(OT) Dator & Foto /Pc & Mac

Grappa

Medlem
Jag vänder mig till alla duktiga (digital-)fotografer på Happy med en fråga.

I min gamla hem-pc, som var en värsting på sin tid (2002) har jag idag ca 15.000 bilder, dom äldsta bilderna från första kameran på 2Mpix är inte så stora men dom senaste från nya kameran på 12Mpix är ju bortåt 6Mb stora och nu börjar datorkraften tryta ordentligt när man ska jobba med bilderna.

Bildbehandlar inte särskilt mycket utan vill ha bilderna "färdiga" från kameran så långt det går, men det går trögt bara att bläddra runt bland dom stora filerna. Sorterar med Adobes gamla albumprogram och har PS Elements och även ett gammalt PS CS.

Har även kört in lite av dom senaste bilderna i jobb-datorn (pc) som förvisso är bärbar men bara ett år gammal och det går ganska trögt även i den.

Har en dotter med en liten MacBook som är ett år gammal, enklaste modellen och den hanterar dom stora bilderna betydligt lättare.

Jag är med andra ord inne på att skaffa mig en Mac, en IMac närmare bestämt.

Vad använder ni Happy-fotografer för datorer till er bildbehandling?

Hemburken: iMac 17" med Intel Core 2 Duo 2GHz, 2,5gb ram.

160gb hårddisk inbyggt, 250+80+500gb externt.

Pappas jobbburk: Macpro Intel Xeon quadcore 2,8GHz/kärna. 4gb ram, 512mb grafik. 250gb hårddisk inbyggt. 500gb externt.

PS CS3 och Adobe Bridge är instalerat på båda datorerna.

Senast redigerad av en moderator:
Tror det går bra med både PC och Mac, mer en smaksak jag kör PC och har ett väldigt snabbt fungerande PS. Har ju betydligt mer med och göra vad man har i burken sas

Så länge Photoshop Lightroom flyter på bra så är jag nöjd vare sig det är OS X eller Windows på burken.

För tillfället flyter det bäst på jobb-burken som kör Vista, men det har väldigt lite med operativsystemet att göra och väldigt mycket med hårdvaran.

Bilddatorn har dualcore Athlon 64 processor 2.2GHz, 2Gb ram, 2 hd a 250Gb/st.(ny 2006)
Innehåller 77Gb eller 24 600 bilder. :P

Surfburken har dualcore Athlon 64 processor 2.6GHz, 2Gb ram och en 250Gb hårddisk.(nytt moderkort,processor,ramminne och hd 2008)

Kan inte påstå att någon dator jobbar ihjäl sig... :)

Bara för att vara petig.

Alla g5or är ur leken för länge sedan. Idag kör alla macar intel processorer och powermacen bytte namn till MacPro i och med arkitekturbytet.

Peta på du bara men Macar är inte ur leken så snabbt även om det börjar bli en tid sedan de gjordes.
Och arkitekturen är ju densamma. Bara interiören som ändrat - om jag ska vara petig

;)

flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att vara petig.
>
> Alla g5or är ur leken för länge sedan. Idag
> kör alla macar intel processorer och powermacen
> bytte namn till MacPro i och med arkitekturbytet.

Ungefär som Nikon/Canon... det kvittar =)

Se bara till att ha tonvis med ram så flyter det på. Jag kör en antik burk med en gammal Athlon(?) på 1900 MHZ... dock har jag två gig med ram. Tycker inte att photoshop går långsamt på något sätt.

Det tar ju däremot lite tid att RAW convertera (kör Capture One), men skillnaden mellan att konvertera en dags bilder på 23 eller 15 minuter känns som det kvittar. Man kan happysurfa under tiden =)

Vaddå arkitekturen är den samma? PPC och x86 är ju inte samma... Tänker du på att apple kört med intel två-tre år nu?

flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Vaddå arkitekturen är den samma? PPC och x86 är
> ju inte samma... Tänker du på att apple kört
> med intel två-tre år nu?

Mjah. Svamlade egentligen bara lite otydligt trött om arkitekturen i form av aluminiumlådans design. Den var ju identisk på de gamla g5'orna som idag.
Men jag förstår exakt vad du menar.

Tips på program till Mac?

Som
1) Fixar linsdistortion, framförallt vignettering, men även förvrängning vore najs
2) Inte kostar som Photoshop
3) Går att köra på PPC

TPLens verkar för bra för att vara sant. Men finns inte till PPC. Grrr.

Canon EPP kräver avståndsinformation vilket min kamera inte ger...
Pixelmator fixar inte vignettering, inte smidigt iaf. Verkar riktigt trevligt annars.
Gimp är inte så vackert, betalar hellre för Adobe Elements då, men det rullar lite slött på PPC. Verkar najs i övrigt, även om man får justera bort distortion manuellt.

För vardagsbruk är iPhoto sjukt smidigt. Men ibland vill man mer...

MacBook 2G med 2G ram 160G HD
Har två backupdiskar där jag lägger alla "gamla foton".
När jag passerar 5.000 bilder hamnar alla på den externa HD.

Kör Senaste PS å Fireworks samt illustrator för bildgrejer.

Ska du inte printa dina bilder går det lika bra med lägre upplösning så tar inte bilderna så mycket plats.

Sedan brukar jag göra så här med MAC.

1, Ta bilder
2, Importera i iPhoto
3, Förhandsgranska bilderna i iPhoto
4, Skapa en ny mapp på skrivbordet
5, Välj ut dina bästa bilder & dra sedan bilderna till den nya mappen
6, Dra sedan den nya mappen med dina utvalda bilder tillbaka till vänsterspalten i iPhoto
7, Skapa en ny mapp på skrivbordet "Bilder"
8, Dra den första mappen du skapade med alla bilderna i till den nya "bildmappen"

Du har nu:
-Alla orginal bilderna på en extern HD i fall d vill använda bilderna senare.
-En mappa i iPhoto där du lätt hittar den senaste sessionen. Gör du inte det finns en kopia i bibloteket.
Vill du göra bilderna ännu mindre på ett snabbt å smart sätt kan du markera alla bilderna från bibloteket eller via mappen, tryck sedan på "mail-knappen" iphoto å bestäm storlekar 1-3. Då komprimerar iPhoto dina bilder. När iPhoto gjort det drar du bara alla nykoprimerade bilder till den mappen du vill att bilderna ska ligga i. Du sparar många MB/G på detta sätt å du kan fortfarande använda bilderna för webbruk.

Så ska du jobba med bilderna i din sega dator så måste du frigöra utrymme. Glöm inte att tömma papperskorgen också. Kontinuerlig backup på dina bilder å spara endast det som är viktigast på din lokala HD så ska du se att det går mycket fortare :)

Sedan är det bara att fortsätta såhär.
Bilderna i ditt Biblotek för du över till din externa HD å behåller endast dem bilderna du tycker bäst om.

Gör detta ganska ofta så har du mindre lagrat på din lokala HD å datorn jobbar snabbare.

Du kan även bygga ut ramminnet i din dator men processorn gör ju sitt med. Mac kräver oftast mindre kapacitet att driva tunga program än vad PC behöver. Så att köpa Mac för bildredigering är inte en så dum ide.

Snabb processor, Stor skärm å bra interminne är väl några tunga byggstenar du ska ha på din dator.

sitter på sista iMac G5 20" (10.4.11) med 2.5gb minne och extra skärm, den börjar bli lite trött men duger helt klart fortfarande. flipplar med foton i aperture mest

MacBook Pro 160GB disk 3GB RAM
Powerbook G4 120GB disk 2GB RAM
PowerMac G5 Dual-PPC 2.5GB RAM
Extern disk 300GB (har jag för mig)

Använder mest Image Capture för import sen Adobe Bridge för att sortera/organisera (även lite RAW presets) sen in Photoshop och/eller After Effects.

Min Vaio tuffar på rätt bra.

Centrino 2 - 2,27ghz
3gb ram
250gb hdd + 500gb extern Western Digital.
Ati Radeon HD 3400, 250mb?

Windovs Vista 32 bit. Prestandarating 4,7.

Bäst av allt 16,4" widescreen skärm, plus extra 19" widescreen om jag är på det humöret.

Kör Photoshop Elements 6.0, GIMP och Olympus Master (ORF goddamnit, blir tokig...).

Tillbaka
Topp