[ot] Dödsbil, Bensin, onödig andra-bil, köpråd

Jag får motvilligt försvara Ford, hade en galaxy-08 i fyra år drygt som jag nyss bytt ut men det enda felet på den var att bränslepumpen gav upp och när ämnet har kommit upp är de flesta nöjda med sina Fordar, undantaget kusinens ex fru vars relativt nya Kuga var... Inte så bra. Och visst har jag kvar en låda blandade plastdelar som ramlat av men det var en funkis bil som var bra.

/T

Hurde en modern mondeo häromveckan. Kan inte påstå att det var Volvokänsla direkt men den var ju klart vettigare än jag väntat mig.
Gissar att den var hjälpligt driftsäker eftersom hyrfirman hade sådana men det kan jag ju så klart inte veta.

Tjena!

Fiat är inget fel på.
Renault håller jag med om, Citroën och Peugeot har skärpt till sig och är klart bättre idag än för ett gäng år sedan.
Seat ser jag inga problem med, förstår inte vad det gör på din lista eftersom VW och Skoda inte är med.
Mazda levererar riktigt bra bilar sen ett gäng år tillbaka.
Chrysler finns inte så nytt som TS efterfrågar i Sverige.
Jeep är mer eller mindre samma som Fiat.
Opel av nyare årsmodeller dras med rätt lite fel
Land/Range Rover går ju inte att köpa med dom kriterierna som TS har
Mini Cooper är riktigt bra bilar och något som jag rekommenderar
Dacia är samma sak som Renault. Så där håller jag med.
Chevrolet har inte sålts i Sverige på flera år, så fyller inte heller TS kriterier.
Vi har också letat en extrabil då vi har behov av en extrabil under några år framåt. Blev leasing då jag ville ha en ny bil men inget intresse av att hålla på och sälja etc sedan, efter lite teoretisk utvärderande provkörde vi nya Peugeot 208 och Renault clio. Peugeot imponerade stort på mig vilket uppsving i kvalitet kändes mkt premium i materialval och dörrljud. Clion kändes som en gubb/pensionärsbil. Praktiskt men sjukt tråkig.
Jag på 189 satt även mkt bra i framstolarna på ”pefan” å inte ngt småbilskönsla. Sen är den ju sjukt snygg och frugan och hemmaboende vuxna dottern röstade för GT versionen. Blev lite högre månadskostnad än först tänkt men satan vilken rolig bil längtar på leverans i juni. Som en liten go-cart tror det kommer bli fight om att köra den vs vår Mercedes suv ?

Bilagor

• 4A0A2410-1434-49FC-9545-E1BF73D709B9.png
    4A0A2410-1434-49FC-9545-E1BF73D709B9.png
    63.3 KB · Besök: 77
Som vanligt fascinerande att de tyska märkena (speciellt Porsche) lyckas upprätthålla bilden av att de håller hög kvalitet och kan ta ut ett högt pris.
Porsche = hög kvalitet?
Jag tänker bara prestige. Hade jag ägt en hade jag förväntat mig att den skulle ramla isär i nästa gathörn.
Hur det relaterar till verkligheten har jag noll koll på.

EDIT: Hoho Kollade rapporten som hastigast nu. Shit va högt de låg.
Fransmännen spöar en och annan superbil i älgtestet!
Hur fan lyckar NissanSUVen klara det där så bra? Har den också nån fjädringsmagi som Citran?

Fins det något seriöst bilpool system i Sverige?

Jag använder cambio här i Tyskland, tycker det är otroligt smidigt och billigare om man inte behöver bilen varje dag.

Då har man den bilen man behöver, stor för transport och liten för lätt parkering, fins även elbil om man vill. Dessutom har dom fast parkering så alltid plats bör man ska ställa tillbaka.

Men man måste bo i storstaden såklart.

Det som numer heter M fungerar väl ganska bra men prismässigt är det sådär om man jämför med att helt enkelt hyra bil. Man får ha rätt korta körningar och inte vara borta så länge om det skall vara meningsfullt. Men de finns på många många ställen iaf i stora städer och är enkla-ish att hämta upp

Porsche = hög kvalitet?
Jag tänker bara prestige. Hade jag ägt en hade jag förväntat mig att den skulle ramla isär i nästa gathörn.
Hur det relaterar till verkligheten har jag noll koll på.

EDIT: Hoho Kollade rapporten som hastigast nu. Shit va högt de låg.

Hur fan lyckar NissanSUVen klara det där så bra? Har den också nån fjädringsmagi som Citran?

Nissan Qashqai har (gissar jag) ett aggressivt antisladdsystem som tar ner hastigheten rejält. Har varit så med andra Nissanmodeller i alla fall, och om du går in å kollar TVs tabell hittar du många rätt trista Nissanbilar högt upp i tabellen.

Om TV hade haft med sluthastigheten i sin älgtestsammanställning hade Activan framstått som än mer överlägsen andra modernare bilar (där antisladdsystemet tar ner hastigheten). Om jag inte minns fel var det så att det som begränsade Activans resultat var att styrservot helt enkelt inte hängde med. Hade varit roligt att göra om testet idag med bra styrservo och moderna lågprofilsdäck...

Fins det något seriöst bilpool system i Sverige?

Jag använder cambio här i Tyskland, tycker det är otroligt smidigt och billigare om man inte behöver bilen varje dag.

Då har man den bilen man behöver, stor för transport och liten för lätt parkering, fins även elbil om man vill. Dessutom har dom fast parkering så alltid plats bör man ska ställa tillbaka.

Men man måste bo i storstaden såklart.

Toyotas Kinto är helt överlägset. Tyvärr finns det endast i Sthlm, Gbg och Malmö.

Tillbaka
Topp