[OT] en tråd om blodgivning

duke

Ny medlem
Först och främst:

Såg ett anslag på Sjukhuset idag, Blodcentralen i Umeå efterlyser givare som har 0 eller A som blodgrupp.

Har inte så mycket att säga om ämnet mer än att jag själv är blodgivare och vill uppmärksamma ämnet.

Mera information om blodgivning finns på hemsidan www.geblod.nu/

Ska in nu på Torsdag efter jobbet och hjälpa Umeås blodbank fylla på lagret med lite A blod! :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har anmält mig som blodgivare i Umeå, men får inte lämna blod då jag är sjuk nu (har något långdraget i kroppen)... Känns inte jättekul att vårdcentralen inte ger en tid någon gång (jag har ringt dom), annars hade jag varit där och gett blod direkt.

Bra tråd.

Inte bara Umeå behöver blod, ring och anmäl er allesammans!

Ni kan cykla samma kväll utan större problem, jag lyckades iaf. ^^

Man behöver inte ringa och anmäla sig för att ge blod, det är drop in.

Jag ska fö till blodcentralen i umeå på fredagmorgon, ge trombocyter (blodplättar) och en "röd påse"

Här är en stämmningsbild!
p1010301fm2.jpg

Är där varannan vecka vanligtvis, ligger i ca 65 minuter.

Senast redigerad av en moderator:
Känner igen det där med varannan vecka. Gick flera år och gav plasma. Har klädsamma ärr i armvecken sen den tiden :)

/johan A+

Ger blod sedan 7 år tillbaka trots att jag inte gillar blod och är rädd för sprutor. Vet att det finns de som har det mycket sämre än mig och verkligen behöver blod så därför ställer jag upp. Sedan är det ju bra om det finns om man själv skulle behöva någon gång.

Magnus

Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> Har varit blodgivare men tröttnade ganska snabbt

Det är ju inte direkt en heltidshobby.. :)

lleberg skrev:
> Man behöver inte ringa och anmäla sig för att
> ge blod, det är drop in.
...

Det är väll drip out?

Klart man är blodgivare. Det är ju inte så krävande att masa sig dit 4 ggr om året för en 20 minuter åt gången. Bra gärning till ett billigt pris. Jag har inte kännt av det nämnbart någon gång och brukar rätt ofta cykla samma dag eller dan därpå utan besvär.

Även jag är inte någon större fan av nålar och diverse, senast jag skulle lämna plasma så tyckte de väl att jag hade lite hög puls så det vara bara till att bekänna sin nervositet, nåväl väl igång så gick allt bra. Och som Puffert är inne på, jag är beredd offra mig lite för den goda saken.

duke skrev:
> Även jag är inte någon större fan av nålar
> och diverse, senast jag skulle lämna plasma så
> tyckte de väl att jag hade lite hög puls så det
> vara bara till att bekänna sin nervositet,
> nåväl väl igång så gick allt bra. Och som
> Puffert är inne på, jag är beredd offra mig
> lite för den goda saken.`

Och sedan får man ju en regelbunden och gratis hälsokontroll också...

Har varit givare sedan vänplikten.

Men visst märker man av en sämre prestanda 1-2 veckor efteråt,
och lite mer ju äldre man blir.

Festligast var att vara blodgivare i Danmark. Efter att syster dragit
ur nålen frågade hon om jag ville ha nåt att dricka. Jag frågade vad som fanns.
"Tuborg eller Hof?" blev svaret. När jag såg vilsen ut fyllde hon på med "det ær rødvin også"...

Det är coolt att vara blodgivare.
Dock så blir jag tatuerad oftare än med sex månaders mellanrum, och då är det no-no. Alla vet ju att man får gulsot, hiv och annan skit då.

Jag är tyvärr allergiker och de tyckte inte det var lönt att enbart tappa blod 3 månader om året då jag var fri från besvär/medecinering.

finn skrev:
> Det är coolt att vara blodgivare.
> Dock så blir jag tatuerad oftare än med sex
> månaders mellanrum, och då är det no-no. Alla
> vet ju att man får gulsot, hiv och annan skit
> då.

Ja just fan... ja då är det kört för mig.

BobbyOne skrev:
> Jag är tyvärr allergiker och de tyckte inte det
> var lönt att enbart tappa blod 3 månader om
> året då jag var fri från besvär/medecinering.

Åh tusan, då är ju jag också diskad...
Annars tänkte jag att dom kanske ger en något sjyst lugnande om man är riktigt nål-rädd... ;-)

Haha det hade varit fint, gratis fika, gratis hälsokontroll och gratis droger... ;D

Härligt att se att så många gör något så gott. :)

Jag jobbar juh själv innom sjukvården där dom behöver mkt blod, som tex hjärtoperationer men får inte lämnablod pga medicinering :/
Det suger faktiskt när man själv ser hur mkt det behövs o hur lite det finns.

Skulle gärna ge blod. Men jag får inte. Eftersom ALLA homosexuella är potentiella smittrisker får ingen av dem ge blod, enligt socialstyrelsen ett ålderdomligt och felaktigt resonemang. Tests inte blodet innan det pumpas in i nästa person?

/Pelle

Skulle tro att det är mer motiverat att testa alla män som åker ensamma till öststaterna elle Thailand isf... :-/

Precis. Det räcker väl med att man råkar ligga med en endaste kille för att bli utsparkad från gratisfikorna, t-shirtsen och trisslotterna för all framtid.
Helt sjukt att så många inte får ge blod samtidigt som det är en vansinnig blodbrist.

Alla prospektiva blodgivare måste också behärska det svenska språket i både tal och skrift. Det har att göra med förmågan att förstå alla blanketterna och säkerhetsfrågor samt att säkerställa möjligheten till obehindrad kommunication mellan personalen och blodgivaren ifall någonting går snett under tappningen.

JojjeM skrev:
> flera år och gav plasma. Har klädsamma ärr i armvecken >

Samma här, vänster armveck skulle kunna tillhöra en avdankad sprutnarkoman.. Lämnade regelbundet plasma under CSN-åren, tryckte i mig en 10-12 ost & skink-mackor i deras gratisfik, som sköljdes ner med mjölk-chocklad och kaffe, sen tog jag mina 60 slantar å handlade pasta, ketchup & köttbullar på RIMI.. Lite nytta förenat med bukfyllnad.

Kvarts skrev:
> Skulle gärna ge blod. Men jag får inte. Eftersom
> ALLA homosexuella är potentiella smittrisker får
> ingen av dem ge blod, enligt socialstyrelsen ett
> ålderdomligt och felaktigt resonemang. Tests inte
> blodet innan det pumpas in i nästa person?
>
> /Pelle

Jag är själv blodgivare sen några år tillbaka och de stärsta anledningarna till att jag blev det är att jag vill känna mig hjälpsam, lite det jag ger kan jag också begära samt att jag ville testa hur allvarlig min spruträdsla egentligen var. Nu funkar det fint även om det gör ruskigt ont ibland.

Varje gång ska ju frågeformuläret fyllas i och jag har också reagerat på en del av reglerna som finns, särskilt den om homosexualiteten och efter at ha läst några trådar på geblod.nu bestämde jag mig för att fråga om inte denna regel kommer från ett förlegat resonemang. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket svar jag fick men det lät rätt vettigt tyckte jag. Ställ frågan till någon som är inblandad, jag tror ni blir överaskade av svaret.

Jag tycker att informationen vid blodbussen var mycket bristfällig, frågade om man fick en prestations sänkning av att lämna blod "nej, du får inte någon prestationssänkning av att lämna blod" var svaret. Jag checkade detta med min egen medicus, dvs min tjej som är läkare och visst sänks syreupptaget i upp till två veckor.
Jag är helt med på att lämna blod, men är det för mycket begärt att informationen är sann?

Det är många som de diskar från blodgivning. Jag hade feber två dagar när jag var liten och bodde i Afrika. På blodcentralen tyckte de att risken för att det var malaria var alldeles för stor, så det gick inte.
Sen bestämde jag att malaria inte är ngt man blir lite hängig av ngn dag, så jag gick till ett annat ställe och nämnde inte ngt om feber för 15 år sedan. De blev jätteglada över mitt blodvärde, men kunde inte ta eftersom min puls var alldeles för låg (folk med under 50 i puls har tydligen blivit väldigt dåliga av att ge blod). Sköterskan tackade ändå och bad mig komma tillbaka när min form började dala på ålderns höst. Kändes positivt.

Får inte längre ge blod :(

Gav ett par gånger men sen när de började fråga mer om min allergier och utslag och mediciner som jag sätter i mig så tackade dom mig och så var min givar karriär slut.

Tillbaka
Topp