OT ej höga temperaturer men låga temperatur

staine

Aktiv medlem
Förbannat svårt att googla imho om det är lågans temperatur som efterfrågas. ”Lågtemperatur”, glöm det, det blir särskrivning direkt. Nu efterfrågas inte låg temperatur utan lågtemperatur.
Närmare bestämt på lampolja vs T-Röd.
Nån enda liten happyit borde väl antagligen kunna detta utantill.

Förbannat svårt att googla imho om det är lågans temperatur som efterfrågas. ”Lågtemperatur”, glöm det, det blir särskrivning direkt. Nu efterfrågas inte låg temperatur utan lågtemperatur.
Närmare bestämt på lampolja vs T-Röd.
Nån enda liten happyit borde väl antagligen kunna detta utantill.
Skall du bara ha vätskorna på ett fat och tutta fjutt på den?

Du använder t-röd i kök för att koka mat, inte lampolja. Så jag säger att den i alla fall är högre än lampolja.

Oki flamtemperatur var lösenordet. Det ska vara i en sprit/olje-lampa med en låga att värma grejer på. 2100 grader lär vara rikrigt svårt att komma upp i hursom, om man inte dammar på med rejält med syre. Och behövs inte heller. Men sotfritt måste det vara!

T-Röd dricks med fördel silad genom strumpa eller limpa.

Om vi kallar lampolja för fotogen istället, så brinner den vid 265 C, enligt "brandmästarna" DAFO. Så det är inte att leka med, när du väl fått fyr.
Etanol har en lågare antändningstemperatur, ungefär kroppstemperatur: Lätt att tända, svår att släcka.

Nu handlar inte tråden iof om vad man ska dricka till radhusbiffen eller hur man ska skoja till det på fotbollsmatcher.
Kan man få en siffra på lågtempen på lampolja vs T-röd? Fotogen och annat som kan ryka är ej aktuellt.

Nu handlar inte tråden iof om vad man ska dricka till radhusbiffen eller hur man ska skoja till det på fotbollsmatcher.
Kan man få en siffra på lågtempen på lampolja vs T-röd? Fotogen och annat som kan ryka är ej aktuellt.

10°C om man räknar lampolja som fotogen det är nära samma produkt. Lampolja ryker också.

Alltså, vad som sotar eller ej har inte så mycket med bränslet att göra. Det handlar om hur du bränner skiten.

Bränner du bara rätt kommer allt mellan vedklabbe och metan brinna i ungefär 1900-2100 grader och utan sot.

För att använda cykeltermer. Du ber om bästa oljan men du har inte sagt om du ska ha den till kedjan eller dämparen

Assåå, jag ber inte om bränsle, det var lågtemperaturer som efterfrågades. Till en spritlampa, med veke, om det nu måste avslöjas. Kom på, det får inte heller lukta.

i spritkök kör jag metanol. fritt från lukt och sot. t-röd känns i sammanhanget extremt primitivt. verkligen värt att undvika.

ändå är det branschstandard. för att tomtar gärna dricker spritbränsle.

om metanol är bra i en spritlampa vet jag inte. metanol säljs i sverige kan man säga under disk.

i spritkök kör jag metanol. fritt från lukt och sot. t-röd känns i sammanhanget extremt primitivt. verkligen värt att undvika.

ändå är det branschstandard. för att tomtar gärna dricker spritbränsle.

om metanol är bra i en spritlampa vet jag inte. metanol säljs i sverige kan man säga under disk.
Nackdelen är väl att det är svårare att se lågan när man eldar med metanol. Därför Tenol finns, för att få en synlig låga och mindre sot än vanlig T-Röd.

Lampolja brukar göras av fotogen (petroleumorodukt) och fotogenkök behöver pumpas för att trycksättas. T-röd är etanol som har spetsats med kräkmedel och röd pigment, finns även Kemityl T "spisbränsle" som också är etanol. Man kan spetsa T-röd med lite vatten om man vill minska på sotningen.

En bra fotogenvärmare bränner väl förgasat bränsle och inte via veke ?

Fotogenvärmare och fotogenkamin har nog oftast veke.

Multifuelkök, åtminstone dom jag har/haft, förgasar bränslet i ett rör som går runt under brännaren. För att få igång förgasningen hälls lite bränsle ut på en tuss under röret och tänds på. Bränsle i trycksatt flaska.

Hu, så primitivt (med vekbaserad värmekälla), då förstår jag bekymret med både sot och stank. Nästan så jag blev lite sugen att dra igång Optimusköket ”bara för att”

Assåå, jag ber inte om bränsle, det var lågtemperaturer som efterfrågades. Till en spritlampa, med veke, om det nu måste avslöjas. Kom på, det får inte heller lukta.
Jag är nog inte ensam om att inte fatta vad du menar med "lågtemperatur". När du väl fått eld på skiten så är ju temperaturen inte låg. Vad menas?

Edit: Glöm det, jag är dum i huvudet. Lågans temperatur, såklart. :censored: Får stå kvar för att nån ska få sig ett gott skratt... Nu kaffe.

Om, om jag har fått till min google-fu så kan det vara så att etanol har en flamtemperatur kring 365 grader. Om lampoljan är gjord på i huvudsak n-paraffin så är flamtemperaturen 270 grader. Tror jag.

Alla möjliga friskrivningar och brasklappar ingår.

Det vore ju intressant om nån med mer kunskap kan komma och bekräfta eller säga emot.

Vi testar copilot 365 på jobbet, så svaret ovan kommer därifrån i kombination med wikipedia mm. Tändtemperaturen för etanol är enl wikipedia 400 grader, paraffin ca 300 grader enligt google..

Ställer jag frågan som "hur varmt brinner etanol" respektive n-paraffin så blir svaret 1920 respektive 1970 grader. Håhåjaja.

som sagt. friskrivningar osv.

Det vore ju intressant om nån med mer kunskap kan komma och bekräfta eller säga emot.

Vi testar copilot 365 på jobbet, så svaret ovan kommer därifrån i kombination med wikipedia mm. Tändtemperaturen för etanol är enl wikipedia 400 grader, paraffin ca 300 grader enligt google..

Ställer jag frågan som "hur varmt brinner etanol" respektive n-paraffin så blir svaret 1920 respektive 1970 grader. Håhåjaja.

som sagt. friskrivningar osv.

Antar att lägste är "tändtemperatur": lägste temperatur där gasen tänder själva. Högre temperaturen är troligtvis temperaturen av låg, så det TS frågade efter. Jag får lite olika värden från olika ställen.

Det är ju lite en "hur långt är ett snöre" fråga. Under optimala förhållanden brinner ju allt organiskt på runt 2000 grader. I praktiken på mellan 300 och 900 beroende på var i lågan du mäter. Hur du bränner skiten kommer ha mycket större påverkan på temperatur, sotning, etc än vad.

Det enda sättet att få reda på en den ena i praktiken brinner varmare än den andra är nog att värma vatten och se vilken som värmer fortast. Då får du iofs bränslet dom get högst effekt i din lampa, inte temperatur...

Sen det är med sot Jag har skummat lite abstract och det verkar inte finnas något jättetydligt samband mellan flammtemperatur och sotning. Jag fattar inte riktigt men det verkar ofta som att desto mindre syre du tillför, desto mindre sotar det. Lampans utformning är nog mao viktigare än bränslet på den punkten också

Däremot bra att mäta i samma/en temperatur och samma/en luftfuktighet. (annars blir det olika % syrehalt)
Ingen vind heller.(speciellt inte motvind :ROFLMAO: )

edit: Vi har ju diagrammen som Richard Molier fixat till.

Tillbaka
Topp