokalt. Många saker går ju inte att köpa helt svenskt, t.ex Kaffe. Sen är det mer vettigt att köpa något producerat i Danmark än Norrland när man bor långt ner i Sverige. Där kan ju faktiskt Netto vara bättre.

Håller med om att man inte skall gynna skräp och saker som är dåliga på olika sätt. Men även de bra miljögrejerna är billigare än andra ställen.

[OT] Coop köper Netto
ooms sa:
Alfakrull sa:
ooms sa:
JPL sa:
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

Jag blir helt förundrad över den här tron i Sverige att utländska företag som kommer hit per definition är onda...
ICA och Coop jobbar definitivt mer med ekologiskt, svenskt och initiativ för att sälja de miljövänligare varorna. Lidl säljer gladeligen billigt kött från länder med betydligt sämre djurhållning än Sverige.

[OT] Coop köper Netto
Hasse#7 sa:
Håller med om att man inte skall gynna skräp och saker som är dåliga på olika sätt. Men även de bra miljögrejerna är billigare än andra ställen.

Tjena!

Fast jag tycker inte att prispressandet är bra. Som jag skrev, det drabbar råvaruproducenterna. Sen framkallar prispressandet massa skräpprodukter (detta gäller väldigt många affärsområden) som får sämre hållbarhet och måste bytas ut oftare.
Jag har t.ex. en sticksåg tillverkad på sent åttiotal. Aldrig att min nya cirkelsåg (från Makita, vilket ses som hyfsat bra kvalitet) kommer att hålla lika länge.
Min brukscykel är tillverkad 1954 och är helt original förutom sadel, däck och slang, visa mig en cykel tillverkad idag som kommer fungera klockrent om 65 år. Min frus förra var ännu mer imponerande, tillverkad på trettiotalet och fan vet om inte både däck och slang var original. Gummit i slangen var av helt otrolig kvalitet och den var lappad c:a tjugo gånger. Tyvärr blev cykeln stulen.
Vi konsumerar för mycket skräp, även jag tyvärr..

Edit: Ett exempel till, min vardagsklocka är tillverkad 1972 och finklockan 1953. Både fungerar perfekt fortfarande.
Nu finns det klockor i samma kvalité idag, men då kostar dom tyvärr närmare 100k vilket kanske inte är vettigt för gemene man. Tror dock en bra mekanisk Seiko kan överleva nästan lika länge och den kan man köpa för 5-6000 istället.

Senast ändrad:
[OT] Coop köper Netto
ooms sa:
Alfakrull sa:

Du vet väl att Lidl ägs av mormonerna? Eller om det var Jehovas vittnen...
Fast det var kanske Rusta, det...
Det var lite kul att upptäcka att såna rykten spreds om större företag i USA way back, när de etablerade sej på nya orter ock slog ut mom-and-pop-shops. Stöter än idag på folk som tror det här om Rusta...

Sen är det en annan sak att Lidl enbart kör med deltidsanställd personal, förutom butikscheferna. Kollar man upp nämsta Ica Maxi så verkar de ha 80 procent deltidsanställda...

Den butikskedja som verkar behandla sina anställda sämst är Coop. De har t.ex skurit ned heltider till 30 eller 25 timmar, provocerat fram uppsägningar, frångått turordningsregler och anlitat bemanningsföretag en masse.
Fint för ett företag som är en del av "rörelsen"...
Att de sen ofta har patetiskt höga priser gör att jag oftast undviker dem. Jag bojkottar också min närmaste Icabutik, de skar ned på sortimentet utan att sänka priserna, och sen hade de oftast ett högre pris i kassan än på hyllkanten.

[OT] Coop köper Netto
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:

Tjena!

Fast jag tycker inte att prispressandet är bra. Som jag skrev, det drabbar råvaruproducenterna. Sen framkallar prispressandet massa skräpprodukter (detta gäller väldigt många affärsområden) som får sämre hållbarhet och måste bytas ut oftare.
Jag har t.ex. en sticksåg tillverkad på sent åttiotal. Aldrig att min nya cirkelsåg (från Makita, vilket ses som hyfsat bra kvalitet) kommer att hålla lika länge.
Min brukscykel är tillverkad 1954 och är helt original förutom sadel, däck och slang, visa mig en cykel tillverkad idag som kommer fungera klockrent om 65 år. Min frus förra var ännu mer imponerande, tillverkad på trettiotalet och fan vet om inte både däck och slang var original. Gummit i slangen var av helt otrolig kvalitet och den var lappad c:a tjugo gånger. Tyvärr blev cykeln stulen.
Vi konsumerar för mycket skräp, även jag tyvärr..

Jag säger inte emot. Nämnde leverantörer och bönder tidigare med samma tanke som du. Det vore kul att veta hur dyrt det var med din brukscykel när den var ny. Jag tror man köpte ett fordon då och idag köper man en sak som man knappt behöver om man inte är happyit.

[OT] Coop köper Netto
ForesterGuy sa:
jonte987 sa:
Lidl hade väl problem de första 10 åren minst eftersom de ville kräma sitt vanliga sortiment. Det gick självklart inte eftersom svenne banan, inkl undertecknad, bara köper Felix ketchup etc.

Lite ironiskt att Heinz inte är ett tyskt varumärke... ;-D

Nej, det var väl Al Gore som uppfann det strax innan han byggde Internet?

Edit. Kerry var det visst (fruns familj).

Senast ändrad:
[OT] Coop köper Netto
Alfakrull sa:
ooms sa:
Alfakrull sa:
ooms sa:
JPL sa:
argungu sa:
geologen sa:
Raggamuffin sa:

ICA och Coop jobbar definitivt mer med ekologiskt, svenskt och initiativ för att sälja de miljövänligare varorna. Lidl säljer gladeligen billigt kött från länder med betydligt sämre djurhållning än Sverige.
Både Ica och coop lockar ju gladeligen med dansk fläskfilé i sin annonsblad. Danskarna får ju både polacker och tyskar att se ut som ett under av ansvarstagande..

[OT] Coop köper Netto
Hasse#7 sa:
Jag säger inte emot. Nämnde leverantörer och bönder tidigare med samma tanke som du. Det vore kul att veta hur dyrt det var med din brukscykel när den var ny. Jag tror man köpte ett fordon då och idag köper man en sak som man knappt behöver om man inte är happyit.

Tjena!

Vet inte hur priserna låg på 50-talet. Men 1934 kostade en Monark standardcykel 150:-, medellönen låg på 1250:- per år. Markant mer än en standardcykel idag alltså.

[OT] Coop köper Netto
ForesterGuy sa:
jonte987 sa:

Men den är bäst! :-)

Kuriosa: Iron Maiden gillade Heinz ketchup, syns i mitten av bilden nedan om man tittar noga (och kanske zoomar).

6666.jpg

[OT] Coop köper Netto
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
jonte987 sa:

Men den är bäst! :-)

Kuriosa: Iron Maiden gillade Heinz ketchup, syns i mitten av bilden nedan om man tittar noga (och kanske zoomar).
Enda ketchupen där ättika står före socker på innehållsförteckningen. Allt annat är för sött imo.

[OT] Coop köper Netto
Rattnalle sa:
Enda ketchupen där ättika står före socker på innehållsförteckningen. Allt annat är för sött imo.

Undrar om jag lärt mig ny fakta nu... Är det så att det finns regler på i vilken ordning innehållet presenteras i innehållsförteckningen baserat på mängd?

[OT] Coop köper Netto
Lars.E sa:
Rattnalle sa:

Undrar om jag lärt mig ny fakta nu... Är det så att det finns regler på i vilken ordning innehållet presenteras i innehållsförteckningen baserat på mängd?
Ja, högst andel först och sedan i fallande ordning.

[OT] Coop köper Netto
Jag handlar nästan alltid på Stora Coop för att det är bästa affären i mitt närområde. Coop har som tidigare nämnts flera varumärken, så om man väljer deras lågprisalternativ så blir det inte jättemycket dyrare än lågprisvaruhusen. Däremot väljer jag sällan de billigare varianterna då jag hellre äter det som jag tycker är gott. Tex väljer jag Barilla pasta, Felix ketchup med mindre socker. Nyckelhåls märkta produkter och närodlat köper jag gärna om de är ungefär lika goda som alternativen.
Precis som att jag gärna väljer bra däck, dämpare och växlar på mina cyklar så köper jag mat som är så god eller bra som möjligt.

Vi har ingen Netto där jag bor så jag har ingen erfarenhet av dem. Men...
Min arbetsplats har Lidl och ICA Kvantum som närmaste grannar och på de 2,5km jag har hem så passerar jag både Stora Coop och Willys. De gånger jag handlar på annat än Stora Coop så blir jag ofta tvungen att åka dit och komplettera. ICA skall dock ha ett litet plus för sin egen basic brie-ost för att den är billig och i mitt tycke godare än de dyrare varianterna. Den är ganska torr och mild i smaken vilket inte alla verkar föredra.

Gällande personal så har alla dessa butiker till största delen mycket trevlig och hjälpsam personal där Stora Coop och ICA Kvantum drar längsta strået med några som varit med länge.
På Willys finns det både en extra trevlig tjej och kille som jobbat där länge.
Lidls personal har jag dock ingen riktig koll på då det sällan är samma människor från gång till gång.

Att det finns butiker av olika kedjor med mindre lämpad personal och bristande koll på sortimentet utspridda över landet gäller nog inom de flesta branscher. Men jag tror att den inklippta kommentaren i början av tråden säger mer om den som skrivit kommentaren än vad det säger om Coop överlag.

[OT] Coop köper Netto
Rattnalle sa:
Lars.E sa:
Rattnalle sa:

Ja, högst andel först och sedan i fallande ordning.

Intressant och bra att veta.
Mitt måtto är att jag vill lära mig något nytt varje dag. Nu kan jag ligga och slöa resten av denna söndag :)

[OT] Coop köper Netto
Det är sant att Lidl hade problem initialt när de körde ett helt tyskt sortiment. Med tiden har de anpassat till svenska förhållanden och har idag mycket svenskproducerat, men under egna varumärken. Mejerivaror (k-mjölk, ost,etc) under Ängens (tillverkat av Arla), charkvaror under enebacken (tillverkat av Scan), bröd under kvarnvingen (där t.ex. hårdbröd kommer fr Leksandsbröd), osv. Allt kompletterat med varor fr Tyskland (och övriga Europa) som sällan går att hitta i svenska butiker, och om det gör det till betydligt högre pris. Sedan gillar jag deras temaveckor, med bayerskt, italienskt, spanskt, osv, där man hittar sånt man bara hittar i utlandet annars.

Tillbaka
Topp