[OT] Drömjobb vs. semester?

Fullen

Ny medlem
Står i ett val som jag känner mig extremt förvirrad i och försöker hitta vilken väg jag ska gå.

Är idag fast anställd på ett stort företag sedan +8 år tillbaka.
Trivs relativt bra, men vissa dagar spyr jag på allt och vill knappt kliva upp ur sängen.
Dock så har jag bra förmåner, dock en riktigt skitlön kan jag tycka utifrån min tjänst. ca 3-4000 under marknadslönen.

Häromdagen fick jag ett erbjudande från en arbetsgivaren om fast anställning direkt och vilket skulle betyda en löneökning på isch 3000:-/månad vs idag.
Ett arbete som dessutom är ett drömyrke för mig inom butik.
Arbetstiderna är bra och jag skulle få ett eget ansvarsområde med chans till ytterligare ansvar så som biträdande butikschef.

Det enda allting hänger på är min begäran om semester i sommar.
Det är bokat sedan 2 månader tillbaka en resa utomlands, 3 veckor.
Flygbiljetterna är betalda och lägenheten som vi hyr har vi lagt bokningsavgift på 1000:- på.

Butikschefen säger då att det är inte bra, för det är extrem högsäsong för butiken och att släppa iväg mig 3 veckor under den perioden kommer inte fungera.
Och då det är viktigt att han får svar snabbt så han kan styra upp personalen i butiken, så behöver han svar redan inom 24h ifall jag kan lösa resan eller ej.. Dvs avboka alt. flytta resan till hösten när det är lågsäsong.

Den enda lösningen min fru ser, då hon vet att detta är mitt drömyrke, är att antingen avbokar vi resan eller så åker dom själva.
Men att säga till barnen som ser fram emot denna resan, att pappa inte följer med på utomlandsresan som varav i 3 veckor eller att vi inte åker alls.

Så här står jag, ska jag stanna på mitt jobb och bara knyta näven i fickan eller ska jag chansa på att butikschefen hittar en lösning till min semester eller att jag får göra barnen besvikna.

Vad hade ni gjort?

Edit: OT /mod

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade valt jobbet i det läget faktiskt. Mest för att jag skulle avväga att drömjobbet är antagligen under en lång period framöver samt som ger dig mer pengar (som du kanske kan spendera till semester längre fram).
Semestern kan visserligen vara din ultimata drömsemester men du lär kunna åka på den som du säger under lågsäsong, däremot kanske inte jobbet finns kvar på bordet.
Det är mina tankar kring det.

Geologen är det du?

Om det här verkligen är ditt drömjobb skulle jag nog säga att det kan vara värt att offra tre veckors semester. Om det inte är en once in a life time-semester som du aldrig kommer att kunna åka på igen. Dock: innebär det att du aldrig kan ha semester den perioden? Isf är det ju lite jävligare.

Men om det bara gäller den här semester och det verkligen är drömjobbet så skulle jag skippa årets semester. Mer pengar och roligare jobb väger över.

Jobbet! För egen del tror jag att jobbet ger större tillfredsställelse en längre tidsperiod än resan. Semester går att åka på längre fram också, samt att du kan försöka muta dina barn nu när du får högre lön.

Finns det ingen möjlighet att förhandla till dig en bättre tjänst och mer pengar på din nuvarande arbetsplats? Säg som det är, att du blivit erbjuden en tjänst som du gärna vill ta.

Senast ändrad:
Jobbet givetvis, men då binder du dig att kanske inte kunna ta semester dina vanliga tider framöver också. Köp en ful väska av ett trendigt märke åt damen din och flytta resan till i höst :)

Att undersöka möjligheterna till att få till en lösning enligt chrhar:s förslag låter i mina öron inte så dumt, givet att semestern inte är till andra sidan jordklotet. Då är det i mitt tycke för mkt resande för 1,5 veckor. Eller är det omöjligt att alls få semester den aktuella tiden?

patten sa:
Jobbet! För egen del tror jag att jobbet ger större tillfredsställelse en längre tidsperiod än resan. Semester går att åka på längre fram också, samt att du kan försöka muta dina barn nu när du får högre lön.

Finns det ingen möjlighet att förhandla till dig en bättre tjänst och mer pengar på din nuvarande arbetsplats? Säg som det är, att du blivit erbjuden en tjänst som du gärna vill ta.

Disskutionen tog jag upp med min nuvarande chef.
Förklarade situationen och erbjöd mig att stanna mot att han mötte min erbjudna lön, men det var ett nej direkt.
Lönesättningen rent generellt på detta bolag är helt åt fanders, och det har redan varit personalbortfall under året just pga lönen.

Och det är som många av er säger, ta jobbet. Semestern kan man offra detta året och kanske sikta på en schysst Thailandsresa istället under julafton.

Fullen sa:
patten sa:

Disskutionen tog jag upp med min nuvarande chef.
Förklarade situationen och erbjöd mig att stanna mot att han mötte min erbjudna lön, men det var ett nej direkt.
Lönesättningen rent generellt på detta bolag är helt åt fanders, och det har redan varit personalbortfall under året just pga lönen.

Och det är som många av er säger, ta jobbet. Semestern kan man offra detta året och kanske sikta på en schysst Thailandsresa istället under julafton.

Då har du alltså talat om för din nuvarande chef att du är missnöjd med lönen och (i princip) letar nytt jobb. Hade en gubbe i 50 års åldern som sa så på ett gammalt jobb, gissa vad han gör nu? Exakt samma sak som innan men med skillnaden att absolut inget (utbildning, ansvar etc) satsas på honom :P
Vart går denna semester som som är värd en löneförhöjning på 36-48000 mer om året?

Juste, instämmer med övriga: Ta jobbet!

Senast ändrad:
Det låter som du borde ta jobbet av flera anledningar men det låter också som att arbetsgivaren inte riktigt har ordning på verksamheten om han inte kan hantera att folk har semester på sommaren. Semesterlagen gäller även om chefen tycker det är besvärligt... Men det kanske finns omständigheter just i år som inte framkommer.

algol sa:
Det låter som du borde ta jobbet av flera anledningar men det låter också som att arbetsgivaren inte riktigt har ordning på verksamheten om han inte kan hantera att folk har semester på sommaren. Semesterlagen gäller även om chefen tycker det är besvärligt... Men det kanske finns omständigheter just i år som inte framkommer.
Fast semesterlagen säger 4 veckor juni till augusti så det finns ingen rätt till 3 specifika veckor.

Nu är jag tråkig men vad kostar det att avboka och vad vinner du på jobbet. Är du någorlunda duktig inom ditt yrke bör du kunna hitta liknande jobb inom ett år så förlorar du 30 - 40Ksek på att avboka? För mig låter det som att ni bör försöka flytta resan till annat datum om det inte är kopplad till specifik händelse typ F1, Superbowl el. annat och ta jobbet. Faktum kvarstår att med mer pengar ökar friheten avsevärt.

Du har i praktiken redan gjort dig omöjlig på ditt nuvarande jobb genom att säga att du fått ett annat jobb och att du är beredd att stanna ett tag om du får kohandla om lönen, men som brije säger innebär detta med stor sannolikhet att man hamnar på svartlistan och får alla tråkuppgifter och inga satsningar. Det finns bara en väg framåt och det är ut genom dörren. Försök förhandla dig till en veckas semester under den planerade perioden på det nya jobbet men låt det inte vara en showstopper. Så får ni väl prata om det inom familjen om ni kan boka om eller om resterande familj ska åka utan dig. Om det nu inte är så att du har stor möjlighet att få nästa drömjobb med samma villkor om några månader.

Jobbet, du är som många säger bränd på ditt nuvarande. Skulle kanske fundera om den chef du får på nya är den chef du vill ha och som hjälper dig att bli bättre. För mig är sånt viktigt.

Å andra sidan. Om det nya inte infriar förväntningarna är det bara att byta efter något år.

Undrar lite hur ni resonerar kring att prata med sin chef? Om man stöddigt kommer och säger att "du kan ta ditt j*vla jobb och stoppa upp i..." så håller jag med om att man är bränd. Om man däremot ber om ett samtal med sin chef och artigt förklarar läget så är läget ett annat? Detta baserar jag på ~15 års chefserfarenhet. Om jag skulle vara arg på alla som som bytt jobb av olika skäl skulle livet bli jobbigt...

Sköter man det snyggt kan man givetvis ha en bra dialog med nuvarande chef och ibland vinna både lön och bättre uppgifter på det. Felet de flesta gör att är komma med det i utpressningssyfte och då får man inget. Kommer man däremot med det som ärlig information så får man också ärlig feedback. "Lycka till" betyder att du är kass och vi är glada att du sticker. "Vi har funderat och..." betyder att du är en tillgång för företaget och nu börjar förhandlingen. Lite enkel taktik inför chefsmöten har aldrig skadat.

ething sa:
Undrar lite hur ni resonerar kring att prata med sin chef? Om man stöddigt kommer och säger att "du kan ta ditt j*vla jobb och stoppa upp i..." så håller jag med om att man är bränd. Om man däremot ber om ett samtal med sin chef och artigt förklarar läget så är läget ett annat? Detta baserar jag på ~15 års chefserfarenhet. Om jag skulle vara arg på alla som som bytt jobb av olika skäl skulle livet bli jobbigt...

Sköter man det snyggt kan man givetvis ha en bra dialog med nuvarande chef och ibland vinna både lön och bättre uppgifter på det. Felet de flesta gör att är komma med det i utpressningssyfte och då får man inget. Kommer man däremot med det som ärlig information så får man också ärlig feedback. "Lycka till" betyder att du är kass och vi är glada att du sticker. "Vi har funderat och..." betyder att du är en tillgång för företaget och nu börjar förhandlingen. Lite enkel taktik inför chefsmöten har aldrig skadat.

+1

Cerb sa:
Luthman Photography sa:
geologen sa:
Jobbet. Har man ett drömjobb och får chansen att få det, då måste tre veckor semester kunna offras.

Det där var ju, faktiskt, lite roligt.

Haha... efter att ha streckläst de senaste 20 sidorna i den episka tråden var jag faktiskt tyungen att fnittra lite högt åt det absurda i detta.

Haha ja jag skrattade också rakt ut..
Självdistansen och ironin var så "on point":D

Jag har flera gånger gått in i nya jobb med kravet att jag måste få ledigt för planerade resor osv, det har aldrig varit några problem. Kanske är olika i olika branscher, men jag hade nog dragit öronen till mig det är helt omöjligt att lösa.

Sen håller jag inte alls med om att du nödvändigtvis är bränd hos din gamla arbetsgivare, det beror helt på hur du lagt upp det. Som chef skulle jag uppskatta om mina anställda var transparenta och öppna med vad de tänker och om de letar nytt. Fast jag är ju inte chef och har inga planer på att bli heller - men jag har erfarenhet av bra chefer. Väldigt bra.

Cerb sa:
Luthman Photography sa:
geologen sa:
Jobbet. Har man ett drömjobb och får chansen att få det, då måste tre veckor semester kunna offras.

Haha... efter att ha streckläst de senaste 20 sidorna i den episka tråden var jag faktiskt tyungen att fnittra lite högt åt det absurda i detta.
Är det möjligt att få en summary av den tråden? Har länge sneglat på den, men den är för jävla lång för att det ska bli av anytime soon...

Crossmax sa:
Cerb sa:
Luthman Photography sa:
geologen sa:

Är det möjligt att få en summary av den tråden? Har länge sneglat på den, men den är för jävla lång för att det ska bli av anytime soon...

Är tyvärr svårt, men den är absolut värd att läsa i sin helhet. Det menar jag verkligen. Det finns något fantastiskt och magiskt i den. Jag kommer sörja den dagen då den kommer, men den förtjänar ett vackert slut.

Cerb sa:
Crossmax sa:
Cerb sa:
Luthman Photography sa:
geologen sa:

Är tyvärr svårt, men den är absolut värd att läsa i sin helhet. Det menar jag verkligen. Det finns något fantastiskt och magiskt i den. Jag kommer sörja den dagen då den kommer, men den förtjänar ett vackert slut.
Alla 80 sidorna?

För övrigt, för att inte gå helt OT, så håller jag med de flesta här inne:
1. Ta jobbet
2. Diskutera möjligheterna till semester en gång till.
3. Går inte det, diskutera kompensation för att du behöver ställa in och avboka semestern.

Saken är den, att det företaget jag är anställd på idag har tyvärr ett rykte om sig att ha en väldigt låg lönesättning rent generellt.
Och så fort lön kommer på tapeten så hänvisar man till företagets lönsamhet, expansioner som kostar pengar m.m.

Vi har under senaste halvåret haft 6 st ganska viktiga personer som slutat pga att dom fått erbjudande om en ny tjänst inom samma bransch, fast med betydligt bättre löner. Så valet har varit rätt enkelt för dom.

I mitt fall, så satte jag mig ner med min chef och förklarade läget.
Informerade om att jag fått erbjudande om att börja jobba inom en bransch som jag länge velat börja jobba i.
Men var väldigt noga med att poängtera att jag faktiskt trivs enormt mycket med mitt nuvarande jobb och mina arbetskamrater.
Dock så har lönen en väldigt stor inverkan på mina beslut.
Jag gav min chef chansen att överväga att behålla mig i form av att möta min nya erbjudna lön, +3000:-.
Men fick ett blankt nej. Det fanns inte ens utrymme för disskution.

Men oavsett, efter mkt övervägande och disskuterande hemmavid så är beslut taget att jag tar det nya jobbet istället.
Hade en pratstund med min nya chef, och även om vi idag står med att han inte kommer kunna godkänna någon semester åt mig i sommar, så är det 7 månader bort. Det kan hända mycket på den tiden. Så dörren är ändå öppen.

Smart val. Om företaget du jobbar på idag ger ett blankt nej när du ändå är så pass ärlig och tillmötesgående så kan de omöjligt bli förvånade eller ens upprörda (eller ja, klart de kan bli upprörda, men de kan ju inte rättfärdiga det, man jobbar ju inte på ett ställa av vänlighet) över att du byter tjänst. Samma sak har hänt på mitt jobb flera gånger.

jomper sa:
Jag har flera gånger gått in i nya jobb med kravet att jag måste få ledigt för planerade resor osv, det har aldrig varit några problem. Kanske är olika i olika branscher, men jag hade nog dragit öronen till mig det är helt omöjligt att lösa.

Vissa branscher är ju helt bisarrt säsongsbetonade då förstår jag att det är svårt att lösa. Kanske framför allt när någon är hyfsat ny på jobbet och är mitt uppe i att komma in i det. I flera jobb jag haft har de som varit anställda länge inte kunnat ha semester mitt under säsong.

jomper sa:
Sen håller jag inte alls med om att du nödvändigtvis är bränd hos din gamla arbetsgivare, det beror helt på hur du lagt upp det. Som chef skulle jag uppskatta om mina anställda var transparenta och öppna med vad de tänker och om de letar nytt. Fast jag är ju inte chef och har inga planer på att bli heller - men jag har erfarenhet av bra chefer. Väldigt bra.

Många företag idag har sina "högsäsonger"
Ta t ex en cykelbutik som oftas har sin peak mellan maj-augusti eller typ Elgiganten m.fl som har Black Friday/Julklappsförsäljningen.
Tror många av dessa har väldigt svårt att få en längre semester under dessa peakar.

Man kanske ska se det positivt,
Alla dom gånger då man önskat åka till typ Thailand under julen, men inte haft möjlighet då företaget har högsäsong under jul.
Kan vara något att tänka på.

JockeS sa:
Man kanske ska se det positivt,
Alla dom gånger då man önskat åka till typ Thailand under julen, men inte haft möjlighet då företaget har högsäsong under jul.
Kan vara något att tänka på.

Det är lite så jag resonerar.
Den planerade resan är ingen resa som är once in a lifetime, men självklart väldigt tråkigt att ev. inte kunna åka iväg på den.
Men svärmor blir nog glad ifall hon får åka med gratis istället för mig :)

Så istället planerar vi att fira jul utomlands istället som kompensation.

Tillbaka
Topp