[OT] Eltandborste som bara borstar rent och håller käft

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Min nuvarande eltandborste behöver laddas varje dag nu och måste tyvärr ersättas. Jag vill köpa en som gör rent och min erfarenhet säger att det borde vara en som snabbt (riktigt) snabbt svänger/roterar fram och tillbaka. Typ en Oral-B. Tyvärr har de en massa trams för sig som jag inte vill ha. Eller rättare sagt så får man välja mellan de går sakta och de som har trams för sig.

Jag kan bara hitta de modeller av Oral-B som har en trycksensor om jag vill ha en som snurrar fort. Jag har frågat min tandläkare om han kan se något som tyder på att jag trycker för hårt. Icke säger han, kör på som du brukar - inga hål och inget slitage. Tyvärr håller inte tandborstarna med utan de ska blinka och sakta ner så snart jag börjar borsta. När den saktar ner blir det inte lika rent och jag blir på dåligt humör. Väldigt dåligt humör faktiskt.

Är det någon som har en bra elborste som brakar på med full fart och inte använder AI för att analysera mitt borstande, inte blinkar, inte saktar ner och inte ber mig om min mailadress för att ta emot tandkräm? Tipsa mig!

Jag tycker Philips levererar en mycket bättre känsla av att munnen blir ren än Oral-B, även om båda uppenbarligen i praktiken gör rent. Som bonus slipper man att det rinner klet ner längs tandborsten och handen med Philips design eftersom det inte är hål rakt igenom borsthuvudet.

Även de billigaste har börjat få tryck-sensor men man får ändå borsta rätt hårt för att den ska kicka in tycker jag...

Min nuvarande eltandborste behöver laddas varje dag nu och måste tyvärr ersättas. Jag vill köpa en som gör rent och min erfarenhet säger att det borde vara en som snabbt (riktigt) snabbt svänger/roterar fram och tillbaka. Typ en Oral-B. Tyvärr har de en massa trams för sig som jag inte vill ha. Eller rättare sagt så får man välja mellan de går sakta och de som har trams för sig.

Jag kan bara hitta de modeller av Oral-B som har en trycksensor om jag vill ha en som snurrar fort. Jag har frågat min tandläkare om han kan se något som tyder på att jag trycker för hårt. Icke säger han, kör på som du brukar - inga hål och inget slitage. Tyvärr håller inte tandborstarna med utan de ska blinka och sakta ner så snart jag börjar borsta. När den saktar ner blir det inte lika rent och jag blir på dåligt humör. Väldigt dåligt humör faktiskt.

Är det någon som har en bra elborste som brakar på med full fart och inte använder AI för att analysera mitt borstande, inte blinkar, inte saktar ner och inte ber mig om min mailadress för att ta emot tandkräm? Tipsa mig!
Jag kan inte tipsa om nån borste men farsan min var tandläkare , undvik slipande tandkräm om du använder eltandborste, som skrivet enda tipset jag har.

Jag köpte en Oclean från AliExpress för 300 spänn och den är ruskigt bra. Har haft flera Oral-B som kostat flera tusen där batteriet gett upp efter bara något år. Braun kör fortfarande med NiMh-batterier i många av sina modeller.

Ocleanen bara tuffar på och tandhygienisten är också nöjd, det är ett bra betyg :)

Jag tycker Philips levererar en mycket bättre känsla av att munnen blir ren än Oral-B, även om båda uppenbarligen i praktiken gör rent. Som bonus slipper man att det rinner klet ner längs tandborsten och handen med Philips design eftersom det inte är hål rakt igenom borsthuvudet.

Även de billigaste har börjat få tryck-sensor men man får ändå borsta rätt hårt för att den ska kicka in tycker jag...

Man är rätt less på behöva borsta med gummihandskar med Oral-B....

Jag köpte en Oclean från AliExpress för 300 spänn och den är ruskigt bra. Har haft flera Oral-B som kostat flera tusen där batteriet gett upp efter bara något år. Braun kör fortfarande med NiMh-batterier i många av sina modeller.

Ocleanen bara tuffar på och tandhygienisten är också nöjd, det är ett bra betyg :)
Philips kör LiPo även i sina billiga. Min senaste som jag fick byta i vintras höll typ 10 år plus minus. Gick fortfarande en vecka mellan laddningarna (mot två ny) men slutade ta laddning helt över en natt.

Nu låter jag som Kais01 med sina Makitaverktyg, men det känns verkligen som att jämföra en aktuell respektive föråldrad produkt märkena emellan.

Vi har två sådana:
Tycker det blir väldigt rent och den varnar om man trycker för hårt.
Och jag har den här: https://www.philips.se/c-p/HX3673_14/3100-series-sonisk-eltandborste

Fast jag betalade typ 500 för den. Det är ju en tandborste, inte en cykelpryl.

Jag gillar Sonicaren (fick en sån under utbildningen) men den dog efter 2-3 år. Nu har jag det ultimata: 3 st för en tia på Biltema.

Hälsningar tandläkare som aldrig haft hål

Härligt. Jag visste väl att det fanns tillräckligt många här som ser tandborstandet som ännu en prylsport. Det första rådet om en billig Oralr-B utan egen vilja går tyvärr bort, då de som inte gnäller om trycket vibrerar med en tredjedel av farten hos de dyrare. Den sista som både var snabb och saknade egen vilja är den jag har nu och den är väldigt nära slutet.

Det där med att de säger till om jag trycker för hårt är väl helt ok, men om den samtidigt mer eller mindre slutar borsta så går de modellerna bort.

Jag hittar en Philips för 750 spänn som vibrerar lika snabbt som de dyrare, så det blir nog en sån. Den verkar dessutom funka även utan att man behöver godkänna deras gdpr-policy, vilket bara det är en egenskap som borde premieras.

Härligt. Jag visste väl att det fanns tillräckligt många här som ser tandborstandet som ännu en prylsport. Det första rådet om en billig Oralr-B utan egen vilja går tyvärr bort, då de som inte gnäller om trycket vibrerar med en tredjedel av farten hos de dyrare. Den sista som både var snabb och saknade egen vilja är den jag har nu och den är väldigt nära slutet.

Det där med att de säger till om jag trycker för hårt är väl helt ok, men om den samtidigt mer eller mindre slutar borsta så går de modellerna bort.

Jag hittar en Philips för 750 spänn som vibrerar lika snabbt som de dyrare, så det blir nog en sån. Den verkar dessutom funka även utan att man behöver godkänna deras gdpr-policy, vilket bara det är en egenskap som borde premieras.
Min stannar typ när man trycker för hårt. Men så hårt att den säger ifrån känns helt orimligt att trycka för mig.

Det går ju att byta batteri också, kostar en dryg hundring. Man får löda lite och känna sig händig (om det lyckas, vill säga). Batteriet i min Oral B är slut, ska byta så snart det nya batteriet anländer.

Du får bli din ”egen ” nån dag men å andra är det bra att såna som du finns och inte bara jagar pengar ??????
Tandläkare som har ”eget” jagar bara pengar? Är det korrekt uppfattat? :-)

I sakfrågan säger jag… Vetefan om det finns så många alternativ som inte saktar in när den tycker du trycker för hårt. Å andra sidan tror jag inte att det tillför något särskilt ju hårdare du trycker, så kanske vänja dig ändå vid ett lite lättare handlag? Jag gissar att det tar under en vecka att få in det i ”muskelminnet”.

Lycka till med shoppingen!

Billigt och bäst för klimat och miljö:

Jag är f.ö. förvånad att det ännu inte finns nån eldriven grej för att torka sig i röven med…

Billigt och bäst för klimat och miljö:

Jag är f.ö. förvånad att det ännu inte finns nån eldriven grej för att torka sig i röven med…
Din förvåning kan avslutas

Screenshot_20240910-071918.png

Angående frågan om tandborstar.

Jag har haft Oral B i jättemånga år. Philips har ju också funnits länge. Båda verkar stabila vad gäller utbytesborstar. Hur ser det ut med de billiga kineserna?

Angående frågan om tandborstar.

Jag har haft Oral B i jättemånga år. Philips har ju också funnits länge. Båda verkar stabila vad gäller utbytesborstar. Hur ser det ut med de billiga kineserna?
Det finns ju en uppsjö med ”pirat”-utbytesborstar kompatibla med Oral-B, även själva huvudenheten. T.ex. den borste Lidl ibland säljer är det. Så gissningsvis är Oral-B:s patent utgånget, och fritt för andra att använda.
Samma verkar gälla Philips, så de flesta kineserna använder nog nån av dessa.

Senast ändrad:
Efter att en Philips och en OralB de senaste åren gett upp batterimässigt har jag nu sen ca 1 år en okomplicerad roterande maskin från Lidl som går på vanliga AA-batterier istället. Funkar lika bra än så länge och två batterier räcker ca 1-2 månader. Vet inte om den finns i deras ordinarie sortiment eller om de bara har ”tandveckor” ibland då den går att köpa.

Blev så inspirerad att jag clickade hem ett Duopaket Oclean på morgonens trainerpass ?
Så jävla less på Oral B slabbet...

Att det ska vara så jävla svårt att googla ibland...
Letar eltandborste till ungen, enda kravet är att den ska fungera med oral-b runda huvuden (eftersom vi redan har ett gäng) samt att den ska indikera när den behöver laddas (viktigt!), och gärna max 6-800:-
Nån som vet?

Tillbaka
Topp