[OT] En låg diskmaskin

scottparsley

Aktiv medlem
[OT] En låg diskmaskin
Lika bra att testa och fråga på det allsmäktiga happy. Vi är i färd med att bygga ett nytt kök. Lägenheten är gammal så fönstren sitter lågt och öppnas inåt. Därmed blir hela köket väldigt lågt men det får vi helt enkelt leva med. Vi kommer ha 80cm till bänkskivans underkant. Detta är 2-3 cm lägre än vad vi hade räknat med. Antar att det är flytspacklet och golvet som byggarna lagt som byggde på lite mer än vad vi tänkt oss.

Problemet är att vi köpt en integrerad diskmaskin som har som officiell lägsta höjd 81,5cm. En Siemens SN65M046EU. Nu funderar jag på om det går att modda den, tex ta bort benen helt för att få den att slinka under ändå. Eller om det är kört, 1,5cm är ju rätt mkt ändå. Den enda 'normala' inbyggnadsdisk jag hittat som är lägre än den vi beställt är en Miele som är 805mm. Det borde ju gå tänker jag men svårt att veta även där utan att se den live. Nån med erfarenhet av att bygga lågt kök eller vet hur en Siemens SN65M046EU är byggd? Siemens själva var till föga hjälp.

[OT] En låg diskmaskin
Kan du inte fräsaur ur skivans undersida?
När jag monterade maskin i våran gamla lgh fick jag ta bort klickgolvet under för att få in den, det var en Bosch och den gick inte å modifiera alls på höjden när benen var inskruvade.

[OT] En låg diskmaskin
mikipedia_ sa:
Kan du inte fräsaur ur skivans undersida?
När jag monterade maskin i våran gamla lgh fick jag ta bort klickgolvet under för att få in den, det var en Bosch och den gick inte å modifiera alls på höjden när benen var inskruvade.

Sista utvägen blir väl att ta bort golvet (bygger 17mm) men det blir ju ett himla meck om den går sönder någon gång i framtiden och man behöver ta ut den. Bänkskivan är i 20mm marmor så att fräsa ur funkar inte. Att Boschen inte gick att modda låter ju inte så lovande... :(

[OT] En låg diskmaskin
Som snickare har man ju satt några kök där det är låga fönster men vi har alltid byggt runt det. Kan verkligen rekommendera att ni inte bygger lågt.

[OT] En låg diskmaskin
Ni har väl inte räknat fel när di räknade med och utan bänkskiva? Det är ju ca 2-3cm. 80cm är riktigt lågt så går det inte att lösa det på annat vis tycker jag väldigt synd om er... Kommer se ut som krokiga gummor :D Perfekt om man är sydeurope eller kortväxt dock.
Det är inget annat alternativ som är möjligt? Jag kan mäta på min siemens lite senare men benen går ju att ta bort så får man helt enkelt justera in med andra grejer, typ shims antar jag. Annars kan ni alltid bygga in en bänkdiskmaskin.

94cm har jag efter renovering. Lagom för vuxna människor.

[OT] En låg diskmaskin
Det går inte att modifiera BOSCH/Siemens diskmaskiner. De har en gjuten plastplatta som botten med försänkta skruvfötter. De levereras alltså 81,5 cm höga.

Jag tror faktiskt inte att någon tillverkare har maskiner som är lägre.

Fischer & Paykel har en s.k. Dishdrawer som kanske kan passa? :)

[OT] En låg diskmaskin
Hehe jag borde förstått att de flesta kommentarerna skulle handla om höjden på köket. Den är som den är. Vi är ganska kortväxta och har haft ett original funkiskök i några år nu så man börjar vänja sig. Jag hade gärna velat ha lite högre men stommarna är på plats. Överlåtelsen på vår nuvarande lgh närmar sig så det är försent att börja skissa på en annan lösning.

Någon som vet hur Mieles maskiner ser ut? Går det att tjäna 5mm någonstans?

[OT] En låg diskmaskin
evirob sa:
Det går inte att modifiera BOSCH/Siemens diskmaskiner. De har en gjuten plastplatta som botten med försänkta skruvfötter. De levereras alltså 81,5 cm höga.

Jag tror faktiskt inte att någon tillverkare har maskiner som är lägre.

Fischer & Paykel har en s.k. Dishdrawer som kanske kan passa? :)

Tack! Då vet jag att den från Siemens inte funkar. Ska se om jag kan hitta Miele i butik så man kan kika själv.

[OT] En låg diskmaskin
scottparsley sa:
Hehe jag borde förstått att de flesta kommentarerna skulle handla om höjden på köket. Den är som den är. Vi är ganska kortväxta och har haft ett original funkiskök i några år nu så man börjar vänja sig. Jag hade gärna velat ha lite högre men stommarna är på plats. Överlåtelsen på vår nuvarande lgh närmar sig så det är försent att börja skissa på en annan lösning.

De är 810, utan fötter kanske 800 jämnt. Kan bli svårt att få in droppskydd under dock, det bygger mer än man tror!

[OT] En låg diskmaskin
evirob sa:
scottparsley sa:

De är 810, utan fötter kanske 800 jämnt. Kan bli svårt att få in droppskydd under dock, det bygger mer än man tror!

Grymt, tack. Då kanske det finns hopp ändå! Hemska tanke att behöva gå tillbaka till manuell diskning igen :/

[OT] En låg diskmaskin
Skruvade in fötterna och mätte igen:
tmp_25133-DSC_0887-95299681.JPG

[OT] En låg diskmaskin
evirob sa:
Men som sagt, du ska få in droppskydd också!

Grymt! Stort tack evirob! Jag är skyldig dig en öl. Visste väl att happy skulle leverera. Jag hade fått intrycket att bänkskivan i princip skulle ligga dikt an mot fönstrets undersida men efter samtal kom det fram att vi tydligen hade lite att jobba med ändå. Så nu åker vår stackars hantverkare på att höja köket några millimeter. I och med det går maskinen från Miele in och droppskydd och hela alltet. Våra ryggar kommer vara krökta men snyggt blir det och vi slipper iaf att diska för hand :)

[OT] En låg diskmaskin
Om ni finner er i samma bänkhöjd som 1964 så kanske handdisk är ett alternativ? ;) hihi.

Om stommarna redan är på plats går det ju att göra en höjning som folk gör i gamla funkiskök. I princip bara sätta distanser under bänkskivan.

Eran lösning kommer förmodligen att sänka värdet på lägenheten eller iaf minst skapa ett köksbytarbehov tills nästa flyttar in.

http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/smeg-stc75 det finns ju dessa varianter annars?

[OT] En låg diskmaskin
Det finns diskmaskiner som ryms i en utdragslåda. Fel, som ÄR en utdragslåda.
Minns inte märket, så googla på, du.
Gissningsvis nåt dyrt och tyskt.

[OT] En låg diskmaskin
scottparsley sa:

I så fall återstår väl inget annat än att sänka golvet?

[OT] En låg diskmaskin
h.g.j sa:
Pfaff sa:
Det finns diskmaskiner som ryms i en utdragslåda. Fel, som ÄR en utdragslåda.
Minns inte märket, så googla på, du.
Gissningsvis nåt dyrt och tyskt.

Något sånt här? http://www.tretti.se/beta/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/fisher-och-paykel-dd60sitt

Min moster har något liknande i amerikat...
Väldigt praktisk lösning men kvalitén har lämnat en del att önska.

Vi har sålt ett gäng här i stan och de repareras rätt så ofta.

[OT] En låg diskmaskin
Hoppas lösningen som är på gång verkligen är en lösning. Annars är ju bänkdiskmaskiner förvånansvärt rymliga, och tar mycket mindre plats än 80 cm...

Tillbaka
Topp