[OT] EU-valet

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Utan vidare vetskap om testerna; är inte
> Aftonhoran en sosseblaska och DN politiskt
> obunden? Jag vet ju iallafall vilken tidning som
> innehåller journalistik om än inte i
> världsklass och vilken som inte gör det...
>
> Konspiratoriskt skulle man ju kunna hävda att
> aftonbladet har ett egensyfte med att presentera
> så många socialdemokratiska testresultat som
> möjligt.

aftonbladet är oberoende socialdemokratisk http://koncernen.aftonbladet.se/koncernen/historik/
DN är oberoende liberal http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagens_nyheter
DEtta märks främst på ledarsidorna men märks även av i rapportering från bla arbetsmarknadskonflikter.

Båda ägs av stora mediekoncerner.
Båda skulle kunna sägas vilja vinkla nyheter och innehåll.

[OT] EU-valet
ething skrev:
> Ang. Piratpartiet. Namnet är provocerande, sedan
> kan man diskutera om det är missvisande. För oss
> som är lite äldre kanske ni minns debatten när
> Jan Guillou bildade piratförlaget. Hans skäl var
> att han vill refomera bokbranschen eftersom
> Bonniers etc. gav alldeles för lite tillbaks till
> författarna (vilket de givetvis hårt
> förnekade). Guillou har dock blivit äldre själv
> och tonen är en annan idag.
>
> En annan sak som dock skrämmer mig. Om argumentet
> är att det är ok att införa FRA och IPRED
> "eftersom s.k. pirater inte sköter sig" så är
> man på ett farligt spår. Det är samma tankefel
> som gav upphov till nazismens styrka eller
> skapandet av Stasi. Bit för bit urholkar man en
> demokratisk rättighet (i detta fall personlig
> integritet) och för varje steg flyttas
> värdegrunden. För 10 år sedan var det
> otänkbart att svenska folket skulle acceptera att
> en statlig myndighet läste våra brev. Idag är
> det ett faktum vad gäller elektronisk
> kommunikation. Snart lagras våra positioner när
> vi talar i mobiltelefon. Skickar du ett SMS om ett
> år vet statliga myndigheter både vad du skrev
> och vart du var. Italien driver linjen om att
> åsiktsregistrera bloggar inom EU. I Kanada drivs
> lagförslag om att du skall ha
> sändningstillstånd likt en TV-kanal för att
> lägga upp videoklipp på youtube. O.s.v. Om ingen
> reagerar och står emot har vi snart ett nytt
> östtyskland och ingen vet varför...
>
> Personligen tror jag inte ett dugg på att detta
> har med fildelning att göra, makt är mer rätt
> svar. Väg sämhällsnyttan (påverkan på BNP
> etc.) av att ett fåtal mediebolag säkrar en
> gammaldags affärsmodell gentemot de
> inskränkningar som vi nu får acceptera, är de
> rimliga? Är det en slump att de länder som
> driver frågorna hårdast (USA, Italien,
> Frankrike, England) också är länder med
> republiker som statsskick och starka ledare? En
> stark ledare har allt att vinna på kontrollerad
> kommunikation och inget att förlora. Mot den
> bakgrunden är det lätt att se varför dessa
> lagar går igenom men insatser mot trafficking,
> kvinnovåld, korruption etc. står still. Makt
> korrumperar, har alltid gjort det och kommer
> alltid att göra det. Därav faller min röst på
> PP.

Precis som jag redan gjort i femtioelva inlägg i den här tråden så förklarar jag alltsammans ytterligare en gång:

PP är inte bara emot IPRED, FRA-lagen osv utan även för fri piratkopiering. Och det är endast det senare jag har vänt mig emot i tråden.

Man behöver inte tillåta att någon myndighet ska kunna läsa ens post bara för att kunna sätta dit några pirater - det räcker gott och väl med att låta antipiratbyrån kunna få fram namnen på de personer vars IP:n laddar ner Garfield the Movie från en torrent-site.

Personligen tycker jag att ovanstående endast innebär en mikroskopiskt minskad privat kommunikation men ändå kommer folk dragande med hela 1984-baletten så fort man är lite kritisk mot _en_ av PP:s ståndpunkter.

[OT] EU-valet
ething, det ær klokskap du skriver.

PP Kan lætt vara en væckarklocka, men borde de inte driva frågan intereuropeiskt? alla går till val den 7:e

Jag har røstat, vad tror ni om valdeltagandet?

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Det är möjligt att det blir så i praktiken att
> man försvårar efterspaning av pirater genom att
> förespråka en striktare sekretess men det är en
> helt annan sak att öppet säga att man är för
> en legalisering av piratkopiering.

Så du tycker det är bättre att politiker hycklar än talar klarspråk?
Personligen är jag förstås för att politiker har genomtänkta idéer, och om de konstaterar att man inte kan ha både och, väljer vilket alternativ som måste strykas, istället för att ljuga i oss en massa om hur bra allt ska bli, och sen så fort de har en möjlighet agera tvärt emot vad jag väntade mig i en fråga som för mig kanske är viktig, eller rent av var den enda anledningen till att jag röstade på dem.

PP här. Igen.
B!

[OT] EU-valet
Mr B skrev:
> Så du tycker det är bättre att politiker
> hycklar än talar klarspråk?
> Personligen är jag förstås för att politiker
> har genomtänkta idéer, och om de konstaterar att
> man inte kan ha både och, väljer vilket
> alternativ som måste strykas, istället för att
> ljuga i oss en massa om hur bra allt ska bli, och
> sen så fort de har en möjlighet agera tvärt
> emot vad jag väntade mig i en fråga som för mig
> kanske är viktig, eller rent av var den enda
> anledningen till att jag röstade på dem.
>
> PP här. Igen.
> B!

Det har ingenting med hyckleri att göra utan bara simpel logik.

Vi kör ett enkelt exempel, om:
A=ett parti som är emot inskränkningar i den privata kommunikationen och emot fri piratkopiering
B=ett parti som är emot inskränkningar i den privata kommunikationen och för fri piratkopiering

Om man då kommer på ett sätt att motverka piratkopiering utan att göra inskränkningar i den privata kommunikationen (eller kanske bara en promilles försämring av densamma) så kommer A vara för detta förslag och B kommer att vara emot.

Ser du skillnaden?

Det exempel jag nämnt tidigare i tråden, att tillåta piratjägarna att få ut IP:n på användarna av en torrent-site, ser jag inte som något fantastiskt övertramp precis men du får gärna förklara varför det är så hemskt.

[OT] EU-valet
fastforward skrev:

>
> Det exempel jag nämnt tidigare i tråden, att
> tillåta piratjägarna att få ut IP:n på
> användarna av en torrent-site, ser jag inte som
> något fantastiskt övertramp precis men du får
> gärna förklara varför det är så hemskt.

Du kanske tycker att det är lite trist när du får ett brev i brevlådan där det står "Vänligen betala 2000:- eller så ses vi domstol".

"Men jag är ju oskylig", tänker du och vägrar betala. OK, hur ska du göra i rätten? Ska du ta semester? Hur ska du förbereda försvaret? Det tar tid... Kanske enklast, och billigaste, att betala 2000:- då, kan ju vara tråkigt att få betala ett par hundra tusen i rättegångskostnader.

Jag skulle iaf tycka det. Speciellt om jag inte hade gjort mig skydig till att ladda ner saker.

Men nått sånt kan ju aaaaaldrig hända. Eller...?

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Om man då kommer på ett sätt att motverka
> piratkopiering utan att göra inskränkningar i
> den privata kommunikationen

...och hur ska det gå till då?

[OT] EU-valet
I första skedet handlar det om att "titta på trafik" för att se vad som skickas fram o tebax, och det är definitivt ett intrång i den personliga integriteten. Motsvarar brevöppning, vilket är olagligt. Till skillnad från brev, skickar de flesta av oss hämningslöst de mest intima detaljer om oss själva via Internet. Här är det en omöjlighet att acceptera det ena, men inte tillåta det andra. Det finns inget sett att bara titta på trafik som är så kallad piratkopiering.

I andra ändan av skalan satsar vi i stället vårat rättssamhälle. Det är polisens sak att skaffa fram bevis, och föra så kallade brottsutredningar. I dag har vi i stället av någon vansinnig anledning gett den rätten till i stort sett vem som helst. De hålls inte ansvariga för felaktiga anklagelser, bevisbördan ligger helt plötsligt på den anklagade, och nåde dig om du inte genast går med på deras krav, då ses ni minsann i rätten. Ser det då ut att gå dem emot i rätten så drar de tillbaka sin anklagelse, och då står du där med en skuld lik förbannat. Dock inte till dem, utan din advokat. (Du har inte rätt till advokatkostnader vid ett civilmål, utan dessa får du helt snällt stå för.)

Tror fan att man hellre legaliserar kopiering för eget bruk.
B!

[OT] EU-valet
Tack för den länken Tobbe. Synd att de inte hade en sosse i studion också. Då skulle det synas ännu bättre att även de är för begränsning av våra rättigheter.

Ena sidan vill begränsa för att främja för kapitalets intressen...
Andra sidan vill begränsa för att främja åsiktsregistrering etc...

Tyvärr kommer PP bli helt tystade i EU men en röst i protest kanske kan skicka en signal.

[OT] EU-valet
Jag tror inte de kommer bli helt tystade, men deras inflytande kommer bli väldigt begränsat.
Men. Viktigt men. Om rätt kille hamnar på PP's stol i Bryssel, så kan det leda till att han blir den killen många andra politiker pratar med för att göra sig själva en uppfattning om lagstiftning i integritetsfrågor, eftersom han är ordentligt insatt, och frågan är viktig. Det krävs dock att killen som hamnar där är genuint intresserad av integritetsfrågor, välartikulerad, och socialt kompetent. Med lite tur kan han vara en motvikt till alla lobbyorganisationers intressen, och för det skulle han egentligen inte behöva något eget mandat, utan bara vara en erkänd auktoritet i frågan.
Är PP's kandidat så bra? Fan vet, jag är villig att ge honom en chans. Har vi riktig tur kanske vi rent av kan få in dem på 2 mandat, så har han någon att snacka med när han sitter där utfryst...
(Är ju inte som om jag förväntar mig att de andra politikerna från Sverige faktiskt skulle kommunicera med PP.)
B!

[OT] EU-valet
Mr B skrev:
> I första skedet handlar det om att "titta på
> trafik" för att se vad som skickas fram o tebax,
> och det är definitivt ett intrång i den
> personliga integriteten. Motsvarar brevöppning,
> vilket är olagligt. Till skillnad från brev,
> skickar de flesta av oss hämningslöst de mest
> intima detaljer om oss själva via Internet. Här
> är det en omöjlighet att acceptera det ena, men
> inte tillåta det andra. Det finns inget sett att
> bara titta på trafik som är så kallad
> piratkopiering.
>
> I andra ändan av skalan satsar vi i stället
> vårat rättssamhälle. Det är polisens sak att
> skaffa fram bevis, och föra så kallade
> brottsutredningar. I dag har vi i stället av
> någon vansinnig anledning gett den rätten till i
> stort sett vem som helst. De hålls inte ansvariga
> för felaktiga anklagelser, bevisbördan ligger
> helt plötsligt på den anklagade, och nåde dig
> om du inte genast går med på deras krav, då ses
> ni minsann i rätten. Ser det då ut att gå dem
> emot i rätten så drar de tillbaka sin
> anklagelse, och då står du där med en skuld lik
> förbannat. Dock inte till dem, utan din advokat.
> (Du har inte rätt till advokatkostnader vid ett
> civilmål, utan dessa får du helt snällt stå
> för.)
>
> Tror fan att man hellre legaliserar kopiering för
> eget bruk.
> B!

Nej, man behöver inte alls titta på all trafik för att stoppa dagens piratkopiering. Det räcker med att man kopplar upp sig på valfri torrent-site, börjar ladda ner en film som inte får distribueras på detta sätt och sedan skriver ner alla IP-adresser som laddar upp/ner denna. Sedan är det bara att gå till ISP:erna och få ut namnen på abonnenterna och åtala dessa.

Med denna metod är alla som skickar intima detaljer över nätet också i fortsättningen helt privata. Så länge man inte piratkopierar så riskerar man inte att bli övervakad.

Angående att det idag är privata företag som sköter jakten på pirater så håller jag med dig om att det är problematiskt och jag skulle också hellre se att detta sköttes av polisen. Men om man i framtiden skulle satsa resurser på att polisen skulle jaga piraterna istället så skulle detta ändå inte accepteras av PP för de är för fri fildelning - ser du problematiken?

TBone:
Se sista stycket ovan, hade PP bara varit emot att privata företag ska sköta piratjakten så hade det ju varit en annan femma, då hade de varit riktigt seriösa. Men att vara för fri fildelning är en helt annan sak.

Norlin:
Ingen aning, då hade jag ju sålt den idén för länge sedan. För närvarande tror jag därför mer på det andra alternativet - att kunna stoppa fildelningen men endast en minimal inskränkning av den privata kommunikationen. För det är ju trots allt en löpande skala, någonstans på botten av denna så borde vi kunna enas om att det är värt att lägga oss för att kunna se till att rättighetsinnehavarna får kontroll över sina egna verk.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] EU-valet
the_TnT skrev:
> Stängde ned den här tråden igår och satte mig
> i bilen - lyckades precis tima detta på P1:
> Piratpartiet
> Vår reporter Pontus Mattsson har följt med
> Piratpartiet ut på EU-valsturné. Det följer vi
> upp med en debatt om fildelning och
> integritetsfrågor. Samtal med Hans Wallmark (M)
> kandidat i EU-valet och Kristian Engström (PP)
> förstanamn till EU-valet.
> Reportage och samtal

Skrämmande att höra Hans Wallmark (M) motivera total övervakning för att det går att använda nätet till knarkaffärer, det värsta är att han inte är ensam bland de etablerade partierna att förespråka övervakning. Favoritargumenten är som alltid pedofiler, knark och fildelning.

Tur att det finns ett parti som drivs av liberala principer och sätter individens integritet i första rummet, dvs följer svensk grundlag..

[OT] EU-valet
the_TnT skrev:
> PPs åsikter är för extrema för mig (jag är
> för både upphovsrätt och patenträtt), men jag
> röstar på dem ändå för att få en motvikt mot
> alla andra jönsar.

Upphovsrätt behövs nog, men förändringar behövs definitivt. Det är inte rimligt att man ska vara tvungen att betala för att sjunga "happy birthday" på en resaturang (OK, vi snackar USA just i det fallet, men samma sak gäller för barn som mimar till idoler om man lägger upp det på nätet).

Och det här med 70 år efter upphovsrättsmannens död? Kom igen...

Det är heller inte rimligt med hur patent fungerar IRL. Patent behövs nog också, men det måste shejpas upp i fjollträsket. För att ta ett för oss cyklister närstående exempel så är det bara att se på olika patent på horstliknande länkage. Rent trams vars enda praktiska funktion är att begränsa cykelutvecklingen.

[OT] EU-valet
+1 på Tbone!

Patent och upphovsrätt må vara rätt tänkt i grunden, men i praktiken funkar det utvecklingshämmande. Allt som oftast mot den lilla uppfinnaren och för de stora rika bolagen. Titta bara på hela Håkan Lans-historien, http://sv.wikipedia.org/wiki/Håkan_Lans.

Titta sedan på vetenskapsvärlden. Där funkar det rätt bra det här med att ge cred till upphovsmannen. Man refererar till ursprungsskaparens vetenskapliga artikel och sedan bygger man vidare på det precis så som man själv vill utan att ha några restriktioner. Fast här kommer ju pengarna från annat håll förstås...

[OT] EU-valet
fastforward skrev:
> Nej, man behöver inte alls titta på all trafik
> för att stoppa dagens piratkopiering. Det räcker
> med att man kopplar upp sig på valfri
> torrent-site, börjar ladda ner en film som inte
> får distribueras på detta sätt och sedan
> skriver ner alla IP-adresser som laddar upp/ner
> denna. Sedan är det bara att gå till ISP:erna
> och få ut namnen på abonnenterna och åtala
> dessa.

Tyvärr fungerar det inte så. Alla torrents i dag är fyllda med slumptals genererade IP's, vilket gör att inte alla IP's i listan du får är faktiska deltagare. Detta just för att försvåra spårning av faktiska fildelare, självklart. Utöver det får du inte hela alla anslutna klienters IP när du ansluter till trackern. (Om det inte är väldigt få anslutna, givetvis)

Det trodde jag var allmän kännedom, det är definitivt ett krav på grundkunskap om man ska debattera frågan. Resultatet är alltså att man för att kunna anklaga någon för fildelning via torrents måste tanka ner en del, eller eventuellt hela filen från sagda användare. (Detta då DELAR av ett verk får kopieras. Sjukt inte sant? Exakt var delar övergår från att få, till att inte få kopieras framgår inte.)
B!

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> garpa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svd har gjort en sammanställning över hur
> > parlamentarikerna har röstat i
> internetfrågor.
> >
> > Länk:
> >
> http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/arti
>
> > kel_2954173.svd?service=graphic
>
> Mycket lärorikt, man skulle inte vilja vara
> moderat nu...

Inte heller såsialdemåkrat.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> Mycket lärorikt, man skulle inte vilja vara
> moderat nu...

Det är skönt att man kan styra vilka som kommer in genom personkryssen. Mitt kryss går till Fjellner som jag tycker är den som försvarar frihandeln bäst av alla nuvarande parlamentariker. Nyckeln till fred och välstånd är frihandel utan tullar och straffskatter. Jag hoppas dock att många kommer rösta på PiratPartiet då de stora partierna verkligen behöver sig en knäpp på näsan, eller en riktig käftsmäll för att vara exakt. Har de inte ändrat sig till valet nästa år kommer jag överväga Piratpartiet igen.

[OT] EU-valet
garpa skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Mycket lärorikt, man skulle inte vilja vara
> > moderat nu...
>
> Det är skönt att man kan styra vilka som kommer
> in genom personkryssen.

Jaha, nu kom vi in på det också... Nu steg blodtrycket igen ;-)

Personavalet i Sverige är i mångt och mycket ett spel för gallerierna!

saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Personval
"En viktig begränsning är dock att minst 5 procent av ett partis väljare i den aktuella valkretsen (i riksdagsvalet 8 procent) måste sätta kryss för en viss kandidat för att han eller hon ska kunna bli invald genom personvalet.

De mandat som tillfaller ett visst parti i en valkrets går i första hand till de kandidater som klarat procentspärren i personvalet, i fallande ordning efter antalet personkryss. Eventuella återstående mandat fördelas därefter bland övriga kandidater i fallande ordning efter placering på valsedeln."

[OT] EU-valet
TBone skrev:
> Personavalet i Sverige är i mångt och mycket ett
> spel för gallerierna!

Jo, men det viktiga är ju att det faktiskt GÅR att bli inkryssad! Sen kan man ju diskutera formerna, en del vill ju inte ha några listor alls utan enbart personval =) Men det hör nog inte till denna topic.

[OT] EU-valet
> the_TnT skrev:
> -----
> > Om inte Piratpartiet har någon helt galen
> åsikt får de nog min röst.

Det är ju nackdelen med PP. Hur kommer de att rösta förutom i fildelnings/integritetsfrågor? Nåja, den repiga skivan har spelats förr. :)

[OT] EU-valet
PP har ju sagt klart och tydligt att de kommer ansluta sig till gröna / liberala gruppen, och följa deras linje i frågor där de inte har en egen röst. Självklart då i utbyte mot någon annans röst i näste integritet / copyright röstning.

[OT] EU-valet
Mr B skrev:
> PP har ju sagt klart och tydligt att de kommer
> ansluta sig till gröna / liberala gruppen, och
> följa deras linje i frågor där de inte har en
> egen röst. Självklart då i utbyte mot någon
> annans röst i näste integritet / copyright
> röstning.

Inte för att jag vill vara en partypooper, men vad är det som är klart och tydligt med den gröna/liberala gruppen? Det är väl ingen homogen grupp med en tydlig åsikt (även om de borde vara rätt överens med PP i integritetsfrågor)? Iofs var det väl ett väldigt liberalt parti i riksdagen som just röstade igenom FRA/IPRED...

[OT] EU-valet
JT skrev:
> IPRED är väl liberalt? Det är fritt fram att
> begära ut uppgifter liksom.

Tänkte inte på det. :)

[OT] EU-valet
BFS, Du sa att man inte visste hur de skulle rösta i övriga frågor, men det gör du ju visst, de kommer rösta "liberalt" och "miljömedvetet", så kan man leva med det och anser att PP's egna huvudfrågor är viktiga är PP ett bra alternativ.
Annars kanske inte ett så bra alternativ.
B!

[OT] EU-valet
Mr B: när det liberala och det miljömedvetna krockar, då? Tycker absolut inte att PP verkar vara det sämsta partiet, men de är ack så smala.

[OT] EU-valet
BFS skrev:
> Iofs var det väl ett
> väldigt liberalt parti i riksdagen som just
> röstade igenom FRA/IPRED...

Har vi liberala partier i riksdagen? det märks inte.

[OT] EU-valet
Sprockets skrev:

> Har vi liberala partier i riksdagen? det märks
> inte.

Nä, men det ska ju vara det. På pappret iallafall.

[OT] EU-valet
Finns det någon MP-kandidat som är för kärnkraft i en övergångsfas till alternativa energikällor? Kan inte tänka mig att rösta på någon som anser sig miljömedveten och hellre väljer fossila bränslen än kärnkraft.. Alternativt, vilket parti är mest miljömedvetna men pro kärnkraft?

I övrigt anser jag lite som Atlas, lika bra att rösta på den fråga man tycker är viktig för att få in den åsikten. Tror MP och Piratpartiet kommer få mycket större röstantal i detta val än i ett vanligt/riktigt val.

[OT] EU-valet
Westman skrev:
> Finns det någon MP-kandidat som är för
> kärnkraft i en övergångsfas till alternativa
> energikällor?

Är det inte vad MP vill, fasa ut kärnkraftverken och ersätta den? Valet står ju inte mellan kärnkraft och fossila bränslen. Det står mellan gammalt och nytt. Kärnkraft är inte nytt.

[OT] EU-valet
MP är ju emot all form att utveckling av kärnkraft, de vill ju inte ens tillåta en effektivisering av befintliga kärnkraftverk! Man skulle plocka ut betydligt mer effekt ur samma mängd uran men MP motsätter sig helt mot detta, klart puckat!

[OT] EU-valet
Jo precis. Min fråga är alltså, är precis alla miljöpartister av den åsikten eller kan man hitta någon som anser kärnkraft vara ett mindre dåligt alternativ än fossilt tills vi kan ersätta allt med förnyelsebar energi. Vilket trots allt ligger en bra jäkla bit bort idag tyvärr. Föredrar kärnkraft i 10 år till än kol under tiden.

Annars får det väl bli PP.

[OT] EU-valet
Jag sällar mig till de som tycker det är bättre att köra på med kärnkraft än att elda på med kol som om det skulle vara bättre. Men det verkar vara en missuppfattning att MP har något att göra med vare sig kärnkraftsstopp, förbud emot forskning och direkt avstängning av verken. Forskningsförbudet infördes i samband med folkomröstningen, långt innan MP fanns. Forskningsstoppet kunde dessutom ha upphävts i stället för förlängts under de borgligas förra mandatperiod. MP vill inte stänga av reaktorerna innan alternativa energikällor finns tillgängliga, de vill dock inte köra alla och därigenom överproducera el så att sverige exporterar kärnkraftsel, detta för att tvinga fram alternativa energikällor. Om det är klokt eller inte har jag ingen aning om, men rätt skall vara rätt.

Ur europaperspektiv är ju frågan väldigt intressant för om vi inte exporterar billig KK-el så produceras ju smutsig kol-el i polen och tyskland för att kompensera bortfallet. Om vi dessutom inte tillåter forskning (vilket alltså inte har med MP utan snarare borgligheten att göra) kan vi inte bidra till att bygga säkra energieffektiva reaktorer i övriga europa. Att våra svenska megabolad (ncc, skanska osv) är beroende av att bygga såväl kolkraftsverk, dammar och reaktorer runt hela världen gör inte frågan mindre komplicerad. Deras bidrag till näringssverige är livsviktig idag. Vill man att de bolagen skall fortsätta gagna sverige så bör man se till att utvecklingen av teknikerna stannar i sverige.

Men det händer mycket med biogas, vind och vågkraft och solkraft i sverige, så det finns kanske intressantare tekniker att satsa industriellt på snart. Afrika, asien, mellanöstern och kina kommer förmodligen hursomhelst inte att ha råd att satsa på svindyr KK teknik inom en snar framtid hursomhelst.
-Hur kärnkraftsverken skulle klara sig utan enorma statliga subventioner är ju högst oklart, det är inte billig el direkt.

Och så en brasklapp: rätta mig där jag har fel, jag har precis börjat sätta mig in i frågorna.

Tillbaka
Topp