[ot] Fjollboll...

[ot] Fjollboll...
Elfsborg har blivit ett riktigt loserlag, nu ger jag upp det här.

Man kanske skulle börja hålla på Mjällby istället? Är ju samma färger...

[ot] Fjollboll...
För en som är okunnig, är detta (1,65 miljarder kronor) en vanlig övergångssumma numera och är han bra nog att motivera den summan jämfört med övergångssummor för spelare av liknande skicklighet/kapacitet?

[ot] Fjollboll...
För en som är okunnig, är detta (1,65 miljarder kronor) en vanlig övergångssumma numera och är han bra nog att motivera den summan jämfört med övergångssummor för spelare av liknande skicklighet/kapacitet?
Det börjar bli såna summor nuförtiden...Groteskt mycket egentligen.
Det blir ju några millar till AIK också! (y)

Senast ändrad:
[ot] Fjollboll...
Tröjor, merch och titlar är värt mycket.
När Real tog in Ronaldo sålde de hans tröja för samma pengar på 6 veckor.

[ot] Fjollboll...
1756816032666.webp

[ot] Fjollboll...
Var och kollade deras seriematch mot Assyriska igår, av annan orsak än att hålla på något av lagen. Även om de städade av motståndarna ordentligt igår kommer de få svårt i Superettan.
Ändå lite udda det hela, flera av topplagen i Sverige skulle väl eventuellt kunna köra med något Hammarby TFF liknande stuk (om de inte redan har det) och kanske på sikt få upp laget i Allsvenskan om de vill men vet i sjutton om det vore bra för fotbollen, själv tycker jag det vore en trist utveckling. Kan räcka med BP som ju inofficiellt blivit som en sorts elit-talang fabrik men med en rent skrattretande liten egen supporterskara. Det är ju knappt att ens folk i Bromma med omnejd håller på laget i Allsvenskan, det är de stora Stockholmslagen som gäller (möjligen som en typ av andralag i bästa fall). Lite på samma sätt kanske det blir för Hammarby fansen med TFF.

1756887556168.webp

Senast ändrad:
[ot] Fjollboll...
...
En sak är säker, det här hade inte ett skit att göra med det ekonomiska för Isak, han ville till Liverpool av sportsliga orsaker, kanske uppfylla någon pojkdröm eller liknande (möjligen älskade han inte att spela för ett lag ägt av den saudiarabiska staten heller). Newcastle kan betala om de vill, de har ju rent bisarrt kapitalstarka ägare.

Nja, en del i följetongen har väl varit att Isak menar att han efter 2023/2024-säsongen blev lovad ett bättre kontrakt "efter säsongen 2024/2025" (om man ska tro vad som skrivs). Sen vill han säkert till Liverpool av sportsliga anledningar, vem skulle inte vilja det.

[ot] Fjollboll...
Ja, det går rykten om detta också, noterade i går. Verkar ju rent fruktansvärt konstigt att Newcastle snålade med kontrakt samt lön med Isak av flera olika orsaker. Dels hans dundergenombrott på ren världsklass nivå men också att de har en helt bisarrt kapitalstark ägare. I så fall kan man säga att ansvariga i Newcastle gjort bort sig på ett rent skrattretande sätt om Isak ville vara kvar men få ett bättre kontrakt? Själv tvivlar jag starkt på detta som huvudorsak dock (jag tror att hans huvudmål/dröm varit att gå till en toppklubb),

Isak själv har ju dock nämnt detta med brutna löften om övergång som huvudorsak:
"promises were made and the club has known my position for a long time."

Nja igen.
Om jag förstått det hela rätt så har Newcastle hävdat att dom inte kunde höja hans lön p.g.a. av Financial Fair Play-reglerna.

Att ekonomiska skäl spelar stor roll är väl inget att hymla med, varför skulle fotbollsspelare (och andra idrottare) fungera annorlunda än alla andra? Det här svart-vita har jag lite svårt för. Man kan ju ha en väldig passion för sporten men ändå värdera ekonomiska incitament högt. Om det bara blir pengar funkar det inte dock, då går det snabbt utför.

Lön/ersättning är oftast lika mycket status* som rena beloppet. Att Isak var 4:e bäst betald i Newcastle säger ju att dom inte värderade honom så högt, är inget konstigt om Isak reagerade på det. Sen att han förmodligen skulle klarat sig jättebra på 10:e, eller lägre, bästa lön är en helt annan sak.

*Status låter negativt, men menar att lön/ersättning är ett mått på uppskattning. Ta bara alla fantasisummor i arvoden och bonusar i stora företag. "Om hen får si och så mycket varför får jag då bara så här mycket" typ.

Isak mer än fördubblar sin lön, vem hade sagt nej till det? Oavsett lönenivån.

Jag tror inte att pengarna avgjort, i så fall hade han lika gärna kunnat gå till Saudiarabien och förmodligen kunnat tjäna mycket mer.

Tror också att Newcastle hanterat det väldigt dåligt. Någon slags lösning borde dom kunnat komma fram till även om Financial Fair Play-reglerna försvårat det.

Sen vill ju givetvis både Isak och Newcastle "vinna" mediekriget.
Angående det här att "hedra" sitt kontrakt:

– När det inte passar klubben betyder kontrakt ingenting. Gå och sätt dig i omklädningsrummet, träna inte med oss andra och allt sådant där. Men när det är åt det andra hållet då ska man helt plötsligt hedra kontraktet, avslutar Hart.

[ot] Fjollboll...
Nja igen.
Om jag förstått det hela rätt så har Newcastle hävdat att dom inte kunde höja hans lön p.g.a. av Financial Fair Play-reglerna.

Ok, du har uppenbarligen avsevärt bättre koll på denna soppa än mig.

Slutsats: Jag lägger mig platt och drar tillbaka det jag tidigare skrivit (y) 🙂 ibland måste man erkänna att man haft fel, sorry att jag kladdat ner fotbollstråden med skräp. LoL

Personligen trodde jag benhårt på att Isak ville till ett topplag och jag har definitivt inte förstått förrän nu (när du påpekar det) att han åtminstone från början ville stanna i Newcastle men störde sig på att han inte fick ett nytt bättre kontrakt. Samt att Newcastle i sin tur åberopar Financial Fair Play reglerna som orsak till att de inte kunde ge honom ett bättre kontrakt. Jaja, kudos till Newcastle med de sannolikt kapitalstarkaste ägarna i hela Premier League att de hedrar Financial Fair Play reglerna men synd för dem att det ledde till att de förlorade Isak. LoL

Senast ändrad:
[ot] Fjollboll...
Blir spännande att se hur Isak presterar i landslaget nu, och i Liverpool framöver, känn ingen press liksom :rolleyes:

Sverige har ju läckt lite bakåt senaste året. Hien har inte fungerat så bra i landslaget, men fått bra betyg i Serie A (om jag förstått det rätt). Men i sista matchen som var utan Lindelöf (och med Hien väl?) var försvaret bra.

Så, landslaget med Lindelöf - dåligt försvar, utan Lindelöf - bra. Kan man dra den slutsatsen? I helgen får vi väl lite svar, Lindelöf är ju inte uttagen.

[ot] Fjollboll...
Kanske dags att ta ytterligare ett steg typ Bosman II.
Att det obligatoriskt skall skrivas in en utköpsklausul när kontrakten skrivs.
Många gör ju detta redan så det borde kunna fungera.

[ot] Fjollboll...
Ändå lite udda det hela, flera av topplagen i Sverige skulle väl eventuellt kunna köra med något Hammarby TFF liknande stuk (om de inte redan har det) och kanske på sikt få upp laget i Allsvenskan om de vill men vet i sjutton om det vore bra för fotbollen, själv tycker jag det vore en trist utveckling. Kan räcka med BP som ju inofficiellt blivit som en sorts elit-talang fabrik men med en rent skrattretande liten egen supporterskara. Det är ju knappt att ens folk i Bromma med omnejd håller på laget i Allsvenskan, det är de stora Stockholmslagen som gäller (möjligen som en typ av andralag i bästa fall). Lite på samma sätt kanske det blir för Hammarby fansen med TFF.

Visa bilaga 791417
Både HIF och BP kör klonkubbar i pojk- och seniorserier. HIF tydligast i senior, där de kör P17 och P19 spelare. Det har visat sig att seniorspel är effektivt för att utveckla spelare. Då istället för juniorallsvenskan (P16-P19). HTFF ser ut att kunna ta plats i Superettan men där nöjer man sig nog givet att syftet är talangutveckling. Såhär gör storklubbarna i Europa.

[ot] Fjollboll...
Både HIF och BP kör klonkubbar i pojk- och seniorserier. HIF tydligast i senior, där de kör P17 och P19 spelare. Det har visat sig att seniorspel är effektivt för att utveckla spelare. Då istället för juniorallsvenskan (P16-P19). HTFF ser ut att kunna ta plats i Superettan men där nöjer man sig nog givet att syftet är talangutveckling. Såhär gör storklubbarna i Europa.
Ja, så länge man slipper se dessa klonklubbar i Allsvenskan är det bara positivt och då gör det absolut ingenting för min del, jag förstår grejen. 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp