Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det där är en äkta svensk devalveringsmyt. Våt
> statsskuld siger när vi devalverar. Vår export
> industri blir inte nämdvärt billigare då många
> råvaror till industrin imorteras och köps för
> dollar och Euros. Dessutom ökar transport
> omkostningarna.Konsumtionen kommer falla
> ytterligare nu när affärerna skall köpa in till
> våren i Euro och dollar igen, stiger priserna på
> allt.
> Ser inte alls poängen med att inte försvara
> kronan och sänka räntan som vår riksbank gör.
> Så hellre upp med räntan och stärka kronan.
inte enkelt att ge säkra svar på nåt inom nationalekonomi, men att kalla det en myt håller jag inte med om, vad gäller statsskulden så är det mindre än en tredjedel som är i utländsk valuta, det är bara den delen som påverkas. Så det blir inte särskilt mkt pengar.
Många företag gynnas mkt eftersom Sverige har en avancerad industri med högt förädlingsvärde, dvs det är en hel del arbetskostnad inbakat i produkterna. Så det blir ju mer attraktivt att behålla industrier i Sverige, t ex GM kanske måste välja mellan Tyskland & Trollhättan för sin produktion, sjunker svenska lönekostnader med 10% jämfört med Tyskland (mätt i dollar) så är det ju en klar fördel för Trollhättan.
Men mitt grundargument är ändå att jag har svårt att se det fundamentalt positiva i att försöka låtsas vara rikare än vad omgivningen tycker att vi är, sånt brukar bara funka ett kort tag.
Men jag är ingen euromotståndare, jag röstade för euron när det begav sig, men det är mer för att långsiktigt ena europa snarare än för att det är bra för Sverige just idag.