[OT] Dyra skor från England

Daimler

Medlem
För några år sedan tröttnade jag på jobbiga Vagabond skor som gick sönder hela tiden och dessutom inte var särskilt snygga. Införskaffade ett par randsydda skor av märket Loake 1880, vilka jag är mycket nöjd med. Nu kommer dock hösten och vintern, och ett per lite grövre skor ska införskaffas. Det Lutar åt ett par Crockett & Jones Tetbury. Ett par sjukt snygga Chukka-boots med gummisula pålagd från fabrik utan att få skorna att likna hjulen på en monstertruck.

De kostar 3800kr i Sverige, runt 3000 vid import från utlandet. Om de är värda det priset återstår att se, men de är galet snygga och kvaliten ska tydligen inte gå av för hackor. Kanske är det någon här som har erfarenhet av C&J? Kanske finns det något annat märke som är mer prisvärda?

Dela med er av era erfarenheter av fett dyra skor!

http://www.pediwear.co.uk/detail.php?stock_ID=1432

Jag har köpt mest Church´s, John Lobb och Johnston & Murphy (amerikansk iofs) både i butik och på nätet. Sjukt nöjd med dom. Man får dock aldrig halvsula dom = förstörs.

Man har ju bara ett par fötter och skor skall sitta bra.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Ja köpte en grymm kostym via weben igår från H&M som satt perfekt för 798 spänn.
Måste vara mitt livs fynd. Dom engelska skorna kostar 5 gånger mer ! :) Va sjukt....

Saknar fortfarande mina gamla Loake's - ma de vila i frid. Sulade om dem ett stort antal ganger. Senaste resan till USA blev det bland annat 4 par Johnston&Murphy - ocksa valdigt bra. Church kanns otroligt gedigna men har inte hittat en modell jag tyckt tillrackligt mycket om - i alla fall inte till ett pris jag tyckt mig ha rad med. Bra skor ar annars varda nastan hur mycket som helts om man tar handom dem

Jag har tittat en del på Church's, de kostar ju samma pengar som CJ, men jag tycker deras sortiment överlag är lite gubbigt klumpigare. Annars finns det ju en uppsjö av tillverkare att välja på, det svåra är att hitta butiker att handla i. Jag köper ogärna ett par skor för 3-4000 utan att veta att de sitter som ett smäck. Kanske är det bästa att masa sig över till england för att handla skorna där?
Fördelen med C&J är att här i Malmö har vi en skomakare som saluför och lagerför hela C&J's sortiment.

Jag har ingen erfarenhet av Loakes, men är grymt nöjd med Shipton & Heneage.
Och vad gäller rågummisula så skulle jag inte välja det. Den skon du länkar till har dock en Dainitesula, vilket är väldigt mulligt att gå på. Går att byta när den är sliten eftersom den är welted.

Dessutom påminner den skon väldigt mycket om en "Castleton boot", som är ett av dom behagligaste skodon som har burits på mina fötter (och då har jag ändå ytterligare tre par chukkaboots om man undantar alla Clarks som har slitits ut under åren)
Låt dig inte luras av den matta tonen, dom går att polera upp (vilket jag precis har gjort. En trevlig doft av cederträ och bivax lägger sig över tangentbordet...)
Kostar 86 pund mindre än dom du visade. Är du dessutom säker på att du har så breda fötter att en "size E-läst" är rätt?

Innan du fläskar ut en extra tusing tycker jag defintivt att du bör titta över sortimentet på Shipton & Heneage. Dom är väldigt trevliga att ha att göra med på telefon om det är något man undrar över. Lägg pengarna som blir över på skoblock, skokräm och borstar.

s-cast-brn-hero-300.jpg ht=292

http://www.shiptonandheneage.com/

Ett tips är att köpa "Sale and Seconds" från http://www.herringshoes.co.uk/

Då kan du få ett par Loake Kempton II för £89:
1975-1038-photo3.jpg

Eller ett par Church Balmoral för £195. De ser väl inte så gubbiga ut?
1959-1023-photo3.jpg

Frakt tillkommer naturligtvis; £15 för ett par och därefter £5 per ytterligare par.

Det var faktiskt därifrån jag köpte mina Loake 1880! Mycket trevlig butik med utomordentligt bra service. Tyvärr finns inte Kempton II i min storlek, men de ser fina ut. S&H ser även de mycket trevliga ut, problemet är dock att jag ogärna köper skor osedda! Tillverkarnas bilder stämmer ju inte heller riktigt med verkligheten. Om du har lust Markus F får du gärna knäppa någon bild på "Castleton boot" i profil eller någon annan intressant vinkel!

Jag måste prompt inte ha ett par superdyra skor, då jag nöjer mig med det faktum att ett par skor för 2k är mångdubbelt bättre än vilket par vagabond som helst.

Jag vägrar dyrare skor än Rockport och Lloyd (och övriga märken överhuvudtaget kan jag konstatera vid en kontroll av de skor som jag faktiskt använder). Det gör så ont i plånboken att ha sönder dyrare skor på pedalerna, och de billigare faller bara i bitar... :)

Ärligt talat tycker jag inte att Church mfl. är snyggare än ex. Lloyd. Och även om kvaliteten är bättre vill jag inte ha ett par skor mer än typ 2-3 år vilket sagda märken definitivt håller. Sen vill jag ha nya, oavsett... Ja, jag har läst Gentlemannen och en massa annat sånt tjafs. Jag står fast vid det ändå.

Sen verkar det sjukt dumt med randsydd lädersula nu när det börjar bli blött och geggigt ute. Men ni kanske kör neoprensockar?

Mina favoriter heter Jalas. Jag har dock vissa synpunkter på kvaliteten i lädret för de är på väg att spricka upp helt på ovansidan.

Daimler skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tittat en del på Church's, de kostar ju
> samma pengar som CJ, men jag tycker deras
> sortiment överlag är lite gubbigt klumpigare.
> Annars finns det ju en uppsjö av tillverkare att
> välja på, det svåra är att hitta butiker att
> handla i. Jag köper ogärna ett par skor för
> 3-4000 utan att veta att de sitter som ett smäck.
> Kanske är det bästa att masa sig över till
> england för att handla skorna där?
> Fördelen med C&J är att här i Malmö har vi en
> skomakare som saluför och lagerför hela C&J's
> sortiment.

Church´s steker ju C&J utan vidare. Går inte jämföra. Enligt mig.

Mårten skrev:
> Jag vägrar dyrare skor än Rockport och Lloyd
> (och övriga märken överhuvudtaget kan jag
> konstatera vid en kontroll av de skor som jag
> faktiskt använder). Det gör så ont i plånboken
> att ha sönder dyrare skor på pedalerna, och de
> billigare faller bara i bitar... :)
>
> Ärligt talat tycker jag inte att Church mfl. är
> snyggare än ex. Lloyd. Och även om kvaliteten
> är bättre vill jag inte ha ett par skor mer än
> typ 2-3 år vilket sagda märken definitivt
> håller. Sen vill jag ha nya, oavsett... Ja, jag
> har läst Gentlemannen och en massa annat sånt
> tjafs. Jag står fast vid det ändå.
>
> Sen verkar det sjukt dumt med randsydd lädersula
> nu när det börjar bli blött och geggigt ute.
> Men ni kanske kör neoprensockar?

Ingen har sagt att Church är moderna eller snygga, de är bara jäkligt bra med riktigt fjäderstål i sulan som stabiliserar foten. Väldigt andvändbart då du tex skall springa efter en bankrånare på flyende fot...

Jag har ett par som är 6 år nu och de ser inte ens använda ut. Köpte dom för 165 pund. Quality never goes out of style.

Går ju såklart inte använda lädersula, randsytt eller ej, när det är blött om man inte åker garage till garage. Självklart inget jag skulle cykla med heller. Till det har man cykelskor.

Tänk på din fötter! :)

Jag har inga erfarenheter av varken Crockett&Jones eller Tricker's än men det kommer väl. Däremot så har jag erfarenhet av både Loake och Alfred Sargent och jag tycker att Alfred Sargent är bättre kvalitets- och komfortmässigt. I.o.f.s. så funkar ju Church's också bra...
Om du vill ha nå't riktigt prisvärt så kan du ju köpa högklassiga Lottusse i fabriksoutletbutiken om du åker till Mallis och cyklar... ;-)

Oscar skrev:
> Jag har köpt mest Church´s, John Lobb och
> Johnston & Murphy (amerikansk iofs) både i butik
> och på nätet. Sjukt nöjd med dom. Man får dock
> aldrig halvsula dom = förstörs.

John Lobb? Yikes! Då är det väl bara att köra vidare. Du kan nog få dem att göra cykelskor också! :-)

kayaker skrev:
> Däremot
> så har jag erfarenhet av både Loake och Alfred
> Sargent och jag tycker att Alfred Sargent är
> bättre kvalitets- och komfortmässigt.

Shipton & Heneage har skor från Alfred Sargent men dom anger inte tillverkare på hemsidan.

Markus F skrev:

> Shipton & Heneage har skor från Alfred Sargent
> men dom anger inte tillverkare på hemsidan.

Då ska jag beställa ett par och testa!

Har ett par Clifford, Crockett&Jones, handgrade samt ett par loakes 1880, Burford 2 en känga i med brogues mönster. C&J kostade ganska mycket mer än loakesen men jag vill påstå att de är värda mellanskillnaden. C&J skorna satt som gjutna från dag 1 och det har inte hänt mig tidigare, jag har jobbiga fötter. Precis som Markus F skriver bör man dock investera i såväl skokräm och borstar som ordentliga skoblock i cederträ.

Var och testade C&J Tebury idag. Det skulle jag inte ha gjort, för de satt så jävla bra. Som made-to-measure. Testade även ett par R.M Williams boots. Har varit ganska skeptisk till boots förut, då jag inte tycker de är så snygga, men nu har jag ändrat mig. De är väldigt snygga, förutsatt att man har smalt skurna byxor på sig. Framför allt så är de otroligt sköna, känns som att gå omkring med fötterna inlindade i bomull.

Nu hittade jag dock ett par skor som jag är mycket intresserad av, ett park Loake Fenton med dianite sula, nedsatta från 140 till 100 pund. Såg inte särskilt snygga ut på Herrings hemsida, men någon på styleforum har köp sådana och de såg riktigt snygga ut. Möjligtvis lite ljusa, men de blir ju mörkare med tiden.

Loake_1.jpg

Markus F skrev:
> Maila dom och fråga vilka modeller som är Alfred
> Sargent om du är bestämd på just den
> tillverkaren.

Bestämd och bestämd. När det gäller Alfred Sargent och Loake så vet jag vilka storlekar och läster som passar och det underlättar ju.

Daimler skrev:
> Var och testade C&J Tebury idag. Det skulle jag
> inte ha gjort, för de satt så jävla bra. Som
> made-to-measure. Testade även ett par R.M
> Williams boots. Har varit ganska skeptisk till
> boots förut, då jag inte tycker de är så
> snygga, men nu har jag ändrat mig. De är
> väldigt snygga, förutsatt att man har smalt
> skurna byxor på sig. Framför allt så är de
> otroligt sköna, känns som att gå omkring med
> fötterna inlindade i bomull.
>
> Nu hittade jag dock ett par skor som jag är
> mycket intresserad av, ett park Loake Fenton med
> dianite sula, nedsatta från 140 till 100 pund.
> Såg inte särskilt snygga ut på Herrings
> hemsida, men någon på styleforum har köp
> sådana och de såg riktigt snygga ut. Möjligtvis
> lite ljusa, men de blir ju mörkare med tiden.

http://www.mini4stroke.tweakdsl.nl/Loake_1.jpg

Hmm, de där såg ju lite bättre ut åtminstone, än de i första posten - de var ju apfula... Men hur mycket kostar returfrakt om man köper via nätet från england och skorna inte passar? Och vill de ta emot returer överhuvudtaget?

Ja utseende kan man ju alltid diskutera, CJ Tebury tycker jag iaf är otroligt snygga. Jag ha handlat från Herring förut, de är mycket trevliga, och tar emot returer men då får man nog stå för frakten själv. Dock så har jag köpt skor med samma läst som skorna ovan, så jag vet med säkerhet att de passar.

Ursäkta, missade kanske att linda in min åsikt lite. Jag har svårt för sådana där långa smala skor, det är någon slags ...mode.

Men vad kostar egentligen handgjorda skor här i Sverige? En skomakare bakom hagabion i Göteborg gör skor från scratch, han har blivit världsmästare i skomakeri också. Skulle gärna köpa ett par av honom, måste kolla priserna när jag åker ner snart.

Tjusiga pjuck, nyhetspojken, men självklart skall man köpa svenskt, Kero gör fina finskor,

s160a.jpg

Finns även i svart till begravningarna.

Mina C&J, fick dom som 45 års present för 5 år sedan.
Väldigt sköna, och dom håller 5 år till, minst.
Bra skor håller länge, jag har ett par Dolomiti köpta 1987 som även om dom är lite slitna
fungerar perfekt.
Ett högt pris behöver inte betyda att skorna är dyra, typ.

Bilagor

• Skor.jpg
    Skor.jpg
    59.2 KB · Besök: 286
Kanske lite ot,men ja....

Eller så kan man ju leta på NK:s "begränsade upplaga" :

Alexander Mcqueen
Skobox med sneakers och flipflops från Alexande mcqueens
i samarbete med puma 96.

Pris: 25.000 kr

(Begränsad upplaga 3 exemplar)

Det är dyra skor, och vansinne.

/M

Jag skulle dock föredra en riktig handsydd blötdojja.
Man får väl sno ett par på Etnografiska nästa gång.

Bilagor

• skinnsko.jpg
    skinnsko.jpg
    8.7 KB · Besök: 214
Tillbaka
Topp