[OT] Fartkameror i tätorter

Jag var med och satte upp fartkameror under första försöksperioden (tror det var 90-91)

De sattes upp på många olika ställen både på landsväg och i stan. Man mätte hastigheter några månader innan försöket, under och efter. Resultatet blev att de som stod på 50-vägar i stan hade störst effekt. (Anledningen till att det senare bara blev kameror på landsvägar var politisk)
Vet att vi satte upp 2 på Danska vägen i Göteborg. En utanför en skola (tror inte det var obligatoriskt med 30 utanför skolor på den tiden). Rektorn på skolan var väldigt positiv och sa att det blev en märkbar skillnad. Den andra kameran var det någon idiot som sprängde. (Skåpet vägde drygt 50kg och flög ganska långt i tätbebyggt område!)
I Stockholm har jag för mig att det var på Bällstavägen.

Det var väldigt primitiv och manuell utrustning under försöksperioden och tror inte det var så många som verkligen fick böter. Kameran var nästan aldrig i skåpet utan det räckte att skåpet satt där för att hastigheten skulle sjunka.

Men är det alltså så att man INTE använder kameraövervakning inom tätort i Sverige för att komma åt olagligt beteende i trafiken (fortkörning mm)? Eller?

Jag minns de där gamla, det var väl en Nikon med 250-bildersbakstycke och någon ångmaskin som drev det hela?

(Nåja, kanske inte just ångmaskin :)

adrianm skrev:
-------------------------------------------------------
> Den andra kameran var det någon idiot som sprängde.
> (Skåpet vägde drygt 50kg och flög ganska långt
> i tätbebyggt område!)

Var inte det vid Lilla Danska vägen och Danska vägen?

ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag minns de där gamla, det var väl en Nikon med
> 250-bildersbakstycke och någon ångmaskin som
> drev det hela?
>
> (Nåja, kanske inte just ångmaskin :)

Jo det var en Nikon F4 med 250bilders magasin samt en gigantisk blixt som kunde gå genom vindrutan på 20meters håll. Det kom en massa skumma produkter med plastfilmer som skulle göra personen eller nummerplåten på bilden otydlig men ingen av de vi testade fungerade.

Vet inte vad det är för "ångmaskin" du refererar till men eftersom tid och hastighet mm skulle vara med på bilden behövdes det en elektronikenhet på kameran. Med hjälp av lysdioder på rad exponerades tecken på filmen medan nästa bild drogs fram.
Sen var det en dator som läste av pisokablar nergrävda i vägbanan och beräknade hastigheten. (i ett annat försök använde vi kablarna till att väga lastbilar i farten)

@42hz, Skåpet var tomt när det sprängdes. Polisen hade bara en uppsättning av kamera och övrig utrustning som de satte i de olika skåpen enligt något slumpmässigt schema.

@snuten, tror inte det finns någon fast övervakning av trafiken i tätort i syfte att bötfälla.
Tror faktiskt att sprängningen var en del av det beslutet (andra skåp blev beskjutna av både kulgevär och hagel). Det var helt enkelt för stor risk för allmänheten.
Sen kan man ju spekulera i om det fanns en ekonomisk anledning också. Hastigheten sjönk ju mest i tätort så det blev kanske inte tillräckligt många böter för att finansiera den organisation för fartkameror man byggde upp i slutet av 90-talet.

Är det verkligen en nyhet med fartkameror i tätort? Det finns ju redan fartkameror i bl.a. Stockholm (t.ex. på Drottningholmsvägen) som väl rimligen måste räknas som tätort.

Tillbaka
Topp