[OT fast ändå lite OT] Hårdlödning, mjuklödning, fillet brazing... vad är vad?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

Jag tänkte sammanfoga lite tunna stålrör, 5-6mm och det där med lödning verkar ju fräckt! Nu så är det ju en massa termer och jag kan inte riktigt bena ut vad som är vad. Särskilt när man blandar in engelskan.
Mjuklödning är väl det man brukar göra med lödkolv och lödtenn. Men om jag fattat det rätt så kan man göra det med låga åxå?

Hårdlöda (eller kapilärlöda som jag har förstått är samma sak) och där har jag några frågor. Är det med hårdlödning som man kan sammanfoga två olika metaller? Tillexempel järn och rostfritt? Är det hårdlödning som är det samma som "brazing" på engelska?

Sen verkar det finnas nåt som heter "fillet brazing". Vad skiljer det från vanlig brazing och vad heter "fillet brazing" på svenska? Och hur gör man fillet brazings?

Sen ibland dyker det upp "silver soldering", vad är det? Är det samma som brazing fast med silver istället för mässing eller koppar?

Tack på förhand!

Stalle

[Brasklapp: Jag vet inte alls mycket om detta, men är ganska intresserad]

Brazing kan betyda lite vad som helst men syftar oftast på hårdlödning. Alltså nåt som är lite hårdare och kräver högre temperatur (+450°C) än mjuklödning. Det sistnämnda är oftast är tennbaserat där lodet har väldigt låg smältpunkt (därav funkar lödkolv, men låga går också bra). Mjuklödning heter "soldering" på engelska.

Den egentliga skillnaden mellan hårdlödning och svetsning är att vid hårdlödning så smälter man inte delarna man ska foga ihop, utan bara lodet. Men vad lodet sen består av, beror på egenskaperna man vill åt och vilka material som ska sammanfogas. Det verkar vara en svår djungel!

Filler brazing syftar på att man utnyttjar kapillärkraften, alltså att lodet "sugs" in i en fog som är tillräckligt smal. Huruvida man använder annorlunda lod än för annan hårdlödning, vete fan. Det är väl just det man gör när man mjuklöder vattenrör av koppar, med tennlod.

Slaglödning är ett gammalt namn och då används silver/zink -lod som blir starkt och bra.
Speciellt om man har muffar så att man nyttjar kapillärkrafter.
Ska du löda utan muffar så är det viktigt att rören passar bra mot varandra utan onödiga spalter.
(Man vill ju maximera ytan.)

en typ utav fillet brazing när man ska sammanfoga två stålrör till ett tkors är att man släpper ner en medaljong lika stor som innerdiametern av röret o en dryg cm tjock ofta av zink i röret som står upp med kortändan mot långsidan sen värmer båda rören med gas runt om tills medaljongen smälter o rinner ut i fogen runt om tror de var bland annat crescent som använde en form utav denna metod på hedenhöstiden för att svetsa sadelröret mot vevpartishylsan bland annat

Mjuk- och hårdlödning handlar främst om vilken temperatur som används, även om den sen i sin tur påverkar vilka lod man kan använda. Går utmärkt att använda gas om man vill mjuklöda ett stycke som är för stort för att värma med lödkolven.
För Att sammanfoga olika metaller så gäller det främst att hitta ett lod som väter på bägge. Det finns mjuklod som väter på både rostfritt och aluminium, men de är rätt dyra. Silverlod är inte så starka, men ganska allround.
Fillet brazing är på sätt och vis motsatsen till kapillärlödning. Med kapillärlödning så fyller man en spalt mellan två stycken. Putsar man upp en kapillärfog så syns bara en tunn linje av lod och det är OK.
Med fillet brazing så låter man lodet bygga upp utanför den tunna spalten och skapa en mjuk övergång. Fina arbeten filas ner så att det blir en jämn radie istället för ett hörn eller synliga ojämnheter i strängen av tillsatsmaterial.

dabac sa:
Fillet brazing är på sätt och vis motsatsen till kapillärlödning. Med kapillärlödning så fyller man en spalt mellan två stycken. Putsar man upp en kapillärfog så syns bara en tunn linje av lod och det är OK.
Med fillet brazing så låter man lodet bygga upp utanför den tunna spalten och skapa en mjuk övergång. Fina arbeten filas ner så att det blir en jämn radie istället för ett hörn eller synliga ojämnheter i strängen av tillsatsmaterial.

Precis, det var nåt sånt jag trodde. Men när man fillet brejsar (finns det en svensk term?), vad använder man för lod då? För om jag har förstått rätt så när man hårdlöder (brazing) så kan man använda flussmedel och lod eller lod med flussmedel ( http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetslod/massingslod-214020/ ). Har jag fattat rätt då?

Stalle

Senast ändrad:
Kul! :)
Och jag kan nöja mig med en hel ram till att börja med istället för en hel cykel...

Vi skall se vad vi kan ordna.

Åter till ämnet... använder man samma lod för hårdlöding som för fillet brazing?

Och kan man använda alla lod för fillet brazing? Vanligast verkar ju mässing vara.

Snyggt kan det ju bli iaf.
photo-3.jpg

Stalle

Tillbaka
Topp