[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jolinwood

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Någon som hittat ett diagram eller en lista med antalet insjuknade i Sverige över tid som man kan "bokmärka" i browser?

Jag brukar kolla här; men det hade varit intressant med historik dag för dag och allra helst en graf över bara Konungariket Sverige

plumse

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Men vad var det som var politiskt tjaffs i förra tråden?
Och till den grad så den behövde låsad?
Var det frågan om kollektivtrafik i Oslo?

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3

ooms

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Herrejefflar, här har man kört bil några timmar också är tråden låst och omdöpt till "politiskt tjafs". Pga ett harmlöst skämt. Nåt tjafs kan jag inte se i tråden, möjligtvis lite trams.
Jag måste faktiskt säga att modereringen blivit väldigt slumpmässig och skitnödig sedan vi fick en ny moderator för några månader sedan.

plumse

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Nu skall jag prova en grej... (Ursäkta off topic)

"Statsministern"

Får se om det gör att denna tråd också låses.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Aj då. Det var så för förra tråden blev stängd. Inget snack om sossar, svetsare eller socioekonomi tack

jofahjalm

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Det är väl bara att kompensera med några ryggdunkar till Svärjevännerna så får tråden vara kvar. Och absolut inte inte göra sig rolig över att deras partiledare tappade en halv mille på snurrande frukt...

rekrevs

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Italien har förbjudit alla bingosammankonster fram till april.
ea317a94-b345-41f4-805b-a1e1bc8219f7.jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Nu är det uppenbarligen fler än mig (typ hela Italien) som blandar ihop Corona med Couronne och andra gemytliga sällskapsaktiviteter.

Tur att vår Italienbingoresa är först i slutet av april iaf @rekrevs och @Rattnalle. Eller var det bunga-bunga? Det kan väl knappast förbjudas?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Nu är det uppenbarligen fler än mig (typ hela Italien) som blandar ihop Corona med Couronne och andra gemytliga sällskapsaktiviteter.

Tur att vår Italienbingoresa är först i slutet av april iaf @rekrevs och @Rattnalle. Eller var det bunga-bunga? Det kan väl knappast förbjudas?
Bunga-bunga är ok om arrangören ser till att alla gäster håller minst 1 meter avstånd mellan varandra! Och bara mellan kl 06-18!

123456789

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Jag är iallafall glad att vår dotter kom hel från Korea idag.
Men nu får det vara slutsuderat i Korea Kina etc på ett tag....

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Någon skämtade om stadsministern. Ett av de sista inläggen.
Verkar som jag var skyldig till stängningen. Ber om ursäkt för detta. Till mitt försvar får jag dock säga att kommentaren inte var skriven med någon partipolitisk avsikt och jag tycker att jag ganska tydligt förklarade detta. Om det hela var ett försök att stämma i bäcken kan jag väl i någon mån förstå stängningen även om jag tycker den var förhastad då jag förklarade tanken.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Fort över till pendlartråden! Fullt av trafikpolitiska ironier och kommentarer.
Ja, det blir många trådar att ”stämma i bäcken” och låsa innan de riskerar spåra ur nu. Trafikinfrastruktur, elcykelbidrag, alla fajter/diskussioner med kommuner om var/hur det får cyklas, etc. Allt det är ju politik. Jag kan tyckte det vore bättre att pudla och säga att man förhastade sig och gjorde fel denna gång.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Ja, det blir många trådar att ”stämma i bäcken” och låsa innan de riskerar spåra ur nu. Trafikinfrastruktur, elcykelbidrag, alla fajter/diskussioner med kommuner om var/hur det får cyklas, etc. Allt det är ju politik. Jag kan tyckte det vore bättre att pudla och säga att man förhastade sig och gjorde fel denna gång.
Dock är ju allt det cykelrelaterat. Kanske att man som moderator är mer trigger happy om det är en OT-tråd det börjar snackas politik i?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Dock är ju allt det cykelrelaterat. Kanske att man som moderator är mer trigger happy om det är en OT-tråd det börjar snackas politik i?
Min poäng är att det inte är politik att nämna statsministerns namn, vilket var vad som hände i den aktuella tråden. Det var väldigt långt från ”tjafs”.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
För att svara på GoranS fråga strax innan den förra tråden stängdes:

Jag har begränsad erfarenhet av Oslos kollektivtrafik under rusning, men desto mer i samband med evenemang i Holmenkollen. Tågen är ofta överfulla, man står rejält packade, detta trots att många extratåg sätts in. Även perrongerna, främst Majorstuen och Holmenkollen, är packade med folk och värdar/vakter krävs för ordnad påstigning. Det är dessutom ett rejält packat lämmeltåg från Holmenkoll-stationen upp till arenan.

I Stockholm har jag nog bara upplevt liknande trängsel i samband med trafikstörningar, t.ex. när första pendeltåget kommer efter ett längre stopp i rusningstid.

xyz-saft

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Min poäng är att det inte är politik att nämna statsministerns namn, vilket var vad som hände i den aktuella tråden. Det var väldigt långt från ”tjafs”.
Nej det är det ju rimligtvis inte, men jag har inte läst inläggen som ledde till stängningen av den andra tråden. Jag tänkte mer i största allmänhet att det inte är orimligt att ribban är lägre i OT-trådar.

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Verkar som jag var skyldig till stängningen. Ber om ursäkt för detta. Till mitt försvar får jag dock säga att kommentaren inte var skriven med någon partipolitisk avsikt och jag tycker att jag ganska tydligt förklarade detta. Om det hela var ett försök att stämma i bäcken kan jag väl i någon mån förstå stängningen även om jag tycker den var förhastad då jag förklarade tanken.

Jag tycker du är en av forumets viktigaste moderatorer.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
För att svara på GoranS fråga strax innan den förra tråden stängdes:

Jag har begränsad erfarenhet av Oslos kollektivtrafik under rusning, men desto mer i samband med evenemang i Holmenkollen. Tågen är ofta överfulla, man står rejält packade, detta trots att många extratåg sätts in. Även perrongerna, främst Majorstuen och Holmenkollen, är packade med folk och värdar/vakter krävs för ordnad påstigning. Det är dessutom ett rejält packat lämmeltåg från Holmenkoll-stationen upp till arenan.

I Stockholm har jag nog bara upplevt liknande trängsel i samband med trafikstörningar, t.ex. när första pendeltåget kommer efter ett längre stopp i rusningstid.
Sen är ju frågan hur mkt större smittrisken är i ett överfullt tåg kontra annat rusningstrafikfullt kollektivt färdmedel. Om den t.ex. är dubbel så lär det vara betydligt större smittningsrisk sett över befolkningen vid normal kollektivtrafiksrusning än vid skidtävlingarna i helgen hade inneburit.

Känslan jag får är lite grann att man vidtar en del åtgärder för att visa att man tar det på allvar medan man troligen skulle behöva gå på med ett betydligt tyngre åtgärdsartilleri om man ordentligt ska påverka utvecklingen ordentligt. Dessa åtgärder skulle dock innebära mkt mer problem för människor i stort och därför är man mer försiktig med att vidta dessa.

Stålhäst

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Kinas koldioxidutsläpp har minskat med 25%, och kväveoxidmolnen över Kina har nästan skingrats helt, på två veckor, pga coronavirus.

Inget att oroa sig för, snart drar all produktion av kolhjul och cyklar igång igen, och jag får äntligen min styrstam:)

julgus

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Nu har folk blivit sjuka utan att ha varit i utsatta områden eller haft kontakt med kända sjukdomsbärare. Illavarslande kan jag tycka.

Läser i SVD att Statsepidemiologen Anders Tegnell har rest till Somalia för att bistå med expertstöd i landets arbete med att etablera en ny hälsomyndighet. Det verkar ju vara en sund prioritering....

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Inget resestopp där inte.

Frågan är om det stannar på 50 nya idag också. I så fall är det ändå rätt bra

Jolinwood

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Läser i SVD att Statsepidemiologen Anders Tegnell har rest till Somalia för att bistå med expertstöd i landets arbete med att etablera en ny hälsomyndighet. Det verkar ju vara en sund prioritering....

Beroende på hur man värderar människoliv så kan det vara en jättebra prioritering att åka till ett u-land och hjälpa dem förbereda sig på (bland annat) coronaviruset. En vild gissning är att han kan sköta sitt vanliga jobb medelst mobiltelefon ett par dagar

a.svensson

Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Om vi nu ska vara seriösa vilket verkar vara svårt här på happyride så kanske vi borde börja diskutera just corona.

Här är en länk hur det ser ut i världen.

Idag är det främst Italien och Iran som smittspridningen sker mer eller mindre okontrollerat.
Spanien har också många nya fall vilket lär oroa en del här på forumet.

Kina verkar ha relativ kontroll över situationen även om det finns en risk för att dom friserar siffrorna en del.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp